Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Biamp - co i jak? Wzmacniacz do gitary basowej.

demanufacture 13 Lut 2007 10:37 1314 12
  • #1 13 Lut 2007 10:37
    demanufacture
    Poziom 17  

    witam. wlasnie ejstem na etapie konstruowania wzmacnaicza do gitary basowej. postatnowilem go zrobic w wersji biamp. wzmacniacz ma miec 250W/8ohm na glosniki basowe. w kolumnie siedzi oprocz glosnikow niskotonowych tonsil GDWT 9/80/5F

    moje pytanie: jaka koncowke mocy mam dac dla GDWT? teoretycznie powinno to byc ok 50W ale jak sie ostatnio dowiedzialem to przed stponiem koncowym siedzi jeszcze filtr. czy w takim razie az 50W bedzie potrzebne?

    0 12
  • Pomocny post
    #2 13 Lut 2007 12:25
    Gonzo
    Poziom 15  

    Witam.

    Ściagnij sobie dokumentacje TDA2030A (pdf) i tam masz procentowy podział mocy na wykresie w zestawach aktywnych na poszczególne pasma, przykładowo podział na 2500Hz daje dla dolnego przedziału 85% mocy, a dla góry 15%, więc jeżeli dla dołu planowałbyś 250W to dla góry przy tym podziale 50W wydaje się być sesnowną mocą. Na danych z tej dokumentacji bazowałem budując zestaw 2.1 i sprawdził się doskonale. Powiem tylko że budując aktywną zwrotnice umieść przed każdym członem (wysokie i niskie) potencjometr montażowy dla dokładnej regulacji natężenia poszczególnych pasm.

    Pozdrawiam!

    Dodano po 2 [minuty]:

    Dodam tylko, że już się martwie o tego GDTW....

    0
  • #3 13 Lut 2007 23:51
    demanufacture
    Poziom 17  

    dzieki wielkie...

    a co z tym gdwt?? moze nie wytrzymac??

    0
  • Pomocny post
    #4 14 Lut 2007 10:01
    Gonzo
    Poziom 15  

    ten gdwt napewno nie wytrzyma... GDWT 9/80 5F jest przeznaczony do zestawów o ogólnej mocy ~80W, jego pasmo 4-20kHz, w tym zakresie wg danych tonsila jest w stanie przyjąć na siebie 6W, zakładając, że podzielisz na 4kHz to przy 250W basie na sopran nadal zostaje jakies 30W, widzisz chyba oczywisty problem.. inna sprawa to taka że żaden bas o mocy 250W nie pociągnie do 4kHz, więc masz problem, z jednej strony bardzo mocno przeciążysz soprany, z drugiej strony będziesz miał w charakterystyce dziury... Ale nie poruszyliśmy jeszcze najważniejszego tematu w naszych rozważaniach, mianowicie sprawności... twój basik bedzie miał pewnie z 90dB efektywności, gdwt ma 101 to jest 11dB różnicy... weź to mocno pod uwagę bo może się okazać że przy cieciu na 4kHz okaże się że ten gdwt z 6W mocy elektrycznej ładnie się złoży z 250W basu, biore jeszcze pod uwage charakter gitary, na twoje szczęście aktywny zestaw daje bardzo duże pole manewru i regulacji.

    Pozadrawiam.

    0
  • #5 14 Lut 2007 10:32
    demanufacture
    Poziom 17  

    hehe widze ze nie napisalem najwazniejszego. basik wytrzyma i 500W gdyz sa to 4 glosniki 10" o skutecznosci 93dB co daje w sumie ok 99dB. i spokojnie wyciaga do 4,5kHz. czyli jak mi polecasz zrobic?

    jeszcze jedna sprawa. sorry za zamieszanie ale naisalem 250W/8ohm a kolumna w sumie ma 4ohm co daje 400W ze wzmaka. co jeszcze bardziej komplikuje sprawe.

    czyli powiadasz ze jakby dac mu z 5W po filtrze to by spokojnie pociagnelo? czy moze nie dawac filtra i poprostu niech cieciem sie zajmie zwrotnica.

    Dodano po 3 [minuty]:

    zasadniczo wzorowalem sie na wzmaku 700-RB2 Galliena Kruegera tu sa jego dane techniczne:

    POWER <1% THD: Main Amp-480W@4ohm, 320W@8ohm, 1 kHz. -- Horn Amp-50W@8ohm, 5kHz
    COOLING: Continuously Variable Speed Fan
    INPUT SECTION: Ultra low noise S/N>90dB, Clip LED, -14dB Pad, Volume, Mute Switch and Mute LED
    VOICING FILTERS: 5/4 String Voicing, Adjustable Contour and Presence
    EQUALIZER: In-Series Four Band Active
    OUTPUT: Boost, Tweeter Level w/ Hi-Cut Switch and Woofer Level with Hi-Cut Switch
    DIRECT OUT: XLR, Ground Lift, Pre/Post Switch and Level Control
    PATCHING: Send, Return and Tuner Out
    SPEAKER OUTPUT: Two 1/4" and Two HMS Compatible Speakon Connectors
    WEIGHT: 16.5 lbs
    DIMENSIONS: 17.5"W x 3.5"H x 8"D

    0
  • #6 14 Lut 2007 14:42
    Gonzo
    Poziom 15  

    wpadłem tylko na chwile, i z tego co wyczytałem to zaopatrz się lepiej w jakis konkretny tubkowy gwizdek a lepiej kilka a nie gdwt bo ten gdwt ci odleci, to jest tubka do domowego zestawu... i nie wiem czy dobrze rozumiem ale ten piec tnie na 1kHz czy na 5?

    0
  • #7 21 Lut 2007 19:09
    demanufacture
    Poziom 17  

    posluzylem sie twoja rada i zamontowalem w kolumnie Monacora MHD-55. przy 3 kHz ma moc 30W RMS wiec mysle ze sie sprawdzi.

    0
  • #8 21 Lut 2007 20:23
    Gonzo
    Poziom 15  

    Napisz jak Ci się złożył z tymi basikami jak już bedzie w użyciu...

    Pozdrawiam!

    0
  • #9 21 Lut 2007 22:53
    irek2
    Poziom 40  

    GDWT9/80/5F jest juz glosnikiem do zastosowan profesjonalnych bo inaczej eminence nie sprzedawalby go jako swojego flagowego super tweetera.

    5W wzmak do tej wysokotonowki to bedzie zdecydowanie za malo bo glosnik moze przyjac srednia moc rowna 6W ale w szczytach moc ta jes tduzo weiksza i wzmak o mocy tylko 5W bedzie caly czas przesterowany.
    Nie wiem tylko po co robic dodatkowy wzmacniacz bo jest to klopotliwe. Ma on miec mniejsza moc czyli musi byc zasilany z osobnego zasilacza malego napiecia a to bez sensu. Nawet jak juz go zrobisz to musisz dac aktywny podzial. Kompletnie bez sensu bylby wzmak do wysokiego i pasywna zwrotnica.
    W kazdym razie glosnik musi dostac zabezpieczenie w postaci zarowki a ze to kolumna do basu to radzilbym poszukac wysokotonowki 2calowej. Selenium sa nie takie drogie choc jak na 2cale to slabo ciagna srednie.

    0
  • #10 22 Lut 2007 00:10
    demanufacture
    Poziom 17  

    biamp jest bardzo przydatna rzecza w przypadku gitar basowych. daje dodatkowe mozliwosci regulacji. co do aktywnego podzialu to jest juz i jest dzielony na 5kHz, 24dB/okt. wzmak ktory robie nie ma byc budzetowa konstrukcja. ma grac i brzmiec. co do koncowki mocy to nie bedzie z nia problemu bo zastosuje tu uklad scalony. w tym przypadku powinien sie sprawdzic. jak napisalem kupilem tego monacora wiec nie bede wymienial narazie wysokotonowego.

    tak poza tym drivery 2" drivery selenium kosztuja dosc duzo a ja za tego monacora dalem okazyjnie 60zl

    Dodano po 10 [minuty]:

    aha zapomnialem sie zapytac. w biampach do podlaczania kolumn stosuje sei gniazda typu speakon... do ktorego gniazda podlacza sie sekcje wysokotonowa a do ktorego niskotonowa?? sa tam one oznaczone numerami 1 oraz 2 zarowno w gniezdzie jak i we wtyczce.

    0
  • #11 23 Lut 2007 22:14
    irek2
    Poziom 40  

    Podlaczenie zalezy od producenta. Standardowo kolumna pelnopasmowa lub subbas jest podlaczana pod wyprowadzenia nr 1 wiec wysokie tony logicznie by bylo jakby byly podlaczone pod 2.
    Na wszelki wypadek dalbym jakis szeregowy kondensator w kolumnie no i zarowke.

    0
  • #12 23 Lut 2007 23:08
    Tremolo
    Poziom 43  

    Przy za małej mocy głośnik wysokotonowy, może zacząć być atakowany nieciekawymi zniekształceniami harmonicznymi co może stwarzać pewne problemy.

    Najlepsza opcja to przejscie na pasywną końcówkę, jest to opcja prosta, basy puszczasz pełnym pasmem, a pod ich koniec wstawiasz wysokotonowy powiedzmy pod 18dB/oktawę. W zaleznosci jakie masz głosniki, albo wyzyje ten głośnik, albo będzie trzeba dołożyc po prostu drugi+ tłumik ewentualnie przejść na mocniejszy model.

    Więcej zainwestujesz w dobrą końcówkę tylko na niej się oprzesz a wysokotonowkę sobie podarujesz.

    Miałbys po za tym dodatkowe problemy z kompesacja głośności.

    BiAmp miałby sens powiedzmy pasywnie 12"+Wysokotonowy + drugi kanał 15 cali ewentualnie nawet cos wiekszego.

    0