Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozruch z prostownika przy dużych mrozach

konrad_bugaj 10 Sty 2007 15:23 10239 48
  • #31 10 Sty 2007 15:23
    kleki
    Poziom 28  

    A, to sorewicz Błażej. :-)
    Za to mnie janek1815 źle odczytuje. Kopiuch działa na tej samej zasadzie, co świeca żarowa. Właśnie po to, żeby można było uruchamiać silnik w zwykłych ciuchach, a nie roboczych proponuję świecę żarową. Źle się trochę wysłowiłem. ;-)

  • #32 10 Sty 2007 15:44
    janek1815
    Poziom 38  

    wiem na jakiej zasadzie dziala swieca zarowa i kopciuch . mialem okazje kilka razy korzystac z tego przy odpalaniu ciezarowek. I wydaje mi sie ze ma on wieksza sprawnosc niz swieca oraz nie pobiera pradu :) co w trudnych warunkach zimowych jest bardzo pomocne. Najlepszym rozwiazaniem jest jednak podgrzanie miski olejowej . Rozrusznik kreci b. latwo.

  • #33 10 Sty 2007 16:21
    Zbych034
    Poziom 37  

    Na moje oko to 80% oporów to gęsty olej. Radzę zainwestować w podgrzewania oleju w misie olejowej. Z wyciekami nie będzie kłopotów jak dasz dobre uszczelki. Grzałka będzie trwała bo cały czas pracuje zanużona w oleju. Wystarczy wyprowadzić kabel w odpowiednie miejsce to przy podłączaniu nawet nie trzeba się schylać
    Powodzenia

  • #34 14 Sty 2007 10:51
    swoj
    Poziom 11  

    Witam, sorki,że sie wcinam ale nie mylcie świecy żarowej z płomieniową. Płomieniowa bierze prądu niewiele w porównaniu z żarowymi, które w czasie rozruchu grzać muszą - gdy są! To dotyczy tylko diesli.
    Ja podgrzewałem olej w benzynowych też - znakomicie ułatwia rozruch i zwykle nawet niewielkie wspomaganie akumulatorów prostownikiem nie jest potrzebne.

  • #35 14 Sty 2007 12:43
    janek1815
    Poziom 38  

    BŁAŻEJ a jak twoje dokonania z koparka i swieca plomieniowa w koparce z silnikiem SW400 pomoglo?

  • #36 16 Sty 2007 17:02
    kleki
    Poziom 28  

    SW400 montowali w koparkach?
    Osobiście widywałem w zasadzie tylko w Autosanach i Starach.

  • #37 16 Sty 2007 17:15
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Elektryka w koparce została naprawiona ale na naprawę zespołu płomieniowego już jakoś czasu brakło bo się stamtąd zwolniłem. Zresztą jaki był sens rzucania pereł pod świnie? Właścicielowi chodziło tylko o to, by sprzęt chodził, nieważnie jak. Taniej mu było dolewać oleju hydraulicznego, niż naprawić uszczelniacze i palić ognisko pod silnikiem, niż zrobić porządne podgrzewanie. Jak się zwalniałem, to koło zamachowe miało już tylko 1/3 zębów do rozrusznika i chłopaki musieli je brechą ustawiać, by rozrusznik załapywał. Zgroza...
    A koparka, to był Waryński przerobiony na chwytak do złomu.

  • #38 16 Sty 2007 17:24
    kleki
    Poziom 28  

    W SW400 dawało się zdjąć zębnik i obrócić tak, żeby stawał w miejscu "uzębionym". Poważnie był tam "Leyland"?

  • #39 16 Sty 2007 17:58
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie pamiętam, co tam było. Jakiś SW chyba (w sumie to chyba licencja Leylanda). A zębnik na kole zamachowym był już wywalony tak, że rozrusznik załapywał tylko w określonej pozycji. To była taka rzeźba w g*wnie po prostu...

  • #40 16 Sty 2007 18:54
    kleki
    Poziom 28  

    A nie wiesz czasem, jak rozwiązane było podawanie paliwa na świeczkę żarową w SW400? Stalowa rura z turbiny do kolektora(tak, mam turbinę w Autosanie :-) ) ma sporej wielkości otwór, nagwintowany - u mnie zaślepiony. :-( Pompa wtryskowa ma tylko sześć sekcji, więc nie wygląda na to że stamtąd brała się ropa... Chyba, że z rurki powrotnej? Nie wiesz przypadkiem, jak przewidywała fabryka?

  • #41 31 Sty 2007 08:02
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    Witam Wszystkich.Posiadam trafo z 3 odczepami na uz. wtórnym,tz. dwa razy po 17 V,.Che zrobic z tego rozruch+ ładowanie aku.Proszę o jakis prosty schemat-jak podłączyć diody

  • #42 31 Sty 2007 10:22
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Jaka jest moc tego trafo (a jeżeli nie ma danych, to jakie wymiary / ciężar)?

    Troche inne są wymagania na ładowanie, a inne na rozruch: ładowanie należy tak "ustawić", żeby napiecie na akumulatorze nie przekroczyło 14,4V (szczególnie ważne dla akumulatorów nowszych generacji, tzw. bezobsługowych), natomiast rozruch wymaga, aby prostownik dawał prąd kilkadziesiąt (a nawet powyżej 100) amper przy napięciu 12V, ale wtedy podłączenie takiego żródła do instalacji samochodowej może grozić uszkodzeniem istniejacym w niej odbiornikom prądu: radio, komputer pokładowy, i co tylko jeszcze z elektroniką ...
    Dla rozruchu potrzeba mocy ok. 0,6 - 1kW, nie licz na to, że da Ci to trafo o mocy 100 albo 150W!

    A do rozruchu trzeba użyć diod na prąd nominalny ok. 100A, masz takie? A może ten pomysł jest bardziej kosztowny (i mniej pewny), niż wymiana akumulatora?

  • #43 31 Sty 2007 11:40
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    Trafo jest ze starego prostownika z możliwościa rozruchu ,produkcji Rosyjskiej.Waga 6 kg i dołączam fotke

    Rozruch z prostownika przy dużych mrozach

    posiada 3 odczepy na pierwotnym po 17 V-jak podłączyc diody : ładowanie,i rozruch.Ewentualnie jak mostkowac ??
    dziekuje za ogóle informacje o prostownikach,ale proszę o schemat podłączenia diod,tylko o to.

  • #45 31 Sty 2007 23:22
    kavma
    Poziom 21  

    Witam
    Schemat dostałeś, ale jeśli mogę to:
    1 Ze zdjęcia wynika że transformator posiada także odczepy w uzwojeniu pierwotnym.
    2. Sugeruje to, że sterowanie "ładowanie - rozruch" jest przeprowadzane na tym uzwojeniu.
    3. Napięcie 2 x 17V (jeśli jest ono napięciem maksymalnym tego trafo) i prostownik jaki dostałeś pozwolą Ci na ładowanie akumulatora. Z rozruchem mogą być problemy.
    4. Jeśli będą to proponuję znaleźć odczep lub uzwojenie na pierwotnym by napięcie na uzwojeniu wtórnym podnieść.
    5. W obwodzie uzwojenia pierwotnego proponuję zainstalować przełącznik "ładowanie - rozruch"

    Oczywiście prostownik rozruchowy zapinamy na akumulator, bo bez akumulatora (patrz Jerzy Węglorz) faktycznie doprowadzić możemy do uszkodzeń odbiorników w samochodzie.

  • #46 01 Lut 2007 18:55
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    dzięki Panowie,właśnie o taki schemat mi chodziło

  • #47 02 Lut 2007 22:55
    adam17ak
    Poziom 11  

    W tym prostowniku w orginale były dwa tyrystory

  • #48 03 Lut 2007 13:10
    krzysztof-3f
    Poziom 14  

    adam17ak napisał:
    W tym prostowniku w orginale były dwa tyrystory


    Witam.Tak , w tym prostowniku były tyrystory.Chcę zastosować diody zamiast tyrystorów.Dołączam fotke trafa z opisem napięć,i proszę o proste wyjaśnienie- jak zastosować rozruch+ ładowanie,na diodach.


    Rozruch z prostownika przy dużych mrozach

  • #49 03 Lut 2007 15:01
    Jerzy Węglorz
    Poziom 38  

    Uzwojenia 18V cienkim drutem zostawiasz luzem, nie będziesz ich wykorzystywał.
    Do uzwojeń 17V dołącz 2 diody o dopuszczalnym pradzie conajmniej 50A - to będzie do rozruchu, schemat masz powyżej.
    Dla ładowania możesz wykorzystać układ z tego postu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3518312#3518312
    plik ma nazwę "ŁAD_AKU_SAM.jpg"