Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak obniżyć napięcie na żarówkach świateł mijania

janusz1956 20 Lut 2007 13:45 15445 56
  • #31 20 Lut 2007 13:45
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    Tutaj jest pewien argument w razie kontroli drogowej: rozwiązanie zastosowane jest fabrycznie, a auto przed sprzedażą uzyskało homologację jako CAŁOŚĆ.

  • Relpol
  • #32 20 Lut 2007 18:11
    krzych.b
    Poziom 12  

    dmneuro napisał:
    Jesli prądy są do 2-3A to polecam szeregowo z żarówką włączyć diody na odpowiednie prądy. Na jednej diodzie krzemowej ok -0.6V.


    pzdr

    i co to da? Autor chce pewnie zaoszczędzić na wydzielonej mocy, która pochodzi ze spalania paliwa. Przy Twoim pomyśle moc zamiast w żarówkach wydzieli sięw diodach.

    Dodano po 12 [minuty]:

    MAYDAYDEEJAY napisał:
    Witam.
    Więc przytaczając...zmniejszenie napięcia żarówek w cale nie wydłuży ich żywotności, a wręcz odwrotnie - a ma to związek ze zjawiskami w nich zachodzącymi.

    Jeśli już ktoś chce "odkładać" kilka Voltów to tylko PWM i najstarszy chyba (bo to już 30lat) NE555, a można na nim nawet zrobić "automat świetlny", który sam ustala nam współczynnik wypełnienia zależnie od warunków na drodze...

    pozdrawiam maras

    A ja mam inny pomysł. Mianowicie zamiast podawać zmniejszone (oczywiście tylko PWM) napięcie na światła mijania, trzeba włączyć długie. Oczywiście świecące minimalnie.
    Konia z rzędem temu, kto mi udowodni, że użył długich świateł więcej niż 1% czasu świecenia świateł mijania.
    Mój pomysł jest prosty: łączymy przetworniczkę obniżającą na długie, a sterowanie jest ze świateł pozycyjnych, pod warunkiem, że włączona jest stacyjka. Mogę sobie bez problemu wtedy włączyć pozycyjne na postoju.
    A dzienne muszą działac wtedy, kiedy są włączone pozycyjne tylne (tak mówi przepis) Myślę że w tym tygodniu podejdę do testów. Najważniejsze co powie na to moje radio ;)

    Nie przejmujcie się, że jestem taki nowicjusz. Zawieruszyłem gdzieś stare hasła a nie byłem tu ze dwa lata, i taki skutek.
    Pozdro
    Krzysiek

  • #33 20 Lut 2007 18:52
    pierdofon
    Poziom 10  

    Jeszcze jeden pomysł:
    szeregowo mijania z długimi...javascript:emoticon(':D')

  • #34 13 Mar 2007 23:11
    mhteg
    Poziom 15  

    A moze oscylator 50Hz.Ja tak mam od 2 lat w 3 autach i pieknie chodzi.Daje 80% na zarowki i to wszystko przez "power mosfet"

  • #35 14 Mar 2007 20:09
    deesz
    Poziom 16  

    NAJPROSTSZY SPOSÓB na obniżenie napięcia na żarówkach to wstawienie w szereg z żarówką kłębka przewodu takiego jak się używa w instalacjach elektrycznych(kilka metrów-trzeba dobrać to eksperymentalnie) sposób sprawdzony w przypadku zbyt często przepalających się żarówek,szczególnie H7

  • Relpol
  • #36 25 Mar 2007 14:59
    ayway
    Poziom 10  

    janusz1956 napisał:
    W związku z obowiązkową jazdą na światłach całą dobę(od kwietnia), chciałbym zastosować jakiś układ obniżający napięcie na światłach mijania o 1-2,5V włączany by był do jazdy dziennej. Szkoda mi dosyć drogich żarówek a obciążenie alternatora i sam akumulator też ma znaczenie ! Czy może ktoś coś takiego zaprojektować , żeby było w miarę proste i tanie ?


    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/f4804de673c16bb2.html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6e68c227de9e9681.html

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/19e34a9f7aca83c6.html

  • #37 25 Mar 2007 15:52
    transoptor
    Poziom 15  

    Nikt nie wspomina o dodatkowych reflektorach do jazdy w dzień. Tam są żarówki po15W i są zasilane prawidłowo więc świecą dosyć jasno a odpada sporo prądu bo i postojówki też są wyłączone . Co otym sądzicie i czy jest to zgodne z prawem . Ja tak kiedyś jeżdziłem i nie miałem kłopotu nie wiem co by na to policja -pozdrawiam wszystkich

  • #38 25 Mar 2007 16:44
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    transoptor napisał:
    Nikt nie wspomina o dodatkowych reflektorach do jazdy w dzień. Tam są żarówki po15W i są zasilane prawidłowo więc świecą dosyć jasno a odpada sporo prądu bo i postojówki też są wyłączone . Co otym sądzicie i czy jest to zgodne z prawem . Ja tak kiedyś jeżdziłem i nie miałem kłopotu nie wiem co by na to policja -pozdrawiam wszystkich


    Witam.
    Montowałem kilka dni temu dodatkowe reflektory do jazdy w dzień.
    Gość zażyczył sobie (chyba trochę znał przepisy w tym względzie) taką konfigurację :
    -brak dodatkowych przełączników
    -po przekręceniu kluczyka w stacyjce palą się dzienne światła
    -jeżeli palą się dzienne to postojowe przednie muszą być wygaszone
    -po przełączeniu na postojowe, mijania, drogowe - dzienne są wyłączone

    I chyba tak musi być przy dodatkowych reflektorach do świateł dziennych.
    Pozdrawiam

  • #39 25 Mar 2007 21:01
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Czytając te wszystkie posty,zgadzam się z Aleksandrem_01 - dziecinada.Kombinujecie z tymi światełkami jak koń pod górę.Po pierwsze,są gotowe,tanie zestawy świateł do jazdy dziennej(dwa reflektory z odpowiednim szkłem i odpowiednimi żarówkami(2x21W),przewody,przekaźnik i schemacik jak te światełka podłączyć.Do tego jest często dołączona informacja w którym miejscu je założyć na samochodzie i jakie warunki powinny spełniać.Dla każdego,kto się chociaż troszeczkę zna na elektryce samochodowej,nie będzie żadnego problemu z ich podłączeniem.Po drugie,są przepisy,które wskazują,w jakim miejscu te światła będą zamontowane.Jest dokładnie określona wysokość od podłoża(czyli od asfaltu) oraz odlelość od reflektorów świateł głównych i odległość między sobą.Dodatkowo,muszą one mieć barwę białą i odpowiednią ilość kandeli(warunek ten spełniają żarówki 21 wat).
    Czyli sumując - reflektory świateł mijania nie mogą być reflektorami świateł do jazdy dziennej.Po obniżeniu napiecia na światłach mijania,barwa światła nie będzie biała,tylko zbliżona do żółtej.I niech nikt mi nie pisze,że gliny na ulicy nie zauważą,że ktoś jedzie z niesprawnym oświetleniem.Od razu widać,że światła mijania świecą słabiej niż powinny.
    Dla amatorów tuningu lub bardziej wybrednych czy oszczędnych,dodam,że firma Hella,wypuściła na rynek reflektory dzienne,gdzie zamiast żarówek 21 wat,są żarówki diodowe o mocy kilku wat,które spełniają warunek kandeli.Niestety są one dosyc drogie.

  • #40 25 Mar 2007 23:10
    waldez1
    Poziom 14  

    Witam.
    A ja bym się nie bawił w takie rzeczy.
    Zawsze jest to jakaś nienaturalna ingerencja zarówno w układ elektryczny jak i warunki pracy żarówek.

    Polecam post:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic716276.html

    Jest tam dokładny opis jak prosto, fachowo i bezpiecznie podłączyć halogeny LUB światła do jazdy dziennej z dokładnym schematem i rysunkiem (wiem, bo to mój post).
    Jakieś tanie dodatkowe lampy, kilka przewodów i przekaźnik i gotowe.
    Światła do jazdy dziennej mogą mieć 25 W, więc oszczędzamy około połowy prądu.
    Poza tym, wszystkie pozostałe światła funkcjonują dalej tak samo jak przed tem.

  • #41 26 Mar 2007 17:17
    Albercik 321
    Poziom 25  

    A ja mam pytanie.Jak czegoś nie dopatrzyłem,to przepraszam i proszę mnie poprawić - jestem dzisiaj zakręcony.Nie widze na tym schemaciku włącznika świateł dziennych,nie widzę bezpiecznika i jaką rolę spełnia ta dioda na pinie 86 przekaźnika?
    Druga rzecz - wg przepisów światła dzienne,MUSZĄ się wyłąćzyć i nie może być możliwości ich włąćzenia po włączeniu wiateł mijania i drogowych.A ten schemacik tego raczej nie zapewnia.
    Schemacik ten,nie jest też dobry do podłączenia przeciwmgielnych - brak jest bezpiecznika i włacznika.
    Wg tego schemaciku,po włączeniu świateł pozycyjnych od razu oświecają sie albo dzienne,albo przeciwmgielne.
    No i ostatnia moja uwaga - światła dzienne,MUSZĄ mieć 21W,nie 25.Jak się nie mylę,to wogóle nie ma żarówek samochodowych 25W.

  • #42 26 Mar 2007 21:09
    waldez1
    Poziom 14  

    Ależ nia ma za co.
    Co będę potrafił, to wyjaśnię, a jeśli czegoś nie dopatrzyłem, to dobrze, że ktoś pyta, może razem to wyjaśnimy.

    Przede wszystkim w tamtym poscie, gdzie był schemat pisałem, że jest to NAJPROSTSZY i poprawny sposób założenia takiego ustrojstwa.
    Zawsze można rozbudować układ o dodatkowe przekaźniki, np. takie, które nie pozwolą włączyć świteł mijania. Chodziło mi o ideę, a w szczególności o poprowadzenie na włącznik masy a nie napięcia jak to robi większość.
    Oczywiście, że powinien być bezpiecznik, na czerwonym przewodzie z aku. Na schemacie go nie ma, ponieważ skorzystałem z gotowych rysunków i je poprzerabiałem. Powtarzam: MA BYĆ BEZPIECZNIK na przewodzie czerwonym.
    Pisząc, że schemat jest poprawny miałem na myśli poprawnie elektrycznie (z tym bezpiecznikiem oczywiście), a nie pod kątem przepisów, bo się zmieniają.

    Nie jest prawdą, że przeciwmgielne zaświecają się po włączenu pozycyjnych. Przewód zielony jeśli będzie od pozycyjnych, zapewni zasilanie przekaźnika dopiero po włączeniu pozycyjnych. A włącznik jest u góry po prawej w tej szarej ramce. Do włącznika idzie niebieski od przekaźnika, a drugi przewód od włącznika trzeba podłączyć na stałe do masy (jeśli to nie wynika z rysunku, to też za sprawą skorzystania z innegi rysunku).
    Włączając włącznik zwieramy końcówkę 86 przekaźnika do masy. Jeśli pozycyjne się nie świecą nic się nie stanie. Jeśli pozycyjne świecą, przekaźnik ma zasilanie więc po dostaniu masy się załączy.

    Moc pamiętałem, że dwadzieściakilka W.

    Powtarzam, że chodziło mi o ideę, każy może sobie dowolnie zmodyfikować ten schemat.
    Ale dzięki za uwagi, które są słuszne.
    Bazując na tych uwagach, postaram się przygotować dwa osobne , poprawne schematy dla halogenów i świateł dziennych.
    Albercik 321 dostanie je gratis, bez punktów.

    Aha, jeszcze dioda. Tutaj jest ona zupełnie nie potrzebna.

  • #43 26 Mar 2007 21:30
    Albercik 321
    Poziom 25  

    No coż,ja bym jednak dalej polemizował w tej sprawie.Faktem jest,że jest to najprostszy schemacik podłączenia swiateł.Ale napewno nie jest on poprawny dla świateł dziennych.Pamiętaj o przepisach - światła te,musza się wyłączyć po włączeniu świateł mijania lub drogowych z wyjatkiem "mrugania" drogowymi.
    Mam nadzieję,że zachęce kolegów do narysowania takiego schemaciku i umieszczeniu go na elektrodzie dla wszystkich,chcących takie światełka założyc samodzielnie.Oczywiście będę zły,jeżeli taki schemacik zamieści Elektrit,Błażej lub ktoś o podobnym zaawansowaniu na elektrodzie:idea:
    Bardzo liczę na kolegę Waldez 1.

  • #44 26 Mar 2007 21:36
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    waldez1 napisał:


    Aha, jeszcze dioda. Tutaj jest ona zupełnie nie potrzebna.


    Nie pisz takich głupot. Ta dioda jest konieczna.
    I dlaczego bierzesz 1,5 punkta za tak beznadziejny schemat którego nie TY jesteś autorem.
    Przy dodatkowych światłach dziennych przednie postojowe muszą być zgaszone, a tylne muszą się palić, postojówki muszą działać normalnie, a włączenie postojowych, mijania lub drogowych musi automatycznie wyłaczyć dzienne.
    A tego ten schemat nie spełnia.
    Jeżeli jesteś dobry to opracuj taki schemat i wtedy rządaj punktów.
    No to czekam, aha ja zrobilem te zalożenia bez użycia dodatkowych przekaźników i bez dodatkowych przełaczników.
    Czekamy.

  • #45 26 Mar 2007 21:52
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Aleksander-01,z całym szacunkiem dla ciebie,muszę stwierdzić,że zaczynasz mieszać w tym ciekawym temacie.Mam pytanie - do czego jest potrzebna ta dioda?
    Napisałeś : Przy dodatkowych światłach dziennych przednie postojowe muszą być zgaszone, a tylne muszą się palić, postojówki muszą działać normalnie, a włączenie postojowych, mijania lub drogowych musi automatycznie wyłaczyć dzienne - piszesz TOTALNE BZDURY.Ciekawi mnie bardzo taki schemacik,żeby przy włączonych dziennych nie świeciły przednie postojowe tylko tylne.Jak możesz,to bardzo cię proszę wklej go na elektrodę.
    Światła do jazdy dziennej MUSZĄ się świecić wraz ze światłami postojowymi.Zarówno przednimi jaki tylnymi.Jedynie włączenie świateł mijania i drogowych MUSI wyłączyć te światła.
    Co do pobierania punktów za schemacik kolegi Valdez 1 - masz rację.Powinien je usunąć.Przypuszczam,że jest to z jego strony niedopatrzenie.

  • #46 27 Mar 2007 07:20
    waldez1
    Poziom 14  

    Ja nie mam zamiaru z nikim się kłócić.
    Jeśli ktoś CZYTA co napisałem, to powinno być wszystko jasne.
    POWARZAM, że chodziło mi o najprostszą IDEĘ (pomysł), a przepisów nie studiowałem.
    Odpowiedziałem koledze Albercik 321, że postaram się takie schematy przygotować, trzeba tylko znaleźć na to czas.
    Aleksander_01 nie wiem o co Ci chodzi z tymi punktami. Napracowałem się przy modyfikacji schematu. Większość materiałów na tym forum, to programy lub pliki, które nie są autorstwa forumowiczów. Chyba, że chcesz mi wmówić, że np pdf z instrukcją serwisową lub np. VagCom jest autorstwa tego, kto go wrzucił na forum.


    Punkt, nie ma sprawy, mogę zmniejszyć, lub usunąć cały post. Jak zrobię poprawne schematy, to wrzucę. To się nazywa konstruktywna krytyka.
    Ale jeśli je wrzuce, to na pewno NIE PO TO aby coś udowadniać koledze Aleksander_01...

  • #47 27 Mar 2007 12:22
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Dla Albercik 321.
    W załączniku masz taki schemat gdzie świecą tylne a nie świecą przednie pozycyjne.
    I co.....na pewno stwierdziłeś że jest banalnie prosty, bo jest.

    Co do tego prawa o którym pisalem w poprzednim poście (wyłączone przednie postojowe, przy włączonych dziennych) ma to sens ponieważ postojowe światła jak sama nazwa wskazuje służą tylko i wyłącznie do postoju. Powtarzam jeszcze raz, że taki przepis ma wyłącznie sens przy dodatkowych światłach dziennych. Przepis ten jest martwy dla lamp zespolonych.

    Jeszcze ktoś kwestionuje konieczność stosowania diody przy przekaźniku?
    Pozdrawiam

  • #48 27 Mar 2007 14:19
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Po pierwsze - usuń pobieranie punktów za schemat.jest niezgodny z prawem.
    Po drugie - udanych dyskusji z policją podczas kontroli.

  • #49 28 Mar 2007 21:35
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    wg Dz. U. Nr 32 z 26.02.2003: „Światło jazdy dziennej: połączenie elektryczne powinno być takie, aby nie można było ich włączyć, jeśli nie są jednocześnie włączone tylne światła pozycyjne”.

    Wg tego przepisu nic o przednich pozycyjnych nie pisze.
    Nawet dzwoniłem w tej sprawie na policję - i też nie otrzymałem satysfakcjonującej odpowiedzi, polecili tylko poczytanie "Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31,12,2002 wraz z późniejszymi zmianami (wejście do UE).

    Poczytajcie - http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20030320262&type=1&name=D20030262.pdf

    Pozdrawiam

  • #50 29 Mar 2007 09:28
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Przeczytaj Rozdział 3 §13.1 pkt2 pdpkt1.Pozatym,w załączniku 6 tego samego rozporządzenia(tabela),jest wzmianka,że jest wymagany sygnał kontrolny(lampka kontrolna) włączenia tych świateł,a jej funkcję powinna spełniać lampka kontrolna włączonych świateł pozycyjnych przednich.
    Tak więc nie dopuszcza się,żeby świeciły się tylko światła pozycyjne tylne.Jak się świeca światła pozycyjne,to MUSZĄ się świecić równocześnie przednie i tylne.A skoro światła dzienne MUSZĄ się świecić z pozycyjnymi tynymi,a pozycyjne tylne MUSZĄ się świecić z pozycyjnymi przednimi,tak więc światła jazdy dziennej MUSZĄ się świecic z pozycyjnymi przednimi i tylnymi.Do tego jeszcze dochodzi warunek lampki kontrolnej świateł pozycyjnych.
    Ale pocieszę niektórych oszczędnych kierowców,że wraz z ustawą o obowiązku jeżdzenia na światłach mijania lub dziennych przez cały rok,wpłynął też wniosek,żeby światła dzienne,mogły świecic tylko ze światłami pozycyjnymi tylnymi.Ale na to musimy poczekać.

  • #51 29 Mar 2007 11:46
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Albercik 321 - zgadzam się z Tobą ale......właśnie chodzi o te późniejsze zmiany w przepisach (wejście do UE). Tych zmian nie mogę wygooglać.

  • #52 29 Mar 2007 12:49
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Tych zmian nie możesz wygoglać,ponieważ nie weszły one jeszcze w życie.No i nie wiadomo czy wejdą.A okaże się wszystko,jak wejdzie w życie ustawa o zmianie przepisów w prawie o ruchu drogowym.A narazie jak wiem,ustawa jest jeszcze u prezydenta i czeka na podpis.A póki co,jak ktoś jeździ na światłach dziennych,to MUSI mieć włączone światła pozycyjne przednie i tylne.I nie ma tu znaczenia,że już nie ma obowiązku jazdy na światłach.

  • #53 01 Kwi 2007 09:46
    RomekRud
    Poziom 15  

    Koledzy, ta dyskusja to jedno wielkie bicie piany! Moglibyście dyskutować nad sensem zapinania pasów bezpieczeństwa - przecież można ubrać białego T-shirta z ukośnym pasem.
    Właczone światła w czasie dnia to jest tylko wasze bezpieczeństwo.

  • #54 01 Kwi 2007 18:57
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Do RomekRud - faktem jest że niektórzy odbiegli od właściwego tematu i opisali swój stosunek (który i tak niczego nie zmienia) do przepisu.

    Ponawiam pytanie - jakie warunki muszą spełniać światła do jazdy dziennej. Proszę swoje wypowiedzi "podpierać" konkretnymi ustawami, przepisami, itd.

  • #55 01 Kwi 2007 19:08
    ayway
    Poziom 10  

    Aleksander_01 napisał:
    Do RomekRud - faktem jest że niektórzy odbiegli od właściwego tematu i opisali swój stosunek (który i tak niczego nie zmienia) do przepisu.

    Ponawiam pytanie - jakie warunki muszą spełniać światła do jazdy dziennej. Proszę swoje wypowiedzi "podpierać" konkretnymi ustawami, przepisami, itd.

    Chciałbym przypomniec Szanownym Kolegom temat główny "Jak obniżyć napięcie na żarówkach świateł mijania"
    Pozdrawiam

  • #56 01 Kwi 2007 19:41
    Albercik 321
    Poziom 25  

    Ayway - Już sam temat jest niezgodny z regulaminem elektrody,ponieważ odpowiedzi na to pytanie są niezgodne z prawem o ruchu drogowym,a nawet niektóre odpowiedzi są wskazówkami jak to prawo łamać.Są określone warunki techniczne każdych świateł i NIE WOLNO ich zmieniać.Jak chcesz się dowiedzieć jak łamać prawo,to załóż sobie swoje forum,zatytułowane np. "Ponad prawem".Będziesz tam mógł pomagać kierowcom"zabójcom","dawcom organów", i innym "wariatom".Będziesz radził jak ścinać zakręty 90 stopni,zeby przejechać przez nie 100 km/h i jeszcze wyprzedzić przy okazji "niedzielnego kierowcę",jak przejechać na czerwonym i nie dac się sfotografować,jak skutecznie oślepiać innych kierowców długimi,nie bacząc na bezpieczeństwo tylko na swoje oszczędnośći oraz tym,którzy kupili samochód i nie stać ich na jego utrzymanie i kombinują tak jak co poniektórzy w tym właśnie temacie,no i na wiele wiele innych pytań o temacie "jak złamać prawo?".
    Aleksander_o1 - na twoje pytanie odnośnie świateł dziennych sam sobie podałeś link do rozporządzenia.A co nie było jasne odnośnie świateł postojowych przednich,to już ci podałem artykuł w tym samym rozporządzeniu.

  • #57 01 Kwi 2007 20:17
    ayway
    Poziom 10  

    [quote="Albercik 321"]Ayway - Już sam temat jest niezgodny z regulaminem elektrody,ponieważ odpowiedzi na to pytanie są niezgodne z prawem o ruchu drogowym,a nawet niektóre odpowiedzi są wskazówkami jak to prawo łamać.Są określone warunki techniczne każdych świateł i NIE WOLNO ich zmieniać.Jak chcesz się dowiedzieć jak łamać prawo,to załóż sobie swoje forum,zatytułowane np. "Ponad prawem".Będziesz tam mógł pomagać kierowcom"zabójcom","dawcom organów", i innym "wariatom".Będziesz radził jak ścinać zakręty 90 stopni,zeby przejechać przez nie 100 km/h i jeszcze wyprzedzić przy okazji "niedzielnego kierowcę",jak przejechać na czerwonym i nie dac się sfotografować,jak skutecznie oślepiać innych kierowców długimi,nie bacząc na bezpieczeństwo tylko na swoje oszczędnośći oraz tym,którzy kupili samochód i nie stać ich na jego utrzymanie i kombinują tak jak co poniektórzy w tym właśnie temacie,no i na wiele wiele innych pytań o temacie "jak złamać prawo?".

    No Albercik 321 wydaje mi sie że troche się zagalopowałeś. Ja tu nikogo nie namawiam do łamania prawa!!! Kazdy układ elekroniczny czy tez kazda porada mogą być wykorzystane w róznoraki sposób i chyba Ci tego nie muszę tłumaczyć. Wmawianie komuś że chce pomagać kierowcom"zabójcom","dawcom organów", i innym "wariatom" jest bardzo dużym nadużyciem i brakiem taktu z Twojej strony. Przecież układ do regulacji świateł dziennych doskonale działa z biurkowymi lampkami halogenowymi. Przykładów mozna podawać setki.
    Poza tym jeśli cyt. "temat jest niezgodny z regulaminem elektrody" powinien zostac ZAMKNIĘTY PRZEZ MODERATORA.
    Pozdrawiam i życzę dużo spokoju.

  Szukaj w 5mln produktów