Dobra instalacja antenowa zapewni odbiór wysokiej jakości.
1. antena na metalowym, uziemionym maszcie, powyżej 3m od dachu
2. przewód koncentryczny mocowany do masztu i ściany, promienie zgięcia >10cm
3. jeżeli Twój odbiornik nie ma wejścia antenowego UKF to niestety nie należy do dobrych
Możesz próbować dorobić wejście, lecz nawet wtedy nie można być
pewnym dobrych efektów z powodu konstrukcji odbiornika.
Najlepsze tunery i radia samochodowe były produkowane w latach 1978-1988.
Miały parametry lepsze od dzisiejszych i jeszcze można je polepszać !
Gwarantowane parametry zwł. przeciwzakłóceniowe (EMC) to norma
w radiach z homologacją RFN ("gapa" + numer + litera "S" -
- te bez litery "S" nie spełniały wymagań i szły na eksport np. do Turcji,
normy były coraz ostrzejsze, aż weszło Prawo (?) Unii i nagle cały chłam
okazał się super sprzętem z oznaczeniem CE).
Można użyć odbiornika samochodowego z zasilaczem stabilizowanym 12V
jako domowego - dobre ekranowanie jest b. ważne, aby Twój odbiornik
nie odbierał zakłóceń od świetlówek, komputerów, monitorów itp.
Jeżeli odbiornik odbiera cokolwiek bez anteny (audycje lub zakłócenia) -
- albo poprawić albo postarać się o inny odbiornik.
Jeśli chodzi o rodzaj anteny, to zależy od tego jakie programy i skąd chcesz odbierać:
Dość wiarygodne informacje na stronach
http://radiopolska.pl/
Jeżeli chcesz odbierać programy z dużych odległości, nadawane z różną polaryzacją,
jedna antena nie wystarczy, potrzebne będą anteny kierunkowe
odpowiednio zainstalowane (przy polaryzacji V niezbędny wysięgnik
boczny o długości min. 80cm w bok od masztu, aby ustawione pionowo
elementy anteny nie były zwierane przez metalowe: maszt i przewód)
Jeżeli ustawisz antenę z odwrotną polaryzacją (np. poziomą zamiast pionowej)
sygnał może być słabszy o ok. 100 razy (-20dB)
Anteny mogą być przełączane przy odbiorniku przełącznikiem w.cz.
(lepsze tunery miały fabrycznie 2 programowane przełączane wejścia),
mogą też być zdalnie przełączane przekaźnikiem w.cz na dachu.
Jeżeli chcesz odbierać dalekie stacje z różnych kierunków, wskazany jest
rotor - urządzenie do zdalnego obracania anten.
Przełącznik w.cz i przekaźnik w.cz na 100MHz można zrobić lub kupić.
Rotor przeważnie się kupuje, choć niektórzy robią samemu.
Jeżeli chcesz odbierać programy z małych odległości, może wystarczyć
dipol pętlowy w odpowiedniej polaryzacji.
Dipol poziomy odbierać będzie sygnały z polaryzacją H z kierunków
różnych, z wyjątkiem leżących na przedłużeniu ramion dipola.
Dipol pionowy (na wysięgniku >0.8m od masztu) odbierać będzie sygnały
z polaryzacją V nadawane ze wszystkich kierunków (dookólny +/-2dB)
Dipol zainstalowany ukośnie odbierać będzie ze spadkiem o połowę (-3dB)
sygnały z obu polaryzacji
W każdym przypadku w puszce zaciskowej anteny muszą być od spodu
otwory (2szt, jeden troszkę wyżej) do odkraplania wilgoci.
Może się okazać że problem to za duża ilość stacji które możesz odebrać.
Wtedy potrzebne sa pułapki na za silne stacje, węższe filtry w p.cz. radia.
Niestety 99.9% dostępnych w sprzedaży anten, przewodów, odbiorników
służy wyłącznie do ... sprzedawania; dla ich producentów ważna jest
niska trwałość, niska cena, ładne opakowanie. Parametry ? - papier
wszystko przyjmie.
Na szczęście można ominąć to co wciskane jest w sklepach i poradzić sobie inaczej.
Np. zamiast kupować antenowe "obwarzanki" z rurki tak cienkiej, jak tylko
producentowi udało się kupić (nie obejmuje całego pasma 87,5-108MHz)
poszukaj na dachach niepotrzebnych anten ze starego pasma 65-74MHz
z dipolem pętlowym (wyginanym), nie z bocznikowym (spawanym).
Są one wykonane z rurki 16mm, co jest absolutnym minimum do anten
na całe pasmo radiowe UKF.
(na ten zakres typ.puszki antenowe, mocowania elementów są na 16mm)
Demontaż na dachu to rozgięcie mocowania anteny do masztu i zsunięcie
górą, próby odkręcenia skorodowanych nakrętek M6 zazwyczaj kończą
się urwaniem pręta cybantu, śruby M4 przecina się lub ukręca na dachu,
gdyż tak jest szybciej, a i tak trzeba dać nowe.
Wystarczy wyremontować i zmienić długość dipola z ok. 202cm
na 146cm (symetrycznie z obu stron- rozciąć w 4 miejscach i połączyć rurkami Al 14mm,
ostatecznie tulejkami z rozciętej rurki Al 16mm (zmniejsz obwód)+ nity Al
i masz 1 elementową antenę na pasmo 87,5-108MHz.
Można tak uniknąć wyginania rurki 16mm z promieniem ~33mm.
Z anten 3 elementow. na 65-74MHz można odzyskać uchwyt do masztu,
z nośnika (okrągły 25mm, rzadziej kwadr. 20x20mm) robi się wysięgnik
do polaryzacji pionowej.
(Nośnik okrągły umożliwia łatwe ustawienie anteny w polaryzacji ukośnej)
Do odzyskania są też mocowania elementów do nośnika.
Stare elementy stalowe i aluminiowe trzeba wyczyścić z korozji na błysk,
założyć nowe śruby, symetryzator (na zakres VHF "kanały 1-12"),
między zaciskami anteny i symetryzatorem podkładki Cu-Al
(aluminiową stroną do anteny - ważne !), nowy kabel koncentryczny.
Puszkę antenową jeżeli nie da się użyć starej lub kupić, można zrobić.
Rurki należy zabezpieczyć zatyczkami np. z textolitu przed wodą
(gdy woda zamarznie wewnątrz rozsadzi rurkę)
Uwaga: zatyczki dopasowane, rurki są zazwyczaj ze szwem wewnątrz -
nic na siłę ! - łatwo uszkodzić zwłaszcza skorodowany koniec rurki.
Na koniec całość zabezpieczyć farbą, zwłaszcza łączenia i puszkę.
W ten sposób otrzymasz wielokrotnie lepszą antenę niż możesz kupić.
Jeżeli wypróbujesz odbiór z różnymi ustawieniami anteny 1-elementowej
i nie będziesz wystarczająco zadowolony, spróbuj z innym, lepszym odbiornikiem,
Jeżeli nadal będzie za słabo - zwiększyć wysokość zainstalowania anteny
z 3m do np. 6m (wyższy od 3m maszt zwykle wymaga odciągów).
(Uwaga: maszt powyżej 3m jest budowlą -> prawo budowlane)
Jeśli to nie pomoże w zadowalającym stopniu,
co jest mniej prawdopodobne, ale możliwe,
opisz efekty, potrzebne będą inne anteny.
Życzę powodzenia.