Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak obniżyć napięcie na żarówkach świateł mijania

janusz1956 18 Lut 2007 20:37 15718 56
  • #1 18 Lut 2007 20:37
    janusz1956
    Poziom 10  

    W związku z obowiązkową jazdą na światłach całą dobę(od kwietnia), chciałbym zastosować jakiś układ obniżający napięcie na światłach mijania o 1-2,5V włączany by był do jazdy dziennej. Szkoda mi dosyć drogich żarówek a obciążenie alternatora i sam akumulator też ma znaczenie ! Czy może ktoś coś takiego zaprojektować , żeby było w miarę proste i tanie ?

    1 29
  • #2 18 Lut 2007 20:51
    dmneuro
    Poziom 21  

    Jesli prądy są do 2-3A to polecam szeregowo z żarówką włączyć diody na odpowiednie prądy. Na jednej diodzie krzemowej ok -0.6V.


    pzdr

    0
  • #3 18 Lut 2007 21:04
    janusz1956
    Poziom 10  

    dmneuro napisał:
    Jesli prądy są do 2-3A to polecam szeregowo z żarówką włączyć diody na odpowiednie prądy. Na jednej diodzie krzemowej ok -0.6V.


    pzdr

    Zarówki mają w sumie prąd ok 10A myślę że dioda musiała by mieć z 15A trzeba by było z 4 albo 6 sztuk i radiator, aby obniżyć napięcie o 1,8V takie diody są dosyć drogie ponad 10zł szt. Może było by taniej na tranzystorze i można by regulować napięcie ?

    1
  • #4 18 Lut 2007 21:13
    dmneuro
    Poziom 21  

    10A chyba przesada - to moc z 120 W....

    Dodano po 7 [minuty]:

    NIedrogo ciezko obnizyc 10A napięcie - jest to nie opłacalne....

    1
  • #5 18 Lut 2007 21:15
    nexia
    Poziom 18  

    Miałem kiedyś w maluchu zrobiony układ który za pomocą przełącznika włączał żarówki w szereg i też świeciły a pobór był mniejszy.Po prostu z jednej strony odłączało masę do tych żarówek.Jak chciałem mocniejsze światła przełączałem.Nie cierpiał akumulator a światła miałem.Może zastosuj ten pomysł.Musiałbyś ten układ "przemyśleć" na papierze bo teraz już nie pamiętam schematu.Jurek.

    0
  • #6 18 Lut 2007 21:16
    dmneuro
    Poziom 21  

    Bardzo dobry pomysł ! Tylko jasność o połowe maleje co nie ? W dodatku trzeba pociagnac kable i przekaznik, nieco to sie komplikuje

    0
  • #7 18 Lut 2007 21:20
    janusz1956
    Poziom 10  

    Żarówki są o mocy 55W jedna przy napięciu 12V, napięcie z alternatora to ok. 14V czyli prąd spokojnie 10A

    0
  • #8 18 Lut 2007 21:28
    dmneuro
    Poziom 21  

    jak 10A !!! 55W/12V -> niecale 6A ! na kazda zarówka komplet diod. Poszukam jeszcze ich i dam znac - moze taki bajer sam zastosuje

    pzdr

    Dodano po 4 [minuty]:

    diody np. BY229/600 w tme sa po niecale 2 zł ! mysle ze po 3-4 szt na zarowke i bedzie po problemie, a diody dać na radiator

    Dodano po 2 [minuty]:

    zreszta napięcie zmaleje wiec prąd również :)

    0
  • #9 18 Lut 2007 21:28
    Sady
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Ciekawe - czyli zamiast napięcie w pełni odłożyć na "żarówkach" będzie oddawane na straty na diodzie prostowniczej - dobrze rozumie :?:

    Chyba że coś po minąłem... - przez to uzyskujemy "chip" tuning :?:
    A co do ustawy to jeszcze musi przejść do końca :!:

    0
  • #10 18 Lut 2007 21:31
    dmneuro
    Poziom 21  

    Dokładnie
    BO nie ma sensu dawać regulatora typu buck - nie opłaca się - awaryjne i drogie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Aha jeszcze inny pomysł mi przyszedł do głowy: dać tranzystor np. bd911 + potencjometr do regulacji jasności to dopiero był by bajer ;) Można by go tez PWM posterować (zapewni to małe straty), pomysle nad tym układem :)

    0
  • #11 18 Lut 2007 21:34
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Sady podzielam twoje zdanie bo tak czytam te posty i na początku była mowa o tym aby zaoszczędzić trochę prądu a tu same pomysły obniżenia napięcia przez odkładanie na diodach. To po cholere komu diody wsadzić opornik i będzie to samo

    0
  • #12 18 Lut 2007 21:41
    dmneuro
    Poziom 21  

    jesli rezystory to tez kilka aby moc równomiernie odprowadzić, z obliczeń wychodzi mi 3 rezystory cermetowe 5W po 0.1om zalatwia sprawe. i nie trzeba radiatora

    0
  • #13 18 Lut 2007 21:52
    Jacek79
    spec od auto-elektro

    ale szkoda tu drogich zarówek, wiec proponuje wsadzić philipsa longlive i dedzie świecić dlugo a cena nie jest wysoka

    0
  • #14 18 Lut 2007 22:08
    nexia
    Poziom 18  

    Pisałem o szeregowym łączeniu żarówek i świeciły słabiej ale wiadomo było że maluchy miały słabe światła więc to nie zwracało uwagi ważne że światła mijania były włączone.Jechałem do przeglądu lub w nocy to przełączyłem.Ważne by były dobre odbłyśniki.Układ był przerobiony na przekażniki i żarówki miały bodajże 75W sztuka(były takie).Jeżeli już ma to być z diodami i rezystorami(same straty i dużo ciepła) to proponowałbym zastosować regulację na mosfecie mocy(BUZ11 itp.) bo ma bardzo mały opór w stanie przewodzenia i będą małe straty mocy(mały radiator).Dostępne są proste układy(schematy) do ściemniania oświetlenia halogenowego.Teraz może to być dla niektórych samochodów problem jeżdzić cały rok na światłach i skomplikowanie układu który przyniesie wymierne efekty może zejść na drugi plan .Jurek.

    0
  • #15 18 Lut 2007 23:44
    kondensator
    Poziom 36  

    Chodzi o zmniejszenie poboru prądu w dzień, gdy mocne świecenie
    nie ma sensu, a słabsze świecenie to dodatkowy efekt uboczny :)
    Potrzebny jest regulator połączony z czujnikiem oświetlenia
    fotodioda/fotorezystor + układ płynnej regulacji.
    Przy okazji powinien być na stałe soft-startem dla żarówek
    (większość uszkodzeń przez włączanie zimnego włókna na pełne napięcie)
    Podobno jest to rozwiązanie dość popularne w krajach skandynawskich.
    (Kiedyś mogłem kupić taki gotowy moduł i żałuję, że nie kupiłem...)

    Przełączanie szeregowe/równoległe też niezłe,
    ale w razie kontroli trudniej się wytłumaczyć...

    0
  • #16 19 Lut 2007 00:18
    Aleksander_01
    Poziom 39  

    Witam.
    Czytam te posty, i co - dziecinada.
    Jeszcze nie wiadomo jakie ustawodawca zaakceptuje żarówki "dzienne" oczywiście chodzi o moc.
    Bardzo spodobał mi się układ Kolegi Nexia (szeregowe łączenie), ale wtedy moc żarówki spadnie do około 15 W, a to chyba będzie za mało.
    Przecież są bardzo tanie układziki PWM, a max moc dobieramy przez zastosowanie odpowiedniego tranzystora.
    Można wykorzystać ukladzik od poloneza służący do prędkości nadmuchu na przednią szybę (oczywiście upraszczając go - przecież kilka zakresów nie jest potrzebne). Układ mieści się w pudełku zapałek (już z radiatorkiem). Myślę że wypełnienie około 70% będzie OK (żarówki będą miały wtedy około 25 W - a to chyba wystarczy.
    Układ "na noc" można zmostkować lub dać wypełnienie prawie 100%.
    Pozdrawiam

    0
  • #17 19 Lut 2007 00:34
    nexia
    Poziom 18  

    Przy mocy żarówek 75W jakie miałem nie było to takie zauważalne.Mam jeżdzić na światłach mijania to mam mijania(niektórzy jeżdżą na postojowych lub przeciwmgłowych),a są liche bo mam słaby akumulator w domu naładuję.Zawsze prędzej wytłumaczysz się jak masz włączone, przynajmniej stówki za "niemanie świateł" nie będzie.Na pewno najpierw zatrzymają cię misie jak nie masz włączonych świateł niż jak jedziesz na światłach.Można spotkać pojazdy ze słabym oświetleniem zwłaszcza te starsze a jeżdżą po drogach.Proponuję sprawdzić praktycznie jak to świeci to nic nie kosztuje, ale w samochodzie(w blendach).Możliwe że przy 45W ten manewr nie da spodziewanego efektu ale można sprawdzić.Jurek.

    0
  • #18 19 Lut 2007 10:04
    sliver1
    Poziom 22  

    a moze by zrobic cos takiego -> Regulator świateł dziennych
    Wedlug sprzedajacego urzadzenie to zasila zarowki od swiatel "dlugich" w 40% dzieki czemu moga spelniac role swiatel dziennych i przy tym zuzywaja mniej pradu oraz ich zywotnsc jest wieksza. Co o tym sadzicie?? A moze wie ktos jak cos takiego samemu zmajstrowac??
    p.s. nie piszcze mi tylko o legalnosci takiego rozwiazania bo juz kiedys byla o tym dyskusja!!! dobrze wiem, ze wg. prawa to jest "be" ale co z tego skoro chodzi tu o to, zeby byc widocznm w dzien a swiatla dlugie swiecace na 40% spelniaja ta sama role co mijania na 100%. wg. ludzi ktorzy maja to juz zamontowane nie poznasz w aucie jadacym z przeciwka, ze ma wlasnie cos takiego zamontowane(no chyba, ze od drogowych ma osobne reflektory) wiec z policja nie powinno byc problemu a na przegladzie poprostu wlaczasz mijania i juz.
    teoria mowi tez, ze zarowka halogenowa swiecaca na niepelnym zasilaniu bedzie miala krotsza zywotnosc ale praktyka pokazala co innego - niktorzy na tym samym komplecie zarowek jezdza juz pare lat. pozatym do krotkich mam wsadzone drogie zarowki philipsa a do dlugich najtansze h7 wiec moge je wymieniac co pol roku a i tak bedzie taniej...

    0
  • #19 19 Lut 2007 10:53
    resident2_2007
    Poziom 10  

    gdzie obecnie morzna cos takiego kupic >( Regulator świateł dziennych ) - CIEKAWE ROZWIAZANIE SAM BYM COS TAKIEGO ZAMONTOWAL ... a MORZE BY URZYC POTENCJOMETRA OD REGULACJI PODSWIETLENIA ZEGOROW:?::?::?::?:


    A moŻe by kolega się nauczył pisać? I zapoznał z regulaminem? Ostrzeżenie, za niechlujną pisownię i pisanie z użyciem Caps Locka. <Błażej>

    0
  • #20 19 Lut 2007 11:59
    mas444
    Poziom 14  

    sliver1 napisał:
    a moze by zrobic cos takiego -> Regulator świateł dziennych
    Wedlug sprzedajacego urzadzenie to zasila zarowki od swiatel "dlugich" w 40% dzieki czemu moga spelniac role swiatel dziennych i przy tym zuzywaja mniej pradu oraz ich zywotnsc jest wieksza. Co o tym sadzicie??



    A co na to przepisy?
    Światła dzienne są unormowane prawnie.

    0
  • #21 19 Lut 2007 12:16
    sliver1
    Poziom 22  

    mas444 napisał:

    A co na to przepisy?
    Światła dzienne są unormowane prawnie.

    no przeciez pisalem zeby nie pisac mi tu o przepisach :!: wg. prawa jest to rozwiazanie nielegalne ale co z tego skoro efekt bedzie identyczny jak bys jechal na swiatlach mijania tylko, ze mniejsze obciazenie dla alternatora.
    interesuja mnie tylko szczegoly techniczne odnosnie budowy takiego ukladu i sposbu jego montazu w aucie.

    resident2_2007 - potencjometr od oswietlenia deski odpada chyba, ze chcesz miec efekty dymne w aucie ;)
    z tego co jest napisane w opisie aukcji to slabsze swiecenie swiatel drogowych zostalo osiagniete poprzez zasilanie pradem impulsowym.

    0
  • #22 19 Lut 2007 12:23
    MAYDAYDEEJAY
    Poziom 16  

    Witam.
    Tak się dołączę, bo kilka dni temu tez "popełniony" był podobny temat, i gość który sie w nim wypowiadał dość szczegółowo opisał procesy zachodzące w żarówkach halogenowych, a wyglądał na takiego co się na tym zna...
    Więc przytaczając...zmniejszenie napięcia żarówek w cale nie wydłuży ich żywotności, a wręcz odwrotnie - a ma to związek ze zjawiskami w nich zachodzącymi.

    Jeśli już ktoś chce "odkładać" kilka Voltów to tylko PWM i najstarszy chyba (bo to już 30lat) NE555, a można na nim nawet zrobić "automat świetlny", który sam ustala nam współczynnik wypełnienia zależnie od warunków na drodze...

    pozdrawiam maras

    0
  • #23 19 Lut 2007 12:35
    Dido230
    Poziom 22  

    Panowie otrzebujecie układu który zapewni oszczędność energii przy zachowaniu jeszcze właściwego poziomu oświetlenia.

    Co wiecej układ taki musi być najlepiej prostej ale solidnej konstrukcji co zapewni jego niezawodność i pomniejszy koszty wykonania, powinien posiadać przełącznik auto lub manual z pełnej mocy na ograniczoną oraz sygnalizacje np optyczną poprawności działania.


    Każdy układ który będzie zmniejszał prąd lub napiecie będzie oddawał energię cieplną, jak ma być niezawodny , bo nikt nie chce aby mu światełka nagle przed patrolem przygasły to musi bć trwały i dobrze to ciepło odprowadzić,

    Można regulować napięcie wykorzystując dwa tranzystory dużej mocy, osobno na każdą z zarówek (a to zpowodu że żarówki L i P są zasilane z innych bezpieczników)układ coś w rodzaju tranzystora PNP pracującego w układzie wspólnego emitera układ regulacji można zrobic juz wspólny dla obu układów, mozna to zrobic na dodatkowym tranzystorze małej mocy lub nawet na rezystorach.

    Taki układ należy przetestować dla płynnej regulacji w określonym zakresie odczytac paramery np rezystorów dobranych, wszystko tak aby uzyskać odpowiednie ściemnienie sie żarówek.
    Jak juz wiemy jakie parametry mają cechowac układ regulacji to możemy układ regulacji uczynić statycznym uzywając na staałe elementów.

    Teraz aby układ przełączał się na noc na pełną moc można uzyć by-pass
    który mozna wykonać chocby na przekażniku i dodatkowym wyprowadzonym przełączniku, jak ktoś chce może zaadoptować układ z jakimś elementem fotoczułym aby załączanie odbywało się automatycznie, ale trzeba wziąść pod uwagę problem błędu, układ musi mieć kilkusekundową zwłokę czasową aby lampy nie migały nam po tym jak ktoś w nas zaświeci reflektorami.

    W końcu układ musi pracować w pracy ciągłej a więc wszelki montaż musi być trwały, nie mozna dopuścić aby przewody wyskokoprądowe były tylko czubkami zlutowane, pod wpływem długo działąjącego prądu i wydzielani się ciepła mogą się rozlutować.
    Bardzo jest ważny również dobór odpowiedniego przekroju przewodów przewodów!

    Podejrzewam że nagle wysypią się na allegro gotowe układy, lecz dobry układ nie będzie tani, a tani nie bedzie bezpieczny musi być odpowiedni zapas mocy i jak pisałem powyżej inne szczegóły spełnione.

    Powodzenia

    0
  • #24 19 Lut 2007 12:42
    sliver1
    Poziom 22  

    MAYDAYDEEJAY napisał:
    Witam.
    Tak się dołączę, bo kilka dni temu tez "popełniony" był podobny temat, i gość który sie w nim wypowiadał dość szczegółowo opisał procesy zachodzące w żarówkach halogenowych, a wyglądał na takiego co się na tym zna...
    Więc przytaczając...zmniejszenie napięcia żarówek w cale nie wydłuży ich żywotności, a wręcz odwrotnie - a ma to związek ze zjawiskami w nich zachodzącymi.


    czytalem o tym, sa nawet na ten temat artykuly. sek w tym, ze to jest tylko teoria. niektorzy jezdza z takim urzadzonkiem kilka lat i nie spalila im sie ani razu zarowka mimo, ze powinna miec krotsza zywotnosc oraz nie stracila na jasnosci.

    0
  • #25 19 Lut 2007 13:13
    mhteg
    Poziom 15  

    Mam schemat firmy bosch.stosowany w autach jezdzacych we skandynawi.z calym opisem montazu i przerobka w acie tak by jezdzic i nie marwic sie czy sa swiatla czy nie.Uklad obniza napiecie na zarowkach.scanuje i wrzuce.

    0
  • #26 19 Lut 2007 13:55
    sliver1
    Poziom 22  

    mhteg napisał:
    Mam schemat firmy bosch.stosowany w autach jezdzacych we skandynawi.z calym opisem montazu i przerobka w acie tak by jezdzic i nie marwic sie czy sa swiatla czy nie.Uklad obniza napiecie na zarowkach.scanuje i wrzuce.


    czekam z niecierpliwoscia. pozdrawiam.

    0
  • #27 19 Lut 2007 19:59
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    mas444 napisał:
    Światła dzienne są unormowane prawnie.


    Gdzie? Gdzie?? Już od dawna szukam, i jakoś nie mogę nigdzie znaleźć "WARUNKÓW TECHNICZNYCH DLA ŚWIATEŁ DZIENNYCH"...

    Dodano po 3 [minuty]:

    Aleksander_01 napisał:

    Bardzo spodobał mi się układ Kolegi Nexia (szeregowe łączenie),


    Aktualnie w kraju, w którym używam swojego pojazdu jest to bardzo popularne rozwiązanie, stosowane fabrycznie (Volvo, Nissan, Mazda, Ford)

    0
  • #28 19 Lut 2007 21:19
    mas444
    Poziom 14  

    Gerri napisał:
    mas444 napisał:
    Światła dzienne są unormowane prawnie.


    Gdzie? Gdzie?? Już od dawna szukam, i jakoś nie mogę nigdzie znaleźć "WARUNKÓW TECHNICZNYCH DLA ŚWIATEŁ DZIENNYCH"...


    Autor postu co prawda prosił, aby o przepisach nie wspominać, ale specjalnie dla kolegi Gerri taki mały prezent:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595250.html
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20030320262

    0
  • #29 20 Lut 2007 08:41
    Gerri
    Spec od Mercedesów

    mas444 napisał:

    Autor postu co prawda prosił, aby o przepisach nie wspominać, ale specjalnie dla kolegi Gerri taki mały prezent:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic595250.html
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=open&id=WDU20030320262


    Ooooo! Dzięki!!!

    Wniosek z lektury jest dla mnie jasny: Światło używane jako"światło do jazdy dziennej" MUSI mieć homologację "E.." oraz oznaczenie "RL"
    W tej sytuacji prawnej nie widzę innej furtki.

    Pzdr.

    0
  • #30 20 Lut 2007 12:07
    sliver1
    Poziom 22  

    no ok ale tak jak pisalem wczesniej zdaje sobie sprawe, ze takie rowiazanie jest nielegalne ale nie mozna byc az takim bojazliwym...
    w porownaniu z ciemnymi szybami z przodu, neonami pod autem, niebieskimi postoiowkami itp. to wykorzystanie zarowki od drogowych jako swiatla dziennego mimo lamania prawa wg. mnie sprawdzi sie bardziej jako swiatlo do jazdy w dzien bo swieci przed siebie a nie w dol tak jak mijania. takie rozwiazanie nie dosc, ze bedzie zdrowsze dla aku to jeszcze poprawi sie bezpieczenstow bo bedzie sie widoczniejszym z wiekszej odleglosci w sloneczny dzien. pozatym to z tym lamaniem praw to chyba bedzie problem tylko w naszym kraju bo z tego co znalazlem w sieci to nowe audi a8, a6, mercy, toyoty z usa i inne maja takie rozwiazanie zastosowane fabrycznie.
    tak wiec pytam sie po raz kolejny - czy ktos wie jak cos takiego zrobic lub ew. ma to juz u siebie??

    0