Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Pogorszenie rozruchu silnika 220v

22 Lut 2007 15:47 3328 11
  • Poziom 12  
    Proszę o poradę co może byc przyczyna pogorszenia rozruchu silnika. Pracuje on przy cykliniarce, do tej pory ruszał na zabezpieczeniu 16A od niedawna coraz częściej zdarza sie że zabezpieczenie nei wytrzymuje. Do tego dużo dłużej wchodzi na pełne obroty. Po odłączeniu obciążenia, sam rozpędza sie całkiem dobrze. Silnik to SZJF 246 1,1 kW 220V 10,8A. Silnik jest juz wiekowy bo z 1965 r. Do niego dołączony jest kondensator, niestety nie wiem jakiej pojemność, wszystkie oznaczenia ma pozacierane. czy przyczyna moze byc kondensator, czy raczej cos w środku. Podmieniałem kondensatory na 10 i 16 µF ale to już całkowicie uniemożliwiało o rozruch. Bardzo prosże o jakies rady.
    Pozdrawiam Tomek
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Poziom 27  
    Witam
    Czyli silnik na biegu jałowym niby pracuje poprawnie.
    A cały mechanizm nie ma jakiś dodatkowych oporów mechanicznych?
    Tzn. łóżyska .panewki.
    Warto sprawdzić pojemność tego kondensatora.
    Bo wnioskuję że jest to silnik indukcyjny jednofazowy.
    A czy silnik ma tylko problem przy starcie czy też stracił moment.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 28  
    Nie pamiętam dokładnie ale wydaje mi się 16µF to za mało na silnik 1,1kW
    powinno być jakieś 25 - 30 µF
    A jaką ma prędkość obr/min ?
  • Poziom 15  
    Witam.

    A czy aby ten silnik nie ma odśrodkowego wyłącznika uzwojenia rozruchowego na wale? mam silnik 0.8kW z 1962 roku i jest tam kondensator z uzwjeniem odłączanym przez taki własnie wyłącznik - jak styki sie zużyją to są problemy z rozruchem.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Dzieki za zainteresowanie.
    A teraz po kolei:
    Napędza wentylator i bęben roboczy, oba ułozyskowane i lekko pracujące, wygląda jakby największy opór stawiał pasek klinowy, po zluzowaniu szybciej wchodzi na obroty, ale tak jak pisałem; wczesnije spokojnie ruszał z tak napiętym.
    Kiedy już sie rozpędzi ma własciwy moment, problemem jest tylko rozruch.
    Jego prędkośc to 145o obr/min
    Pomiar pojemności moze okazac sie błędny jeśli kondensator stracił na pojemności, wydaje mi sie ze można wyliczyc jaka pojemnośc jest zalecana. Przy okazji ile kosztuje taki kondensator, słyszałem różne ceny; od 10 do 100 zł
    Co do wylącznika odśrodkowego: opiszę to co zobaczyłem po zdjęciu pokrywy. Do pokrywy przykręcona płytka z zamocowanym sprężynującym pierścieniem, z jednej strony pierścień po naciśnięciu zwiera jakiś styk. Do pierścienia dochodzą dwa przewody z kostki przyłączeniowej. Na samym pierścieniu są jeszcze dwa wystające punkty, ale one raczej niczego nei przewodzą. Na wale z tym pierścieniem współpracuje drugi, nieobrotowy, dociskany osiowo sprężyną. Nie potrafię określić czy wyłącznik jest odśrodkowy czy elektromagnetyczny, w każdym razie nie zauwazyłem elementów, które mogłyby odpowiadać za wyłączanie odśrodkowe.
  • Poziom 20  
    w wyłączniku odśrodkowym są nz wale wirnika takie dwa ciężarki razem ze sprężynkami i to one pod wpływem obortów rozwierają obwód kondensatora
    W czasie gdy silnik stoi to te dwa przewody od pierścienia powinny być zwrte a tym samym poprzez kondesator zasilane jest uzwojenie rozruchowe i jeżeli kondensator straci pojemność to rozruch silnika trwa znacznie dłużej a czasami wogóle nie chce wejść na obroty. A jesłi chodzi o kondensator to przy obrotach około 1400 przyjmuje się 70uF na 1KW mocy.
  • Poziom 15  
    Dodam jeszcze że mój silnik ma oryginalny kondensator z lat 60-ch - raz dostał zwarcia ale rozwinąłem go cześciowo a uszkodzoną izolację naprawiłem papierem śniadaniowym. Wg pomiarów metodą techniczną wychodziło mi że ma pojemnośc około 150uF (silnik o mocy 0,8kW 2920obr/min) Jk pytałem o taki kondensator kiedys to kosztował chyba coś koło 50zł.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Dzięki za odpowiedzi.
    W 3 postach podajecie 3 rożne pojemności kondensatorów, można to jakos wyliczyć? Od 25µF do 150µF to jednak spora rozbieżność.
  • Poziom 15  
    Witam.

    Ja pojemność swojego kondensatora mierzyłem metodą techniczną - znaczy połączyłem go szefedowo z żaówką 100W, zmierzyłem płynący prąd i napiecie na kondensatorze - tak że mój pomiar nie był zbyt dokładny. Z tego co wiem to kondensatory rozruchowe odłączene wyłącznikiem odśrodkowym mają dość znaczne pojemności. Widzialem tez silniki z dwoma kondensatorami jeden to kondensator pracy a drugi rozruchowy ( ten drugi miał duzo wiekszą pojemność) i był on odłączany tzn działał tylko w czasie rozruchu. Zaznaczam że mój silnik pracuje przy spreżarce tłokowej i jest w stanie ruszyć przy ciśnieniu rzędu 0,6MPa.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 28  
    Musisz sprawdzić czy to uzwojenie "kondensatorowe"
    jest robocze czy rozruchowe.
  • Moderator Elektrotechnika
    Zazwyczaj w tych silnikach były stosowane kondensatory 120-130µF
  • Poziom 12  
    Cześc
    Dziękuje wszystkim za pomoc. Problem już został rozwiazany. Rozruch wrócił do normy. Przyczyny wydaje mi sie były dwie. Pierwsza to słabe przewodzenie styku wyłącznika odśrodkowego. Druga przyczyna to nadłamana końcówka przewodu od uzwojenia rozruchowego. Podgiąłem troche ślizgi wyłącznika i wymieniłem końcówke przewodu. Silnik w dalszym ciągu chwile sie rozpędza, ale tak miał i wcześniej, a działa w cykliniarce od kilkunastu lat.
    Jeszcze raz dziękuje wszystkim.
    Pozdrawiam Tomek.