Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sonda lambda i jej kontroler

16 Lut 2007 23:52 13418 26
  • #1 16 Lut 2007 23:52
    212673
    Użytkownik usunął konto  
  • #2 17 Lut 2007 11:55
    212673
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 18 Lut 2007 09:22
    JacekCz
    Poziom 36  

    Alex2 napisał:
    Witam, szukam na Sieci schematów układu kontrolera sondy lambda. Podobno jest tego dużo, np. na forach tuningowych, ale ja nic nie znalazłem a szukałem z 2 godziny.
    Dokładniej chodzi mi o to by ukonroler sczytywał dane z szerokopasmowej sondy, ale to jest szczegół na później.

    Nie spotkałem się z szerokopasmową, co to jest?
    Słowo kontroler: co chcesz sterować? Czy tylko zmierzyć?

    Alex2 napisał:

    P.S. Który procesor polecalibyście do sczytywania sygnałów z lambdy w samochodzie? Jest to sygnał z zakresu 0,1 -1V, rozdzielczość 0,1V, częstotliwość ok. 1Hz.


    Częstotliwośc rozumiem pomiaru 1 Hz?
    Coś mi się wątpi w rozdzielczość 0,1V (pamietam problemy z moim autem, lecząca była zmiana o 0.05V. 0.1 to chyba za mało dokładnie. Sonda ma charakterystyke S, gdzie najistotniejsza część dzieje się cała na 0.1 - 0,2V

    Pomiar jest na napięciach bliskich masy, co trochę komplikuje schemat. (Było tu dyskutowane ze słowami "blisko zera")

    0
  • #4 18 Lut 2007 16:42
    geble
    Poziom 13  

    trochę błędnie podchodzisz do tematu . napisz dokładnie jaki wynik ma być pomiarów bo do tego będzie można dobrać rozwiązanie .

    przede wszystkim wyjaśnijmy sobie sprawę po co jest sonda lambda .
    jej napięcie jest informacją o ilości tlenu zawartego w spalinach przez co sterownik silnika wie czy dawka paliwa jest dopalona czy nie przez co skraca lub wydłuża czas wtrysku . charakterystyka jest tak dobrana aby przy optymalnych warunkach spalania napięcie wyjściowe wynosiło 0,45 V . napięcie niższe określa mieszankę za ubogą i potrzebę wydłużenia czasu wtrysku a wyższe odwrotnie

    częstotliwość zmian napięcia nie jest 1 hz ! wartość średnią 1 hz podaje się jako poprawną na biegu jałowym ale znam przypadki kiedy nawet 10 hz czy 0,1 hz są poprawne .
    częstotliwość zależy od wielu warunków i praktycznie nie ma znaczenia w przeciwieństwie do wypełnienia które daje informację o tym jak sterownik radzi sobie z utrzymaniem odpowiedniej mieszanki .
    i tak jak zaobserwujesz przy przyśpieszaniu gwałtownym na obciążeniu wartość napięcia przez jakiś czas będzie stała . tak samo jak sonda zimna będzie miała stałą wartość .

    zakładając że potrzebujesz wiedzieć jak sterownik radzi sobie z regulacją mieszanki nie potrzebujesz mierzyć napięcia tylko wystarczy ustawić próg przełączania komparatora na 0,45 (warto masę komparatora wziąść z tego samego miejsca co sygnał sondy)
    co do częstotliwości próbkowania to polecam ok ok 100 hz żeby wypadło kilka próbek na jeden cykl sondy

    co do kontrolera to polecam attiny ze względu na cene , możliwości , środowiska programistyczne , popularność ...

    napisz więcej założeń to może coś jeszcze podpowiem

    1
  • #5 18 Lut 2007 21:14
    vikelf
    Poziom 12  

    Alex2 napisał:
    ...szerokopasmowej sondy, ale to jest szczegół na później.

    P.S. Który procesor polecalibyście do sczytywania sygnałów z lambdy w samochodzie? Jest to sygnał z zakresu 0,1 -1V, rozdzielczość 0,1V, częstotliwość ok. 1Hz. ...


    lambda szerokopasmowa jeśli dobrze pamiętam jest rezystancyjna. W samochodach poziom napięcia wyjściowego 0-5V (uK podaje 5V i mierzy spadek)
    0-1V to zwykła sonda

    0
  • #6 18 Lut 2007 21:51
    chrobot
    Poziom 15  

    ja to zrobilem na atmega8 .uP wylicza TH iTL +Lambde i kilka innych drobiazgow , pcet przez rs 232 odbiera informacje i wyswietla na ekranie. . blad pomiru wartosci dla wyniku 1.000 La +/- wartosc ostatniej cyfry , kalibracja na analizatorze 4-gazowym . blad pomiru czasu THiL - zakres od 0.00 do 9.999 sek. ponizej 0,5% . Własnie jestem na etapie przygotowywanie seri produkcjnej . oraz chwili obecnej pracuje nad III wersja z obsluga obrotów i wykresem La - Rpm .

    0
  • #7 19 Lut 2007 18:27
    212673
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 19 Maj 2007 18:32
    martinez-mk2
    Poziom 2  

    Widze ze tak naprawde nikt nie jest tu do konca zoorientowany w sprawie kontrolera sondy lambda.

    Nie chcialem zakladac nowego watku dlatego pisze tutaj.

    Potrzebuje wlasnie zrobic taki kontroler. Mam przykladowy schemat i chcialem zapytac ludzi znajacych sie na elektronice (ja zlozylem kiedys stroboskop i dzialal :) to wszystko ) czy jest mozliwe zlozenie czego takiego i jakie bylyby koszty takiego urzadzonka http://wbo2.com/lsu/lsuworks.htm dol strony

    Z gory dzieki za odp

    Pozdrawiam

    0
  • #9 22 Maj 2007 10:01
    Ch.M.
    Poziom 27  

    No cóz widzę tu samych zapaleńców samochodowych...
    jakiś czas temu też chciałem zrobic komputer pokładowy który między innymi odczytywałby poziom emisji CO i sterował zapłonem motocykla.
    Z tego co wiem to taki czujnik mierzy zawartość określonych gazów z określona czułością. Poziom CO (tlenek węgla) zmienia się bardzo "ostro" przy granicy poprawnego spalania lub zbyt bogatej mieszanki, z tego względu taki komparator jest jak najbardziej użyteczny. Próbkowanie sondy z rozdzielczością 100Hz jest chyba na wyrost. 10Hz to będzię i tak grubo powyżej bezwładności takiej sondy. Wg. mnie jeśli chcesz zrobić coś co będzie dokładnie mierzyć to albo musisz mieć dokładną dokumentacje z wykresami albo coś czym zweryfikujesz pomiary. Zachęcam do użycia googli, tam sporo mozna dowiedzieć się co i jak z s. Lambda

    0
  • #10 24 Maj 2007 20:34
    krzemowy
    Poziom 19  

    Hmmm... Pomysł z analizą CO nie jest głupi, tylko jak to zrealizować w pojeździe? Nigdy nie widziałem takich "kieszonkowych" analizatorów ale spróbuję zgłębić ten temat u mnie w pracy. Wracając do sondy lambda - sam sobie ostrzę na takie coś zęby ale na razie z braku sondy i czasu temat tkwi w miejscu.

    EDIT:

    Pytałem w pracy o taki analizator, niczego takiego nie mogą polecić Sad Znajomy który był w pracy w Anglii wspominał o takich miniaturowych analizatorach ale do niczego się one nie nadawały.

    0
  • #11 25 Maj 2007 07:46
    Ch.M.
    Poziom 27  

    bez kalibracji z czyms atestowanym to faktycznie nie zmierzysz % "wydychanego" CO, ale dostajesz info o tym czy prawie nie ma szkoldiwego tlenku (optymalna mieszanka) czy przekroczono ten poziom znacznie (zbyt bogata mieszanka). Takie informacje w zupełności wystarczą do ocenienia przez komputer pokładowy co ma robić.
    Kup na allegro dowolny czujnik od VW czy tez forda i mozesz zaczynać pisanie programu. Wzmacniacz operacyjny i kontroler załatwią sprawe.
    Pozdro

    0
  • #12 21 Lis 2008 00:45
    MAREK74
    Poziom 20  

    temat ma juz małą brode
    a ja sie zastanawiam czy ktoś z Was już wie co to jest ta SZEROKOPASMOWA sonda

    0
  • #13 04 Gru 2008 19:33
    Mlody251
    Poziom 10  

    Witam kombinuje nad czymś takim tyle, że do piggyback, które może sobie przeskalować odczyt AFR ale z napięcia od 0 do 5V. Chodzi mi żeby na wyjściu kontrolera było od 0 do 5. (piggyback to urządzenie wpinane między ecu samochodu, a czujniki służy od no strojenia, które nie obejdzie się bez AFR-u) Poczytałem trochę i niestety bez programowania w C się raczej nie obejdzie a że słabo się na tym znam wiec gromadzę materiały i mam mobilizacje do nauki :) No chyba że ktoś się podzieli rozwiązaniem tego problemu choć wątpię ;/. Pozdrawiam

    0
  • #14 04 Gru 2008 21:36
    Dr_DEAD
    Poziom 28  

    Mlody251 napisał:
    Witam kombinuje nad czymś takim tyle, że do piggyback, które może sobie przeskalować odczyt AFR ale z napięcia od 0 do 5V. Chodzi mi żeby na wyjściu kontrolera było od 0 do 5. (piggyback to urządzenie wpinane między ecu samochodu, a czujniki służy od no strojenia, które nie obejdzie się bez AFR-u) Poczytałem trochę i niestety bez programowania w C się raczej nie obejdzie a że słabo się na tym znam wiec gromadzę materiały i mam mobilizacje do nauki :) No chyba że ktoś się podzieli rozwiązaniem tego problemu choć wątpię ;/. Pozdrawiam

    Yyyyyy chodzi o to aby oszukać ECU?? i przesunąć całą charakterystykę silnika bardziej w stronę bogatej mieszanki?? dla zwiększenia mocy?? a co na to ekologia i katalizator?? Możesz rozwinąć temat bardziej??

    0
  • #15 04 Gru 2008 22:02
    MAREK74
    Poziom 20  

    da sie to zrobić tylko na szerokopasmowej sondzie

    0
  • #16 06 Gru 2008 08:16
    Mlody251
    Poziom 10  

    Nie chodzi o wzbogacenie mieszanki za pomocą tego urządzenia możesz zwiększyć dawkę paliwa przesuwać zapłon przesunąć odcięcie zapłonu itp. Tylko dolać benzyny to można ale z głową i po to mi sonda szerokopasmowa z kontrolerem. Strojenie silnika chodzi dogranie wszystkiego do danego silnika na podstawie AFR(zawartości tlenu w spalinach) Spalania stukowego - Tak by to miało ręce i nogi (zbyt bogato poco przecież wszystko się nie spali za ubogo paliwka wypalą się zawory w głowicy) Mając sonde i kontroler + to urządzenie można sobie ustawić AFR w całym zakresie obrotów. W przypadku mojego c20xe w oplu jak i innych c20xe silnik jest "przelany" zbyt bogata mieszanka po strojeniu nieznacznie spadnie spalanie i mocy tez nieznacznie przybędzie i trochę momentu. Jednak jak planujesz jakieś ingerencje typu układ dolotowy wydechowy głowica to po samej wymianie efekt raczej znikomy dopiero jak wszystko zestroisz czyli paliwo/powietrze, zapłon/spalanie stukowe w tedy coś odczujesz. Co do urządzenia piggyback to proszę w pdf jest wszystko opisane jak to działa: www.ecumaster.com . Pozdrawiam

    0
  • #17 21 Kwi 2009 00:16
    elmo0104
    Poziom 13  

    Chyba każde auto co ma katalizator jest przelane. Wynika to z tego, że aby kat dobrze pracował musi dostawać spaliny z nadmiarem czegoś(nie pamiętam teraz czego) a to COŚ powstaje przy bogatszej mieszance. Jak Ci nie zależy na kacie to zubażaj ale jak zależy to go zabijesz:P

    0
  • #18 12 Maj 2012 08:32
    london2004
    Poziom 19  

    Czy ktos zbudowal kontroler szerokopasmowej sondy lambda?

    1
  • #20 31 Maj 2012 01:00
    MAREK74
    Poziom 20  

    Pochwal się co tam wykombinowałeś

    0
  • #21 31 Maj 2012 08:47
    krzemowy
    Poziom 19  

    Sonda lambda i jej kontroler

    Robiliśmy w ramach zajęć własnych pomiary porównawcze z CEBem. Wartość stężenia tlenu różniła się półtora czy dwa procenty(co było prawdopodobnie spowodowane dość dużą odległością silnika od analizatora i długim czasem pomiaru CEBa) natomiast wartość lambdy była taka sama ew. różniła się o jedną setną.

    0
  • #22 31 Maj 2012 22:00
    MAREK74
    Poziom 20  

    na jakiej sondzie to zrobiłeś?

    0
  • #24 01 Cze 2012 10:26
    tplewa
    Poziom 38  

    chyba najpopularniejsza szerokopasmowka :) Ja tylko dodam ze trzeba na nia uwazac - nie lubi zbytnio wilgotnosci i szybko potrafi pasc jak w wydechu jest troche wody... Kilka tak mi padlko (podczas prac developerskich) jak kiedys robilem kontroler i przerobke ECU (dajacy mozliwsci standalone) aby obslugiwala miedzy innymi szerokopasmowa lambde, a niestety do najtanszych nie naleza...

    To tak jak ktos chce uzywac jako analizatora i pakowac ja do wydechu.

    Ja natomiast opieralem sie o informacje z tej strony podczas konstrukcji:
    http://www.wbo2.com/default.htm

    Ale widze ze ten pdf jest fajniejszy :)

    0
  • #25 02 Cze 2012 20:35
    ziajek00
    Poziom 12  

    tplewa a postąpiłeś zgodnie z manualem jeśli chodzi o mocowanie, zimny start oraz min częstotliwość pwm grzania (dla lsu4.9 o ile pamiętam 200Hz) Produkty spalania to w większości woda, więc prawdopodobnie nie zachowałeś jakichś zaleceń.

    Sposób pomiaru proponowany przez Bosch jest niestety dość ułomny. Innovate robi fajne kontrolery, niestety rozwiązanie chronione jest patentem, więc minie jeszcze trochę czasu zanim będzie można wykorzystać w komercyjnym projekcie :)

    0
  • #26 05 Cze 2012 19:15
    tplewa
    Poziom 38  

    Tylko ja wyraznie pisze o wodzie (w postaci plynnej) jaka lubi sie skraplac w kocowce wydechu. Czyli sonda nie zamocowana w wydechu na swoim miejscu, ot pakowana w koncowke aby sprawdzic AFR. Zamocowana w downpie dziala mi elegancko z elektronika juz troche czasu, to glownie do osob ktore bawia sie w strojenie aby nie pakowac bezposrednio w wydech tylko przemyslec mocowanie. Ja bylem leniwy i tak sie zakonczylo, jednak mialem je od znajomego za przyslowiowe piwo wiec staty nie odczulem (no ale tak to jest jak cos sie tanio dostanie to sie nie szanuja ;> )

    Produkty Innovate znam - ot moze i patent ale jakos mnie nie rajcuja - zreszta jak wiekszosc gotowej elektroniki do auta. Mimo wszystko wole wlasne konstrukcje, czlowiek sie uczy - a wcale gorzej nie wychodzi :) Obecnie moje ECU w 200sx-e, zbudowane na bazie oryginalnego wcale nie odstepuje konstrukcja standalone (w stylu AEM itp.) No ale potrzeba bylo na to troche lat eksperymentow :)

    0
  • #27 03 Lip 2013 19:48
    london2004
    Poziom 19  

    Bardzo potrzebuje takiego kontrolera,moze ktos wie jak go zrobic?

    0