Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dlaczego pali mi Mosfet'a (PWM + silnik) ?

29 Sty 2007 21:21 3535 10
  • Poziom 21  
    Problem dotyczy sterownika dmuchawy (własnej roboty) do samochodu. Zastąpiłem nim rezystor szeregowy montowany fabrycznie (Opel Astra). Zasada działania jest taka, że przełącznik nawiewu steruje procesorkiem (Atmel), który wystawia na wyjscie odpowiednie wypełnienie PWM i steruje tranzystorem N-MOSFET. Dalej - jak na schemacie.
    Zastosowałem tranzytor 15A 40V 0,025Ohm na radiatorze (5x5 cm od procesora). Silnik na maksymalnym biegu nie bierze wiecej niz 10 A, zabezpieczony szybką diodą schottky, a jednak byłem zmuszony wymianic juz 4 tranzystory (zwarcie). R na bramce ma wartość 100 omów.
    Pierwsze dwa nosiły wyraźne znamiona przegrzania (za długo na max biegu, choć przy tej rezystancji otwartego złacza też mnie dziwi), ale dwa ostatnie padały jakby z przepięcia (wydaje mi się ze w momencie przełączania biegów nawiewu).
    Czy ktoś mógłby mi wyjasnic jakie zjawisko może mieć na to wpływ?
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 40  
    Witam
    Dziwne że w ogóle to chce działać. Jak chcesz mieć silnik na masie a sterowanie z plusa to potrzeba zastosować mosfet P np. IRF4905. W twoim projekcie wymagane napięcie PWM powinno zawierać się między 0V a 24V.
  • Poziom 42  
    Witam.Prad bramki MOSFETU,nie moze przekracz 1mA,jaki to typ tranzystora. popzd.
  • Poziom 21  
    Zastosowany tranzystor to 40N03 (30V;40A-przepraszam za nieścisłość).
    pdf: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/81959/FAIRCHILD/FQP140N03L.html

    Dar.El napisał:
    Witam
    Jak chcesz mieć silnik na masie a sterowanie z plusa to potrzeba zastosować mosfet P np. IRF4905. W twoim projekcie wymagane napięcie PWM powinno zawierać się między 0V a 24V.


    Hmm.. Myslałem że to, gdzie bedzie obciążenie nię bedzie miało wiekszego znaczenia i układ bedzie pracował jak ten na załączonym rysunku.
    Dar.El : czy zastosowanie tranzystora typu P-Ch załatwi sprawę (PWM :+0-5V)?
    Póki co nie jestem zbyt stratny, bo wszystkie pochodziły z uszkodzonych zasilaczy komputerowych, ale przyznam , że jest to denerwyujące.

    A co do prądu bramki, do tej pory byłem przekonany, że mosfety steruje się napięciem, i prądem nie ma się co przejmować? Prosze o poprawkę, jeśli się mylę.
  • Poziom 40  
    Witam
    Po zastosowaniu MOSFETa P, trzeba dodać mały tranzystor NPN do odwrócenia fazy PWM i przy okazji uzyskania 12V dla bramki. Masz rację, przez bramkę nie płynie prąd, ale niestety, tu forum, może pisać każdy kto chce.
    Zrób tak:
    Tranzystor NPN np. BC337, połącz emiter z masą, sygnał PWM na bazę przez rezystor 1kΩ a kolektor przez 220Ω do +12V. Bramkę mosfeta P do kolektora.
  • Poziom 21  
    Tak spróbuje Dar.El , dzięki za radę.
    Więc sterując PWM-em w zakresie 0-5V tranzystor nie był do końca otwierany? Może to wyjasni grzanie.
    Jeszcze dla scisłosci: czy przepinając silnik (odbiornik) ze źródła na dren układ pracowałby poprawnie/poprawniej? Chociaż coś mi stuke we łbie, że obece połączenie było czymś wymuszone. Teraz nie moge sobie tylko przypomnieć czym.... A zawsze sobie powtarzam: Notatki, notatki....
    Chyba już pamiętam - stator silnika ma połączenie z masą.
  • Poziom 40  
    Witam
    Mosfeta P podłącz drenem do silnika i źródłem do +12V, chyba zapomniałem o tym napisać.
  • Poziom 21  
    Witaj.
    Więc ja też musze dodać, że moje pytanie :
    Alpha napisał:

    czy przepinając silnik (odbiornik) ze źródła na dren układ pracowałby poprawnie/poprawniej? .

    dotyczyło pierwotnego połączenie z tranzystorem typu N.

    Dzieki jeszcze raz. I nawet tani ten IRF - jakieś 3,60 zł :)
  • Poziom 40  
    Jeśli znalazłeś sklep gdzie mają IRF4905 za 3,60 to pochwal się gdzie.
  • Poziom 40  
    Widać trochę staniały, to dobrze, bo mam zamiar z nich korzystać. Nie zapomnij że trzeba doliczyć VAT i koszt przesyłki :cry: .