Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

wskaznik poziomu paliwa w iveco magirus

viperPL 18 Sep 2003 00:56 4079 13
Optex
  • #1
    viperPL
    Level 16  
    Czesc. Interesuje mnie wskaznik ilości paliwa w zbiorniku. Moze on byc zrobiony w ten sposób ze przy pelnym zbiorniku świecą sie led`y ( a przy zanikaniu :lol: paliwa w baku) ilośc swiecących diód sie zmniejsza.

    Da sie do takiego czegos wykorzystac jakis "manometr elektroniczny" ? bo tylko takie rozwiazanie dalo by sie u mnie zaszczepic w pojezdzie - zbiornik ma pojemnosc 17L i jest stosunkowo wysoki wiec cisnienie jako takie panuje na dnie zbiorniczka.

    Zwracam sie do Was jako fachowców i czekam na odp.

    POZDRAWIAM.
  • Optex
  • #2
    ACULA
    Level 34  
    może coś w stylu maluszka, dźwignia z pływakiem przesuwająca styk po drucie oporowym. Wyjście na komparatory które sterują diodami lub gotowy układ nie pamiętam jaki ale jest często stosowany do wskaźników wysterowania za 10zł.
  • Optex
  • #3
    viperPL
    Level 16  
    z maluszka system odpada ze wzgledu na malą ilosc miejsca i zal pociecia zbiornika paliwa -- a na czujnik cisnienia miejsce sie znajdzie :)

    Jak sie nazywa taki element który pod wplywem cisnienia ( niewielkiego) daje jakas tam opornosc ??

    Ps. musze wiedziec o co pytac w sklepie elektronicznym -- a obsluga to uczynnych ni nalezy :(
  • #4
    fachman
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Pomiar ciśnienia (wagowy?) odpada. Raz że to jest cholernie droga metoda a dwa w ruchu paliwko się bełta, wskazania będą niewiarygodne. Podaj gabaryty zbiornika, podumamy coś aby go nie kaleczyć (czujnik na korku wlewu na przykład)
  • #6
    MichW
    Level 12  
    A slyszeliscie kiedys o pomiarze metoda ultradzwiekow?Jest takie cos, ale nie wiem jakl to bedzie dzialac w motorze,ktory w sumie jest w ruchu. Ale ogolnie chodzi o to ze mozna by zamontowac element piezo,ktory nadaje sygnal o jakiejs czestotliwosci a zarazem jest odbiornikiem tych fal.Wazne by nadajnik byl ponad ciecza, wowczas mozna zmierzyc odleglosc do cieczy i wyliczyc ilosc paliwa.
  • #7
    MichW
    Level 12  
    Kolejna propozycja, choc troszke bardziej niebezpieczna to zrobienie obwodu drukowanego, tak aby jego dlugosc starczala od wlewu do dna.Nastepnie wytrawic kilka poziomow sciazek,wszystko wyprowadzic na wierzch i podlaczyc pod elektronike.Wazne by prad pomiaru byl maly bo nie wiadomo co moze sie stac z takim czyms!To jak jezdzaca bomba troche;)
  • #8
    Janek Bień
    Level 18  
    ja p[roponuje wytrawic plytke o dlugosci glebokosci baku
    a na niej umiescic pare kontraktronów i rezystorów
    do tego wykonac pływak z zatopionym magnesem no i gotowe
  • #9
    MichW
    Level 12  
    ok a jak przymocowac plywak z magnesem tak, aby poruszal sie po torze plytki?? Nalezy pamietac ze wsztstko powinno wejsc przez otwor wlewo paliwa,z reszta dla dokladnego pomiaru trzeba by kupic kilkanascie kontaktronow.
  • #10
    JCK
    Level 25  
    Witka!
    Magnes weź toroidalny,znajdziesz takie w małych głośniczkach i przylkej do styropianu.W otwór wstaw rurke z PCV z tymi kontaktronami.
    Hej.
  • #11
    elektryk
    Level 42  
    A może czujnik pojemnościowy? Wystarczyłby dodatkowy odizolowany od zbiornika drut na całej "wysokości" zbiornika.
  • #12
    MichW
    Level 12  
    styropian? PCV? to napewno nie jest dobry pomysl mamy do czynienia z benzyna a nie woda! Benzyna rozpusci oba te materialy. Trzeba by pomyslec o innych materialach na to.
    A co do czujnika pojemnosci to nie wiem jakby sie to sprawowalo ale brzmi ciekawie.Uwazam jednak ze pomiar bedzie niedokladnyi strasznie zmienny podczas jazdy.
  • #13
    elektryk
    Level 42  
    MichW wrote:
    PCV? to napewno nie jest dobry pomysl
    A z czego jest wykonany pływak w czujniku np w maluchu? A co do dokładności to chyba żadne metoda nie będzie nieczuła na drgania.
  • #14
    fachman
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zrób to fachowo. Bazując na pomyśle Elektryka wystarczy od wlewu do dna umieścić dwie plastikowe rurki, koncentrycznie, rurka w rurce. im mniejszą szczelinę uzyskasz tym wskaźnik będzie mniej czuły na drgania. Potem podłączasz ten kondenstator np pod NE555 i masz na wy f w zależności od poziomu. To jest rozwiąznie opatentowane przez włoską firmę COBO spa. Elektronikę w takim czujniku zatapia się u góry rurek. Jeśli wolisz na wy otrzymać napięcie dodajesz LM2907, przetwornik f/U, kalibrujesz dobierając C w przetworniku LM. Zaniast NE można użyć np multiwibrator monostabilnypobudzany okresowo i scałkować Uwy, dobierając f pobudzania kalibrujesz wskaźnik. Druga metoda jest prostsza ale mniej dokładna.