Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyrząd do pomiaru stanu akumulatora samochodowego

111111 23 Sty 2007 17:34 12239 33
  • #31
    bodzio1587
    Poziom 18  
    tzok napisał:
    Chce zrobić obciżążenie symulujące rozrusznik + bocznik do pomiaru prądu płynącego przez to obciążenie - ale nie tędy droga.

    No to by było ciekawe rozwiązanie techniczne. Zrobić sztuczne obciążenie zamiast rozrusznika, to jest około 400A+bocznik. Tylko nawet jeżeli udało by się zrobić takie sztuczne obciążenie, to jaki bocznik to wytrzyma ? No chyba żeby porozmawiać z elektromechanikami samochodowymi lub z panami z Energetyki.
  • Pomocny post
    #32
    forestx
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Nie przesadzajmy.
    Tego typu przyrząd widziałem na własne oczy (u chłopców sprzedających aku z ciężarówki na giełdzie), schemat dokładnie taki jak narysował Tzok. Bocznik wyglądał jak kawałek miedzianej blachy (pisze wygladał, ale nie wiem co to był za metal/stop) o wymiarach 300x200mm.
    Pomiar trwał kilka sekund. na moje oko miało to wskazywać, że aku trzyma napięcie przy znacznym obciążeniu.
  • Pomocny post
    #33
    tzok
    Moderator Samochody
    To co jest w fabrycznym urządzeniu trudno nazwać bocznikiem, to jest sztuczne obciążenie, bocznik włącza się szeregowo z obciążeniem a nie w roli obciążenia. Oczywiście skala tego przyrządu może być wyskalowana bądź w V bądź w A...
  • Pomocny post
    #34
    SP8JUX
    Poziom 30  
    [quote="111111"]Witam
    Chcialem sobie zrobic miernik kondycji akumulatora., a przy okazji czegos madrego sie nuczyc.:D
    Chcialbym to zrobic na bazie jakiegos opornika jako bocznika o jakiejs logicznej rezystencji, aby nie pokrecilo plyt, no i rownolegle wpiac amperomierz. Ja mam 15A od zera, ale pewnie bedzie bezuzyteczny, bo potrzebny bedzie pewnie z ujemna skala ?
    Chcialem mierzyc prady do 600A. pradu stalego o napieciu 12V.
    Doradzcie mi prosze, jakiego materialu uzyc na bocznik, jakiego grubego i jaki musi byc dlugi ?
    Pozdrawiam wszystkich:D[/quote]
    Zauważyłem, że AŻ CZEŚĆ jedynek nazbierałeś, czyli tych najgorszych ocen w szkole, ale to dopiero połowa roku. A tak na powaznie:
    zamiast rezystorów użyj żarówek halogenowych np: 55/45W. Jak połączysz oba włókna równolegle to masz obciążenie 100W. Przy sprawnym akumulatorze 100W/12.5V=8A. Akumulator uważa się za sprawny jeśli jest w stanie zgromadzić co najmniej połowę Q znamionowego. Jeśli masz akumulator 45Ah to jeśli użyjesz proponowanej żarówki, to przy prądzie 8A powinna świecić co najmniej 2,8 godziny.
    W prądy rzędu 600A nie wchodź. Jest to bardzo niebezpieczne. Taki prąd może być pobierany przez ułamek sekundy a nie w sposób dłuższy, umożliwiający jego pomiar. Rozrusznik nie jest bezpośrednio podłączony do akumulatora, opór masy silnika, nieraz fragment blach karoserii stanowią dla tego obwodu dodatkowe opory, powodzenia w eksperymentach
    Marek