Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.

zybex 07 May 2007 22:04 78843 236
Texa Poland
  • #151
    zdanek15
    Level 26  
    Pisałem jakiś czas temu , że kupiłem rzeczone urządzenie z "Allegro".Natomiast dzisiaj zostało zamontowane w moim polonezie .Montaż, banalny (jedyny kłopot to ciągniecie przewodu z czujnika ciśnienia, ale od tego zależy automatyczne włączanie świateł.Natomiast działa to rewelacyjnie.
    Nic sie nie grzeje i jest to super efekt/cena!!!Nic sie nie opłaca budować
    http://www.allegro.pl/item192100137_reduktor_swiatel_swiatla_dzienne_fv_gw.html
  • Texa Poland
  • #152
    tzok
    Moderator of Cars
    Wmyśliłem nieco odmienne podejście do tematu od wszystkich prezentowanych tu rozwiązań. Przede wszystkim, mój układ ma do maksimum ograniczoną elektronikę. Założenia są takie:
    - z wyłącznika świateł wychodzą 2 przewody - światła postojowe i światła mijania;
    - kiedy włączone są tylko światła postojowe to się świecą nieżalenie od tego czy zapłon jest włączony czy wyłączony;
    - kiedy włączone są światła mijania (i postojowe, bo zawsze świecą się razem ze światłami mijania) światła postojowe i mijania świecą się tylko wtedy gdy włączony jest zapłon i nie działa rozrusznik.

    Zastanawiam się tylko czy można dopuścić sytuację, że jeden z przekaźników jest cały czas załączony przy wyłączonym zapłonie... jeśli tak to wystarczą 3 pojedyncze przekaźniki i jedna dioda prostownicza 5A lub dwa przekaźniki pojedyncze i jeden podwójny (dwuobwodowy).

    Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.

    Zamiast "sygnału" zapłonu i rozrusznika można wykorzystać ACC, wtedy ACC należy podłączyć zamiast IGN a zamiast START - masę, sygnał ACC jest wyłączany podczas pracy rozrusznika ale pozostaje włączony po wyłączeniu zapłonu aż do momentu wyjęcia kluczyka ze stacyjki.

    Główny przekaźnik (od świateł mijania) powinien mieć obciążalność rzędu 15A, ten od świateł postojowych 2A (i rezystancję cewki najlepiej powyżej 1 kOhm) a od obwodu stacyjki wystarczy nawet 0,5A. Dioda - dowolna prostownicza 4-5A
  • Texa Poland
  • #153
    Stanisław18
    Level 11  
    Witam!
    Czy reduktor świateł http://www.allegro.pl/item192100137_reduktor_swiatel_swiatla_dzienne_fv_gw.html
    będzie działał także jako automatyczny wyłącznik świateł w corsie A rok produkcji 1991.
    W opisie jest;
    NIE WYMAGA DODATKOWYCH PRZEŁĄCZNIKÓW, EFEKT ŚWIATEŁ DZIENNYCH UZYSKUJE SIĘ PO PRZEŁĄCZENIU ŚWIATEŁ NA POSTOJOWE I WŁĄCZENIU STACYJKI
    PRZEJŚCIE NA ZWYKŁE ŚWIATŁA MIJANIA POPRZEZ PRZEŁĄCZENIE PRZEŁĄCZNIKA NA ŚWIATŁA MIJANIA

    Wydaje mi się że gdy wyłączę stacyjkę światła będą świecić nadal
    Proszę o pomoc oraz link gdzie mogę znaleść schemat instalacji elektrycznej (CORSA A silnik C12NZ rok prod. 1991)
  • #155
    powidz
    Level 20  
    Co do reduktora Swiateł to nie jestem pewien czy impulsowe sterowanie PWM to dobry pomysł.
    Taki układ sieje wiele zakłóceń.
  • #156
    tzok
    Moderator of Cars
    Sieje, ale komu przeszkadzają zakłócenia o częstotliwości np. 10kHz, niemniej to chyba jest niezgodne z prawem.
  • #157
    Stanisław18
    Level 11  
    Schemat instalacji el. Corsy A potrzebny byłby mi, ponieważ muszę pomyśleć o automatycznym wyłączniku świateł mijania.
    Nie mogę znaleść przekaznika świateł mijania
    Przy skrzynce bezpieczników jest tylko przekaznik ogrzewania szyby oraz przerywacz kierunkowskazów.
    Są równiez dwa miejsca na przekazniki
    Prosze o pomoc jak w najprosciej rozwiązać wyłaczanie świateł (chodzi mi żeby wyłaczyły się stacyjką)
  • #158
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie możesz go znaleźć bo po prostu go nie ma... musisz się podłączyć pod włącznik świateł.
  • #159
    powidz
    Level 20  
    Wysuń włącznik świateł z kablami, kontrolką odszukaj przewód kl30 ( cały czas napięcie).
    Przetnij ten kabel, i podłącz tam przekaznik samochodowy (30A 12v) na piny 30 i 87.
    Na pin 85 przekażnika podłącz mase a na pin 86 musisz odszukac kl15(napięcie po wł stacyjki).
    Najlepiej podlutuj się pod stacyjke. Będziesz miał tam dwa takie przewody z tym że na jednym napiecie będzie gineło przy krenceniu rozrucznikiem.
    Proponował bym się pod niego podlutowac.
  • #160
    *mondzio*
    Level 30  
    Witam
    Może ktoś mi pomoże jak mam podłączyć taki automat
    http://moto.allegro.pl/item187839576_automatyczny_wlacznik_swiatel_sygnalizacja_led.html
    w samochodzie Kia Pride
    Światła w Kia zapalają się z przełącznika pod kierownicą niezależnie od stacyjki.
    Niby podłączyłem ten automat z allegro ale nie do końca działa z tego powodu,że mocno grzeją sie diody na kablu co podłącza się postojówki(w tym automacie obwód postojówek jest oddzielony diodami 3 A od obwodu mijania).
    w Kia mam 5 kabli dwie kostki >Na jednej kostce na dwóch kablach dochodzi zasilanie do wyłącznika zespolonego pod kierownicą+(niezależne od stacyjki)
    Na drugiej kostce na pozostałych kablach od wyłącznika przy kierownicy wygląda to następująco
    1 zasilanie postojówek po przekręceniu wyłącznika w pierwszą pozycję
    2.po przekręceniu włącznika na światła mijania pojawia się plus+ na kablu od mijania i jeszcze +na tym trzecim
    3.po zmianie świateł na drogowe ginie + na mijaniach i pojawia się + na drogowych i w dalszym ciągu +jest na tym trzecim,
    czyli ten trzeci rozdziela + na mijania i drogowe(tak myślę).
    Jak mam to wszystko podłączyć aby ten automat z allegro działał i te diody w tym automacie się nie grzały.
    Czy mam dołożyć jeszcze jakiś przekaznik i jak tak to proszę powiedzieć gdzie go mam wpiąć i jak podłączyć,pod które piny.
    Podpinałem się tym wyłącznikiem z allegro pod kable przy kierownicy ,a może zle to robiłem,może trzeba szukać przekaznika świateł w Kia i tam się podpiąć.
    Proszę pomóżcie mi ,bo często zostawiam samochód na światłach >poprostu zapominam je wyłączyć.
    A może jakoś zmostkować aby się zapalały i gasły po ze stacyjki.
  • #161
    powidz
    Level 20  
    Z tymi diodami 3A to będzie normalne że będą sie grzały
    Mogli dac 6A, a gdy auto ma światła obrysowe to powodzenia.
    Przekaznik podłącz równolegle do wł świateł mijania tj. czerwony na stały plus a brązowy pod przewód na którym pojawia się napięcie po wł świateł mijania.
    Niebieski przewód tzw.D+ najlepiej podłącz z altelnatora (cienki przewód, napięcie pojawia się tam po uruchomieniu silnika).
  • #162
    *mondzio*
    Level 30  
    powidz
    właśnie wszystko tak podłączyłem i tylko problem z tym iż grzeją się te diody ,dzisiaj pod lutowałem jeszcze po jednej diodzie 3A do tamtych równolegle i dalej się grzeją.
    I tylko z tym grzaniem się diod mam problem,
    a czy jak dam większe i po jednej to będzie lepiej,
    jak podłączę bezpośrednio pod ten brązowy kabel tylko światła postojowe to wszystko chodzi i ani przełącznik ,ani kabel się nie grzeje.
    Czyli z tego wniosek ,że dać większe diody i powinno chodzić.
  • #163
    powidz
    Level 20  
    Upewnij się czy napewno jest to przewód świateł pozycyjnych.
    Jeżeli tak, śmiało możesz zastosowac diody o więkrzym prądzie.
  • #164
    AAnnddrrzzeejj
    Level 18  
    Witam
    Zrobiłem to trochę inaczej.Użyłem do tego przekażnik R-15.W szereg
    z cewką połączyłem styk rozwierny,tym sposobem zrobił się z niego
    brzęczyk.Włączyłem na bezpieczniki wycieraczek i świateł postojowych.Brzęczyk mi sygnalizuje że mam włączyć światła a po
    wyłączeniu silnika że mam wyłączyć.
    Pozdrawiam.Andrzej.
  • #166
    grzechu40
    Level 21  
    Witam wszyskich! Wszystko jest do zrobienia jeśli jest kontrolka ładowania lub oleju a co jeśli ich nie ma bo są tylko wskaźniki? Skąd wziąć sterowanie dzis właśnie miałem " amerykańca" i tam nie ma kontrolek. Próbowałem z podtrzymaniem przekaźnika po rozruszniku ale sie okazało że w momencie rozruchu jest taki spadek na "15" że nie utrzyma podtrzymania (sporadycznie sie udawało). Moze ktoś wymyśli układ różnicowy napięcia który włączy przekaźnik po przekroczeniu np. 13V. Taki uk.ład z powodzeniem może być stosowany też w innych autach, czekam na propozycje lub podpowiedzi gdzie można to żnaleźć. Dzieki za uwagę i pozdrawiam.
  • #167
    tzok
    Moderator of Cars
    Przecież jest tu już schemat z tyrystorem i diodą zenera. Doświadczalnie stwierdziłem, że trzeba dodać jeszcze szeregowo zwykłą diodę krzemową a dioda zenera ma być na 12V - wtedy układ się załącza (i zatrzaskuje) przy napięciu ok 13,5V.

    Swoją drogą w Oplach produkowanych do Skandynawii sygnał do włączenia świateł mijania jest brany z kontrolki ciśnienia oleju (światła postojowe zaświecają się po włączeniu zapłonu a mijania w 8s po zgaśnięciu kontrolki ciśnienia oleju) i fabrycznie zaświecane są właśnie światła postojowe oraz mijania i z pełną mocą.

    Przy okazji - jak ktoś ma Astrę I/II (F/G) i pewnie też inne Ople (na pewno Vectre B też) nie musi robić żadnych przeróbek w instalacji - wystarczy założyć jeden bezpiecznik (F32/10A - Astra II) i fabryczny "przekaźnik" świateł do jazdy dziennej (GM 13 101 741 lub GM 09 134 870, koszt ok. 110zł). Zamiast fabrycznego prekaźnika można włożyć samoróbkę - w gnieździe przekaźnika (na wiązce za włącznikiem świateł - na wyskokości nawiewu) są wszystkie potrzebne przewody.
  • #169
    tzok
    Moderator of Cars
    Taka mała ciekawostka - fabryczny Oplowski (na rynek skandynawski) automatyczny włącznik świateł mijania (koszt ok 110zł):

    Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.
    Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.
    master22221 z autokacik.pl wrote:
    Wartości niektórych elementów:

    R1=2k2
    R2=100k
    R3=2k2
    R4=100k
    R5=2k2
    R6=2k2
    R7=68,1k
    R8=10k

    C1=47uF/35V elektrolit

    D1=BAVP21
    D2=BAVP21
    D3=BAVP21
    D4=BAVP21
    D5=BAVP21
    D6=BAVP21
    D7=1N4001
    D8=1N4001
    D9=1N4001

    (...)

    REG (3) - +12V po właczeniu świateł pozycyjnych lub mijania włacznikiem ręcznym
    OIL (8) - masa, gdy pali się kontrolka oleju, +12V, gdy zgaśnie po właczeniu silnika.



    Po włączeniu zapłonu załącza światła postojowe, po uruchomieniu silnika (zgaśnięciu kontroli ciśnienia oleju) "czeka" 8s i załącza światła mijania.
  • #170
    sliver1
    Level 22  
    Michal_2055 wrote:
    Jestem za zastosowaniem regulatora mocy, ale jakoś nie wierzę że http://www.allegro.pl/item192100137_reduktor_swiatel_swiatla_dzienne_fv_gw.html
    i w tej cenie jest dobry. Czy ktoś ma gotowy, sprawdzony schemacik takiego regulatora?

    ja tez w to nie wierze... w 2 autach mam obecnie zamontowany inny regulator tez z allegro po 40zl/szt. ktory sam zalacza swiatla 5 sek po zgasnieciu kontrolki od oleju... niestety nie ma go juz na allegro...
  • #171
    nom
    Level 23  
    tzok wrote:
    Sieje, ale komu przeszkadzają zakłócenia o częstotliwości np. 10kHz, niemniej to chyba jest niezgodne z prawem.


    Jak ktoś ma CB to może mu przeszkadzać. :-)
    10kHz to jak masz sinusoidę a i wyższe harmoniczne też mogą sie pojawić. :-)
  • #172
    sliver1
    Level 22  
    nom wrote:
    tzok wrote:
    Sieje, ale komu przeszkadzają zakłócenia o częstotliwości np. 10kHz, niemniej to chyba jest niezgodne z prawem.


    Jak ktoś ma CB to może mu przeszkadzać. :-)
    10kHz to jak masz sinusoidę a i wyższe harmoniczne też mogą sie pojawić. :-)

    mialem poprzednio alana 100+ a teraz mam unidena 520 i zaklocen na obu nie bylo...
  • #173
    tzok
    Moderator of Cars
    nom wrote:
    Jak ktoś ma CB to może mu przeszkadzać. :-)
    10kHz to jak masz sinusoidę a i wyższe harmoniczne też mogą sie pojawić. :-)
    Odkąd to sinusoida ma harmoniczne? Choć w regulatorze jest prostokąt i rzeczywiście sporo harmonicznych... ale wystarczy dać na wyjściu regulatora filtr LC i problem znika.
  • #174
    kaczorajarocin
    Level 1  
    Na wstępie proszę abyście mnie od razu nie banowali :D
    Jestem początkujący :P
    Chce sobie zrobić automat do świateł wymyśliłem taki schemacik
    Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.
    Jak coś pomyliłem w oznaczeniach to wybaczcie zwłaszcza za rysunek alternatora :P

    Jako P1 i P2 chce użyć takich przekaźników:
    http://moto.allegro.pl/item192236307_przekaznik_samochodowy_12v_30_40a_od_importera.html

    czy to zadziała ?

    mam golfa III i mam tak że na żarówce od ładowania jest + i - gdy alternator ładuje to jest + wiec nie żarówka nie świeci...

    głównie chodzi mi o ten przekaźnik reszta powinna być dobrze pozycyjne mam rozgraniczone na lewe prawe deska rozdzielcza i tablica rejestracyjna więc będę musiał je podłączyć razem.

    Z góry dzięki za odpowiedź :)
  • #175
    tzok
    Moderator of Cars
    Nie nie zadziała. Masz tu na forum schemat z tyrystorem, diodą zenera i przekaźnikiem. W układzie musi być zatrzask i należy używać kontrolki ciśnienia oleju a nie ładowania (bo ta może być częścią obwodu wzbudzania alternatora). Poza tym nie należy obciążać obwodu kontrolki, trzeba "elektronicznie" stwierdzić, że zgasła.

    W Twoim układzie, próbujesz załączyć przekaźnik przez włókno żarówki - to nie zadziała.
    Poza tym światła mijania i postojowe są zasilane z jednego przewodu (30), także wejście na przekaźniki może być wspólne.
  • #176
    Michal_2055
    Level 13  
    sliver1 wrote:

    ja tez w to nie wierze... w 2 autach mam obecnie zamontowany inny regulator tez z allegro po 40zl/szt. ktory sam zalacza swiatla 5 sek po zgasnieciu kontrolki od oleju... niestety nie ma go juz na allegro...

    Czy po zastosowania tego regulatora żarówki świecą słabiej? Jeżeli tak to jakim napięciem są zasilane.
  • #177
    sliver1
    Level 22  
    Michal_2055 wrote:
    sliver1 wrote:

    ja tez w to nie wierze... w 2 autach mam obecnie zamontowany inny regulator tez z allegro po 40zl/szt. ktory sam zalacza swiatla 5 sek po zgasnieciu kontrolki od oleju... niestety nie ma go juz na allegro...

    Czy po zastosowania tego regulatora żarówki świecą słabiej? Jeżeli tak to jakim napięciem są zasilane.

    tak swieca slabiej, regulator daje ok. 7,5-8V. podlaczylem go do zarowek od swiatel drogowych.
  • #178
    Michal_2055
    Level 13  
    sliver1 wrote:

    tak swieca slabiej, regulator daje ok. 7,5-8V. podlaczylem go do zarowek od swiatel drogowych.

    Czy wg Ciebie jakość świecenia jest zadowalająca? Czy robiłeś może próby porównujące świecenie z regulatorem i bez? Mile widziane foto. Jestem zainteresowany tym regulatorem dlatego pytam.
  • #179
    avatar
    Level 35  
    Michal_2055 wrote:
    sliver1 wrote:

    tak swieca slabiej, regulator daje ok. 7,5-8V. podlaczylem go do zarowek od swiatel drogowych.

    Czy wg Ciebie jakość świecenia jest zadowalająca? Czy robiłeś może próby porównujące świecenie z regulatorem i bez? Mile widziane foto. Jestem zainteresowany tym regulatorem dlatego pytam.

    taki regulator jest urzadzeniem _nie legalnym_ :)
  • #180
    grzechu40
    Level 21  
    Panowie możecie stosować + z kontrolki ładowania do sterowania przekaźnika praktycznie to przerabiałem i nie ma to wpływu na ładowanie oczywiście w samochodach gdzie D+ jest bezpośrednio podłączony do kontrolki Ładowania. To samo dotyczy kontrolki oleju i dodam że AC Białystok produkuje urządzenie APS 02 do świateł dziennych na 24V z 5 s zwłoką a po poluzowaniu sprężynki przekaźnika wewnątrz również pracuje przy 12V ( od 3 lat w moim wozie) , jego gnizdo pasuje do podstaw przekaźnika typu np 541, 561 itp. Mam też kilka przykładów zrobienia sobie takiego urządzenia do świateł dziennych na przekaźnikach 541 i mogę przesłać na pw a jeśli je przerobię na inny format to może umieszczę je na tym forum. Pozdro....

    Dodano po 11 [minuty]:

    Diody na postój min. 3A , sterowanie przekaźnika 1A, przekaxniki typu 541.