Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Automatyczne włączanie świateł mijania i drogowych.

Marian B 30 Apr 2007 20:24 162911 162
IGE-XAO
  • #61
    BOLO300
    Level 16  
    Witam, przedstawię i opisze jeszcze raz mój układzik bo mnie oto proszono. Układ załącza światła przy napięciu 13,8V. Podtrzymanie jest realizowane na jednym styku przekaźnika, ponieważ światła gasły przy włączeniu np nadmuchu, lub ogrzewania tylnej szyby. Układ tym samym działać będzie do wyłączenia stacyjki. Zmieniłem rezystor 2,7k na rezystor nastawny ze względu na(tolerancja rezystora) rozbieżność napięcia załączenia . Zmiana ta pozwoliła także na regulacje progu załączenia. Diody Zenera wstawiłem 1,3W. W samochodach, których montowałem ten układ zawsze podpinałem się tylko i wyłącznie pod wiązkę do włącznika świateł, jest tam masa i plus po stacyjce, które wykorzystywane są do podświetlenia włącznika. Regulację układu wykonuje na zasilaczu z regulowanym napięciem.
    Zastosowane elementy to:
    R1,R2-10K
    D1,D2-1N4007
    DZ1-5,6V
    DZ2-8,2V
    R3-2K
    T1-BD139
    T2-BC556
    Przekaźnik z dwoma stykami 12V 5A, lub podobny.
    Pozdrawiam i dziękuje za uznanie Bogdan.
  • IGE-XAO
  • #62
    elek555
    Level 37  
    Bogdan -jest w porządku, ale po co Ci D1? Wysyłam Ci drobną podpowiedź na PW
  • IGE-XAO
  • #63
    BOLO300
    Level 16  
    Witam, dzięki za podpowiedź, ale zostanę przy swoim rozwiązaniu, a dioda została z innego rozwiązania i tak sobie tam jest.:D. Pozdrawiam Bogdan.
  • #64
    elek555
    Level 37  
    OK. Będzie działać, tylko przekaźniki stosuj typowe motoryzacyjne /najlepiej zamknięte/, bo samopodtrzymanie po 2 latach pracy zacznie się "zastanawiać". Kurz i nadpalanie styków/nawet w RA2/. Bardzo dobre są hermetyczne Siemens i Tylco PA66 2x20A, ale dość drogie. Są stosowane w oryginalnych układach Boscha do CZ, nawiewu i klimy. Pracują bezawaryjnie latami. Z nimi przeskoczysz łatwo atest :) Z tych samych przyczyn nie stosuj peerek tylko rezystory stałe.
  • #65
    zulus66
    Level 11  
    Witam,
    Panowie a może zamienić ten styk podtrzymujący na elektronikę, rozebrałem taki automat i z tego co widzę to chyba jest w nim zamiast styku podtrzymującego przerzutnik na dwóch tranzystorach. Montaż niestety jest SMD i nie widać jakie elementy zastosowano. Myślę że jest to rozwiązanie bardziej trwałe. Nie jestem jednak elektronikiem i sam takiego układu nie opracuje, ale może znajdzie się ktoś na forum i rozbuduje ten układ o taki przerzutnik.
    Pozdrawiam,
  • #66
    User removed account
    Level 1  
  • #67
    elek555
    Level 37  
    Delikatnie popieram. W latach 60 poprzedniego wieku wymyślono taki przyrząd półprzewodnikowy co to po załączeniu nie chce się wyłączyć dopóki nie przerwie mu się prądu lub nie zmniejszy napięcia poniżej ulubionego (np. stacyjką) Obecnie leży w każdym sklepie z częściami za około 1zł! No tylko żeby konstruktor nie włączał nim naraz wszystkiego co posiada!
  • #68
    BOLO300
    Level 16  
    Witam, układzik ten ma za zadanie załączyć przekaźniki wykonawcze, a tym samym układ dublujący orginalny włącznik w samochodzie. Była mowa o tym w poprzednich postach, Więc jeszcze raz dla niedoczytanych. Dublując styki orginalnego włącznika działa to tak, jak byśmy włączyli normalnie światła. Zmiana świateł też działa jak ustaliła to fabryka np. w Fabii po załączeniu świateł drogowych palą sie z nimi światła mijania(oddzielne żarówki w reflektorach). W oplu np Corsie z żarówkami H4 po prostu światła mijania gasną po zapaleniu drogowych. Kolego Bynio myślę, że po prostu źle zamontowałeś ten układzik ludziom, a jeśli taki był opis montażu to po prostu był szmelc i ja osobiście nie zakładałbym tego ludziom. Pozdrawiam Bogdan.
  • #69
    User removed account
    Level 1  
  • #70
    mikol10
    Level 10  
    Wszystko się zgadza,tyle że taki "oryginalny" przełącznik który załącza same światla o którym pisze bynio również można użyć jako "dubla" oryginalnego włącznika światel-nawet jeśli będzie tylko jednostykowy(chociaż raczej powinien być wielo)... Wystarczy rozdzielić go przez diody jak to piszą na początku tematu... Ja założylem to w fordzie scorpio i mercu 124-dziala idealnie. A tak wygląda mój przelącznik...
    http://www.allegro.pl/item189287746_automatyczny_wlacznik_swiatel_to_jest_to_.html
  • #71
    Pietro Guzzi
    Level 2  
    Koledzy Może ktoś wie jak poradzić sobie z automatycznym włóącznikiem świateł w oplu Astrze II. Będę wdzięczny za każdy pomysł.
  • #72
    kamilano2
    Level 11  
    Witam odnsnie A.W.S opracowalem uklad ktory juz zamontowalem i dziala tak:po uruchomieniu silnika i podaniu napiecia 13.8V zalanczaja sie swiatla (jakies 3sek po uruchomieniu)poz.i mijania oczywiscie po przelaczeniu na drogowe mijania gasna po spadku napiecia ponizej progu zalonczenia uklad dziala. po zgaszeniu silnika swiatla swieca,dopiero po odlaczeniu zaplonu swiatla zgasna,po ponownym zalonczeniu zaplonu swiatla nieswieca a zaswieca dopiero po podaniu napiecia 13.8V czyli jakies 3sek.po uruchomieniu auta.i niech nikt niepisze ze te 3 sek.sa niepotrzebne,bo te 3sek to sa rence i nogi calego ukladu.Jak cos robic to dokladnie a nie tak aby bylo,aby zaswiecilo i gitara

    :arrow: Pisownia!!!
  • #73
    qbexus
    Level 11  
    Witam układ, który zaprezentował BOLO300 jest całkiem niezły i nawet działa niestety u mnie przy zastosowaniu 2 poleconych zenerek napniecie załączania to 12,5 v, czyli zdecydowanie za mało. A może macie jakiś sposób na obniżenie napięcia załączania tak żeby można było zastosować diodę 15v widziałem taki układ i załączał się przy 13,4v niestety nie miałem okazji go rozpracować. I jeszcze jedno pytanie czy ktoś z zaawansowanych userów mógłby podpowiedzieć jak zrealizować tą pętle podtrzymania, co jest na przekaźniku przy pomocy nie wiem może jakiegoś dodatkowego tranzystora albo czegoś innego, bo chciałbym ten układ zastosować jeszcze do innego celu, ale wolałbym żeby nie było tego przekaźnika.
  • #74
    elek555
    Level 37  
    Wartość Uzenera można dobrać do swoich potrzeb dodając inne.
    Dołóż do zenerek jedną zwykłą krzemową w kierunku przewodzenia(0.7V) i zastosuj tyrystor o którym już tyle piszę :) A nikt go dotąd nie rozszyfrował. Pozdrawiam
  • #75
    qbexus
    Level 11  
    To nie to że nikt nie wpadł na tyrystor tylko tranzystorek + powiedzmy 2 oporniki kosztują 0,25 :)
  • #76
    elek555
    Level 37  
    O kurdę rzeczywiście BT149+DZ+1R=0.65 ,z samopodtrzymaniem :)
  • #77
    qbexus
    Level 11  
    elek555 to moze machniesz jakis schemacik ?
  • #78
    elek555
    Level 37  
    Schemat do 3 elementów ??? Jeszcze się taki indyk nie począł z którego by zrobić maszynę do tego rysowania. (Indyka podchodzisz oczywiście z prawej, z tyłu :) )
    Zenerka z opornikiem 330R z +12V w bramce BT149 /lub innego/.
    Sterowany przekaźnik oczywiście w anodzie. Reszta tak jak już wielokrotnie opisano. Ile można gnieść temat włączania lamp.
  • #79
    qbexus
    Level 11  
    hehe aż sie uda :) dzięki elek555.
    A ta petla to w tedy jak ? :)
  • #80
    KaazzT
    Level 10  
    Poziom 20 elek555 A FEEEEE!!!! Kradniesz cudze pomysły, taki schemacik od dawna siedzi TU https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic687732.html w postach niżej . Wystarczy spojżeć na datę Twojego postu by dowiedzieć się kiedy to odkryłeś. I jeszcze jedno pytanko : jaki jest POZIOM Twojej uczciwości?
    Pozdrawiam :-/
  • #81
    tzok
    Moderator of Cars
    @neostrada.plbDyEvzL wrote:
    Alternatywa dla samochodów nie wyposażonych w automatyczne odłączanie zbędnych odbiorników w czasie rozruchu. Schemat "b" pozwala na zmniejszenie liczby przewodów. Dioda zapobiega wzbudzaniu się układu ("hazard"), gdy wyłącznik jest w pozycji "lato/dzień".
    Moim zdaniem przekaźnik A jest zbędny, cewkę przekaźnika B wystarczy włączyć między przewód "zapłon" a "rozrusznik" i efekt będzie taki sam... włącznik elektromagnetyczny rozrusznika ma dość małą rezystancję, wystarczającą aby dało się przez niego do masy załączyć przekaźnik, chyba, że wyłącznik rozrusznika jest sterowany przez dodatkowy przekaźnik.

    Automatyczne włączanie świateł mijania i drogowych.

    Układ nie zawiera żadnej elektroniki, jest prosty do podłączenia i niezawodny. Włączenie na chwilę świateł przed uruchomieniem rozrusznika jest nawet wskazane, zwłaszcza zimą.

    Co sądzicie o moim układzie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3861393#3861393
  • #82
    elek555
    Level 37  
    KaazzT- szczeżujo :) , tyrystory to wymyślono jak pisałem w latach 60 razem z właściwościami, a ten układ robię od 1989 zarobkowo/pierwsze na KT206,elektrody jeszcze nie było :)/. Przyznam Ci że było mi smutno jak zobaczyłem wtedy, że popsułeś zabawę. Ale z drugiej strony cieszyłem się że ktoś z młodszych wreszcie odkrył ponownie trochę zapomnianą cechę tyrystora. Ciekawy jestem ile jeszcze razy będzie odkrywana na nowo z tak głębokim poczuciem autorstwa :) Pozdrawiam.
  • #83
    KaazzT
    Level 10  
    Ach elek555 - Ty mój słodziutki ! Mój rocznik 52 w latach 60-tych budowałem pierwsze układy gdy panował Ge a w 70-tych to już dobrze siedziałem w jc1325 i smutno mi że taki kowboj jak Ty zamiast POMAGAĆ bawisz się kosztem "niewszystkowiedzących". No cóż taki już Twój ustrój.

    A teraz moja opinia dla tzok - układ zmodyfikowany i ten proponowany przez Ciebie nie odłączy świateł gdy grzejesz świece (myślę o dieslach). Nie stronił bym więc tak bardzo od elektroniki bo czasem warto dołożyć nieco by efekt był absolutny.
  • #84
    tzok
    Moderator of Cars
    Grzanie świec to najwyżej kilka sekund.

    Za to mój układ z linka ma słabą stronę - w oplach we włączniku jest żarówka, której on nie odłączy... trzeba ją usunąć albo przerobić jej zasilanie.
  • #86
    tzok
    Moderator of Cars
    @neostrada.plbDyEvzL wrote:
    Automatyczne włączanie świateł mijania i drogowych.
    Wszystko jest dobrze, tylko na schemacie jest błąd w opisie - 56 to światła MIJANIA a nie drogowe, drogowe to inaczej długie :!:
  • #87
    Marian B
    Level 37  
    Na schemacie błędu nie ma, tylko ja chyba to błędnie nazwałem. Nazwijmy, że styk 56, to "światła główne", które w dalszej kolejności są przełączane dżwignią w zależności od potrzeb na mijania lub długie.
    Taką rolę spełnia styk 56 w mojej Octavii z 2000r. Nie wiem jak jest w innych modelach.
    W mojej interpretacji światłatła dzielą się na postojowe i drogowe, gdzie drogowe z kolei można podzielić na mijania i długie. Ale mogę się mylić co do nazewnictwa i w tej sprawie warto by sprawdzić w kodeksie drogowym.
  • #88
    endriu83
    Level 11  
    Witam

    Jak ja zdawałem na prawko to kiedyś ciekawie określił to mój instruktor, jak ja powiedziałem że są światła "długie", że krótkie i długie to można mieć nogi, a światła są mijania i drogowe. w każdym razie jakoś mi to zostało w głowie.

    Co do tematu to ja jestem zdania niektórych kolegów, że nie można zbytnio ufać automatyzacji. jeżeli miało by to funkcjonować w samochodzie to nie można polegać w 100% na pasku że nie pęknie w pewnym pięknym momencie w nocy a my w panice nawet nie będziemy wiedzieć przez krótką chwilę gdzie jest włącznik świateł??!

    pozdrawiam
  • #89
    BOLO300
    Level 16  
    Witaj endriu83, nie wiem czy umiesz czytać schematy, ale mój układ jest na takie przypadki odporny i wyłączy się dopiero przy około 5V co prędzej zgaśnie ci silnik. Pozdrawiam Bogdan W.
  • #90
    endriu83
    Level 11  
    Właściwie to ja miałem na myśli bardziej te rozwiązania z kontrolką ładowania lub też ciśnienia. Co do twojego rozwiązania BOLO300 to właściwie już mi się lepiej podoba ten pomysł, jednak jeśli chodzi o ideę działania to jest taka sama i gdy alternator przestanie ładować to efekt będzie ten sam, czyli światła zgasną. Nie to żebym całkowicie negował takie pomysły, jednak jestem za tym żeby jak ja to mówię zrobić zabezpieczenie zabezpieczenia, czyli w razie ewentualnej awarii paska, żeby układzik podtrzymał na tą krótką chwilę lub dłuższą chwilę włączone światła. to może być czas nawet z 10 sek. i myślę że za specjalnie nie zaszkodziło by to jak by światła jeszcze po zgaszonym silniku działały te 10 sek. A podtrzymanie można wykonać w prosty sposób przy pomocy kondensatora i rezystora.

    pozdrawiam