Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie dodatkowego akumulatora w przyczepie

kacper-tom 05 Sty 2007 14:53 8308 12
  • #1 05 Sty 2007 14:53
    kacper-tom
    Poziom 11  

    Na początku zaznaczam ze użyłem przycisku szukaj lecz są jedynie podobne tematy które w pełni nie odpowiadają na moje pytanie.

    Więc problem jest następujący.... zastanawiam się czy jest możliwe zrobienie ładowania akumulatora który znajdowałby się w przyczepie, żeby nie trzeba było wyciągać za każdym razem akumulatora z przyczepy i go ładować. Słyszałem że jest jakaś możliwość zrobienia ładowania podłączając napięcie ze świateł, tylko nie bardzo rozumiem jak mogło by być to zrobione i czy w ogóle jest to możliwe do zrobienia?? Czy ktoś może pomóc w tej sprawie?? Aha przyczepa to standardowy wyrób ze zwykłą instalacją elektryczną firmy Niewiadów (furgon).

  • #3 05 Sty 2007 17:33
    fructon
    Poziom 33  

    tak to dobry schemat ale musisz pamietac o jednym podpiecie pod swiatla jest ryzykowne za cienkie sa przewody poza tym przelacznik moze nie wytrzymac obciazenia robilem takie cos ale zawsze na osobnym zasilaniu grubszym kablem

  • #4 05 Sty 2007 19:49
    JAFO
    Poziom 25  

    Wystarczy zrobić, jak na schemacie. Ładowanie drugiego akumulatora pojawi się po uruchomieniu silnika. Można też (by uniknąć problemów z ładowaniem) podpiąć cewkę przekaźnika pod wyjście włącznika świateł mijania/drogowych (nie przełącznika mijania/drogowe). I jest to lepsze rozwiązanie.

  • #5 05 Sty 2007 20:18
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    JAFO napisał:
    Wystarczy zrobić, jak na schemacie. Ładowanie drugiego akumulatora pojawi się po uruchomieniu silnika.


    trzeba to troszkę jaśniej napisać: to nie jest "światło", tylko KONTROLKA ŁADOWANIA.
    Przekaźnik podpięty jest pod wyjscie "D+" alternatora i łączy po odpaleniu silnika, w chwili gdy ALTERNATOR ZACZYNA ŁADOWAĆ.
    Takie rozwiązanie stosują producenci przyczep mieszkalnych (chociaż jest to jedno z prostszych)

  • #6 06 Sty 2007 12:04
    kacper-tom
    Poziom 11  

    Dzięki za porady... Tylko jeszcze nie do końca rozumiem czy jeśli zastosuję się do tego schematu to będę musiał poprowadzić osobne kable tj. bezpośrednio z aku "+" oraz kabelek z kontrolki ładowania a co za tym idzie to trzeba będzie zrobić jakieś gniazdo w aucie i wtyczkę w przyczepie bo w standardowej wtyczce to jak dobrze pamiętam nie ma już wolnego miejsca na wpięcie czegokolwiek?!

  • #7 06 Sty 2007 12:52
    Wlodek83
    Poziom 17  

    Tak, musisz poprowadzic dodatkowe przewody. Ten przekaznik mozesz zamontowac nawet w aucie w komorze silnika. Wówczas krótkim przewodem podlączysz przekaznik do alternatora. Takze krotkim przewodem od aku podlaczasz plus do przekaznika i od przekaznika wtedy idzie do przyczepy. Dodam ze ja bym jeszcze podlaczyl dodatkowo takze mase. Czyli wtedy do przyczepy ida dwa przewody - masa bezposrednio z akumulatora i plus z przekaznika. Podlaczenie dodatkowej masy zmniejszy mozliwosc wystepowania spadkow napiec. Takze te przewody musza byc odpowiedniej grubosci tak zeby na aku w przyczepie bylo odpowiednie napiecie ladowania - czyli 13,8-14,4V, wowczas aku jest dobrze ladowane i sie nie niszczy.

  • #8 06 Sty 2007 14:19
    JAFO
    Poziom 25  

    Ależ Gerri, wyraźnie napisałem:
    Można też (by uniknąć problemów z ładowaniem) podpiąć cewkę przekaźnika pod wyjście włącznika świateł mijania/drogowych,
    co jasno i wyraźnie mówi, że lepiej jest podpiąć pod włącznik świateł zamiast pod kontrolkę ładowania pokazaną na rysunku.
    Ażeby już nie było wątpliwości w późniejszym terminie to podpowiem, że wbijamy się za włącznikiem.:D

    Z resztą przetłumaczę :D
    1.Skrzynka z bezpiecznikami odbiorników prądu w części mieszkalnej (Wohnmobil to nie jest przyczepka :!: )
    2.Kontrolka ładowania na tablicy wskaźników
    3.Przekaźnik
    4.Alternator (przy silniku)
    5.Akumulator samochodu
    6.Drugi akumulator.

    Możesz założyź gniazdo z wtyczką 13-pinowe, które są już szeroko montowane we wszystkich przyczepkach mieszkalnych produkowanych na zachodzie.
    Tu na forum zamieściłem rozpiskę takiego gniazda.

  • #9 06 Sty 2007 16:02
    tc
    Poziom 17  

    prościej można zamiast przekaźnika podpiąć poprzez diodę np 10 A akumulator z instalacją samochodową po kluczyku

  • #10 06 Sty 2007 17:12
    SlaweK
    Poziom 43  

    Na diodzie kolego będziesz miał spadek napięcia o 0,7V a to bardzo dużo przy ładowaniu, z resztą 10A to nie taki wielki prąd, jak aku będzie pusty i odpalisz auto to dioda padnie bez zastanowienia.

    SławeK

  • #11 07 Sty 2007 11:14
    Stefanek1
    Poziom 26  

    Mam przyczepę kamping. i tam jest oryginalna instalacja z ładowaniem akumulatora przyczepy i podawaniem napięcia na lodówkę w czasie jazdy.

    Jest to bardzo proste, w przyczepie jest wtyk trochę inny tj ; 7 bolców jest jak w standarowym wtyku na tym samym miejscu, ale na obwodzie jest jeszcze chyba chyba 6 dodatkowych małych bolców.

    Jak kupowałem przyczepę w Holandii to też miałem dylemat, co to za wtyczka, ale pasowała do naszych standartowych gniazdek i po przyjechaniu do PL, nie było ładowania dodatkowego aku przyczepy i lodówka tylko na gaz. Okazało się że takie gniazdo kupiłem bez problemu w Częstochowie u gościa który zajmuję się przyczepami kamping. Tylko
    pociągnąłem w samochodzie dodatkowy kabelek tak min. 4 mm2 i po kłopocie.

    Rozwiązanie jest proste: Zakupić komplet gniazdo i wtyk, chyba 13-sto stykowy, pociągnąć dodatkowy kabel w aucie najlepiej od aku samochodowego i dać tam po drodze bezpiecznik 20-25 A, trochę mocniejszy, aby nie spaliło przy zapalaniu z podpiętą przyczepą,
    Tyle.
    Po co przekażniki, zabawa w podpinanie pod ładowanie, jakieś światła...etc.
    Nowe gniazdo i wtyk pasują do zwykłych gniazd i wtyczek, ponieważ jest to dość sprytnie pomyślane i te dodatkowe bolczyki maja na obwodzie .

    Jak ktoś chce mogę zeskanować schemat oryginalnego podpięcia z książek istalacji elektr. przyczepy.

    Pozdr.

  • #12 07 Sty 2007 16:44
    SlaweK
    Poziom 43  

    To tzw proste rozwiązanie nie jest poprawne elektrycznie. My tutaj rozmawiamy o poprawnych rozwiazaniach. W wypadku gdy aku w aucie będzie słaby a w przyczepie naładowany to prąd przy kręceniu rozrusznikiem może przekroczyć te 20-25A. A w odwrotnej sytuacji obciążasz dodatkowo i niepotrzebnie akumulator w aucie. Uważam że mądrze podłączony przekaźnik rozwiązuje problem sensownie.

    SławeK

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME