Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z montazem anteny CB w VW T2

imiglis 09 Sty 2007 18:09 10606 21
  • #1 09 Sty 2007 18:09
    imiglis
    Poziom 9  

    Witam mam taki problem: zamontowalem antene LEMM 120cm na stale do busika na dach w miejscu kolo przegrody kabiny i nie moge zestroic radja. Najlepsza wartosc SWR jaka osiagam to 2. Co moze byc nie tak ze nie moge osiagnac SWR 1,2 ?????

    Za pomoc z gory dziekuje!!

    Pozdrowienia dla wszystkich forowiczow!!

    0 21
  • #2 09 Sty 2007 18:29
    boguszkrzysztof
    Poziom 11  

    porządna masa to podstawa. Ostatnio stroiłem taką antenę na escorcie. Sprawdz połączenia, reszta to strojenie.

    Krzysztof.

    0
  • #3 09 Sty 2007 18:54
    imiglis
    Poziom 9  

    Mam radyjko TTI 770 Ile powinna wynosic masa
    ?

    0
  • #4 09 Sty 2007 19:13
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie "ile masa", ale gdzie... Zawsze i wszedzie anteny najlepiej dzialaja, kiedy sa na srodku blachy.
    W tym przypadku na srodku auta.

    0
  • #5 09 Sty 2007 19:13
    wttkbari
    Poziom 15  

    A może jest jakieś przebicie do karoseri samochodu? Kolega tak miał i nie mógł zestroić poprawnie anteny...

    0
  • #6 09 Sty 2007 19:58
    imiglis
    Poziom 9  

    Antena jest zamontowana nie na srodku tylko na 1/3 odleglosci dachu liczac od przodu. Sprawdzilem przewod antenowy i wszystko gra niema zwarci miedzy przewodem tzw. goracym a masa. Czy mozlie jest ze antena jest zamontowana w zlym miejscu?

    0
  • #7 09 Sty 2007 20:14
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    6 liczac od tego...

    Antena powinna byc na srodku pojazdu (o ile jest taka mozliwosc).

    0
  • #8 09 Sty 2007 20:26
    imiglis
    Poziom 9  

    No wlasnie nie ma takiej mozliwosci ja wykorzystalem juz istniejaca dziure w dachu i szkoda wiercic druga!

    0
  • #9 09 Sty 2007 21:07
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    A masz pod reka jakas podstawe magnetyczna ? Anomalia wsrod instalacji antenowych sa czyms zupelnie normalnym.

    Najczesciej jest tak, ze jezeli masz juz dziure i zamontujesz tam antene - nie bedzie chciala dzialac.
    Prawo Murphy'ego ;)

    0
  • #10 09 Sty 2007 21:30
    imiglis
    Poziom 9  

    przerobic na magnesówke??

    0
  • #11 09 Sty 2007 21:33
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Najpierw sprawdzic, jak poradzi sobie antena na podstawie magnetycznej.
    Pytalem czy masz pod reka magnes, bo szkoda kasy na cos, co tez moze nie dzialac poprawnie.


    Pozyczyc ?

    0
  • #12 09 Sty 2007 21:38
    imiglis
    Poziom 9  

    Sprawdze na magnesowce i jutro opisze wyniki. Zalozylem juz mnustwo anten i zestroilem nie ra byly klopoty, ale takiego przypadku jeszce nie mialem.

    0
  • #13 09 Sty 2007 22:01
    yes2mike
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wszystko przed Toba ;)
    Czasami pomaga tez zmiana ulozenia kabla...

    0
  • #14 09 Sty 2007 22:43
    kondensator
    Poziom 36  

    -> Kol. Imiglis:
    (1) Czy masz w dachu już inną antenę, bagażnik dachowy, szyberdach,
    listwę z kogutami, reklamę itp. - jakie odległości od anteny CB ?
    (2) Czy możesz zdemontować tą antenę, pójść na szrot i w dowolnym
    wraku z podobnym dachem (nie musi być van, może być np. kombi)
    załóż i sprawdź
    (weź radiotelefon, reflektometr, akumulator lub zasilacz i przedłużacz
    oraz zestaw do robienia otworów, jak ładnie poprosisz to raczej zgodzą
    się na dziurawienie wraku zwłaszcza trochę "pogniecionego")

    Może się okazać oprócz przyczyn (1), że problem jest z wadliwą anteną

    Istnieje też możliwość, że miałeś pomylone elementy z różnych modeli
    anten, np. cewka od AT 900 lub AT 1700.
    Możliwe, że w takim wypadku wyszła antena na np. 37MHz lub 23MHz.
    Najlepiej znajdź kogoś w okolicy z przenośnym mostkiem w.cz.
    (np. "analizator antenowy" MFJ 259) do sprawdzania - z pomiarów taką
    metodą dowiesz się wtedy dużo więcej niż z zestawu CB+reflektometr.

    Reflektometr, z którego korzystasz, też nie zaszkodzi sprawdzić.

    (Jeżeli możesz pożyczyć jakąś inną (nie krótszą) rozpakowaną antenę
    ze sklepu do prób czy to na swoim aucie lub na wraku to było by super,
    oczywiście oryginalny pręt promiennika musisz do prób zastąpić
    dopasowanym z drutu/ pręta stalowego, ew. mosiężnego, który możesz
    ciąć bezkarnie; dobrze mieć kilka sztuk o trochę różnych długościach).

    Ile długości miał twój promiennik na początku , a ile cm obciąłeś ?
    Jaki SWR na początku, w środku i na końcu pasma ?

    Od anten mocowanych na rynienki, magnesy, lusterka - jak najdalej !

    0
  • #15 10 Sty 2007 10:53
    Busolub
    Poziom 11  

    Witam !
    Dziwne, na busach anteny bardzo dobrze się stroją. Jeśli promiennik jest orginalny (długość ) to sprawdź cewkę i masy. :-)
    Pozdrawiam
    Busolub

    0
  • #16 10 Sty 2007 14:16
    imiglis
    Poziom 9  

    Na dachu nie mam zadnych innych anten ani czegokolwiek co moze zaklucac. SWR na kanale 1 wynosi 1,6 na kanale 20 wynosi 2,0 a na kanal 40 wynosi 2,5. Antena jest nowa wiec niemam mozliwosci pomylenia elementow dlugosc jej to 120cm przyznaje sie opciolem jeden centymetr na probe. Robilem jeszcze taki eksperyment ze w te sama podstawe wpinalem taka sama antene tylko dluzsza (167cm) SWR wynosil 1,3. W tej krotszej antenie SWR na kanale 20 jest zawsze 2,0 choc bym nie wiem co robil. Czy to moze byc wadliwa antena??? Jesli tak to czy mozna cos z nia zrobic zeby dzialala
    ????? Jak dokladnie sprawdzic ta cewke?? i czy obcinajac centymetr promienika moglem wogle zrabac antene?? Dodam ze masa jest OK Miernik byl sprawdzany i jest OK

    0
  • #17 10 Sty 2007 15:03
    Busolub
    Poziom 11  

    Imiglis
    jeśli uciąłeś 1 cm to tyle zazwyczaj możesz wysunąć z podstawy :-) - nie zepsułeś. Jeśli przy dłuższym promienniku jest wszystko O.K. przy nadawaniu i odbiorze to, przy nowej antenie-bo taką masz- sugeruje albo ewidentną wadę cewki, albo pomylenie cewek od innej anteny - dłuższej.
    Proponuję reklamować w serwisie, jeśli się uda (?). A cewkę sprawdzić - najpierw pomierzyć ew. musisz ją rozebrać i zerknąć jak wygląda w środku :-)
    Powodzenia
    Busolub

    0
  • #18 10 Sty 2007 15:39
    kondensator
    Poziom 36  

    ->Kol. Imiglis
    Czy Twoja próba z anteną o od. 167cm, to zmiana promiennika z
    cewką, czy tylko zmiana promiennika (pręta) ?
    Co oznacza "SWR na kanale 20 jest zawsze 2,0 choc bym nie wiem co robil" ?

    Spróbuj zanim obetniesz swój promiennik, podłączyć zastępczy,
    który możesz obcinać - po 0.5cm i pomiary.
    Ważne ! Pomiary wykonuj przy zamkniętych drzwiach i klapach auta !
    Jeżeli SWR jest lepszy na początku pasma niż na końcu,
    może antena jest jeszcze za długa.
    Dobrze, że obciąłeś 1cm, a nie od razu więcej.
    Antenę ustaw dokładnie pionowo, jeżeli była inaczej.
    Uwaga: promiennik zastępczy będzie miał trochę szersze pasmo pracy niż
    oryginalny (którego średnica się zmniejsza ku górze) i będzie miał trochę
    inną optymalną długość dla tej samej częstotliwości pracy !

    Anteny CB <1.5m mają już bardzo małą sprawność, szerokość pasma
    pracy i skuteczność, ale oczywiście rozumiem, że nie chcesz niechcący
    przerobić vana na trolejbus...

    Przy 27MHz może się okazać bardziej skuteczna antena dłuższa
    np. 170...200cm mocowana na podokiennym pasie blachy przy przedniej szybie,
    niż np. 60...90cm na dachu (oczywiście dla w.cz. lepiej i na dachu i dłuższa antena)
    Mniejsze też będzie ryzyko uszkodzeń przy spotkaniu z drzewem,
    wiaduktem, przewodem nad jezdnią.

    Miejsce mocowania anteny na płaskim dachu samochodu jest
    koniecznością na wyższych częstotliwościach (zwł. powyżej 80MHz)

    W antenach AT1200/1500/1700 można na szczęście dorobić
    odprowadzenie ładunków elektrostatycznych (Bardzo polecam !)
    np. przylutować rezystor miniaturowy 5...50kΩ, oraz założyć lepszy
    kabel (ja oryginalny wyrzucałem i zakładałem S544 lub S5LF5 - ekranowanie
    wzrasta z ok. 40dB do ponad 100dB - ekran z dwóch warstw oplotu Cu,
    BEZ ALUMINIUM, żyła 0.9, izol. 3, opona czarny PE (a nie PCV) 5.4mm-
    - pasuje do wszystkich wtyków na 5mm)
    Dzięki temu mniej będzie zakłóceń przy odbiorze i mniejsze ryzyko
    uszkodzenia radia.

    0
  • #19 10 Sty 2007 15:45
    imiglis
    Poziom 9  

    Zmienialem promiennik z cewka. Teraz skrocilem kabel i osiagnolem SWR 1,2 ale kabel ma 1,20 dlugosci i nie starcza mi do radyjka. A te SWR 2,0 mialel wydluzajac i skracajac prominik na cewce.

    0
  • #20 10 Sty 2007 17:21
    kondensator
    Poziom 36  

    ->Kol. Imiglis
    Kto Ci kazał skracać kabel ?
    W latach "socjalizmu" był nieśmiertelny zabobon o "antenach rtęciowych",
    teraz o "strojeniu kabla" zamiast anteny - zgroza.
    1. Radio 50 ohm ? TAK (chyba, że ktoś "grzebał")
    2. Przewód 50 ohm ? TAK (chyba, że założyłeś inny)
    3. Antenę też należy dopasować do 50 ohm na częstotliwości pracy.
    Przy dopasowanej antenie długość przewodu nie jest krytyczna,
    zakłada się tyle ile potrzeba.

    Na razie przewodu w antenie nie ruszaj, zrób sobie dłuższy przewód
    między reflektometrem a radiotelefonem, zmienisz sobie później (w tych
    antenach na szczęście można zmienić przewód).

    Tak przy okazji: pomiar dopasowania anteny jest prawdziwy przy antenie,
    a nie daleko na końcu kabla przy nadajniku.
    Przy długich, tłumiących kilka i więcej dB przewodach, odczyt SWR
    mierzony na końcu kabla jest lepszy niż przy antenie:
    http://www.kathrein.pl/index.php?mid=22&cid=2200
    (zwł. wykres na stronie 90)
    Przy dużym tłumieniu przewodu, na jego końcu możesz mieć dowolną
    antenę, zwarcie lub nic, a SWR przy nadajniku i tak będzie dobry:
    na 27MHz i wyżej np.100m RG58 - możesz sprawdzić

    Trochę podstawowych, w miarę prawdziwych(*) informacji o antenach
    (nie tylko samochodowych):
    http://www.kathrein.pl/down/BasicAntenna.pdf
    * (naciągane są tylko parametry anten Kathrein GP 1/4 -
    - zysk i charakterystyka przerysowane z dipola półfalowego,
    gdyż Kathrein nie produkuje anten z ujemnym zyskiem...)

    Zamiast przystrzygać kabel, zajmij sie anteną, a konkretnie jej optymalną długością.
    Obejrzyj i sprawdź cewkę (rozkręca się obudowę), najlepiej pożycz
    miernik indukcyjności i w sklepie pomierz nową cewkę od tego samego
    modelu anteny i Twoją cewkę.
    Jeżeli będą duże różnice, może np. być zwarty zwój.
    Izolacja drutu powinna być nie popękana, luty czyste bez resztek topnika.
    W cewce Twojej anteny, jeżeli sprawdzisz, że jest dobra, możesz
    zabezpieczyć miejsca lutowania, ew. emalię drutów cewki, lakierem,
    np. Plastik70 Spray (prawie nie przeszkadza w.cz. do ok. 1GHz)

    Na razie długość promiennika Twojej anteny prawdopodobnie nie była optymalna.

    0
  • #21 18 Sty 2007 18:31
    imiglis
    Poziom 9  

    Ok Wszystko gra to byla wina kabla. Zamykam Temat!!!

    0
  • #22 19 Sty 2007 06:38
    Renegat_pol
    Poziom 20  

    Widzisz. Takie proste a takie skomplikowane :)

    0
  Szukaj w 5mln produktów