Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Program do projektowania układów sterwania silników

02 Sty 2007 16:02 4649 19
  • Poziom 10  
    Poszukuje programu do projektowania układów sterowania silników. Oraz układu sterowania silnika indukcyjnego klatkowego (Zał/Wył, Prawo/Lewo + reg. prędkości +rozruch)
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 18  
    Witam
    Chyba jestes zbyt wielkim optymista. Myslisz, ze istnieje program, ktoremu podasz jakie funkcje ma spelniac uklad, a on za Ciebie narysuje schemat, podobiera elementy itp? Wiec takiego programu nie ma i jeszcze dlugo nie bedzie!!! Jesli chcesz miec takie funkcje o ktorych piszesz to w zasadzie pozostaje tylko kupic lub zbudowac falownik lub cyklokonwerter (ten pierwszy bedzie lepszy, bo umozliwia prace z predkoscia wieksza niz predkosc synchroniczna tego silnika przy danej czestotliwosci sieci). Ale wiedz, ze zaprojektowanie czegos takiego to dosc skomplikowany proces i bez znajomosci elektroniki, energoelektroniki, maszyn elektrycznych, programowania mikrokontrolerow i wyobrazni sie nie obedzie! Pozdrawiam.
  • Admin DIY, Automatyka
    Kolego Pasymek, a Ty słyszałeś kiedy o takim programie ?? Mnie to się wydaje, że masz bujną wyobraźnie... Regulacja prędkości silnika klatkowego realizowana jest TYLKO poprzez zmianę częstotliwości. Gdybyś miał jeszcze komutator (silnik pierścieniowy) to można by zrealizować rozruch, ale klatkowy to jak gdyby uboższa wersja silnika pierścieniowego i takiej opcji nie ma. Zał/Wył + Prawo/Lewo to nie ma najmniejszego problemu. Ale pozostałe opcje to bez falownika żaden program komputerowy Ci nie pomoże. Falownik oczywiście też możesz zbudować, ale to dość wysoka szkoła jazdy.

    Paweł
  • Poziom 18  
    Czesc Bestler. Nie mysl, ze sie czepiam, ale w silniku pierscieniowym sa pierscienie slizgowe, a nie komutator. Absolutnie nie mozna ich w ten sposob nazwac, bo budowa ich, a przede wszystkim funkcja, jest calkowicie rozna. Pozdrawiam.
  • Admin DIY, Automatyka
    Tak tak racja. Przepraszam za złą nazwę. Po prostu o czym innym myślałem a co innego napisałem. Obwód klatki nie jest "zamknięty" tylko wyprowadzony na zewnątrz za pomocą owych właśnie pierścieni.

    Paweł
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 10  
    To może gwoli wyjaśnień:
    1. Nie chodzi o program który zaprojektuje tylko o program do tego abym mógł narysować (powstawiać styczniki, silnik, zabezpieczenia, itp.)

    2. A czy rozruch silnika za pomocą przełącznika gwiazda / trójkąt nie może być?

    3. Bujną wyobraźnie to może i mam :D

    4. A jeśli chodzi o regulacje to czy zmiana liczby par biegunów się nie liczy?

    5. Też się nie czepiam a nawet się cieszę, że ktoś odpisał :D, ale nigdzie nie pisałem, że regulacja płynna (nikt nie spytał)
  • Poziom 18  
    Witam.

    Jesli to nie ma byc symulacja tylko schemat to mysle ze najlepiej uzyc jakiegos programu typu CAD. Ja uzywam darmowego A9CAD, wczesniej uzywalem CADopia intelliCAD ale A9CAD jest lepszy. Sa oczywiscie programy z gotowymi elementami np IgeXao, Inwentor lub jakies nakladki na AutoCada, ale kosztuja niesamowicie duzo pieniedzy. Choc widzialem w ksiegarni ksiazke z kursem do Inwentora z darmowa zdaje sie 60-dniowa wersja programu.
    Odnosnie regulacji to owszem mozna regulowac na wiele sposobow, ale zaden z nich nie jest tak dobry jak przez zmiane czestotliwosci (w zasadzie jest to jedyny sensowny sposob regulacji). A do czego konkretnie ma byc uzywny ten silnik? Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Mam za zadanie opracować projekt sterowania silnikiem indukcyjnym obciążonym wentylatorem 60 Nm

    punkty na jakie musze cos napisać to :
    1. Rodzaje silników indukcyjnych
    2. Sposoby rozruchu silników indukcyjnych
    3. Regulacja prędkości obrotowej silnika
    4. Określenie parametrów znamionowych silnika
    5. Dobór typu silnika indukcyjnego
    6. Dobór metody rozruchowej do urządzenia napędzanego
    7. Dobór metody regulacji prędkości silnika do urządzenia napędzanego
    8. Dobór przewodów i zabezpieczeń
    9. Dobór aparatury sterowania
    10. Podstawowe układy sterowania silnikami indukcyjnymi
    11. Projekt układu sterowania
    12. Opis zasady działania
    13. Wykaz elementów użytych w projekcie
    14. Uwagi eksploatacyjne

    ale najbardziej interesuje mnie układ ster. w części regulacji poprzez zmianie liczby par biegunów.
  • Poziom 18  
    Witam.
    W przypadku sterowania predkoscia za pomoca zmiany liczby par biegunow musisz miec specjalna maszyne, ktora zawiera 2 rozniace sie liczba par biegunow uzwojenia w stojanie (jesli nie jest klatkowy to takze w wirniku). I zasilasz albo jedno, albo drugie z uzwojen. Wiec mozna uzyc zwyklego przelacznika 3-fazowego albo zbudowac to na stycznikach z kontaktami NO i NC i podtrzymaniem dla cewek stycznikow. Do zmiany kierunku obrotow przelacznik, ktory bedzie zamienial miejscami 2 fazy. To nie bedzie bardzo skomplikowane urzadzenie, w zasadzie pare elementow. Gorzej bedzie z rozruchem i hamowaniem, jesli chcesz je przeprowadzac z zadanym czasie). Jesli nie to rozruch to po prostu zalaczenie zasilania a hamowanie albo przez wylaczenie i wybieg, albo dodatkowy przelacznik/stycznik(3x) ktory bedzie odcinal zasilanie i zwieral przez pewna rezystancje zaciski maszyny. Czy uklad ma byc jak najprostszy, ale spelniajacy zadane funkcje, czy tez nieco bardziej skomplikowany, np. uzywajacy mikrokontrolera do sterowania praca?
  • Admin DIY, Automatyka
  • Poziom 10  
    narysowałem taki układ w paincie. czy spełnia on moje założenia?

    Program do projektowania układów sterwania silników

    a tu układ główny

    Program do projektowania układów sterwania silników

    styczniki 5S-7S zmieniają liczbę par biegunów
  • Poziom 10  
    zwora układ powinien być najprostszy, bez mikrokontrolerów. Zobacz moje rysunki i powiedz, czy wg ciebie są dobre. Jeszcze teraz hamowanie dynamiczne musze dorobić.
  • Poziom 18  
    Czesc. Sorry ale mnie troche nie bylo. Na rysunkach nic nie widac. Sa strasznie male, a przy powiekszaniu gubia rozdzielczosc. Jakbys mogl to szczel nowe byle jak, np w paincie, tylko wieksze, zeby bylo widac. Hamowanie dynamiczne to masz na mysli przeciwwlaczeniem, czy odciecie zasilania i rezystory wlaczane w stojan?
    Ja cos takiego wymyslilem. Przy zastosowaniu wylacznikow (oczywiscie mozna tez na przekaznikach, ale chyba nie ma sensu, jezeli nie bedzie sie tym sterowac z procka). Moze jeszcze bym zmienil ta zmiane kierunku, na wylacznik trzypozycyjny z zerem w srodku, skarajne styki w pierwzej fazie niepodlaczone, a reszta tak jak jest. Bez tego trzebaby przed zmiana kierunku odlaczyc najpierw zasilanie. Chodzi generalnie o to, ze przy naglej zmianie kierunku wirowania plyna b. duze prady. W zasazie nie powinno sie silnika wlaczac w przeciwna strone zanim jego predkosc nie spadnie do polowy predkosci znamionowej. Inaczej bedzie sie silnie grzal.
  • Poziom 10  
    Hamowanie dynamiczne to mam na myśli prądem stałym. Odłączam zasilanie i do stojana podaje stałe napięcie.

    Jeszcze raz rysunki:
  • Poziom 18  
    Witam
    Rozumiem ze wylaczniki 5,6,7,8 tworzace mostek maja za zadanie zalaczac albo jedno uzwojenie (3-f), albo oba. A 4 ma umozliwic zwarcie poczatkow i koncow uzwojen, czyli hamowanie. 1 i 2 ma sluzyc do zmiany kierunku obrotow, a reszta to zabezpieczenia i sprawdzenie, czy jest zasilanie oraz sterowanie stycznikow. Wyglada dosc dobrze, tylko ten mostek mnie troche niepokoi. Chcesz go zalaczac tak, by raz strumien od jednego uzwojenia dzialal zgodnie ze strumieniem od drugiego, a raz przeciwnie. To jest straszne marnotrawstwo energii i przegrzewanie maszyny (o ile rozumiem to te dwa uzwojenia sa na stojanie, a wirnik pominales na rysunku).
  • Poziom 10  
    Hamowanie jeszcze nie ma, a sprawa styczników wygląda tak:
    1S/2S - kierunek wirowania
    3S - gwiazda
    4S - trójkąt
    5S/6S,7S/8S - zmiana liczby par biegunów.
    1PC - przekaźnik do rozruchu gwiazda trójkąt
    2PC - przekaźnik blokuje układ w gwieździe i daje możliwość sterowania prędkością (zmiana liczby par biegunów)
    1CP1 - czujnik prędkości

    Jeśli chodzi o zmianę liczby par biegunów to mi sie to również nie bardzo podoba, ale tak nam w szkole podał nauczyciel. Oczywiście mogę zrobić po swojemu (jak rozumiem musiałbym albo jedno włączyć, albo dwa uzwojenia w szereg, żeby straty były mniejsze).

    A hamowanie to będzie, ale będzie :D, na styczniku 9S i z załączeniem prądu stałego tylko pewnie będzie trzeba jeszcze dać stycznik 10S.

    Nad hamowaniem jeszcze pomyśle, ale czy będzie dobrze jak zmienię układ zmiany liczy.
  • Poziom 18  
    Wiesz co. Popatrzylem do Plamitera i rzeczywiscie mozna tak polaczyc te uzwojenia jak w tym mostku. Jesli beda szeregowo w te sama strone to beda 2 pary biegunow a jesli szeregowo w przeciwna strone to 1 para. A jesli chodzi o hamowanie pradem stalym to jest podanych sposobow zasilenia stojana pradem stalym. W zalaczniku je zamiescilem (na czerwono sa uzwojenia). To teraz trzeba wybrac jeden (mysle ze najprosciej z zasilaniem koncow jednego z uzwojen pradem stalym, dorobic mostek szesciopulsowy i wylacznik 3-f.
  • Poziom 10  
    teraz mi przyszła taka myśl. Dlaczego hamowanie dynamiczne? Czy nie można tego zrobić przeciwprądem? Jak sądzicie? czy nie taniej, bardziej opłacalne będzie zahamować silnik klatkowy napędzający wentylator przeciwprądem, czy zrobić jednak dynamiczne?
  • Pomocny post
    Poziom 18  
    Witam. Kazde z tych rozwiazan ma swoje plusy i minusy. W hamowaniu przeciepradem o ile nie zrobisz jakegos ukladu automatycznego, to bedziesz musial recznie zalaczyc pole w przeciwnym kierunku, a potem czekac chwile i gdy wirnik sie zatrzyma szybko wylaczyc zasilanie, bo inaczej zacznie sie obracac w preciwnym kierunku. Do tego, przy takim hamowaniu poslizg zmienia sie od 2 do 1 i w wirniku plyna duze prady. Moze miec to niekorzystny wplyw na wirnik (pod wplywem ciepla moga sie uszkodzac prety w miejscach ich polaczen z pierscieniami zwierajacymi). Jesli natomiast wylaczysz pole i poczekasz az predkosc spadnie do okolo polowy predkosci znamionowej i dopiero wtedy zalaczysz pole w przeciwnym kierunku, to wtedy silnik nie powinien sie przegrzewac. Ale wada tego jest to, ze trzeba odczekac jakis czas. Czyli w zasadzie jest to polaczenie hamowania wybiegiem i przeciwwlaczeniem, a zysk czasowy niewielki w porownaniu do calkowitego wybiegu. Im wiekszy moment obciazenia tym hamowanie bedzie dluzsze i wieksza mozliwosc przegrzania. No i oczywiscie moc, ktora wydziela sie w wirniku w postaci tego ciepla pochodzi od zasilania, wiec takie haomowanie nie jest specjalnie ekonomiczne. W przypadku hamowania pradem stalym moc ta jest znacznie mniejsza (kilka procent), co jest spora zaleta, wada natomiast jest koniecznosc uzycia dodatkowego zrodla napiecia stalego, lub prostownika. Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Dziękuje wszystkim za pomoc i zaangażowanie. Oddłem już całą prace, nauczyciel powiedział, że zrobiona świetnie. Jak ktoś chce zobacyć to napisać na priv. Szczególne podziękowania należą się użytkownikowi posługującemu się nikiem zwora (nie wiem jak to odmienić :D ). Jeszcze raz dziękuje.