Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zegar na lampie VFD

Nostradamus 26 Lip 2007 17:01 43245 128
  • Relpol przekaźniki
  • #92
    pawelcb33
    Poziom 24  
    Dzieki za skan ale to jest to samo co tutaj www.elportal.pl/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=241

    Dodano po 1 [godziny] 13 [minuty]:

    Czesc, przegladnelem jeszcze raz polaczenia z plytki do lampy wg. tych rysunkow (nizej) i wyglada ze wszystko jest dobrze.
    Wiec nie wiem czemu tak sie zachowuje.
    Najdziwniejsze jest to ze gdy przycisnie sie lekko nawet jakis scalak (wszystkie w podstawkach) to zapalaja sie samae 2 bez znaku "B", poprzednio wydawalo mi sie ze wystarczy dotknac tylko kwarc ale tak jest jak cokolwiek sie dotknie, nieraz nawet te "dwujki" pozostaja.

    Niewiem juz co jest grane.


    zegar na lampie VFD
    zegar na lampie VFD
  • #93
    seba_x
    Poziom 31  
    >Nostradamus zmontowałeś już"coś" na tej płaskiej lampie odemnie ?
  • #94
    Nostradamus
    Poziom 17  
    tak. Zrobiłem z niego wyświetlacz do miernika do garażu. Ale pewnie i tak go rozbebeszę i dam do jakiegoś nowego projektu zegarka.
  • #95
    foxik000000
    Poziom 29  
    Możesz pokazać fotki, jeśli masz :)
  • #96
    Nostradamus
    Poziom 17  
    nie nie robiłem zdjęć narazie jego. Jak coś to w tym tygodniu zamieszczę.
  • #97
    seba_x
    Poziom 31  
    Nostradamus napisał:
    tak. Zrobiłem z niego wyświetlacz do miernika do garażu. Ale pewnie i tak go rozbebeszę i dam do jakiegoś nowego projektu zegarka.


    nie musisz rozbebeszać ! mam jeszcze jeden taki :D , koniecznie wrzuć fotki
  • #98
    DareckiD
    Poziom 13  
    pawelcb33 napisał:
    Witam, widze ze sporo osob ma jakis problem z tym zegarkiem, ja takze sie przyłącze. Po odpaleniu zegarka zamiast normalnego pokazywania czasu HH:MM:SS (17:22:45) mam SS:MM:HH ( 91:02:90) dalbym filmik ale duzo zajmuje (12M). Tak jakby wszystko bylo odwrocone, kombinowalem juz z kablami od lampy ale to nic niedalo.
    Ma ktos jakis pomysl jak to rozwiazac, jak wyprowadzenia od lampy sa liczone, czy od strony pinow czy inaczej (ja liczylem od strony pinow, gruby drut to 1 i potem wg. wskazowek zegara).
    Jeszcze jedno, u was tez jest cos takiego ze przy zblizaniu palca lub dotknieciu kwarca RTC zegarek wariuje, pokazuje jakies bzdury.

    Aby kwarc nie wariował - należy zrobić zworkę nóżek 3 i 4 w układzie U4, tak jak jest to na schemacie, na PCB niestety brak.
    zegar na lampie VFD
  • #99
    1kizin
    Poziom 13  
    Witam dzisiaj znalazłem czas i skleciłem ten zegar mam jednak z nim problem.

    Wszystko działa tylko czasu nie odlicza.
    Może wiecie dlaczego??

    Problem rozwiązałem ścieżka od zasilania pcf-a była przerwana.

    Na tej stronie: http://the-end.ep.com.pl/ivanek89.html
    jest błąd.
    Trzeba zamienić S9 z S2, S8 z S3, S7 z S4 i S6 z S5
    Przynajmniej u mnie tak trzeba było :D
    bo inaczej siatki były na odwrót.
  • Relpol przekaźniki
  • #100
    pitekb
    Poziom 13  
    Witam
    Przymierzałem się do budowy tego zegara od jakiegoś czasu i w końcu go wykonałem.
    Jestem na razie w fazie testów, ale wydaje się wszystko ok. Konstrukcja całkiem fajna.
    Mam jednak dwie ważne wskażówki:
    - jak już wcześniej zauważono siatki mają błędne oznaczenie i tak te na płytce należy podłączyć z tymi w lampie w następujący sposób: S9-S2; S8-S3; S7-S4 itd. (lub zmienić soft). Z tego powodu co niektórzy mieli odwrócony układ zegara ss:min:hh i jeszce zamienione jedności z dziesiątkami.
    - najważniejsze układ nie pracuje z częstotliwością 8MHz! Tylko na wewnętrzynym osylatorze 1MHz (ustawienie fabryczne). Ustawiłem fuse na 8 MHz, a wtedy, przeskawiwały sekundy, godziny po naciśnieciu przycisków tak szybko, że nic nie dało się ustawić, demo tak za... że też nic nie można było przeczytać. Ogólnie zegar pracował dość niestabilnie, i cyfry było słabo widoczne. Trochę musiałem pogłówkować i wiem przecież nikt nie pytał o fusebity, a przecież kwarc 8MHz nie jest ustawieniem fabrycznym. Wróciłem do ustawień fabrycznych i wszystko działa ok i lampy świecą jaśniej nic dziwnego częstotliwość multipleksowania spadła 8-krotnie.
    A zatem nie zmieniamy tu nic w fusach, a kwarc 8Mhz i kondy przy nim może śmiało pominąć.
    Teraz dopieszczam przetwornicę 5V na 30V i płytki pod lampę - bo chcę uniknąć połączeń przewodami płytki z VFD. Docelowo zegar będzie zasilany z usb kompa - pobór prądu u mnie ok 150 mA więc da radę.
    Jak dokończę to zrobię fotki.
  • #102
    gbr3
    Poziom 15  
    :arrow: pitekb postarałeś się obudowa i wogóle... 10/10 :D
    Masz może wzór płytki łączącej vfd z płytką sterującą?
    Mój zegarek ma jakieś 2 lata i chyba czas na zmiane softu(budzik itp.)
    Pozdrawiam :D
  • #103
    pitekb
    Poziom 13  
    gbr3: zamieszczam wzory płytek w eagle.
    Co do softu to przydałoby się wyciągnąć datę z pcf'a i może jakiś pomiar temperatury.

    Dodano po 4 [minuty]:

    No zapomniałem o załączniku:(
  • #104
    gbr3
    Poziom 15  
    >>Pitekb co do daty to juz kiedyś miałem to zrobione tylko tak prowizorycznie ale wszystko działało jak należy, menu i te sprawy i budzik...
    pomiar temperatury też da sie napisac moze jutro podeśle Ci mój kod i go przetestujesz

    Ps: dzięki za płytkę

    Pzdr
  • #105
    DareckiD
    Poziom 13  
    Witam
    Czy można spodziewać się opublikowania na łamach elektrody wsadu do procka z funkcją alarmu, datą i pomiarem temperatury, oraz ewentualnymi zmianami PCB?
  • #106
    gbr3
    Poziom 15  
    Można :D

    Tak w skrócie:
    Połączyć nogę INT PCF'a z nogą INT0 atmegi,wyjście na buzer to narazie cały port E.Buzer podłączamy przez rezystor 100Ω do nogi atmegi.W planach użycie 9 siatki(z kropką i minusem) do pokazywania stanu alarmu(wł/wył)

    Soft:
    Pokazywanie godziny daty i budzik(temperatura będzie chyba na DS'ie).
    Gdy zegar pokazuje godzine:
    Guzik1-włącz budzenie
    Guzik1+2-wyłącz budzenie
    Guzik2-godzina alarmu
    Guzik3-data
    Guzik4-menu

    Menu:
    Guzik1-poprzednia pozycja/zwiększ jednostki godzin/dni
    Guzik2-następna pozycja/zwiększ jednostki minut/miesięcy
    Guzik3-wyjście
    Guzik4-enter

    Gdyby coś było nie tak piszcie :D
    Pozdro
  • #107
    neo62
    Poziom 16  
    Wgrałem ten soft na mege i zauważyłem kilka błędów. A mianowicie wyświetlacz strasznie miga, ustawienie jakiej kolwiek godziny trwa strasznie długo, budzik jak juz zacznie budzić to nie da sie go wyłączyć :D . I to chyba tyle.
  • #108
    seba_x
    Poziom 31  
    neo62 napisał:
    Wgrałem ten soft na mege i zauważyłem kilka błędów. A mianowicie wyświetlacz strasznie miga, ustawienie jakiej kolwiek godziny trwa strasznie długo, budzik jak juz zacznie budzić to nie da sie go wyłączyć :D . I to chyba tyle.


    a fuse bity dobrze ustawiłeś ?
  • #109
    gbr3
    Poziom 15  
    Fuse bity należy przestawić na wewnętrzny generator 8MHz lub zewnętrzny kwarc 8MHz.
  • #110
    neo62
    Poziom 16  
    No tak... Błąd nowicjusza :D Jak powinny być ustawione??
  • #112
    DareckiD
    Poziom 13  
    Witam
    Widzę, że na forum zegara VFD trochę ucichło, dlatego też dla zwiększenia apetytu, tych co jeszcze nie wykonali takiego zegara prezentuję kilka fotek.
    zegar na lampie VFDzegar na lampie VFDzegar na lampie VFDzegar na lampie VFD
    Na razie żaden z zegarów nie doczekał się obudowy, być może jak znajdę trochę czasu to się zmieni. Płytka sterownika została nieco zmieniona, lecz schemat został prawie ten sam co autora. Zmiany jakie nastąpiły podyktowane były zastosowaniem innych lamp IW-12 co za tym idzie zmieniło się zasilanie żarzelnia lamp. Płytka sterownika była trochę eksperymentalna dlatego też znajduje się na niej trochę niepotrzebnych elementów, wyposażona jest także w zworki umożliwiające zmianę sposobu zasilania żarzenia i tak dla IW-12 wynosi ono 9V gdyż włókna lamp połączone są w szereg, (przy równoległym połączeniu włókien powinno być 1,5V) , lub przez stabilizator i diodę dla lampy IW-18 co daje ok. 4,7V.
    Gdy ustawimy zwory:
    JP2 6-5 i JP1 4-3 to zasilamy lampę napięciem zmiennym z zasilacza u mnie 9VAC (eksperymentowałem czy lampy nie będą migać)
    JP2 4-3 i JP1 2-1 zasilanie przez diodę D1 napięciem ok. 9V (i to rozwiązanie jest u mnie przy lampach IW-12)
    JP2 2-1 i JP1 2-1 zasilanie przez stabilizator IC6 i diodę D6 ok. 4.7V to ustawienie jest dla lampy IW-18
    Zworką JP3 ustawiamy odpowiednie napięcie dla siatek i segmentów.
    Tranzystor T1 i rezystory R6 R5 można sobie podarować tylko wstawić zworę między emiterem a kolektorem wtenczas będą nam świecić diody oddzielające lampy godzin minut i sekund. Zamiast rezystorów R3 i4 montujemy zwory, no chyba że nie mamy r-paków o odpowiedniej oporności.
  • #113
    pitekb
    Poziom 13  
    Witam
    Gbr3: Wgrałem twój soft i wszystko jest ok.
    Ale mam pytanie jak ustawić:
    sekundy w zegarze
    oraz rok w zegarze
    Po wciśnięciu klawisza menu:
    pojawiają się 3 podmenu:
    SE d
    SE A
    SE C
    można tu zmieniać dni, godziny minuty itd ale jak ustawić sekundy i rok.
    Po za tym modyfikacja softu bardzo fajna.
  • #114
    DareckiD
    Poziom 13  
    Witam
    Chciałbym się dowiedzieć jak dokładnie podłączony jest buzer do zegara, bo z tego co zrozumiałem z postu kolego Gbr3 wnioskuję, że podłącza się jedną nóżkę buzera przez rezystor 100omowy do któregoś z portu E atmegi (nóżka 29, 30, 31), a drugą nóżkę buzera gdzie? Do masy czy do zasilania?
  • #115
    gbr3
    Poziom 15  
    @ pitekb: ustawienia sekund i roku nie robiłem może w najbliższym czasie w wolnej chwili cos dopisze :)

    @DareckiD: druga nogę podłacz do masy i powinno działać :)

    Tak myśle nad dodaniem termometru na ds'ie tylko przez przerwania moze sie timing OW rozjechac jeżeli ktos wie jak rozpracowac OW + przerwania zapraszam na pw.

    Pozdrawiam :D
  • #116
    baju123
    Poziom 10  
    Witam,
    Jestem w końcowym etapie tego projektu, płytka gotowa, żarzenie lampy działa, zostało mi tylko programowanie, którego własnymi siłami nie udało mi się okiełznać :(


    Posiadam programator USB, już podłączony i prawidłowo skonfigurowany. Potrzebuję jedynie pomocy przy samym wklepaniu programu oraz innych potrzebnych rzeczy na procesor.

    Używam programu CoreVisionAVR. Już go skonfigurowałem jak należy, łączy się prawidłowo z programatorem.

    Pobrałem obydwie wersje programu do zegara, z tekstem demo oryginalnym i odchudzonym. obydwie posiadają plik o nazwie main(.hex).

    Czy muszę zaprogramować zarówno FLASH jak i EEPROM?

    Tak wygląda panel programowania w CoreVisionAVR:
    Klik
    Czy w tym miejscu muszę cokolwiek zmienić/odznaczyć/zaznaczyć?

    Czy poza wgraniem FLASH/EEPROM oraz odpowiednim ustawieniem muszę coś jeszcze ustawiać? Jak powinien wyglądać proces programowania przez ten program?
    Prosiłbym o pomoc, jak raz to zrobię prawidłowo to potem już nie będę miał problemów na tym etapie.

    edit- Jakoś mi się udało samą pamięć flash zaprogramować, Ale na wyświetlaczu nic się nie pokazuje. Układ na pewno jest dobrze zmontowany. Czy bez dobrze zaprogramowanego proca ma prawo nic a nic się nie wyświetlać?
  • #117
    gbr3
    Poziom 15  
    Bez dobrze zaprogramowanego proca ma prawo wyświetlać się cokolwiek.Przy włączeniu zegara bez procesora wszystkie segmenty powinny być zapalone.

    Sprawdź żarzenie wyświetlacza i napięcie anodowe.
    Do poprawnego działania zegara powinieneś mieć koło 5v na procesorze,4-4,5v na żarzeniu i 20-40v na anodowym no i zaprogramowanego proca(wystarczy tylko flash).
    Z CodeVisionAVR nie miałem kontaktu że nie pomogę.
  • #118
    baju123
    Poziom 10  
    Napięcia u mnie wyglądają tak:
    -W miejscu przełącznika, bez obciążenia(nie podłączone do dalszej części układu), występują napięcia +20V, +40V i +60V.
    -Na procesorze +5V
    -Na żarzeniu +4,5V
    -Natomiast na obydwóch 8'io pinowych złączach lampy, przy przełączniku ustawionym na 60V(taka wartość bez obciążenia) występują napięcia +0,150V, na każdym pinie. Czy to jest napięcie prawidłowe w tym miejscu?

    Jest jeszcze jedna niepokojąca mnie rzecz. Kontensator C3(220uF, 35V) Właściwie cały czas jest nagrzany, w końcu pęka. Wymieniałem kilka razy, myśląc że sam spowodowałem jego uszkodzenie, ale jednak nie była to moja wina. Zjawisko to występuje tylko w momencie zamknięcia obwodu w miejscu przełącznika.
    Przesyłam schemat, na którym zaznaczyłem psujący się kondensator:
    Klik
    + dzisiaj zmieniłem na kondensator o większym napięciu(63V), i nadal zbytnio się nagrzewa, po kilku minutach pracy wręcz parzy. Co może być nie tak?

    Dodam jeszcze, że wcześniej, jak w przypadku innego użytkownika, wadliwy okazał się przełącznik. Na chwilę obecną używam krótkiego przewodu zakończonego z dwóch stron pinami zamiast przełącznika.
    Do zasilenia układu używam takiego zasilacza: klik. Nie występuje nadmierne przegrzanie.
    Sprawdzałem płytkę kilka razy, połączenie diod i kondensatorów jest prawidłowe...
    Mam kilka tych lamp, wszystkie nowe, na pewno są dobre. Na razie podłączałem dwie, w obydwu tylko żarzenie działa(dwa cieniutkie druciki), nie chce się nic wyświetlać...
    Proszę o pomoc :cry:
  • #119
    gbr3
    Poziom 15  
    Hmm mi przy pierwszym uruchomieniu tez waywalało kondenstator dokładnie ten sam wstawiłem tam poprostu inny na wyższe napięcie ale z ta sama pojemnością.

    Co do zasilania to radze dać coś koło 7-9v. Nie wiem w jaki sposób autor uzyskał przy 12v tylko 45v ja mam takie napięcie na ostatnim stopniu przy ok. 7v zasilania.

    Zmniejsz zasilanie, wymień kondensator, zmierz jeszcze raz napięcie końcowe powielacza, wybierz to kolo 15v, wyjmij procesor i uln'y i podłącz wsio do prądu wszystkie "ósemki" powinny się świecić w przeciwnym wypadku sprawdź drogę przepływu napięcia anodowego.

    Pozdrawiam
  • #120
    baju123
    Poziom 10  
    Witam,
    Zmieniłem zasilanie na 9V.
    Wymieniłem kondensator na 63V, taka sama pojemność(220).
    Napięcia zaraz za powielaczem kolejno 16V, 30V, 46V.
    Żeby być pewien, że wszystkie elementy są sprawne, powymieniałem wszystko jeszcze przed uruchomieniem na 9V.
    Wyjąłem wszystko co się dało.
    I... nie działa.
    Napięcia za drabinkami, na złączach lampy przy ustawionym na:
    - 46V wynosi ok. 0,1V DC, 125mV AC
    - 30 również ok. 0,1V DC, 128mV AC
    - 16V napięcie DC równe zeru, 235mV AC.
    Napięcie na procu dokładnie 5V.
    Napięcie żarzenia 4,8V.
    Czy to są normalne napięcia? Gdzie mam zmierzyć napięcie, aby się upewnić, że układ działa prawidłowo?

    Mam kilka tych lamp, dwie podłączałem i na chwilę obecną w obydwóch prawidłowo działa tylko żarzenie.

    Dodam, że dioda świeci.
    Czy ma ktoś jakiekolwiek pomysły, co może być nie tak? Obecnie zaczyna mnie dość mocno denerwować moja bezradność :|