Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Bascom-avr nie widzi STK200/300 :-(

lll 15 Feb 2007 12:52 3105 7
  • #1
    lll
    Level 15  
    Po kilku godzinach zwatpilem, zaczynam zabawe z mikrokontrolerami i jakos mnie to narazie nie bawi. Kupilem na allegro programator http://www.allegro.pl/show_item.php?item=163442124 i przejsciowke, wlasnie przez ta przejsciowke lacze, sprawdzalem 2 razy i nie widze bledu w podlaczniu, moze programator?? Jak programator jest odlaczony to bascom sie wlacza i nic nie wyskakuje, jak jest podlaczony to wyskakuje okienko Confirm "STK200 or STK300 Programmer not found. Try again?" i tak sobie moge kilkac a i tak nie widzi. Probowalem na 2 spsoby, na jednej plytce mam wlutowany Atmega8 i tylko przewody do zasilania i oczywiscie do programatora a na drugiej Atmega8 zasilanie przewody do mikronotrolera kwarc kondensatory 2x27pF i wyswietlacz (bo akurat to mi bedzie potrzebne glownie narazie) i w obu przypdkach nie widzie. Moze cos zle podlaczam, zasilanie podaje z zewnetrznego zasilacza to do programatora biore z mikrokontrolera czyli w sumie z tego zasilacza, tak chyba jest ok?? moze ktos mial na poczatku podobny problem i wie co jeszcze moge sprawdzic?? moze da sie jakos programator sprawdzic bo malo prawdopodobne, ale moze to wlasnie on padl:cry: Za wszelki porady bedzie wdzieczny, jak uda mi sie odpalic to punktow nie bede zalowal:D
  • #2
    WWektor
    Level 12  
    Z tym komunikatem, że nie wykrywa programatora przy starcie bascoma to nie nalezy sie specjalnie przejmować(To sie czasem zdarza).
    Schody zaczynają sie w momencie gdy nie wykryje procesora w momencie samego programowania (Manual Program).
    Czyli robisz tak:
    -Uruchamiasz Bascoma i pomijasz komunikat o braku programatora.
    -Klikasz w ikonke programowania(wybierasz manual program)
    -Pomijasz wszystkie komunikaty zwiazane z brakiem skompilowanego pliku programu
    -Pojawia sie okno programowania.(Oczywiście musisz mieć włączone zasilanie procesora i programatora)
    -Jeśli nie pojawiła się tabelka że nie zna procesora to patrzysz na informacje w lewym górnym rogu : Manufactor: (Powinno być Atmel) , Chip: (Powinien być Twój model procesora)
    -Jeśli dane są niezgodne to spróbuj kliknąć ikonke "Indentify Chip"
    -Jeśli pojawi sie błąd to teraz zacznij sprawdzanie bo dopiero wiadomo że coś jest nie tak

    Czy ten Twój zasilacz jest stabilizowany-bardzo wazne? (+5V zasilania)
    Najprościej takie zasilanie pobrać np z zasilacza komputerowego:)

    Jeśli procesor jest nowy wcześniej nie programowany to fabrycznie ma ustawiony zegar wewnętrzny(na 1MHz (Internal RC oscilator)).Powinien się uruchomić bez zewnętrznego kwarca(Ten który masz wlutowany w płytke jest przez procesor ignorowany). Czasami może się zdarzyć tak, że po przestawieniu FuseBit dotyczącego podstawy zegara na np External RC Oscilator zapomnimy(czsem czysty przypadek) że do naszgo procesora nie ma podłączonego takiego oscylatora i dopóki nie podłączymy takowego to procesor w ogóle nie bedzie sie z niczym komunikował (nawet nie bedzie wykrywalny). Jest to przykre zjawisko i trzeba się dobrze zastanowić zanim się coś zmieni bo można sie pozbawić uC.

    Zmierz jeszcze raz napięcia, sprawdź połączenia

    Ostatecznością może być wyłączony port LPT w BIOSie Twojego komputera, ale jeśli np masz drukarke która przed podłączeniem programatora działała na tym procie to to nie jest wina BIOSa.

    Jeśli dalej nie bedzi działać to wina leży raczej po stronie programatora który nabyłeś :/ Chociaż po oglądnięciu aukcji wydaje mi sie że to nie powinien być programator, a jeśli nawet to powinni Ci go bez większych problemów wymienić.

    Ewentualnie jeszcze istnieje taka możliwość,że jeśli wlutowywałeś procesor bez podstawki to mogłeś go uszkodzić.

    Pozdrawiam
    Wektor
  • #3
    lll
    Level 15  
    LPT mi Win2k widzi w Biosie tez wyglada na wlaczony.
    "Could not identify chip with ID:000000" :cry:
    znalazlem cos takiego file -> test -> sample programmer moze tym sie jakos da sprawdzic co jest nie tak:?:
    napiecie wyglada ok 5v ze stabilizatora, podswietlanie wyswietlacza ladnie dziala
  • #4
    WWektor
    Level 12  
    Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz.
    Czy ustawiłeś właściwie Bascoma do pracy z STK200/300?
    Menu:
    -Options
    -Programmer

    I tam ustawiasz na STK200/300 Programmer
    bo bascom standardowo ma ustawiony Sample Electronics Programmer
    i wtedy wyskakują zera jak czyta procesor.

    Jeścli tam masz ustawione STK200/300 i dalej wyskakują zera to znaczy że coś jest uszkodzone, jesli wyskoczą FFFFFFF to znaczy (najczęściej) że programator albo nie komunikuje się z koputerem albo w jakiś inny sposób jest od niego odłączony.
  • #5
    lll
    Level 15  
    tak ustawiony jest STK200/300 a jak probuje kliknac na opcje wyboru i zaznaczam po raz kolejny STK200/300 to wyskakuje ze nie znalazlo programatora:/
  • #7
    madart
    Level 26  
    Ja mam swoją wersje na temat braku współpracy :)
    Rozbierz lub sprawdz na schemacie tego programatora pod jakie piny podpięte są w porcie LPT wejścia scalaka.
    Są wg tego pdf'a z BTC czy moze tak ja tu: http://www.amwaw.edu.pl/%7Eadybkows/elka/ispsch.png
    Jesli jak wyzej sciagnij i wyproboj ispprog z tej strony
    http://www.amwaw.edu.pl/%7Eadybkows/elka/ispprog.html
    Problem (u mnie) polega na tym że inne piny z wyjścia LPT są przypisane do obsługi, a w bascomie nie idzie tego zmienić chyba.
  • #8
    lll
    Level 15  
    w BIOSie mam
    Parallel Port - 378
    Port mode - ECP
    Port IRQ - 7
    Port DMA - 3

    madart zaraz sprawdze
    Temat chwilowo zawieszony, co ja sobie moge sprawdzac jak w tasiemce przewodzi co drugi kabel :x