no wlasnie o to mi chodzi ja jeszcze nie spotkalem KT ale bt mam w sklepie wiec chyba wszystko sie wyjasnilo thx jak narazie jak cos bedzie nie tak to sie odezwe
Dodano po 14 [minuty]:
wyrysowalem tak jak powinno byc teraz wszystko jest na swoim miejscu
Co do tego kondensatora 1u 630 v zbudowałem kiedys podobny moduł i działał bez zarzutu na kondensatorze 0,47\630 v oraz dla sprawdzenia czy jest róznica 0,63\400 nie było wiec daruj sobie łaczenie tych kondensatorów na równe 1u.Te kondensatory o których pisałem znajduja się w strych ruskich telewizorach ,spotkać mozna je na złomach.
Dodano po 1 [minuty]:
Czy ktoś moze podać pakiet zamienników do bt 151 ? Z góry dzięki
Dodano po 2 [minuty]:
A jeszcze jedno ta dioda wyżej na schemacie nie musi być duż tam jest mały prąd (sterowanie tyrystora) wystarczy zwykła z seri 1N
Dodano po 2 [minuty]:
Ale ta pierwsz co dałeś 1N5408 to się spali ja tam dałem BY 225 ,i to pali sie tak że miernikiem nie widać ale iskry nie ma ,zawyczaj spektakularnym strzałem w rurę.
no wiec jaka bys dal ile A? wiec kondzio jaki ma byc bo juz sie pogubilem jedni to pisza drudzy to
Dodano po 1 [godziny] 59 [minuty]:
no i pogrzebalem w rupieciach i ze starego tv wymontowalem pare kondziow ale nie poradze rozczytac ich 220nM/400v KMP-10
330nM/400v KMP-10
180nK/400v KMP-10
27nK/630v KFMP-010
10nM/1250v
i nie wiem czy ktorys sie nada
a może byś spróbował jekiegoś innego modułu zapłonowego bo z tym to nie wiedomo czy będzie działał czy nie ja bym ci polecił nieco trudniejszy układ ale tam masz wszystko dokładnie opisane elementy wzór płytki i bardzo dużo osób poleca ten moduł i są z niego zadowoleni (ja rownież)
przeczytaj ten temat:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic604532.html
Więc tak dioda zaraz za cewka napięciową powiedzmy że jest ona pierwsza w obwodzie wys ,napięcia powinna być mocniejsza więc BY 255 ,kosztuje jakieś 50 gr pozostałe dwie serii 1N o parametrach 3A nie pamietam jakie one maja napiecie w każdym razie nie mniej niż 500 V kosztują jakieś 30 gr ,teraz ten kondensator ,powinien byc impulsowy wiec KMP ten na 0.330 u lub 330 n bedzie dobry ewentualnie poszukaj czegoś większego ale nie jest to konieczne ja w takich ruskich telewizorach czesto spotykam 680n 400V lub 470 n 630 i ten drugi wlasnie stosuję. Choć jak nie mialem tamtego to ten 680n 400v też byl dobry i sie nie grzał .W tych nowszych telewizorach są na 250 V ale to juz ryzykowne mogą strzelać ! Kytoś tam zaproponował moduł opierajacy się na irf 840 ,to dobry modul ale do twoich potrzeb sie nie nada a przerabiać go to gra nie warta świeczki. Powodzenia
no to dzieki jutro to pokupie i zabieram sie do roboty bo juz mnie doslownie bierze ze mi simek nie chodzi :/ ta na wejsciu diode dam tak jak mowisz a reszte te byp tak dla pewnosci bo i tak drogie nie sa
o tamtym module nie ma co myslec bo to wogole pod inny zaplon przystosowany jest tematu jeszcze nie zamykam bo wrazie problemu to dam znac
Wartość pojemności decyduje o energii iskry więc chyba warto będzie wykonać próby a D1= BY229 a nie jako 255/bez radiatora mniejsze Jmax i gorsze dJ/dt/.
Nie mam neta bo pomachaliśmy sobie z TP.
Zgoda Elek pojemnosć decyduje o energii iskry ale kondensator zgromadzi tyle energii ile jest w obwodzie w danej chwili a tam poprostu nie ma jej aż tak dużo żeby montowac taki kondensator.Dużo więcej daje zastosowanie kondensatora impulsowego .Dioda BY 255 w zupelności wystarczy ,lecz jesli nie ma różnicy w cenie to mozna dać większą .Jesli jest dużo droższa to wowczas jest to zwykla rozrzótność.
Nie chodzi o to ile zgromadzi ale ile POWINIEN zgromadzić (i ile powinien oddać przy danym typie świecy, składzie mieszanki, temperaturze itd itd) w skrócie lepiej bliżej oryginału który ktoś dla Simsonka, po badaniach wymyślił. O prawidłowym zapłonie będzie informować zarówno moc jaką właściciel odczuje przy przyspieszaniu jak i stan świecy zapłonowej po przejechaniu paru kilometrów. Niewątpliwie zainspirowany wykona serię testów z różnymi pojemnościami, a może i z różnymi diodami.
I swoje bogate doświadczenie spuści do Forum
https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic604532.html mam pytanie do tego linku bo co należałoby zrobić by zastosowac go do motoroweru jawa 50 mustang? mógłby ktoś mi to przerobić lub chociaż wskazać co należałoby zmienić. mój gg 2182627 Pozdrawiam
Wiadomo powinien zgromadzić jak najwięcej i oddać jak najwiecej w określonym czasie ,im mocniejsza energi iskry tym mozna stosowac uboższą mieszankę ,większy odstęp elektrod ,ale uboższa mieszanka to wyższa temp. spalania a tu nie mozna przeginać.Ja probowalem z rożnymi kondensatorami i nie zauważyłem różnicy pomiędzy 1u a 0,68u ,choć z pewnością konstruktor miał mozliwosć zbadania energii iskry na specjalistycznym aparacie i zastosował najodpowiedniejszy kondensator ,ale powiadam że w zwyklej eksploatacji nie da się tego odczuć.
Dodano po 2 [minuty]:
Smok w jawce mustang nie ma akumulatora ten uklad jest do zapłonu bateryjnego .
Ten uklad w jawce rownież nie będzie dzialal bowiem jest to uklad w ktorym cewką zasilajacą jest cewka zapłonowa umieszczona wewnatrz silnika a ściślej iskrownika ,w jawce jest to rozwiązane inaczej
w jawce zasilanie cewki wysokiego napięcia jest z cewki która jest wewnątrz silnika, no bo akumlatora nia ma, a energia tez sie z kosmosu nie bierze chyba mam racje.
tam pisze ze moze pracować z dowolnym silnikiem (np. WFM),
WFM miala taki zapłon jak ty piszesz i dlatego trzeba bylo dodatkową cewke WN od fiata 126p ale jawka ma już swoją "dodatkową" cewke WN.
układ zastosowany w jawce bedzie się różnił tylko napięciem sterowania ponieważ sterowanie nie bedzie już WN ale wszystko będzie działać
Mój drogi chyba nie wiesz na jakiej zasadzie ten układ działa ,są to dwa zsynchronizowane układy szeregowe rlc cewka zapłonowa działa jak cewka zasilająca obwodem wtórnym a obwodem pierwotnym zasila drugi układ,sterujacy tyrystorem.A zewnętrzna cewka działa tylko jak transformator zamieniając ok 300v na kv.Do jawki jest inny układ o nieco innej budowie.Budowałem takie układy i wiem jak działają i uwież ten układ w jawce nie pójdzie.
Kochani nie kłoćcie się.
Funkcjonują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne
1. Simsony(elektroniki oryginalne) posiadają zapłon bezobsługowy, całkowicie elektroniczny - wyzwolenie iskry (wysterowanie tyrystora) odbywa się za pomocą cewki sterującej a nie przerywacza
2. Jawki MZ tki mają zapłony wysterowane przez przerywacz co w stosunku do zwykłych mechanicznych aparatów zapłonowych podnosi jedynie energię iskry i nieco trwałość przerywacza ale dalej nie eliminuje konieczności okresowej obsługi stanu styków, odstępu i wielkości przerwy - vide kąta wyprzedzenia
rzeczywiście elektroniki może mają większą awaryjność modułów ) przede wszystkim przy pomyłkach z podłączeniem ale po poprawnym "wdrożeniu" są całkowicie bezobsługowe. Parametry zapłonu (kąt) nigdy nie ulegnie zmianie
witam nio wiec sprawa wyjasniona iskry nie bylo bo padla cewka zaplonowa w silniku :/ po wymianie stary modul okazal sie dobry a ten co zrobilem...sam nie wiem ma on taki duzy zakres obrotow eksploatacyjnych ze nie wiem na jaki ustawic zeby chociaz iskre miec (ten potencjometr idzie z 3razy chyba obkrecic) bo na orginalnym tez jest pewne miejsce gdzie nie ma iskry i nie idzie odpalic ale przekrecajac pare mm zgodznie ze wskazuwkami zegara iskra jest i pali
rzeczywiscie jesli caly zaplon jest produkcji ddr to praktycznie puki sie nie spali (albo my go nie spalimy) to chodzi bez zazutu ale tanie zamienniki w tych czasach do do dup* ogolnie :/ i przez to sa takie awaryjne
Robiłem obroty eksploatacyjne synowi przy starym module i przyjrzałem mu się dokładnie.
W oryginale jest 100ohm rezystor montażowy /nastawny a nie potencjometr - jak to mówią - zbytek łaski
jego zakres ruchu to jakieś 60st i w całym zakresie zapali ale jak są za niskie to wypadają cykle w wysokim zakresie obrotów
ustaw na środek i się baw )
z wynikającej potrzeby zrobilem na nowo i na nowej plytce ten modul do simsona simson chodzi bardzo dobrze na nim, czesci u mnie w sklepie bez obudowy to koszt rzedu 6,16zl , jestem bardzo zadowolony z tego
kondensatory jakie użyłem to 2x330nF/400V (rownolegle oczywiscie) i chodzi ladnie,ladnie sie go reguluje i wogole
mam pytanie czy do bt musze dac radiatorek? niby po krotkiej jezdzie jest zimny (mam wersje bt151/800 bo te mieli tylko w sklepie) ale nie wiem czy po dluzszej jezdzie mi sie nie ugotuje.. moze przykrecic jakas śrubke aby jako maly radiatorek?
surmacer wrote:
zakres ruchu to jakieś 60st i w całym zakresie zapali
oj mialem kilka modułow w rece i nie pali w skrajnych i prawie skrajnych polozeniach, i w tym moim teraz tez jest tak samo [Temat odblokowałem, ale pisowni nie będę poprawiał Proszę poprawić swoje posty, zwracając uwagę na polską czcionkę, znaki przestankowe, budowę zdania i wielkie litery. Mariusz Ch.]
Witajcie
Mam problem ze swoim modułem. Wszystko zrobiłem według waszych schematów. Problem tkwi w tym że po chwili po odpaleniu silnika ulega uszkodzeniu dioda na wejściu modułu. Na początku miałem 1N5408 - po dłuższej jeździe ulegała uszkodzeniu jakby anoda zamieniła się z katodą a katoda z anodą. Potem wstawiłem BY255 i problem był taki sam jak poprzednio. Oba modele diód mocno się nagrzewały. Potem wstawiłem 10A10 i wogóle nie było iskry. W końcu wykorzystałem tyrystor Bt151/650r jako diodę (podłączyłem jego bramkę przez diodę BA159 pod anodę tyrystora) Ten zestaw również mocno się nagrzewał. Podłączyłem przed tym "tyrystorem jako dioda'' stabilizator z dwóch diod zenera 150V i rezystora drutowego o oporze 500ohm. Niby wszystko jest OK ale jak dłuższy kawałek przejadę to ''tyrystor jako dioda'' znów uszkadza się. Tyrystor ten wyzwalający też się dziwnie zachowuje bo jak sprawdzam go baterią i żarówką to jak dłużej podam prąd na bazę to się tyrystor trochę nagrzewa żarówka lekko przygasa. Nie wiem już co z tym jest. Zaznaczam że reszta instalacji zapłonowej jest sprawna, wszystkie rezystancje są prawidłowe. Pomóżcie mi bo nie wiem już sam co mam robić. Z góry dzięki.
nie wiem czy tu nie ma problemu jakiegos z kondensatorem..moze w nim tkwi wina?jak nie odda calej energi dioda moze sie grzac.
ps i na schemacie wyzej tym ostatecznym zle zaznaczylem bt151.
anode trzeba zamienic z katoda. moze zle go podlaczyles?? u mnie nawet przy piłowaniu wszystko jest zimne.
Tyrystor dobrze podłączyłem. Co do kondensatora to nie wiem mam 1µF 250V. Zastanawiałem się nad podłączeniem w szereg z diodą rezystora. Ograniczyło by to prąd płynący przez diodę ale wydłużyłoby czas ładowania kondensatora. Może macie jeszcze jakieś pomysły dotyczące tych diód. Piszcie z góry dzięki.
Niby ma być ale silnik chodzi i kondensator jeszcze przebicia nie dostał więc jest raczej ok. Zastanawiam się nad podłączeniem szeregowym rezystora z tą diodą. Jak podłączałem przed modułem żarówkę 15W 230V to iskra była żarówka lekko świeciła się. Rezystancja tej żarówki wynosi około 500Ω. Spróbuję podłączyć inny kondensator i ten rezystor i dam znać co i jak.