Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Poszukuje schematu prostownika 12V.

ramhac 01 Feb 2007 18:40 25324 8
  • #1
    ramhac
    Level 16  
    Witam poszukuje schematu prostownika na 12V z regulacja napiecia i natezenia.
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Jakieś inne dane? Do czego chcesz to stosować?
    Jaki zakres regulacji napięcia? Jaki zakres regulacji prądu? Czy napięcie ma być stabilizowane (jak bardzo)? Czy jest ograniczenie jeżeli chodzi o tętnienia? Czy masz już jakiś transformator, do którego chcesz dołączyć ten prostownik?
    Czy jest ograniczenie kosztów?
  • #3
    ramhac
    Level 16  
    Chodzi mi o prostownik do akumulatora samochodu osobowego. Nie mam transformatora. Najlepiej zeby nie byl za dorgi w wykonaniu.
  • #4
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Najdroższy będzie transformator, reszta to grosze (no, może 10.- zł).
    Rozejrzyj się za jakims transformatorem o mocy 60 - 100W i napięciem na stronie wtórnej ok. 16 - 20V, taki trafor w sklepie kosztuje prawie tyle, co nowy akumulator, a prostownik nie da Ci gwarancji, że rano ruszysz spod domu (a na akumulator masz gwarancję 2 lata!).
  • #6
    janek_vip
    Level 11  
    ramhac wrote:

    A transformator to moze byc taki: http://allegro.pl/item160255565_transformator_20v_3_5a_70_w_bcm.html czy jakis ma byc specjalny ?

    może mieć za małą moc i będzie się bardzo przegrzewał przy ładowaniu bardzo rozładowanego akumulatora.
    Akumulator zwykle ładuje się prądem ok 10 % x pojemność akumulatora. Poszukałbym transformatora z napięciem 14/16 V i 8 A.
  • #7
    ramhac
    Level 16  
    Ok dzieki za informacje:D sprobuje zalatwic takie trafo. A jesli chodzi o regulacje pradu ladowania to jakie jeszcze elementy beda potrzebne?
  • #8
    RaV_20
    Level 11  
    A patrzyłeś na Elektrodzie? Na pierwszej stronie są fajne projekty w dziale samochody. Np. prostownik z automatycznym wyłączaniem.
  • #9
    Jerzy Węglorz
    Level 39  
    Tutaj daję najprostszy całkowicie automatyczny prostownik do ładowania akumulatorów samochodowych 12V.
    Układ z tyrystorem jest zasilany z prostownika 1 lub 2 połówkowego (1 , 2 lub 4 diody). Na anode tyrystora podawane jest napiecie tetniące - to warunek prawidłowej pracy układu!
    Na bramkę tyrystora podawane jest napięcie 15V. Dopóki na katodzie tyrystora jest napiecie ponizej 14,4V, to pojawienie się na anodzie wyższego napiecia powoduje "zapalenie" tyrystora i przepływ prądu do akumulatora tak długo, dopóki płynacy prąd jest większy od "prądu podtrzymania". Jeśli tylko na skutek spadku prądu (opadajaca część połówki sinusoidy) prąd zmaleje ponizej wartości "prądu podtrzymania", to tyrystor sie wyłącza i czeka na ponowne pojawienie sie warunków do załączenia.
    Jesli na skutek ładowania na akumulatorze napiecie wzrośnie do 14,4V, to napięcie na bramce ma za małą róznicę w stosunku do katody, by spowodować załączenie tyrystora, zatem akumulator nie dostanie kolejnej "porcji" ładunku, układ czeka, aż na skutek samoczynnego "siadania" napięcia na akumulatorze znów pojawia sie warunki dla załączenia tyrystora.
    Stan naładowania akumulatora jest łatwo zaobserwować: akumulator rozładowany powoduje ciągłe świecenie zarówki, natomiast w miarę ładowania (i wzrostu napięcia) żarówka przygasa, a w stanie "czuwania" widać, jak żarówka cyklicznie słabo sie rozżarza w rytmie ok 1 -2 razy na sekundę.
    Napięcie na uzwojeniu transformatora powinno być ok 20V, moc wystarczająca to 60W. Żarówka stanowi ograniczenie prądu, sygnalizacje i bezpiecznik.
pcbway logo