Witam!
Szukam prostego schematu zapłonu elektronicznego. Chcę go zamontować w 126p. Przeglądałem większość postów i schematów ale nie ma tam tego co mnie interesuje. Czytałem, że może to być klucz złożony z dwóch tranzystorów i diody zabezpieczającej. Jeżeli ktoś ma coś takiego to proszę o podesłanie. Może być jeszcze ograniczenie prądu cewki.
zobacz tutaj http://www.edw.com.pl/ w ostatnich numerach sierpień i wrzesień tego miesiąca jest obszerny artykuł na temat samochodowych urządzeń zapłonowych. Może jeszcze uda Ci się kupić. Niestety nie mam tych gazet. Oprócz tego w PRAKTYCZNY ELEKTRONIK nr 2\2001 jest pierwsza część na temat ELEKTRONICZNY ZAPŁON DO SAMOCHODU tam właśnie jest głównie na temat 126p. I jeszcze w EP był kit na scalaku chyba MAXIM - kompletny moduł. Te rzeczy akurat miałem zanotowane ponieważ szukam układu zapłonowego do kosiarki. I jeszcze nie znalazłem! Wszystkie schematy jakie widziałem są przystosowane do instalacji z akumulatorem 12V a w kosiarce jest tylko magneto, cewka, cewka WN i moduł elektroniczny którego niemam i trzeba dorobić. Więc też proszę o pomoc jakby co.
nie wiem czy do końca mam rację, ale wydaje mi się, że w kosiarce cewka o której wspominasz to prądnica (jak w motocyklu), która zasila układ zapłonowy i to powinno wystarczyć aby nie zatrzymać pracy kosiarki
myślę, że możesz tu z powodzeniem zastosować typowy zapłon do silnika dwusuwowego
Dzięki za wszelkie sugestie, ale mi chodzi o prosty układ złożony z dwóch tranzystorów FET. Impuls pochodzi z przerywacza. Jeżeli ktoś miałby taki schemat to proszę o podesłanie. Znam ogólny schemat takiego układu, ale chodzi mi o sterowanie FET-a(IRF840).
W maluchu świetnie sprawuje się tani moduł zapłonowy od Poloneza truck obsługujący 2 cylindry. Koszt ok. 45 PLN.
Można go sterować z czujnika magnetycznego lub przerywacza i pracuje z normalną cewką zapłonową 2-biegunową od Malucha.
Sprawdzone!
nie wiem czy do końca mam rację, ale wydaje mi się, że w kosiarce cewka o której wspominasz to prądnica (jak w motocyklu), która zasila układ zapłonowy i to powinno wystarczyć aby nie zatrzymać pracy kosiarki
myślę, że możesz tu z powodzeniem zastosować typowy zapłon do silnika dwusuwowego
pzdr
MANGI dokładnie ...to bardzo stara kosiarka ale w świetnym stanie. Bardzo długo stała bez tego modułu To typowy silnik dwusuwowy. Podobnie jak w motocyklu jest prądnica wewnątrz magneta która daje napięcie do modułu elektronicznego i dalej do cewki wysokiego napięcia następnie na świece. Wyzwalanie odbywa się nie tradycyjnie poprzez "kowadełko" ale magnetycznie. Obok prądnicy wewnątrz magneta są dwie mniejsze ceweczki wyzwalane przez dwa specjalnie ścięte magnesy po przeciwnych stronach wewnątrz magneta. Z ceweczek kabel idzie do modułu i wyzwala zapłon. Nie ma żadnych kondensatorów dodatkowo. Wszystko było zalane w module. Swego czasu był produkowany w polsce motorower CHART - też miał moduł. Możliwe, że to bardzo podobna konstrukcja ale nie mam żadnych danych tego motoroweru. Był podobny do popularnego na tamte czasy SIMSONA. Generalnie chodzi o moduł który nie ma stałego zasilania 12V z akku. Musi zadowolić się tylko prądnicą Może wewnątrz był jakiś powielacz i stabilizacja. Niewiem. Acha prądnica tej kosiarki ma dość dużą oporność ok 500-600 Ohm i wchodzi do modułu. W motocyklach wychodziło mi ok 3 Ohm ale przeważnie kabel bezpośrednio szedł na cewke wysokiego napięcia. Pomiędzy jest kowadełko i kondensator.
Witam,
Zmontowałem zapłon tyrystorowy według schematu jaki zamieściłeś i już są duże postępy! Jest iskra ale mam wrażenie jakby troszeczke za mała i są problemy z odpaleniem. Miałbyś jakiś pomysł na małe zmodernizowanie układu? Cewka zasilająca daje ok 90-120V AC zależy jak silnie pociągnę linke przy zapalaniu. Może zmieniać wartości kondensatorów? Z góry wielkie dzięki!!!
hej, jest taki układ : VB024 to wystarczy do zapłonu na aparacie stykowym[opis w EP, a kupić tanio możesz w semiconductors bank ltd. Tylko rozwaz sobie takie istotne zjawisko samooczyszczania styków w normalnym układzie, a wtranzystorowym malutki prąd, styki śniedzieją bardzo szybko, w moim układzie to była zmora. LEpiej zastosować taki ukł. jak wnowych maluch. tzn. czujnik indukcyjny-ukł. elektr.. w innych typach cz. hallotronowy[VW], magnetoelektryczny[BMW]itd. oczyw. w starych typach, powodzenia.
mam pytanie czy zamiast zwykłego przerywacza ktury lubi robić niestety przykre niespodzianki można załorzyć np.kontraktony i kawałek magnesika na wale (mam moduł zapłonowy elektroniczny także pżez przerywacz płynie stosunkwo mały rond ) ??
W gazetach na które dałem namiar wyżej były takie rzeczy. Chyba fotodioda, transoptor itp.
no dobrze ale to jest strona gazety na kturej moge przeczytać że takie coś był w danym numerze a mi by sie przydała rada jak zmienić zwykły przerywacz na coś doskonalszego
Dobry moduł zapłonowy sterowany przerywaczem powinien wymuszać prąd ok 0,5 A płynący przez przerywacz. Jest to "prąd konserwujący" prądu niedużo a styki już nie śniedzieją
Witam klubowiczów
Czy waszym zdaniem ukłda z elektroniki praktycznej jest warty zobienia do polularnego samochodu jakim jest maluch. Czy będzie on działał dobrze czynie . prosze o wasze pinie
Pozdro
Bartek
Poczytaj dokładnie wcześniejsze posty. ponieważ jest tego dużo, podam swoje uwagi:
- zostawiając przerywacz zyskasz niewiele, zaoszczędzisz na wypalaniu się styków, ale mogą być problemy z ich utlenianiem się
- aby uzyskać widoczną poprawę iskry należałoby dobrać inną cewkę
- pozostanie wada aparatu zapłonowego 126p - samoczynne zmniejszanie się przerwy
Układ możesz zbudować, jeżeli chcesz pobawić się niedrogim kosztem z historią zapłonów elektronicznych, jeżeli chcesz w pełni funkcjonalny, niezawodny zapłon, to pomyśl o adaptacji układów z czujnikiem magnetoindukcyjnym lub hallotronem.
Układ który wrzuciłem powyżej bedę montował pojutrze a potem wybieram sie na południe czyli przede mną jakieś 1200km więc zobacze jak sie zachowuje silnik pod kazdym względem i czy układ nie padnie .....