Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

witam schemat rozruchu silnika pierscieniowego (sterowanie)

06 Lut 2007 19:35 5111 5
  • Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 18  
    Z czego się składa ?

    - cewki styczników, oznaczenia A1,A2. Stycznik oznaczony literą K
    - S0 i s1 - przyciski sterujące wył/zał
    - styki pomocnicze przekaźników (zwierne i rozwierne)

    K4 i K5 to przekaźniki czasowe.

    A jak to działa ?
    Nie analizując tego schematu sterowania czy jest poprawny czy nie roruch silnika pierścieniowego powinien przebiegac w ten sposób:
    W momencie załączenia przyciskiem S1, następuje załączenie stycznika K1. W obwód wirnika wpięte sa wystkie rezystory R2i R1.(silnik obraca się wolno)
    Po czasie nastawionym pierwszym przekaźnikiem czasowym zwarty zostaje pierwszy rezystor (silnik obraca się szybciej) a po czasie nastawionym drugim przekaźnikiem zwarty zostaje ostatni rezystor i silnik obraca się z max. prędkością.

    Tak to mniej więcej ma wyglądać.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 21  
    Witam
    1. F3 - styk pomocniczy zabezpieczenia zwarciowego silnika
    2. F2 - styk przekaźnika prądowego silnika (zabezpieczenie prądowe silnika)
    3. S0 - przycisk "STOP" (zatrzymuje silnik , czerwony)
    4 S1 - przycisk "START" (uruchamia proces rozruchu, zielony)
    5. K1, K2, K3 - styczniki z cewkami na napięcie 230V, które oznaczone są na schemacie A1 i A2 , oraz ich styki czynne (te rozwarte) i bierne (te zwarte)
    6. K4 i K5 - Przekaźniki czasowe np. typu RTX 132 o regulowanym czasie załączenia w zakresie od 1 sek. - 12 sek. i ich styki.

    Schemat jest poprawny i przedstawia sterowanie 3 - stopniowym rozruchem. Jest tylko mały błąd, a mianowicie napięcie między przewodem N i L1 wynosić będzie 230V a nie 400V
    Przez pierwsze 2 stopnie silnik (a właściwie jego wirnik) wpięty ma w swój obwód opornicę. Stopień I - największa wartość rezystancji opornicy.
    Stopień II mniejsza wartość i stopień III załączenie bezpośrednie.

    Zasada działania:
    1. Po naciśnięciu przycisku "START" złapie stycznik K1
    2. Swoim stykiem czynnym (13 / 14) podtrzyma się do momentu wyłączenia przyciskiem "STOP" lub zadziałania zabezpieczenia prądowego silnika lub zabezpieczenia F3
    3. Z chwilą złapania stycznika K1, przez styk bierny stycznika K2 (31 / 32) napięcie sterujące podane zostanie na cewkę przekaźnika czasowego K5. W tym samym czasie podane zostanie napięcie (przez K1) na stojan tego silnika i przez opornicę rozruchową stopnia I R1 + R2 , zasilany będzie wirnik.
    4. Następuje start silnika na stopniu I
    5. Rozruch stopnia I trwa przez czas odmierzony na przekaźniku K5.
    6.Po tym czasie styk czynny przekaźnika K5 (18/17) załączy stycznik K3 , który swoim stykiem (13 / 14) poda napięcie na cewkę przekaźnika czasowego K4
    7. W tym samym czasie (przez K3), zostanie zwarta opornica R2 w celu zmniejszenia rezystancji w obwodzie wirnika i silnik rozpędza się bardziej (stopień II rozruchu)
    8. Po czasie odmierzonym przez przekaźnik K4, stykami swoimi (18/17) uruchomi on stycznik K2, który podtrzyma się swoim stykiem (13 / 14) i rozłączy stykiem biernym (31 / 32) stycznik K3, oraz przekaźniki K4 i K5, zwarta zostanie także opornica R1.
    9. Silnik zakończył rozruch i pracuje z optymalnymi parametrami.
  • Poziom 18  
    kavma napisał:
    Witam
    1. F3 - styk pomocniczy zabezpieczenia zwarciowego silnika


    To raczej jest osobny bezpiecznik lub wyłącznik instalacyjny. Musi być osobny bezpiecznik do zabezpieczenia sterowania i osobny do głównych obwodów prądowych (zasilanie silnika)
  • Poziom 21  
    Witam
    Ad Warbipower
    Nazwałem F3 stykiem pomocniczym zabezpieczenia zwarciowego, gdyż takie właśnie oznaczenie nosi wyłącznik na schemacie obwodu głównego silnika, którego ten temat dotyczy. (Patrz schemat)
    Ale masz rację, układy sterowania powinny mieć swoje zabezpieczenie.
    A jak zainteresowany, czy to wystarczy?
    Pozdrawiam
  • Poziom 11  
    Tak dziekuje wszystkim za pomoc. Zamykam