Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Projekt 6P14P PP - gdzie odczep ultralinear ?

22 Sty 2007 11:13 5762 14
  • Poziom 10  
    Witam serdecznie i bardzo proszę o pomoc. Jestem tuż przed nawijaniem traf do przeciwsobnego układu z lampami 6P14P i oto powstał wielki dylemat. Zawsze byłem przekonany , że odczep UL należy wyprowadzić na 20% od strony Ua , jak np w tym projekcie : http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/wzmacniacze/wzm24/wzm2.htm
    czy innych.
    A teraz proszę zerknąć na ten rysuneczek 5 trafa z projektu :
    http://www.fonar.com.pl/audio/projekty/wzmacniacze/wzm30/wzm.htm
    Rys. 5 i opis pod nim zakłada wykonanie odczepu cyt. "po nawinięciu 650 zwojów, licząc od punktu zasilania"
    Przecież 20% z połowy uzwojenia pierw daje 20% x 1500 zw = 300 zwojów !
    Czy 6P14P ma jakieś inne wymagania co do odczepu i obciążenia niż EL84 ?
    Zawsze byłem przekonany , że są to w zasadzie zamienne lampy. Chyba ,że ja tu czegoś nie rozumiem.
    No i ten drut na pierwotnym - 0,1 ... nie za cienki aby ?
    Kształtki do nawijania mam EI-84/ET/0,28mm , karkasy 28x42 mm , powinien się zmieścić grubszy drut. ( myślę o 0,2 na pierwotne ) ?
    Bardzo proszę doświadczonych w temacie szanownych kolegów o radę i z góry dziękuję.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 17  
    witam
    musisz jeszcze trochę poczytać literaturę, istnieje jeszcze odczep UL na 43% i to jest właśnie to , bo 650 zw. z 1500zw. to jest owe 43%-sprawdż
    Andrzej
  • Poziom 10  
    >Andrzej
    Dzięki za odpowiedź. Właśnie po przestudiowaniu tego i owego , oraz kilku konsultacjach zdecydowałem się na odczep UL na 43 % połowy uzw. pierwotnego. Okazuje się to dawać znacząco mniejsze zniekształcenia przy minimalnie mniejszej mocy.
    Nie wiem , czy w tym układzie jest sens robić przełączniki trybu pentoda/trioda , no chyba że w celach eksperymentalnych ?
    Pozdrawiam
    P4
  • Poziom 17  
    witam
    w tym układzie raczej nie. po to jest UL lub tzw USZ aby zapewnić małe zniekształcenia w stosunku do układu klasycznego PP.
    jeżeli byś posiadał trafo wyjściowe do PP bez UL możesz zrobić przełącznik trioda/pentoda co w tym układzie zapewni mniejsze zniekształcenia ale !!
    też wiele mniejszą sprawność
    Andrzej
  • Poziom 10  
    Będzie trzeba zaeksperymentować. Ukladu UL ani na 20 , ani na 43 % nigdy nie słyszałem . Słucham teraz sporo układu SE na 6P14P i w tym przypadku różnica przy przełączenie z pentody w triodę jest kolosalna. Co do samego brzmienia to nie wiem czy to tylko moje odczucia , ale :
    - pentoda - daje efekciarską przestrzeń , więcej sopranów , dzwięk daleko za kolumnami , krystalicznie czysty , ale stosunkowo zimny.
    - troda - dzwięk nie za , a przed kolumnami , wręcz w pokoju. Jak raz Cohen zaśpiewał tuż obok mnie , to zadrżałem z wrażenia ;) , dzwięk nieco bardziej "rozmyty" , ale w pozytywnym znaczeniu i słodko ciepły.
    Co dziwne mimo tego rozmycia i słodyczy można spokojnie słuchać zarówno klasyki , czy spokojnej elektroniki Vangelisa , jak i ostrych pociągnięć Saxon :)
    Ciekawe jak się ma Ultralinear brzmieniem do samej triody ?
    Myślę , że chociaż na jakiś czas przerzucę siatki 2 do anod , tylko nie wiem - przez opór sto-coś tam omów , tak jak w moich SE , czy bezpośrednio ?
    Pozdrawiam
    P4

    Dodano po 13 [minuty]:

    Wogóle to ma być układ jak w załączniku ( może oprócz zasilacza i ECC83 zamiast 6N )
    Poproszę może o sugestie co można by zmienić , czy ulepszyć.
    Klasa AB
    Trafo o przekładni 31 , pierwotne 3000 zw.( lub więcej jeśli się zmieści ) w 6 sekcjach, wtórne 100 zw. ( lub>) w 4 sekcjach, głośnik 8 omów.
    Rdzeń EI-84ET/0,29 ( świeżo wyżarzony właśnie odebrałem z naszej Huty :)
    Pierwotne DNE 0,18
    Wtórne DNE 0,7x2 ( równolegle )
    Pozdrawiam i z góry dziękuję.
    Piotr
  • Poziom 17  
    witam
    całość brzmienia niestety.... zależy od trafo wyjściowego, niwiem jak byś do-
    pieścił wzmacniacz to bez dobrego trafo nici ?!
    podsyłam do przeanalizowania schemat jaki potrzebujesz:
    pozdrawiam
    Andrzej
  • Poziom 34  
    Myslę, że potrzeby eksperymentowania nie ma potrzeby. Nieszczeście polega na tym, że do charakterystyk orygin. ros. dołączany jest wykres
    minimum zniekształcen w kilku funkcjach. Jest to ustalone i pomierzone raz na zawsze dla danego typu lampy. Ten brak kompletu danych powoduje takie stresy. Nie ma chętnych aby to omówić z oryginału ros.
  • Poziom 17  
    witam KaW
    ale chyba nie czytałeś dokładnie wcześniejszego postu autora cytuję:
    - pentoda - daje efekciarską przestrzeń , więcej sopranów , dzwięk daleko za kolumnami , krystalicznie czysty , ale stosunkowo zimny.
    - troda - dzwięk nie za , a przed kolumnami , wręcz w pokoju
    tu nie chodzi o parametry lamp, trafo tylko o sugestię odczucia
    byc może (!?) zbudowania wzmacniacza podług swojego brzmienia
    chyba to nie jest "ałdiofilism" :)))))
    może autor postu się wypowie jako najbardziej zainteresowany ?!
    pozdrawiam
    Andrzej
  • Poziom 10  
    Witam
    Andrzeju dzięki za schemat ! Fajny pomysł - przełączanie P/UL/T . Można się bawić do woli i porównywać brzmienia , mierzyć parametry ...
    Pytasz , czy to nie "ałdiofilism" ? Hehehe . Ja tylko uwielbiam muzykę , w szczególności rajcuje mnie barwa , a oprócz tego eksperymenty z lutownicą w łapie. Mój Boże , przecież ja za lampy zabrałem się w zasadzie jakieś pół roku temu. Nie zapomnę tej nocy przy stoliku kiedy na chassis radia Atut 2 dokładałem drugi tor na ECL82 . Ileż tam moich poparzonych paluchów , ile razy dostałem U.anodowym po łapach bo ze zmęczenia już się nie kontroluje człowiek i jaka radocha kiedy wszystko wreszcie zagrało , przydzwięki opanowano itp. WOW :D
    Audiofilizm to mi się nieprzyjemnie kojarzy z jakimś bezsensownym voodoo audio , z podstawkami pod kable głośnikowe , złotymi bezpiecznikami , srebrną instalacją elektryczną do ZK włącznie ;) "grającymi" interkonektami , brzmieniem głośników uzależnionym od mocy żarówki w przedpokoju itp ... :D
    Pozdrawiam
    Piotr
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Po przeanalizowaniu schematu z załącznika mam kilka pytań :

    1) czy 39 omów w siatkach 2 lamp 6P14P to nie za mało dla trybu triody ?
    2) czy ten pot. R11 (do symetryzacji , jak sądzę) jest konieczny , czy lepiej może dobrać super rezystancję R10 , R12 i wpiąć je do masy , a potencjometr wywalić ?
    3) Nie bardzo rozumiem jaką rolę pełnią oporniki R13/R14
    4) Czy zagra to dobrze w trybie pentody bez Sprż. zwr. z wyjścia ?
    5) Nie mam 6N23P , ale mam ECC83 , 82 , 81 , 6SN7 , które byłyby najodpowiedniejsze ( oczywiście z uwzględnieniem zmiany punktu pracy )
    Mam jeszcze 2 szt. E88CC , ale te są w zasadzie przeznaczone do stopnia RIAA z pasywną korektą :)

    Dodano po 16 [minuty]:

    > kolego Mirosławie ... dosłownie , racja , może się trochę rozpędziłem z niektórymi opisami swoich ( subiektywnych zresztą ) wrażeń słuchowych. Zresztą o jakich tam wrażeniach można pisać mając zaprzeżone do pracy na wyjściu TG2,5 .
    Z drugiej strony nawet na takim "sprzęcie" róznice te tak właśnie odczułem i jak powinienem ją opisać , bardziej technicznie ? :

    pentoda - poszerzona baza stereo , wrażenie ostrzejszego dzwięku (słyszalna zwiekszona zawartość nieparzystych harmonicznych ? )

    trioda - baza stereo jakby lekko zawężona , wrażenie dzwięku cieplejszego i milszego w odbiorze ( słynne parzyste harmoniczne ? )
    :)
    ?
    Pozdrawiam
  • Poziom 34  
    NIE JESTEM AUDIOFILEM i takie odczucia jakie wyżej są opisywane uważam tylko za formę przejawiania życia osobnika. Każdy ma prawo odczuwac co chce i głosić co chce, ja na szczęście słyszę co innego
    i zgadzam się z tym co mówi teoria /potwierdzone praktyką /.

    Jestem przeciwnikiem tych cudownych treli za kolumnami itp. opisów przyrody...
  • Poziom 10  
    >KaW
    No to całe szczęście;) Ja też nie jestem audiofilem. Jak słusznie zresztą Mirosław wcześniej napisał , zostają audiofilami raczej ludzie mający małe , lub brak pojęcia o elektronice , akustyce itp...
    Skoro więc doszliśmy do niejakiego konsensusu proponuję podyskutować o zamieszczonym wyżej schemacie. Pytania , które mi się nasunęły nadal aktualne i będę wdzięczny za wszelkie sugestie i opinie , gdyż traktuję to jako nieustanną naukę.
    Pozdrawiam
    P4
  • Poziom 17  
    witam
    moje sugestie na Twoje pytania:
    1) powinno dać radę
    2) ustaw symetryzację na potencjometrze a po wygrzaniu lamp zastąp dokładnymi rezystorami 1% ten potencjometr
    3) ja na razie też nie :))))
    4) spróbuj i opisz :))
    5) 2 sztuki E88CC to odpowiednio~ 6N23P-EW, Twoje 6N23P to~ECC88
    pozdrawiam
    Andrzej
  • Poziom 10  
    Serdeczne dzięki za pomoc i dobre słowo !!! :)
    Pomysł zaczyna się finalizować.
    Właśnie dotarły druty DNE 0,18 i DNE 0,7 , więc wyciągam z szafy karkasy i kształtki i zaczynam zabierać się do długiego i dokładnego nawijania.
    Postaram się opisać swoje przygody i doświadczenia przy budowie :)
    Pozdrawiam
    Piotr