Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła przez cały rok? Układ przypominający o włączaniu świateł.

zybex 28 Lut 2007 17:56 74289 236
  • #62 28 Lut 2007 19:04
    sliver1
    Poziom 22  

    Giena 123 napisał:
    ...ale!!! rozdzielenie świateł pozycyjnych tylnych od przednich to już zbyt duża ingerencja w okablowanie.

    rozmawialem z paroma osobami, ktore maja zalozony podobny uklad w aucie, ktory kiedys po 40zl byl dostepny na allegro jako regulator drogowych swiatel- zmniejszal ich moc o 60%. cala ingerencja polegala na tym, zeby podpiac sie pod dwa kable doprowadzajace zasilanie do zarowek od dlugich, pod zasilanie po stacyjce oraz pod napiecie pojawiajace sie po wlaczeniu postojowych jako impuls do zalaczenia "dziennych" w momencie wlaczenia pozycyjnych przelacznikiem w kabinie. ostrzegawcze i dlugie dzialaly normalnie tzn. gdy wlaczyles dlugie to szlo 12V i swiecily wtedy pelna moca. pozatym jak zalozysz uklad za ok. 20-40 zl to chyba nie bedziesz go demontowal przed sprzedaza a nastepnemu wlscicielowi napewno spodoba sie pomysl z takimi dziennymi ktore pobieraja polowe pradu co mijania.

    Giena 123 napisał:

    Myślę, że wystarczy założenie na lato zwykłych żarówek w przednie reflektory tzn. jak najmniejszej mocy - nie ruszając samej instalacji.
    Jest to prostsze, pewniejsze i najtańsze.

    u mnie w reflektorze nie ma miejsca na dodatkowe zarowki. wlozenie w miejsca pozycyjnych zarowek 20W tez odpada bo po pierwsze by nie zmiescily sie a po drugie klosz jest tak uksztaltowany, ze nie bedzie swiecic wystarczajaco jasno i w tedy mogly by byc problemy z miskami. co innego z regulatorem - na ulicy nie odroznisz w dzien czy to swieca mijania czy drogowe na 40% mocy...
    z dlugich ani mijania nie mam zamiaru rezygnowac.

  • #63 28 Lut 2007 19:26
    Elektron1234
    Poziom 20  

    Witam
    Dzieki za zainteresowanie sliver1 i dorade Powiedz prosze gdzie ten regulator kupic bo patrze po allegro i nie widze
    A moze cos wiesz na temat orginalnych jakie wystepuja w np volvach

  • #64 28 Lut 2007 20:47
    sliver1
    Poziom 22  

    Elektron1234 napisał:
    Witam
    Dzieki za zainteresowanie sliver1 i dorade Powiedz prosze gdzie ten regulator kupic bo patrze po allegro i nie widze
    A moze cos wiesz na temat orginalnych jakie wystepuja w np volvach


    firma, ktora sprzedawala te regulatory od jakiegos czasu nie wystawia nic na allegro. najlepiej bylo by cos takiego samemu zrobic.
    co do oryginalnych rozwiazan to nie wiem jak to jest technicznie zrobione. wiem tylko, ze auta z wyzszej pulki(audi a8, a6, merc, lexus) do jazdy w dzien uzywaja dlugich o zmniejszonej mocy i nie chodzi tu oszczednosc na paliwie a o bezpieczenstwo - takie auta zazwyczaj maja xenony, ktore w sloneczny dzien sa praktycznie niewidoczne (skupiona wiazka swiatla skierowana w dol).

  • #65 01 Mar 2007 00:10
    Marian B
    Poziom 35  

    Jeżdżę z zapalonymi światłami mijania "od zawsze" (stale, od około 15 lat, przedtem sporadycznie, a ogółem od 1970r).
    Polecam bardzo prosty i niezawodny układ: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic677898.html
    Moim zdaniem, dyskusja na temat włączać/nie włączać jest bezprzedmiotowa. Z włączonymi światłami mijania powinno się jeżdzić zawsze!

  • #66 01 Mar 2007 07:24
    sliver1
    Poziom 22  

    @neostrada.plbDyEvzL napisał:
    Jeżdżę z zapalonymi światłami mijania "od zawsze" (stale, od około 15 lat, przedtem sporadycznie, a ogółem od 1970r).
    Polecam bardzo prosty i niezawodny układ: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic677898.html
    Moim zdaniem, dyskusja na temat włączać/nie włączać jest bezprzedmiotowa. Z włączonymi światłami mijania powinno się jeżdzić zawsze!


    ale przeciez ostatnie posty w tym watku nie sa o tym "wlaczac czy nie" tylko o regulatorze, ktory pozwoli przerobic drogowe na dzienne. dzieki temu min. podniesie to bezpieczenstwo aut z ksenonami oraz nie narazi ich wlascicieli na czeste wymiany drogich palnikow. tak wiec jak cos wiecie na temat takiego regulatora albo macie juz to w aucie to piszczie!

  • #67 01 Mar 2007 10:37
    zi.ko
    Poziom 25  

    Moim zdaniem jeżdżenie na światłach drogowych nawet z ograniczeniem mocy żarówek powinno byż zakazane ponieważ takie światła nie miały by robionych badań (homologacji) na wpływ na oczy innych kierowców. Zwłaszcza niebezpieczne dla oczów mogą okazać się "samoróbki". Trudno się też zdawać na rozsądek kierowców zwłaszcza że mały odsetek dba o prawidłowe ustawienie świateł lub nawet dla "bezpieczeństwa" podnosi sobie wysokość
    świecenia na regulatorach. Nie mówiąc już o tych co też dla bezpieczeństwa jeżdżą non stop z włączonym tylnym przeciwmgielnym. A co do sensowności jazdy całorocznej na śiwatłach to jestem zagorzałym przeciwnikiem. Moim zdaniem Policja powinna bardziej rygorystycznie i bezwzględnie przestrzegać obecnie obowiązujących przepisów używania świateł i to nie tylko mijania ale i kierunkowskazów i przeciwmgielnych a nawet pozycyjnych (niebieskie diody).

  • #68 01 Mar 2007 14:17
    sliver1
    Poziom 22  

    zi.ko napisał:
    Moim zdaniem jeżdżenie na światłach drogowych nawet z ograniczeniem mocy żarówek powinno byż zakazane ponieważ takie światła nie miały by robionych badań (homologacji)

    juz nie przesadzaj z ta homologacja... taka zarowka w reflektorze od dlugich swiecaca z moca ok. 20-25W nikomu krzywdy nie zrobi...

    zi.ko napisał:

    A co do sensowności jazdy całorocznej na śiwatłach to jestem zagorzałym przeciwnikiem.

    ja jestem takiego samego zdania bo po co np. stojac w korku w sloneczny dzien mam palic swiatla ale coz tak sobie ci z wiejskiej wymyslili a lud musi sie dostosowac. mamy jedynie wybor w jaki sposob sie dostosujemy - ja szukam rozwiazania alternatywnego :D

  • #69 01 Mar 2007 14:54
    Elektron1234
    Poziom 20  

    ZGADZAM SIE Z TOBA sliver1!!!!!!
    Pomijajac wszystkie te posty czy naprawde nikt z kolegow nie spotkal sie z fabrycznym sterownikiem przekaznikiem do tych swiatel dziennych
    Ja bede szukal i prosba do wszystkich zainteresowanych by zajac sie konkretnie tym tematem
    Chcialbym to zrobic tak jak orginalnie jest w samochodach i dlatego szukam orginalnego przekaznika Moze zna ktos jego nr katalogowy
    Co do pozycyjnych z tylu to jest mozliwosc podlaczenia swiatel przeciwmgielnych z dziennymi z przodu a zarowki 21 W beda swiecic jak 5 W Problem tylko w tym ze nie wszystkie samochody maja z dwoch stron a w niektorych wersjach jest to dwuwloknowa zarowka(pozycyjne i przeciwmgielne)
    Pozdrawiam

  • #70 01 Mar 2007 15:00
    Tomek665
    Poziom 28  

    @neostrada.plbDyEvzL napisał:
    Z włączonymi światłami mijania powinno się jeżdzić zawsze!

    Przepraszam że powtórzę to co powiedziałem w innym dziale:
    Światła mijania (krótkie) zostały skonstruowane ( ich układ
    optyczny)do jazdy w nocy, żeby oświetlać drogę nisko i blisko a jednocześnie nie oślepiać kierowców pojazdów jadących z przeciwka.
    Najdziwniejsze jest to że:
    W celu poprawy widoczności auta wprowadza się obowiązek jazdy na światłach których konstrukcja optyczna ma zapewniać
    jak najmniejszą widoczność z przeciwka.
    Dlatego powinno być dozwolone wykorzystanie innych lepszych do tego celu świateł jak kierunkowskazy (patent z USA) albo drogowe przy ograniczonym napięciu, którego zakres musi być ściśle określony.
    Bo jak każdy zacznie przerabiać po swojemu to wyjdzie niezły cyrk.

  • #71 01 Mar 2007 15:59
    stomat
    Specjalista elektryk

    A ja postanowiłem odwołać się do eksperymenyu. Efekt jest bardzo dobry można zobaczyć na załączonych zdjęciach. W jednym reflektorze świeci normalne światło mijania a w drugim światło drogowe połączone szeregowo z trzecią żarówką świateł drogowych niewidoczną na zdjęciach (na czas eksperymentu schowaną pod maską). Dla kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka wyglądają identycznie. A skoro nie widać różnicy to po co przepłacać ?
    Ciekawe czy zgadniecie które jest mijania a które drogowe ?

  • #72 01 Mar 2007 17:05
    sliver1
    Poziom 22  

    stomat- bardzo dobry pomysl z tym eksperymentem :D roznicy w swieceniu faktycznie nie widac.

    Elektron1234 - zalezy do jakiego auta, ale raczej w aso nie dostaniesz takiego regulatora co najwyzej automatyczny wlaczik swiatel mijania(opel cos takiego ma do vectry - wystarczy wpiac przekaznik i swiatla sie beda same zapalac, przygotowano to pod wersje skandynawska). bedzie trzeba samemu cos wykompinowac...

    analizowal ktos schemat tego regulatora do ktorego linka podalem na samej gorze?? po kilku przerobkach chyba by sie nadal??

  • #73 01 Mar 2007 18:25
    marian.s
    Poziom 12  

    Witam!
    "stomat"- skoro nie widać różnicy między obydwoma reflektorami to jednak ma sens łączenie drogowych w szereg. Żarówka "mijania" świeci pełną mocą,a żarówka "drogowe" połową mocy. A różnicy nie widać!...
    Pozdrawiam

  • #74 01 Mar 2007 18:47
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    a ja krótko odpowiem że jestem przeciwnikiem jazdy z włączonymi światłami przez cały rok i zgadzam się z kolegą zi.ko

    prawa lampa drogowe lewa mijania (dobrze mówie?)

  • #75 01 Mar 2007 19:20
    Elektron1234
    Poziom 20  

    goldwinger masz racje reflektor prawy jednak mocniej swieci(caly reflektor ) i w nocy jednak oslepialyby te swiatla (nie mam tu na mysli jazdy na dziennych w nocy Prosze mnie zle nie zrozumiec)
    Teraz tylko trzeba pomyslec nad wlaczaniem swiatel drogowych w szereg
    Ja sprobuje na dwoch przekaznikach
    Pozdrawiam wszystkich

  • #77 01 Mar 2007 22:41
    stomat
    Specjalista elektryk

    Dobrze. Prawy - drogowy, lewy - mijania.

  • #78 01 Mar 2007 22:44
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    i wcale nie sugerowałem się tym że po wyglądzie jedno niby świeci mocniej, porównałem kolor światła prawa bardziej żółta czyli niższe napięcie-przeróbka

  • #82 09 Mar 2007 18:23
    JAFO
    Poziom 25  

    Przeczytałem pobieżnie cały topic i postanowiłem wrzucić tu coś dla posiadaczy Passatów B4, ale i być może Golfów mk3, jeśli tylko dysponują takim samym włącznikiem świateł.
    Jeżdżę na tym już pół roku i zapomniałem, co to włączanie świateł.
    Rozwiązanie banalnie proste i praktycznie darmowe. Wystarczy nam jedna dioda.
    Ja zamontowałem 15 amperową z zasilacza komputerowego.

  • #83 12 Mar 2007 19:15
    mxw
    Poziom 10  

    Giena 123 napisał:
    Jeśli będą zainteresowani to w najbliższym czasie opublikuję inną wersję układu automatycznego włącznika świateł w samochodzie wzbogacony o układ regulatora jasności świecenia żarówek z automatycznym wykrywaniem dnia/nocy a więc przełączania na pełną moc świecenia żarówek.

    witam,
    ten temat był już wałkowany w tym wątku:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=3116336

    giena: swietne schematy, mam zamiar wypróbować (szczeg. to ostrzeganie o braku ładowania po kilku sekundach) :ok:

    mam takie uwagi:

    - po pierwsze bez przesady, za dużo automatyki może się potem mścić (auto zacznie "wariować" bo gdzieś się jeden zimny lut znajdzie), więc automat wykrywający zmrok to wg mnie już za dużo: wystarczy, żeby światła dzienne nie podświetlały zegarów, a kierowca sam włączy "pełne światła mijania" w odpowiednim momencie.

    - układy PWM tak, ale to jednak elektronika (częstotliwość = zakłócenia w radio itp.), w fabrycznych układach redukujących moc żarówek stosuje się po prostu.... rezystor - taki mały kaloryferek 1om 70W (jeden na dwie żarówki). proste i skuteczne.

    - łączenie żarówek szeregowo odpada - po pierwsze wymaga sporej ingerencji w instalację, a po drugie - szanse na to, że żarówki będą świecić równym światłem są niewielkie (zawsze jedna będzie mocniej, druga słabiej).


    generalnie dyskusja o światłach dziennych ma dwa tematy, których nie można mieszać:
    1. jak i kiedy włączać, żeby nie zapomnieć?
    2. co włączać? jakie światła?

    wg mnie p.1. został tu już dobrze opisany i w zasadzie rozwiązany: schemat kol. giena jest ok, wykrywając napięcie ładowania 13V (dioda zenera) plus opóźnienie kilka sekund. dla mnie więcej nie trzeba.

    co do punktu 2. możliwości są takie:
    - światła mijania (ale to jak już tu kilka osób zauważyło, mija się z celem, choć będzie wymagane prawem),
    - dodatkowo zamontowane homologowane światła do jazdy dziennej (ale to wymaga oszpecenia pojazdu),
    - światła drogowe obniżonym napięciem....

    i tu jest problem, bo ta trzecia możliwość jest najsensowniejsza, ale nie ma homologacji, choć spełnia warunki techniczne określone w stosownym rozporządzeniu ministra infrastruktury.... jedynym warunkiem jest pomiar luminancji reflektorów po przeróbce, ale to rozporządzenie nie określa jej dopuszczalnego poziomu.

    więcej napiszę, jak do czegoś dojdę (prawnie) w wymienionym powyżej wątku.

    pozdrawiam,
    m.

  • #84 28 Mar 2007 23:42
    Krzycho78
    Poziom 2  

    Witam,

    ojjj Panowie Panowie po co wam te automatyczne włączniki nie lepiej wyuczyć w sobie odruch zapalania świateł?? co z tego że w waszym samochodzie będzie taki włącznik jak przesiądziecie się do innego auta (pożyczonego, służbowego... itp) i nie włączycie świateł?? Pomyślał ktoś o tym??
    Ja jestem za wykorzystaniem oryginalnego buzera (o ile takowy istnieje) od "zapomnienia wyłączenia świateł przy opuszczaniu samochodu"

    pozdrawiam
    K

  • #85 29 Mar 2007 12:12
    szary.lbc
    Poziom 10  

    Witam. Kolego Krzycho nie zgodze się z tą opinią.Ustawa już podpisana i prawodpodobnie w kwietniu wejdzie w życie.Mam taki automat z diodą(włącz- wyłącz) zamontowany sterowany z altenatora w dislu ,działa bez zarzutów.Szczególnie jest to na krótkich trasach(miasto)Niejest on czasowy .prościej//// grzeje świece żarowe (światła nie swiecą) odpalam silnik zaczyna ładowac alternator włączją się swiatła mijania oraz postojowe wyłaczam silnik gasną .Polecam pozdrawiam :|:|

  • #86 29 Mar 2007 13:09
    Albercik 321
    Poziom 25  

    No cóż.Czytam te posty i muszę wrzucić tu swoje trzy grosze.
    Po pierwsze - światła mijania mają być światłami mijania.Światła drogowe,mają byc swiatłami drogowymi.A na każde z tych świateł są warunki techniczne,określone w Załączniku 6 Dz.U.Nr.32 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu niezbędnego ich wyposażenia.Szkło reflektorów jest tak skonstruowane,że światła mijania świecą niżej,a drogowe świecą wyżej i dalej.I nawet,jeżeli ktoś obniży napięcie i moc świateł drogowych,to będą one oślepiać nadjeżdżających z przeciwka,o czym świadczy środkowe zdięcie(prawy reflektor świeci dużo jaśniej i prosto w oczy.
    Tak więc wszystkie wasze kombinacje są niezgodne z prawem.Dodatkowo dziwię się,że Błażej lub Elektrit jeszcze nie zamknęli tematu,ponieważ narusza on pkt 1 regulaminu Elektrody.

  • #87 29 Mar 2007 16:56
    stomat
    Specjalista elektryk

    Czyli mówiąc prostym językiem Albercik chce zmusić wszystkich do włączania świateł ale tak aby były mało widoczne bo mogą oślepiać. Przyznaję Ci tytuł malkontenta roku 2007. Gratuluję !
    Rzeczywiście prawy reflektor strasznie oślepia ! Różnica jest kolosalna !

  • #88 29 Mar 2007 18:39
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Stomat - tłumacz sobie to wszystko jak chcesz.Ale prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie,jakie warunki techniczne powinny spełniać dane światła w danym samochodzie.I twój pomysł z tymi drogowymi jest po prostu niezgodny z prawem.I piszesz bzdury,twierdząc,że dla kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka światła te wyglądają identycznie.Powodzenia podczas tłumaczenia się policjantom na drodze podczas kontroli.
    Nie jestem zwolenikiem pomysłu,żeby jeździc cały rok na światłach,ale jak taki przepis wejdzie w życie,to należy go przestrzegać i jeździć zgodnie z rozporządzeniem,czyli albo na światłach mijania albo na światłach dziennych.Nie na żadnych innych kombinowanych drogowych czy mijania z obniżonym napięciem czy natężeniem.
    Chciałem cię jeszcze prosić,żebyś zmierzył i podał jaki prąd pobierają twoje przerobione reflektory?

  • #89 29 Mar 2007 20:18
    mxs
    Poziom 26  

    a ja krótko odpowiem że jestem przeciwnikiem jazdy z włączonymi światłami przez cały rok.
    Według mnie można by nakazać :brak słońca włącz światła i już.

  • #90 29 Mar 2007 23:18
    pisior1987
    Poziom 21  

    A macie jakąś centralka np. do 100 zł co będzie pasować do każdego auta??