Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przedwzmacniacz mikrofonowy + gniazdo XRL + RCA

Gloomwing 06 Sty 2007 20:16 1808 11
  • #1 06 Sty 2007 20:16
    Gloomwing
    Poziom 17  

    Witam!

    wiem że podobne pytania były zadawane setki razy na forum, ale nawet gdy szukam odpowiedzi na same wyprowadzenia pinów w gnieździe XRL, to znajduję różne wersje odpowiedzi...

    co chcę zrobić:
    w 'zaprzyjaźnionym' i dopiero powstającym 'studio' mamy mikrofon
    (jaki to niestety nie pamiętam. cena to 150zł)
    mikrofon, jak to mikrofony, ma wyprowadzenie XRL

    Przedwzmacniacz mikrofonowy + gniazdo XRL + RCA

    plan jest taki, by zorganizować jakiś wzmacniacz (unitrę lub coś w tym guście) taki by coś grało i podłączyć do niego mikrofon(y), a może do tego i gitary.

    więc co jest potrzebne? przedwzmacniacz. na forum padła propozycja: http://jabel.com.pl/?,ww,99,,,,

    Cytat:
    J-72 Przedwzmacniacz do mikrofonu

    Przedwzmacniacz przeznaczony do współpracy z dowolnym mikrofonem dynamicznym. Czułość wejściowa 1mV. Napięcie wyjściowe max. 1V. Wzmocnienie regulowane 13-40 dB. Zasilanie 18-24V. Wymiary płytki 55x30mm.


    zasilanie odłożę na później, bo może znajdę w swoich rupieciach coś co sięnadaje...

    no więc na początek pojawia się problem: na płytce są trzy miejsca na wlutowanie kabla, a kabel ma trzy bolce.

    unikając cięcia kabla i takich tam głupot chcę wykorzystać typowe gniazdo żeńskie XLR: http://www.allegro.pl/item154552234_gn_1083_gniazdo_wtyk_xlr_canon_montozowe.html

    i teraz ostatecznie chciałbym się dowiedzieć:
    pin 1 - GND
    pin 2 - podłączamy pod IN
    pin 3 - do obudowy?
    (numeracja wg. obrazka)

    jak już przebrniemy przez to, to trzeba zrobić jakieś wyprowadzenie.

    ponieważ wzmacniacze najczęściej mają chinch (RCA), to postanowiłem wzmocniony sygnał wyprowadzić na chinchach. ale ale...
    wzmacniacze mają wejścia dwa a na płytce mam tyle by podłączyć jedno...
    tak więc co zrobić by drugi kanał na wzmacniaczu się nie marnował? bezczelnie wlutować 'równolegle' obydwa chiche?

    i gdzie tu wpiąć zasilanie?

    skoro chcemy podłączyć to do wzmacniacza razem z gitarami i być może kolejnymi mikrofonami, to przydało by się zastosować jakiś potencjometr by móc wzmocnić wokal, albo go przyciszyć. jaki zatem potencjometr i gdzie go wpiąć?

    na koniec: gitary...

    w sumie jak tak sięzastanawiam, to zaczynam odpowiadać sobie na pytanie 'gdzie wstawić potencjometr'. między gitarę, a przedwzmacniacz. no dobra.

    czy warto bawić się w robienie więcej gniazd 'in' w przedwzmacniaczu, czy trzeba to każdego urządzenia stosować inne przedwzmacniacze?

    i jak zsumować sygnał?
    podejżewam że jeśli będzie jeden przedwzmacniacz, to trzeba sumować przed przedwzmacniaczem (innego logicznego rozwiązania nie widzę) i na każdym wejściu dać potencjometr (jakie opory?).
    pytanie tylko: czy mogę sumować sygnały w ten sposób, czy przedwzmacniacz wyrobi?

    jeśli oddzielne przedwzmacniacze, to czy mogę sumować sygnał?

    i w ogóle jaki to wszystko będzie miało efekt?
    skupiam się tu na mikrofonie, ponieważ do gitar są piecyki, ale już idę za ciosem...

    się rozpisałem, a jak zwykle, pewnie mam błache problemy.
    z góry dziękuję za cierpliwość i za odpowiedzi.

    Pozdrawiam!

    0 11
  • Sklep HeluKabel
  • #2 06 Sty 2007 22:46
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Witam

    Nie chciałbym Cie urazić, ale sądząc po tym co napisałeś nie masz zielonego pojęcia o eletronice.
    Dlatego polecam Ci zakup fabrycznego miksera.

    Poza tym, kiepsko mi sie widzi, jeśli gitary, wokale i ta cała reszta ma grać na wzmacniaczu klasy HiFi (szybko to wszystko szlag trafi).

    Na zdjęciu masz przedstawiony poprawny rozkład końcówek w gnieździe XLR, nie wolno łączyć pinu 3 z obudową, co najwyżej z pinem 1, ale tylko wtedy, gdy mikrofon nie będzie pracował wraz z mikrofonami pojemnościowymi.

    Pozdrawiam

    0
  • #3 07 Sty 2007 10:14
    Gloomwing
    Poziom 17  

    może się i nie znam, ale skoro już przeczytałeś, to poradź jak mam to zrobić...

    skupmy się na razie na podłączeniu mikrofonu do przedwzmacniacza i zrobieniu wyjścia na chinch

    czemu miało by to wszystko trafić szlag?

    0
  • Pomocny post
    #4 07 Sty 2007 21:49
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Skoro sie tak upierasz to prosze bardzo ale nie odpowiadam za szkody powstałe w wyniku Twoich błędów

    Żeby sie podłączyć do tego przedwzmacniacza, musisz zewrzeć nóżke 1 i nóżke 3 we wtyczce XLR oraz podłączyć je razem do GND, a nóżke 2 podłączyć do IN.

    Wyjście możesz "bezczelnie" rozdzielić na dwie wtyczki i podłaczyć pod L i P.

    Do każdeg mokrofonu potrzebujesz oddzielny przedwzmacniacz, sygnały możesz zsumować za pomocą wzmacniacza sumującego np. z użyciem wmzacniaczy operacyjnych TL072.

    Poszukaj na elektrodzie albo w googlach "wzmacniacz sumujący" i będziesz miał schemat (sam kiedyś go zamieszczałem). Możesz też kupić "kit" jakiegoś prostego miksera audio i sprawa z głowy.

    Jak dla mnie to skórka za wyprawke, bo najtańszy fabryczny mikser mozna kupić za ok. 300 zł i myśle że dla Ciebie by sie nadał, ale skoro chcesz to rób własnoręcznie.

    Dlaczego trafi szlag ??, ano dlatego ze sprzet HiFi nie jest przystosowany do takich waruknów pracy, możesz uszkodzić głośniki, wzmacniacz i wszystko po kolei.

    Pozdrawiam

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #5 07 Sty 2007 22:17
    Gloomwing
    Poziom 17  

    super. w ten sposób odpowiedziałeś na wszystkie moje pytania.

    jeszcze tylko:
    mogę się jakoś zabezpieczyć przed uszkodzeniem HiFi?
    na czym dokładniej polega zagrożenie? przester? skrajne częstotliwości?
    planuję na razie jakąś unitrę do tego wykombinować, a w przyszłości samodzielny wzmacniacz zbudować... ale to daleka przyszłość ;)

    0
  • #6 07 Sty 2007 22:46
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Witam

    Dokładnie chodzi przesterowania, wzmacniacz zapewne będzie pracował w skrajnych warunkach, tak samo kolumny, poza tym sprzężenia itp.

    Wzmacniacze unitry nie mają dużych mocy (max.30W) z pewnością to nie jest moc wystarczająca do nagłośnienia próby zespołu. Tak samo kolumny HiFi nie sa przystosowane do takiej pracy, mogą sie uszkodzić resory głośników, jak równierz sama membrana.

    Niestety nie da sie przed tym zabezpieczyć, trzeba poprostu używać sprzetu do tych celów przeznaczonego - wtedy ryzyko uszkodzenia jest mniejsze.

    Poza tym kiepskim pomysłem jest podłączanie gitar do wejść liniowych, daje to małe możliwości modyfikacji ich brzmienia - jedynie za pomocą tzw. "kanapek", zresztą ogólnie piec gitarowy poradzi sobie z tym o wiele lepiej.

    Pozdrawiam

    0
  • #7 07 Sty 2007 23:06
    Gloomwing
    Poziom 17  

    rozumiem to tak:
    przedwzmacniacz nie może dawać zbyt silnego sygnału na wzmacniacz, a wzmacniacz nie może być wykręcony ma maksa. głośniki muszą mieć zapas mocy, taki by można było spokojnie podkręcić wzmacniacz.

    dobrze?

    a sprzężenia?

    0
  • Pomocny post
    #8 08 Sty 2007 00:05
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Niedkońca zrozumiałeś.

    Przesterowanie jest jak najbardziej szkodliwe dla wzmacniacza i kolumn ale nawet jeśli masz kolumny 100W i wzmacniacz 10W to możesz uszkodzić kolumny poprzez przesterowanie.

    Jeśli chodzi o kolumny to kwestia budowy głośników, głośniki "estradowe" mają sztywne zawieszenie. Głośniki HiFi mają miękkie zawieszenie (zazwyczaj gumowe, lub z pianki) i przez to można poprostu "wyrwać membrane".

    Sprzężenia mogą wystąpić zawsze, niezależnie od tego jaki mamy sprzęt, pytanie tylko czy głośniki HiFi są w stanie to wytrzymać (nigdy nie sprawdzałem)

    Pozdrawiam

    0
  • #9 08 Sty 2007 08:33
    Gloomwing
    Poziom 17  

    przesterowanie będzie gdy dam za silny sygnał na wzmacniacz.

    ale to chyba słychać?

    0
  • Pomocny post
    #10 08 Sty 2007 18:29
    Artur k.
    Admin grupy audio

    Witam

    Przesterowanie będzie równiez wtedy gdy za mocno podkręcisz gałke od głośności.

    To będzie słychać ale jeśli ktoś z gitarzystów będzie używał efektu przesteru, to nie odróżnisz czy to efekt czy wzmacniacz nie daje rady.

    Dlatego to kiepski pomysł, żeby wszystko szło razem, tym bardziej na sprzęcie HiFi oraz prostym mikserze, gdzie nie masz możliwości kontrolowania poziomów poszczególnych instrumentów.
    Wiem za na koncertach wszystko idzie przez nagłośnienie ale jest to odpowiedni ustawione i kontrolowane przez akustyka oraz kilkadziesiąt innych elektronicznych zabawek.

    Pozdrawiam

    0
  • #11 30 Sty 2007 21:55
    Gloomwing
    Poziom 17  

    umkło w tłoku pytanie: gdzie zasilanie?

    0