Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Własny sterownik szyb elektrycznych na AT89C2051

alfam17 10 Sty 2007 02:26 2379 5
  • #1 10 Sty 2007 02:26
    alfam17
    Poziom 19  

    Witam mam zamiar skonstruować własny sterownik do silików szyb elektrycznych, napisanie programu to dla mnie nie problem gożej z elektroniką ponieważ mam małe doświadczenie konstruktorskie więc mam kilka pytań czy do sterowania takim silnikiem wystarczy tranzystor bipolarny który np po podaniu stanu wysokiego na baze przejdzie w stan przewodzenia i uruchomi silnik podpięty na kolektor jeśli tak to jaki to musi być tranzystor (chodzi o prąd jaki pobiera silnik tak aby tr się nie spalił) jeśli macie jakieś inne pomysły to proszę o sugestie, reszta takie jak ogranicznik krańcowe i automatyczne domykanie szyb po przekręceniu kluczyka w drzwiach chyba wymyślę sam :)

    0 5
  • #2 10 Sty 2007 08:02
    M. S.
    Poziom 34  

    Silnik trzeba zasilać tak aby pracował z lewymi lub prawymi obrotami. Wchodzi w grę mostek z 4 tranzystorów najlepiej MOSFET. Jeśli będą to tranzystory tego samego rodzaju (kanał n) to potrzebna będzie przetwornica podnosząca napięcie powyżej napięcia zasilania do wysterowania bramek (wystarczy podwajacz napięcia). Można to prościej wykonać na 2 przekażnikach dwustykowych (zwierno rozwiernych). Wtedy jeden przekaźnik załącza obroty w prawo a drugi w lewo.
    Ustalanie pozycji otwartej lub zamkniętej można dokonać poprzez pomiar prądu pobieranego przez zablokowane silniki (spadek napięcia na szeregowym rezystorze o dobranej oporności w obwodzie zasilania silników - nalepiej podłączony bezpośrednio jedną końcówką do masy). Pozwoli to również na zabezpieczenie przed zaciśnięciem czegokolwiek (dziecka) przez zamykaną szybę. Niestety zabezpieczenie będzie działać również jak szyba przymarżnie. (programowo można je wyłączyc w momencie przytrzymania przycisku steryjącego).

    0
  • #3 10 Sty 2007 11:23
    alfam17
    Poziom 19  

    Jaki prąd może pobierać taki silnik??

    A nie lepiej sterować bipolarnym o odpowiedniej mocy?? odpowiedni rezystor na bazę i już, nie trzeba by było się bawić w podnoszenie napięcia zasilającego bramkę

    0
  • #4 10 Sty 2007 12:14
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Silnik może wziąć nawet i 10A. Już prościej (i taniej) wysterować ten silnik za pomocą dwóch przekaźników przełączających, gdzie w pozycji NC na silnik z dwóch stron będzie podawana masa, a zasilanie ze styku NO. I sterując naprzemiennie tymi przekaźnikami otrzymasz otwieranie i zamykanie.

    0
  • #5 10 Sty 2007 15:20
    M. S.
    Poziom 34  

    Cytat:
    A nie lepiej sterować bipolarnym o odpowiedniej mocy??

    Rezystancja kolektor emiter jest większa niż źródło - dren. Prąd musiałby przepłynąć w każdym przypadku przez 2 złącza EC. Przy 10A (a może i więcej) bedzie najprawdopodobniej konieczne chłodzenie tranzystorów bipolarnych. Rezystancja np. BUZ11A wynosi nie więcej niż 0,055 Ω. Przy 10A daje to nieco ponad 0,5W strat i pewne działanie napędów. Dla tego warto zbudować prostą przetwornicę np. na NE555.
    Gdyby procesor był AVR'em obyłoby się bez 555. Przebieg prostokątny do przetwornicy mógłby wygenerowć sam µC.

    0
  • #6 10 Sty 2007 16:49
    William Bonawentura
    Poziom 31  

    Mogę ci powiedzieć jak wygląda konstrukcja fabryczna "modułu komfortu" w Fiacie Albea.

    1) Sterownik na PIC-u, zasilanie zrobione na zwykłej zenerce 4,7V
    2) Silnik sterowany 2 przekaźnikami
    3) Prąd kontrolowany rezystorem w sumie taką żmijką z drutu, spadek na nim podczas normalnej pracy - 100mV
    4) Klawisze sterują wejściami przez zwykłe dzielniki rezystorowe.

    Na 2051 do (3) możesz wykorzystać komparator analogowy.

    0