Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Emulator sondy ale po co ?

iquest 15 Apr 2007 20:36 99652 90
  • #61
    MARIUSZ R
    Level 28  
    Mam Renault 19 1,7 benzyna-gaz na wtrysku jednopunktowym,sonda lambda 1 przewodowa. Mam w związku z tym pytanie . Czy powinienem mieć emulator sondy? Szukałem i nie znalazłem.Instalacja Lovato sterownik EKO W. Bez silnika krokowego(śruba do regulacji przepływu gazu)Samochód nie posiada na wyposażeniu lampki Check.
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    ciko
    Level 12  
    Witam
    Mam CITROENA ZX 1.4i z wtryskiem Bosh Mono Jetronic A2.2. Mam instalacje gazową a nie mam emulatora sondy. CZy do tego wtrysku musi byc jakis specjalny emulator?
  • #63
    betonn
    Level 15  
    Witam.
    Mam problem z Palio 1.6 16V. Instalacja LPG z emulatorem Bingo-M. Gazownik ustawił emulację lambda na sinusiodalną. Silnik po kilkuset kilometrach przesał działać. Przelewany benzyną, przepał niesamowity. Komputer ECU zgłupiał. Reset ECU poprzez odłączenie zasilania na całą noc nie pomógł. Fachura od Fiata podłączył tester i zresetował szereg błędów. Okazało się że emulacja lambdy jest do kitu. Ma być emulacja masowa, a nie sinusoidalna.
    Zapytanie 1: jaki rodzaj emulacji zastosować? Ewemtualnie jakie parametry wprowadzić?
    Zapytanie 2: Jak w prosty sposób zresetować ECU?
  • #64
    marivs
    Level 17  
    W oprogramowaniu Bingo masz opcję przestawienia emulacji na"masę" - powinno pomóc na przyszłość. Odłączenie akumulatora wyczyści jedynie zawartość pamięci aktualnych danych, zapisane błędy w pamięci eeprom (np. złe odczyty s. lambda) nie ulegają resetowi. Można je usunąć przez podłączenie do euroscana i zrobienie pełnego resetu autoadaptacji. Tutaj jedynie ASO pomoże lub znajomy z takim sprzęcikiem (niestety).
  • #65
    betonn
    Level 15  
    Był u mnie gazownik i podłączył komputer. Okazało się że była emulacja masowa. Tym nie mniej przeszedł na przebieg i spowrotem na masę bo być może sterownik nie zaakceptował zmian.
    Czy do tego samochodu konieczny jest kasownik błędów?
  • #66
    marivs
    Level 17  
    Nie wypowiem się czy jest takowy konieczny ale większość osób ma zamontowany emulator EOBD (OBD2), jego zadaniem jest:
    1. Blokowanie (kasowanie) błędnych informacji podczas jazdy na LPG
    2. Zapobiega włączaniu się kontrolki CHECK - taki mały oszust dla 2 sondy lambda.
    Generalnie chroni ECU przed błędnymi informacjami i późnijszym złym działaniem auta na benzynie.
  • #67
    betonn
    Level 15  
    Jak powinien wyglądać przebieg emulacji masowej na oscyloskopie?
  • #68
    tzok
    Moderator of Cars
    betonn wrote:
    Witam.
    Mam problem z Palio 1.6 16V. Instalacja LPG z emulatorem Bingo-M. Gazownik ustawił emulację lambda na sinusiodalną. Silnik po kilkuset kilometrach przesał działać. Przelewany benzyną, przepał niesamowity. Komputer ECU zgłupiał. Reset ECU poprzez odłączenie zasilania na całą noc nie pomógł. Fachura od Fiata podłączył tester i zresetował szereg błędów. Okazało się że emulacja lambdy jest do kitu. Ma być emulacja masowa, a nie sinusoidalna.
    Zapytanie 1: jaki rodzaj emulacji zastosować? Ewemtualnie jakie parametry wprowadzić?
    Zapytanie 2: Jak w prosty sposób zresetować ECU?
    W przypadku centralek OBD-I (z jedną sondą), przynajmniej Weber-Marelli można ustawiać emulację na masę i odłączać kontrolkę Check Engine (tak jest w oryginalnych schematach Lovato i Landi). Komputer noPb zauważy i zgłosi błąd sondy lambda ale żadne adaptacje mu się nie rozjadą, po przejściu na noPb i podłączeniu sondy zacznie normalnie działać, ew. można resetować ECU przez odcięcie mu zasilania (na przekaźniku wielofunkcyjnym).
    Jeśli auto ma centralkę EOBD (2 sondy) to trzeba stosować emulatory.

    ****

    W/g opisu Landi, w tym silniku konieczny jest emulator sondy i wtrysków. Emulator sondy ma być ustawiony na "BOSCH SPI".

    Z drugiej strony w opisie Lovato zalecają ustawić emulację sondy na masę.
  • #69
    betonn
    Level 15  
    Mam zarówno emulację lambdy jaki i wtryskiwaczy. Kwestia tylko odpowiedngo dobrania emulacji żeby ECU nie zapisywał błędów.
  • #70
    tzok
    Moderator of Cars
    W/g dokumentacji jaką dysponuję, emulacja ma być ustawiona na masę (zwarta na stałe do masy).
  • Relpol przekaźniki
  • #71
    betonn
    Level 15  
    Dziękuję. To już ustaliłem. Chciałbym tylko wiedzieć jaki przebieg ma oscyloskopie ma taka emulacja.
  • #72
    tzok
    Moderator of Cars
    Żaden, ma być na stałe zwarta do masy - linia ciągła na poziomie 0V.
  • #73
    freddd
    Level 15  
    Pyatanie:

    gdy mam dwie sondy lambda , to czy moge użyć 1 emulator i podłaczyć go równolegle na wyjścia? a może jak 2 sondy to 2 emulatory, czy jest jakaś różnica?
  • #74
    marivs
    Level 17  
    freddd - jeden emulator podłączony do pierwszej sondy i wpina się go szeregowo.
  • #75
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie zaleca się jednak stosowania instalacji mieszalnikowych (I i II gen.) w samochodach z EOBD/OBD-2. Jeżdżąc z emulatorem łatwo o "nałapanie" błędów przez ECU benzyny.
    Można założyć niewile droższą (300-400zł) instalację sekwencyjnego wtrysku LPG i nie bawić się z emulatorami. W miarę bezpieczna jest emulacja na masę lub na otwarty obwód - wtedy ECU widzi błąd sondy i nie rozkalibrowują mu się mapy wtrysku paliwa.
  • #76
    freddd
    Level 15  
    marivs wrote:
    freddd - jeden emulator podłączony do pierwszej sondy i wpina się go szeregowo.


    dzięki za odpowiedź. jednak okazało się że w moim przypadku (układ sterujący silnika MEMS hondy) nie ma potrzeby podłączania emulatorów sond lambda, więc mam jeden problem z głowy.
  • #77
    sisu
    Level 11  
    ponawiam moją prośbę o jakieś doświadczenia/porady/sugestie odnośnie emulacji sondy w hondowskim 1.5i 16V (silnik: D15B2) co najlepiej zastosować? co czym skutkuje?
    przecież to bardzo popularny silnik i pewnie sporo takich jeździ na gazie
  • #78
    freddd
    Level 15  
    Jeśli twój silnik jest sterowany przez układm PGM-FI lub MEMS to emulatory sondy nie są potrzebne, bo nawet jeśli są złe odczyty to komp od tego nie wariuje po przełączeniu na benzynę.
    Tak samo nie są potrzebne emulatory wtrysków do tych silników, wystarczy przekażnikiem odciąć jeden kabelek zasilający wtryski. Tak przynajmniej jest w silniku 2.7 hondy.


    Gdyby się jednak okazało że emulatory sond potrzebujesz to poprosu pozniej takie musisz zamontować, tylko zorientuj sie czy to są 0-1V czy 0-5V.
  • #79
    sisu
    Level 11  
    wtrysk DualPoint PGM-FI
    wiem że jak nie ma emulatorów to nie wariuje.. ale zapala checka, łapie błędy i przechodzi w tryb awaryjny, z ograniczeniem do 3,5k obr, potem żeby się błędów pozbyć trzeba zdjąć klemę i później wykonać adaptację
    pewnie że można jeździć z lampką ale ja chcę zrobić tak żeby komp nie łapał błędów
  • #80
    freddd
    Level 15  
    jesli zapala ci się Engine check to to załóż te emulatory, i przekaźniki które będą je podłączały zamiast prwadziwych gdy silnik pracuje na gazie.

    jedynie musisz wyczaić czy mają to być 0-1V czy 0-5V. Chyba nie ma żadnej filozofii w podłączeniu tego, trzeba tylko zastosować przekaźnik który będzie przełączał pomiędzy dwoma stykami.

    Teraz sekwencje bardzo potaniały, ale i tak będe zakładał 1 generacje na (lub w) BLOSIE aby wykluczyć wszelką elektronikę.

    A ponadto nie zabardzo mi się uśmiecha wiercenie otworów w kolektorze dolotowym, przecież wszystkie wióry pojdą do cylindrów. A w demontaż kolektora nie chce się bawić.
  • #81
    sisu
    Level 11  
    to jak to wszystko pozakładać to wiem i jak się co nazywa to też wiem, bawię się elektroniką i mechaniką nie od dziś, dzięki za chęć pomocy choć wiele mi nie pomogłeś, mnie chodzi o jakieś doświadczenia co jak działa przy tym silniku i czy się rozjeżdżają autoadaptacje czy nie..

    a odnośnie sekwencji - nie mam mowy o wiórach w cylindrze, a przynajmniej takiego gazownika to bym właśnie na wióry przerobił; a ściągnięcie kolektora to przecież nie problem, nie ma trudności nie ma ryzyka że coś się zepsuje, jedynie może koszt uszczelki ale mechanicy składają na silikonie bo im się nie chce ganiać za uszczelkami i działa, więc nawet kosztów nie ma

    ps też planuję lpg na blosie :)
  • #82
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie do każdego sterownika można założyć emulator lambda... niektóre sterowniki przez taki emulator zaczną tylko łapać błędy i rozjadą im się mapy paliwa. Jak ktoś nie ma zamiaru jeździć na benzynie to ok, ale gdyby kiedyś saszła taka potrzeba to może się to okazać niemożliwe, bo auto będize paliło 20/100 i nie będzie chciało jechać.
  • #83
    nak71
    Level 16  
    Posiadam Audi B3 1.8 gaz+benzyna na jedno punktowym wtrysku (pewnie podobnie jak Mariusz R) - nie posiadam emulatora ani innych dodatkowych urzadzeń wspomagajacych prace LPG - instalacja to Lovato (jedna z pierwszych wersji) - natomiast jest taki problem - ladnie chodzi na gazie natomiast po przelaczeniu na benzyne traci obroty i gasnie, wszystko wraca do norny gdy odłacze akumulator na godzine - po tym zabiegu ladnie zapala na bezynie i trzyma obroty ale kiedy w czasie jazdy przelacze z benzyny na gaz to przy nastepnym uruchomieniu auta zaczyna ponownie gasnac na benzynie (trzeba odlaczac ponownie akumulator). Powiedziano mi ze można zastosowac układ resetujacy komputer - nie bardzo sie w tym orietuje - szukalem schematu takiego rozwiazania ale nigdzie nie ma, czy chodzi o podlaczenie emulatora a moze jest inny sposob na usuniecje tego problemu.
  • #84
    tzok
    Moderator of Cars
    Problem jest efektem rozjechania się adaptacji sterownika wtrysku benzyny podczas jazdy na gazie - powinno go rozwiązać zastosowanie odpowiednio skonfigurowanego emulatora sondy lambda.
  • #85
    sisu
    Level 11  
    Ja jeżdżę hondą civic, ma ona dość zaawansowany komputer i diagnostykę, długo szukałem sprawdzonego rozwiązania jaki by tu emulator sondy zastosować (emulator wtrysków zrobiłem sam, też nie był trywialny, kto ma hondę ten wie o co chodzi).
    Po różnych próbach okazało się że najlepiej jest jeździć z odpiętą sondą i bez emulatora, żeby komputer celowo złapał błąd sondy i żeby sterował silnikiem w trybie awaryjnym tzn z nastawami 'na sztywno' bez autoadaptacji.. jakiekolwiek adaptowanie sie komputera, czy to na sygnale z sondy czy ze zwykłego emulatora szybko doprowadziło by do rozjechania map wtrysków i co gorsza - zapłonu i auto nie dość że na benzynie by nie chciało jechać to na LPG też.
  • #86
    Azzx
    Level 16  
    Ford Sierra EFI - EEC IV

    Po połączeniu równoległym Lambdy z centralką LPG i ECU po jeździe na LPG komp głupieje (mapa wtrysków PB, wariują obroty itd, pomaga tylko reset).
    Emulator lambdy rozwiązuje sprawe.

    Więc nie zawsze można go wywalić.
  • #87
    tzok
    Moderator of Cars
    ...nie zawsze ale w OBD-I często lepiej odłączać (a nie zostawiać podpiętą równolegle do ECU i centralki LPG) sondę od ECU podczas jazdy na LPG.
  • #88
    krzysancz
    Level 2  
    Witam mam poloneza 1,6 gli abimex i podczas jazdy na gazie zaświeca się check engine, odczytałem kod błędu 44 czyli za niski sygnał sondy lambda, mam pytanie czy taki emulator polepszył by pracę silnika na lpg, i czy check engine by się nie zapalała? A jeszcze jedno gdzie można kupić taki emulator i ile on kosztuje? Pozdrawiam,
  • #89
    Shizo
    Level 15  
    Mam Cordobe 1.6 MPi (ECU SIMOS 4S2) i instalacje II-gen Elpigaz Hevelius, niestety emulacja z komputrka gazowego powodowała tyle problemów że została odłączona, krokowca zastąpił zawór a sonda jest podpięta oryginalnie. Jazda na LPG powoduje błąd Oxyg.Sens.Reg-19-00Lower Limit i po jakimś czasy występuje problem z odpalaniem i auto traci na dynamice-przypuszczam że przestawiają się mapy paliwowe. Po usunięciu błędów z ECU, odłączeniu akumulatora i jeździe kilkudziesięciu km na PB wszystko wraca do normy tzn.: dynamika OK, odpala na dotyk itd.- ale tylko na jakiś czas. Odłączanie sondy powodowało drastyczne zwiększenie spalania na LPG więc takie rozwiązanie nie wchodzi w grę. Czy dałoby sie zastosować jakiś zewnętrzny emulator sondy który nie przestawiałby map-paliwowych na lpg? Jaki?
  • #90
    marivs
    Level 17  
    Mogę się mylić ale trzeba było ustawić emulację na "masa" wówczas podczas jazdy ECU odczytuje błąd sondy lambda i ustawia wtryski w trybie pracy awaryjnej. Taka sytuacja występuje tylko podczas jazdy na LPG. W trybie normalnej pracy tj. na benzynie ten błąd nie występuje a ECU ponownie uczy się prawidłowo dozować paliwo i wszystko wraca do pierwotnego ustawienia.
    Jak napisałem powyżej - o ile się nie mylę?