Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Megane 1.6 16V 2000 K4M elektrozawór pochłaniacza par paliwa

Rafaltp 12 Jan 2007 19:43 22358 19
Relpol
  • #1
    Rafaltp
    Level 10  
    Witam wszystkich

    Mam małe pytanie odnośnie zaworu pochłaniacza par paliwa.
    Obserwuje coś takiego:
    Po włączeniu zapłonu słychać dźwięk charakterystyczny dla szybkiego przetłaczania zestyków przekaźnika.
    Zlokalizowałem, że hałasuje elektrozawór pochłaniacza par paliwa.
    Nie wiem czy tak powinno być.
    Jest to dla mnie dosyć dziwne:idea:
    Jeśli ktoś może mi coś podpowiedzieć będę wdzięczny.
    W warsztacie powiedzieli, że jest to jakieś uszkodzenie.
    Ale wiadomo, warsztat poluje na jelenia a jeleń też chce żyć:D
  • Relpol
  • #2
    mateo027
    Level 26  
    Najlepiej jakby podlaczyc pod diagnoskop i sprawdzic w parametrach czy zawor jest wysterowywany w tej chwili przez sterownik wtrysku,ale nie powinien byc po wlaczeniu zaplonu.
  • #3
    karolrak
    Level 18  
    Stukanie które słychać to rzecz normalna chybaże słychać je w samochodzie przy pracującym silniku. W tej renówce jeżeli była by usterka elektryczna wymienionego elektrozaworu to sygnalizowane było by to przez kontrolkę na tablicy rozdzielczej (kontrolka wtrysku) elektrozawór ten powinien być zamontowany na jakiejś gumce lub wmontowany w czarną puszkę ale też na gumach.
  • #4
    nsz
    Level 14  
    Zgadza sie, w peugeotach ten zawor stuka i slychac wyraznie
    "puk,puk, puk" jak przylozysz ucho do nadkola, dzieje sie
    tak zawsze na biegu jalowym.
    Nie wiem dlaczego, warsztat tez nie wie.
  • Relpol
  • #5
    Rafaltp
    Level 10  
    Quote:
    Stukanie które słychać to rzecz normalna chybaże słychać je w samochodzie przy pracującym silniku


    Przy pracyjącym silniku bezpośrednio nie słychać, silnik zagłusza.
    Pożyczyłem jednak od żony stetoskop i po przyłożeniu do obudowy pochłaniacza par paliwa, wyraźnie słychać pracujący przekaźnik (tak samo jak po włączeniu zapłonu na niepracującym silniku.

    Moje pytanie o zawór pochłaniacza wynikło głównie z powodu, iż mam problemy z silnikiem podczas gwałtowniejszego przyspieszana.
    Na gorącym silniku zdaża się, że silnik zatyka podczas próby przyspieszenia lub gwałtowniejszego ruszania, choć nie jest to regułą.
    W aucie są cewki Sagem, które i tak muszę wymienić.
    Chciałem to jednak zrobić stopniowo (wiadomo koszt).
    Nie chcę kupować w tej chwili całego kompletu (chyba, że będę pewny, iż jest to konieczne) a potem okaże się, że były jeszcze dobre i mogły posłużyć jakiś czas.
    Zmierzyłem rezystancję uzwojeń cewek.
    Rezystancja uzwojeń pierwotnych raczej w normie natomiast uzwojenia wtórne:

    Cewki zewn. ok 9300 Ω cylinder 1 i 4
    Cewki wewn. ponad 9500 Ω cylinder 2 i 3

    Norma to podobno:
    obwód wtórny 7500 +-1100 Ω dane z WKŁ

    Dodam, iż obroty wolne raczej stabilne
    Nie wiem co o tym sądzić. Myślę że to cewki ale nie jestem pewny:?:
  • #6
    mateo027
    Level 26  
    Udaj sie na Clip i tam zobaczysz czy masz wypadanie zaplonow,bycmoze zaoszczedzisz sobie kasy na wymiane cewek. Co do zawora to nie pracuje on na wlaczonym zaplonie czy biegu jalowym,warunki do jego dzialania to:
    -temp. plynu wieksza niz 60 st. C
    -temp. powietrza wieksza niz 10 st. C
    -praca NIE na obrotach jalowych
    -auto jest pod obciazeniem-
    -potencjometr przepusnicy NIE jest w polozeniu zerowym
    Jego usterka objawa sie niestabilnymi obrotami jalowymi i wlasnie duszeniem,czy czyms w tym stylu podczas przyspieszania. Zdejmij rurke idaca z kolektora do zaworu i ja zaslep i wtedy sprawdz jak sie zachowuje auto.
  • #7
    nsz
    Level 14  
    Nie kupuj zadnych cewek jesli opornosc jest dobra, a z tego
    co piszesz to jest dobra. To tez nie jest zawor od
    opar paliwa. Zrob naprzod test na kody bledow.
    Jesli masz ubytki mocy to wymien filtr paliwa, sprawdz
    cisninienie paliwa.

    ps. jesli chodzi o ten zawor od opar to u mnie w 307 slychac
    jak puka nad prawym blotnikiem na biegu jalowym, robilem
    nawet kiedys test w serwisie i sam widzialem na diagu ze
    od czasu do czasu otwiera sie na biegu jalowym!!!
    Mowili ze tak 307 maja. To pukanie to nie jest otwieranie
    bo w przeciwnym razie zrobilby calkowita proznie w baku!!!
    Nie rozbieralem jeszcze cacka i nie wiem co tam
    zabojady znow wymyslily. W kazdym razie w innych modelach
    aut tego nie ma.
  • #8
    mateo027
    Level 26  
    nsz napisalem,ze diagnostyka Clipem wymagana,ale nie tylko bledy,a i stany mierzone. Co do zaworu od oparow to moze u Ciebie i on sie wlacza,nie pracyje przy peugeotach,ale podalem Ci kondycje do uruchomienia tego zaworka w K4M.
  • #9
    Rafaltp
    Level 10  
    Co do diagnostyki.
    Autko mam niedawno, ale pierwsze co zrobiłem to do warsztatu i komputer pełna diagnostyka.
    Był jakiś błąd w pamięci (nieaktualny)z układu wtrysku oraz
    gościowi nie podobała się sonda Lambda. Zbadał ją przeczyścił styki.
    wykasował wszystkie błędy, potem kilkakrotny full test i zero błędów.
    Na dzień dobry też zmieniłem filtr paliwa oraz filtr powietrza.

    Obserwuje też pewne zjawisko.
    Zakłócenia w radiu, trzaski na pracującym silniku.
    Jest to o tyle ciekawe, że trzaski raz są raz ich nie ma
    Ponadto zjawisko wyraźnie modulowane jest prędkością obrotową silnika
    Przy czym zakłócenia nasilają się raczej przy niższych obrotach (tak mi się wydaje). Chciałem zastosować filtr przeciwzakłóceniowy na zasilaniu radia ale na razie się wstrzymałem.
    Coś mi tu nie gra, więc ponownie wytchałem wszystkie cewki i na obudowie jednej z nich znalazłem malutką wypaloną czarną dziurkę.
    Zaizolowałem to prowizorycznie ale niewiele pomogło no może wolne obrotu trochę jakby lepsze.
    Więc mam taka teorię, że być może przyczyną problemów są po prostu przebicia do masy na cewce (cewkach), których nie można wychwycić za pomocą pomiaru rezystancji
    Występują w określonych warunkach (np: zwiększone obc. silnika, nagły wzrost prędkości obrotowej silnika :?) co powoduje chwilowy brak iskry na świecy/swiecach.
    Nie wiem czy to co pisze ma sęs ale chciałbym to jakoś zweryfikować.
    Niestety nic oprócz podmiany cewek nie przychodzi mi do głowy.
    Każda wizyta w warsztacie i diagnostyka wiadomo to koszt.
    Ponadto lubię sam do czegoś dochodzić, większa frajda i czegoś można się nauczyć.
    Więc do warsztatu tak, ale jak zupełnie polegnę :cry:
  • #10
    mateo027
    Level 26  
    W takim razie jak silnik pracuje na wolnych daje sie wyczuc wypadania zaplonow?Podmien od kogos znajomego jak masz 4 ceweczki i zobaczysz co sie stanie.
  • #11
    nsz
    Level 14  
    Jesli masz wypadanie zaplonow tak jak ja w moim 307
    to mozesz zaryzykowac wymiane cewki, musze cie jednak ostrzec ze
    mozesz wydac kase na marne, ja wymienilem takze
    czujniki od zaplonu, sa 2 jeden na kole zamachowym drugi
    na rozrzadzie(najwazniejszy, pozycji silnika), nic nie pomoglo.
    Z tego co piszesz to komputer nie ma kodow bierzacych.
    U mnie siadl komputer, sam osobiscie wszystkie czujniki
    przetestowalem jak i okablowanie komputera, cisnienie paliwa takze.
    Powiem ci szczerze ze mam dosyc zabojadow, mialem tez kiedys
    dziwne chalasy podczas rozpedzania, po dlugich rozwazaniach
    wymienilem kolektor wydechowy, stalowy o podwojnych sciankach,
    te wewnetrzne scianki powodowaly chalas, chociaz kolektor
    byl szczelny. Serwis mi odradzal a potem sami byli zdziwieni.
    Usterki w peugeotach i innych sa czesto nienormalne, trzeba podejmowac
    smiale i kosztowne decyzje albo sie bedziesz meczyl latami.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Jesli podejrzewasz cewke to sproboj odpalic
    samochod w absolutnej ciemnosci, jesli zobaczysz
    iskrzenie to blad prawdopodobnie znalazles.
    Musi byc ciemno jak w d... .
  • #12
    mateo027
    Level 26  
    nsz wrote:
    Jesli podejrzewasz cewke to sproboj odpalic
    samochod w absolutnej ciemnosci, jesli zobaczysz
    iskrzenie to blad prawdopodobnie znalazles.
    Musi byc ciemno jak w d... .


    No i bedzie ciemno. W 1.6 16V cewki sa zakladane bezposrednio na swiece,brak jakichkolwiek przewodow zaplonowych.
  • #13
    nsz
    Level 14  
    Widze ze cos mi kolo d... sie krecisz.
    Toz ja tez taka cewke mam w swoim pugu.
    Sadzisz ze iskra moze tylko przeskoczyc z kabla???
    Ta cewka jest w dodatku wcisnieta miedzy 2 walki rozrzadu,
    az sie prosi przeskok iskry do masy!!!
  • #14
    Rafaltp
    Level 10  
    Quote:
    No i bedzie ciemno. W 1.6 16V cewki sa zakladane bezposrednio na swiece,brak jakichkolwiek przewodow zaplonowych


    No i właśnie w tym problem :idea:.
    Zero kabli wn. zero możliwości wzrokowej kontroli.
    Cewki są całkowicie zabudowane.
    Gdy cewka całkowicie pada z tego co się orientuje, silnik na wolnych obrotach szarpie pracuje jak traktor.
    Można więc wyjmować pojedynczo cewki i sprawdzać jak reaguje silnik.
    (oczywiście, amator - taki jak ja i domowe warunki :D)
    W tym raczej mi się to nie sprawdzi.
    Znalazłem jedno przebicie, bo zobaczyłem wypaloną dziurkę.
    Ale jeśli jest jeszcze coś czego gołym okiem nie widać :?:
    Myślę sobie tak:
    Uzwojenia nn- ok.
    Z tego co psze "nsz"

    "nie kupuj żadnych cewek jesli opornosc jest dobra, a z tego
    co piszesz to jest dobra.
    opar paliwa"

    Więc jedno co mi pozostaje to po prostu zaopatrzyć się w przynajmniej jedną dobrą i pewną cewkę i zabawa z pojedyncza podmianą.
    Nie mam innego pomysłu:|.

    P.S.

    Dziękuję, Wszystkim za podpowiedzi oraz uwagi.
    Problem z pochłaniaczem par paliwa próbowałem
    już poruszać na innych forach.
    Dopiero tutaj natrafiłem na merytoryczną pomoc.
    Pozdrowinka i proszę ew. o dalsze sugestie :D
  • #15
    nsz
    Level 14  
    Jak masz nadpalona to wymien, ale w absolutnej
    ciemnosci tez mozesz sprawdzic, szczegolnie jak jest
    wilgotno, tak jak teraz. Cewka chyba jest widoczna na glowicy???
    Jesli chodzi o polaczenie zaworu przez waz gumowy do kolektora
    ssacego(system odpowietrzania opar paliwa), to go zdejmij i
    sprawdz czy jest zamkniety. Trzeba niestety wziasc wezyk do ust
    i sprzawdzic droznosc, zawor musi byc zamkniety, brak droznosci.
    Jak silnik odpalisz i dodasz gazu(silnik goracy) to powinna byc
    spradycznie droznosc weza, znaczy sie komputer zawor otwiera,
    na ogol pulsacyjnie. Przynajmniej ja tak sprawdzam, trzeba potem usta
    przeplukac i bron Boze nie wciagac tych opar do ust.
    W ten sposob zaoszczedzisz kase.

    Dodano po 25 [minuty]:

    Zapomnialem, podobno zdarza sie takze ze komputer moze
    zostac zaklocony po przez wadliwy alternator albo cewke!!!
    Pisales ze slyszysz trzaski w radiu, to wlasnie moze robic cewka,
    ma przebicie i wytwarza potezna fale elektromagnetyczna.
    Jednak ja wymien, tym bardziej ze widziales nadpalenie.
  • #16
    Rafaltp
    Level 10  
    Quote:
    Cewka chyba jest widoczna na glowicy???


    Tak masz rację jest widoczna ale tylko jej górna cześć.
    (dokładnie kopułka z kablami z kompa sterujacumi obwodem nn).
    Przebicie znalazłem w dolnej cześci znajdujacej się w charakterystycznej dla cewek Sagem, białej cześci obudowy, umiejscowionej nie bezposrednio ale tuż nad swiecą (podobno to typowe).
    Więc praktycznie 90 % cewki jest szczelnie zabudowane, znajduje sie w metalowej studni na dnie której są świece.
    Przy czymm ew. przebicie w obudowie cewki wn. bezposrednio wali (sory za słownictwo) w masę.
    Przy normalnej pracy silnika nie mam szans zobaczyć naocznie przebicia w dolnej cześci cewki.
    A jeszczae jedno nie jestem zagazowany- bo to zupełnie inna bajka.
    Przy okazji badania cewek, zrobiłem też krótka wizję lokalną stanu świec.
    Po prostu przyzwyczajenie (przesiadłem sie z kultowego 125 P, gdzie świece musiałem kontrolowac co 1000 km ale, że słżubowo jeździłem francowatym wiec szok technologiczny nie był zbyt wielki).
    Świece w cylindrach 3 i 4 (nowe przebieg podobno 4 Km), jak w moim kanciaku, osmolone i czarne brak tylko gróbej warstwy nagaru:D. Cylindray 1 i 4 trochę lepsze.

    "nsz"
    Co do sposobu sprawdzenia zaworu pochłaniacza par paliwa:
    To jest tak proste, że aż genialne.
    Myslę, że i skuteczne, oczywiście bez zaciągania :D

    Jeszcze co istotne.
    Auto przebieg przy kupnie 40 000, od dziadka, który nie jeździł do ASO, W środku fabryka. Wiec Renia raczej nie jest zajechana ale troszkę technicznie zaniedbana.
    Dlatego chce ją wyprowazdic na prostą.

    (Zrsztą to frajda, tylko żona jakaś taka dziwna gdy siedzę przy samochodzie cały czas, ale o rozwodzie na razie nic nie mówi więc chyba jest ok!!
    Oczywiscie to żart:!::!::D
  • #17
    nsz
    Level 14  
    Przyjmuje ze stan technicny silnika jest okej, tzn. nie
    ciagnie oleju jak i sprezanie jest w normie.
    Jesli tak to musisz sprawdzic naprzod okablowanie do cewki
    z komputerem, pamietajac ze jeden z kabli jest zasilany
    pradem z przekaznika. Przydlal by sie diagram elektryczny,
    wejdz na google i moze znajdziesz, ja znalazlem do mojego 307.
    Trzeba takze sprawdzic wtryskiwacze i okablowanie, znow jeden
    z tych kabli idzie do przekaznika i laczy sie z wtryskiwaczami.
    Zmierzyc rezystencje wtryskiwaczy, powinna byc taka sama
    na wszystkich, zazwyczaj 15-17 omow, w zaleznosci od temp.
    Mozna takze sprawdzic jak wtryskiwacze klikaja, czy tak
    samo na wszýstkich 4, mozna przylozyc srobokret do ucha i kazdego
    wtryskiwacza. Jesli chalas bedzie na jakims sie roznil, to znaczy
    ze iglica sie zacina, np. z powodu nagaru.
    Nastepnie nalezy sprawdzic sam komputer, czy sa dobre styki
    i bardzo wazne- wszystkie masy komputera, znow nalezy
    miec diagram elektryczny. Po tych wszystkich czynnosciach
    jesli bedzie ok!!! wymienic naprzod cewke, jesli to nie pomoze
    to masz walniety komputer.
    Powiem ci ze z ta elektronika to jest istny diabel, kazdy chce
    zrobic fure jak najtaniej, ale to komputer wydaje komendy
    do wszystkiego. Moj kosztuje 3300 zl i bede musial go
    wymienic, jesli to nie pomoze to auto spale.
  • #18
    Rafaltp
    Level 10  
    Dzięki za rady.
    Będę po woli sobie dłubał, może do czegoś dojdę.
    Z tą elektroniką to fakt. Nie jest za ciekawie.
    Nic to, pożyjemy zobaczymy.
  • #19
    Rafaltp
    Level 10  
    Jeśli można.
    Dzisiaj udało mi się wsadzić łebek pod maskę (jak dzieciaki spały).
    Wiem jedno, zawór pochłaniacza par paliwa jest zamknięty na załączonym zapłonie. Bez pracy silnika jak i podczas początkowej pracy ssanie- tyle mali terroryści dali mi czasu.
    Nie o to jednak chodzi.
    Zauważyłem jednak coś co przykuło moją uwagę.
    Już po wyłączeniu przez silnik ssania (spadek wolnych obrotów do normy), gwałtowne szarpnięcie linką gazu (spod machy) powoduje chwilowe przytkanie silnika.
    Przy czym słyszalny jest dość głośny chwilowy „syk” gdzieś z dolotu powietrza (rejon silnika krokowego, przepustnica?).
    Silnik dławi się tylko chwilowo, zaraz po gwałtownym szarpnięciu linki gazu, potem bardzo ładnie wkręca się na obroty.
    Przy delikatnym dodawaniu gazu jest ok.
    Być może po prostu brakuje w początkowej fazie powietrza dlatego silnik chwilowo się dławi.
    Nie wyjmowałem jeszcze krokówki, nie wiem też jak wygląda sprawa sterowania ilością powietrza podczas gwałtownego przyspieszania. Czy zanieczyszczenie silnika krokowego może mieć wpływ na szybkość reakcji przepustnicy?
    Sory jeśli piszę brednie ale studiowanie WKŁ, na razie nie daje odpowiedzi na moje pytania.
  • #20
    Rafaltp
    Level 10  
    Dla zainteresowanych.
    Rozwiązaniem moich problemów była wymiana świec.
    Poprzedni właściciel zmienił świece przy 40 kkm teraz mam 44 kkm, ale widocznie były niewłaściwe.
    Nigdy bym nie przypuszczał, to takie proste.
    Nowe świece NGK i nowe auto. Prawie wszystkie dolegliwości ustały.

    -wolne ok.
    -auto dynamiczne, jak nigdy
    -radio przestało trzeszczeć
    -wyświetlacze przestały migać !!

    Wnioski:
    Banalne a ja już chciałem połowę silnika rozbierać :-))