Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Moduł zapłonowy - parametry poszczególnych elementów

kuras147 24 Feb 2007 22:47 43733 95
  • #31
    kuras147
    Level 19  
    nie mam laminatu zeby wytrawic a tak wprowadzajac 2chyba zmiany moge powlutowac to na orginalnej plytce :D
  • #32
    elek555
    Level 37  
    Będzie ciężko z KT. Ja mam ale na 200V. Pakuj więc BT151 ze zmianami z bramką. Przed wlutowaniem sprawdź kierunek w 671, bo były robione w obie strony :)
  • #33
    kuras147
    Level 19  
    no wlasnie o to mi chodzi ja jeszcze nie spotkalem KT ale bt mam w sklepie :) wiec chyba wszystko sie wyjasnilo :D
    thx jak narazie jak cos bedzie nie tak to sie odezwe :D

    Dodano po 14 [minuty]:

    wyrysowalem tak jak powinno byc :D teraz wszystko jest na swoim miejscu :D
    Moduł zapłonowy - parametry poszczególnych elementów
  • #34
    Wiju 81
    Level 16  
    Witam

    Co do tego kondensatora 1u 630 v zbudowałem kiedys podobny moduł i działał bez zarzutu na kondensatorze 0,47\630 v oraz dla sprawdzenia czy jest róznica 0,63\400 nie było wiec daruj sobie łaczenie tych kondensatorów na równe 1u.Te kondensatory o których pisałem znajduja się w strych ruskich telewizorach ,spotkać mozna je na złomach.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Czy ktoś moze podać pakiet zamienników do bt 151 ? Z góry dzięki

    Dodano po 2 [minuty]:

    A jeszcze jedno ta dioda wyżej na schemacie nie musi być duż tam jest mały prąd (sterowanie tyrystora) wystarczy zwykła z seri 1N

    Dodano po 2 [minuty]:

    Ale ta pierwsz co dałeś 1N5408 to się spali ja tam dałem BY 225 ,i to pali sie tak że miernikiem nie widać ale iskry nie ma ,zawyczaj spektakularnym strzałem w rurę.
  • #35
    kuras147
    Level 19  
    no wiec jaka bys dal :| ile A? wiec kondzio jaki ma byc bo juz sie pogubilem jedni to pisza drudzy to :|

    Dodano po 1 [godziny] 59 [minuty]:

    no i pogrzebalem w rupieciach i ze starego tv wymontowalem pare kondziow ale nie poradze rozczytac ich :|
    220nM/400v KMP-10
    330nM/400v KMP-10
    180nK/400v KMP-10
    27nK/630v KFMP-010
    10nM/1250v
    i nie wiem czy ktorys sie nada :|
  • #36
    malutki000
    Level 17  
    a może byś spróbował jekiegoś innego modułu zapłonowego bo z tym to nie wiedomo czy będzie działał czy nie ja bym ci polecił nieco trudniejszy układ ale tam masz wszystko dokładnie opisane elementy wzór płytki i bardzo dużo osób poleca ten moduł i są z niego zadowoleni (ja rownież)
    przeczytaj ten temat:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic604532.html
  • Helpful post
    #37
    Wiju 81
    Level 16  
    Witam

    Więc tak dioda zaraz za cewka napięciową powiedzmy że jest ona pierwsza w obwodzie wys ,napięcia powinna być mocniejsza więc BY 255 ,kosztuje jakieś 50 gr pozostałe dwie serii 1N o parametrach 3A nie pamietam jakie one maja napiecie w każdym razie nie mniej niż 500 V kosztują jakieś 30 gr ,teraz ten kondensator ,powinien byc impulsowy wiec KMP ten na 0.330 u lub 330 n bedzie dobry ewentualnie poszukaj czegoś większego ale nie jest to konieczne ja w takich ruskich telewizorach czesto spotykam 680n 400V lub 470 n 630 i ten drugi wlasnie stosuję. Choć jak nie mialem tamtego to ten 680n 400v też byl dobry i sie nie grzał .W tych nowszych telewizorach są na 250 V ale to juz ryzykowne mogą strzelać ! Kytoś tam zaproponował moduł opierajacy się na irf 840 ,to dobry modul ale do twoich potrzeb sie nie nada a przerabiać go to gra nie warta świeczki. Powodzenia
  • #38
    kuras147
    Level 19  
    no to dzieki jutro to pokupie i zabieram sie do roboty bo juz mnie doslownie bierze ze mi simek nie chodzi :/ ta na wejsciu diode dam tak jak mowisz a reszte te byp tak dla pewnosci bo i tak drogie nie sa
    o tamtym module nie ma co myslec bo to wogole pod inny zaplon przystosowany jest :)
    tematu jeszcze nie zamykam bo wrazie problemu to dam znac :)
  • #39
    elek555
    Level 37  
    Wartość pojemności decyduje o energii iskry więc chyba warto będzie wykonać próby a D1= BY229 a nie jako 255/bez radiatora mniejsze Jmax i gorsze dJ/dt/.
    Nie mam neta bo pomachaliśmy sobie z TP.
  • #40
    Wiju 81
    Level 16  
    Zgoda Elek pojemnosć decyduje o energii iskry ale kondensator zgromadzi tyle energii ile jest w obwodzie w danej chwili a tam poprostu nie ma jej aż tak dużo żeby montowac taki kondensator.Dużo więcej daje zastosowanie kondensatora impulsowego .Dioda BY 255 w zupelności wystarczy ,lecz jesli nie ma różnicy w cenie to mozna dać większą .Jesli jest dużo droższa to wowczas jest to zwykla rozrzótność.
  • #41
    elek555
    Level 37  
    Nie chodzi o to ile zgromadzi ale ile POWINIEN zgromadzić (i ile powinien oddać przy danym typie świecy, składzie mieszanki, temperaturze itd itd) w skrócie lepiej bliżej oryginału który ktoś dla Simsonka, po badaniach wymyślił. O prawidłowym zapłonie będzie informować zarówno moc jaką właściciel odczuje przy przyspieszaniu jak i stan świecy zapłonowej po przejechaniu paru kilometrów. Niewątpliwie zainspirowany wykona serię testów z różnymi pojemnościami, a może i z różnymi diodami.
    I swoje bogate doświadczenie spuści do Forum :)
  • #43
    Wiju 81
    Level 16  
    Wiadomo powinien zgromadzić jak najwięcej i oddać jak najwiecej w określonym czasie ,im mocniejsza energi iskry tym mozna stosowac uboższą mieszankę ,większy odstęp elektrod ,ale uboższa mieszanka to wyższa temp. spalania a tu nie mozna przeginać.Ja probowalem z rożnymi kondensatorami i nie zauważyłem różnicy pomiędzy 1u a 0,68u ,choć z pewnością konstruktor miał mozliwosć zbadania energii iskry na specjalistycznym aparacie i zastosował najodpowiedniejszy kondensator ,ale powiadam że w zwyklej eksploatacji nie da się tego odczuć.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Smok w jawce mustang nie ma akumulatora ten uklad jest do zapłonu bateryjnego .
  • #45
    Wiju 81
    Level 16  
    Ten uklad w jawce rownież nie będzie dzialal bowiem jest to uklad w ktorym cewką zasilajacą jest cewka zapłonowa umieszczona wewnatrz silnika a ściślej iskrownika ,w jawce jest to rozwiązane inaczej
  • #46
    malutki000
    Level 17  
    w jawce zasilanie cewki wysokiego napięcia jest z cewki która jest wewnątrz silnika, no bo akumlatora nia ma, a energia tez sie z kosmosu nie bierze chyba mam racje.
    tam pisze ze moze pracować z dowolnym silnikiem (np. WFM),
    WFM miala taki zapłon jak ty piszesz i dlatego trzeba bylo dodatkową cewke WN od fiata 126p ale jawka ma już swoją "dodatkową" cewke WN.
    układ zastosowany w jawce bedzie się różnił tylko napięciem sterowania ponieważ sterowanie nie bedzie już WN ale wszystko będzie działać
  • #47
    Wiju 81
    Level 16  
    Mój drogi chyba nie wiesz na jakiej zasadzie ten układ działa ,są to dwa zsynchronizowane układy szeregowe rlc cewka zapłonowa działa jak cewka zasilająca obwodem wtórnym a obwodem pierwotnym zasila drugi układ,sterujacy tyrystorem.A zewnętrzna cewka działa tylko jak transformator zamieniając ok 300v na kv.Do jawki jest inny układ o nieco innej budowie.Budowałem takie układy i wiem jak działają i uwież ten układ w jawce nie pójdzie.
  • #48
    surmacer
    Level 15  
    Kochani nie kłoćcie się.
    Funkcjonują dwa podstawowe rozwiązania konstrukcyjne

    1. Simsony(elektroniki oryginalne) posiadają zapłon bezobsługowy, całkowicie elektroniczny - wyzwolenie iskry (wysterowanie tyrystora) odbywa się za pomocą cewki sterującej a nie przerywacza

    2. Jawki MZ tki mają zapłony wysterowane przez przerywacz co w stosunku do zwykłych mechanicznych aparatów zapłonowych podnosi jedynie energię iskry i nieco trwałość przerywacza ale dalej nie eliminuje konieczności okresowej obsługi stanu styków, odstępu i wielkości przerwy - vide kąta wyprzedzenia

    rzeczywiście elektroniki może mają większą awaryjność modułów ;-)) przede wszystkim przy pomyłkach z podłączeniem ale po poprawnym "wdrożeniu" są całkowicie bezobsługowe. Parametry zapłonu (kąt) nigdy nie ulegnie zmianie
  • #49
    kuras147
    Level 19  
    witam nio wiec sprawa wyjasniona :) iskry nie bylo bo padla cewka zaplonowa w silniku :/ po wymianie stary modul okazal sie dobry a ten co zrobilem...sam nie wiem :| ma on taki duzy zakres obrotow eksploatacyjnych ze nie wiem na jaki ustawic zeby chociaz iskre miec :| (ten potencjometr idzie z 3razy chyba obkrecic) bo na orginalnym tez jest pewne miejsce gdzie nie ma iskry i nie idzie odpalic ale przekrecajac pare mm zgodznie ze wskazuwkami zegara iskra jest i pali :)

    rzeczywiscie jesli caly zaplon jest produkcji ddr to praktycznie puki sie nie spali (albo my go nie spalimy) to chodzi bez zazutu ale tanie zamienniki w tych czasach do do dup* ogolnie :/ i przez to sa takie awaryjne
  • #50
    surmacer
    Level 15  
    Robiłem obroty eksploatacyjne synowi przy starym module i przyjrzałem mu się dokładnie.
    W oryginale jest 100ohm rezystor montażowy /nastawny a nie potencjometr - jak to mówią - zbytek łaski
    jego zakres ruchu to jakieś 60st i w całym zakresie zapali ale jak są za niskie to wypadają cykle w wysokim zakresie obrotów
    ustaw na środek i się baw :-))
  • #51
    kuras147
    Level 19  
    z wynikającej potrzeby zrobilem na nowo i na nowej plytce ten modul do simsona ;) simson chodzi bardzo dobrze na nim, czesci u mnie w sklepie bez obudowy to koszt rzedu 6,16zl , jestem bardzo zadowolony z tego
    kondensatory jakie użyłem to 2x330nF/400V (rownolegle oczywiscie) i chodzi ladnie,ladnie sie go reguluje i wogole
    mam pytanie czy do bt musze dac radiatorek? niby po krotkiej jezdzie jest zimny (mam wersje bt151/800 bo te mieli tylko w sklepie) ale nie wiem czy po dluzszej jezdzie mi sie nie ugotuje.. moze przykrecic jakas śrubke aby jako maly radiatorek?
    surmacer wrote:

    zakres ruchu to jakieś 60st i w całym zakresie zapali
    oj mialem kilka modułow w rece i nie pali w skrajnych i prawie skrajnych polozeniach, i w tym moim teraz tez jest tak samo :)

    [Temat odblokowałem, ale pisowni nie będę poprawiał :( Proszę poprawić swoje posty, zwracając uwagę na polską czcionkę, znaki przestankowe, budowę zdania i wielkie litery. Mariusz Ch.]
  • #52
    elek555
    Level 37  
    Jeśli będzie się grzał to załóż. W starych oryginalnych modułach radiatorów na KT nie spotkałem
  • #53
    kuras147
    Level 19  
    no narazie pojezdzilem po miescie to zimny ale na wszelki wypadek srubke przykrecilem bo modul juz przykrecony schowany w obudowie ;)
  • #54
    gajos3
    Level 12  
    Witajcie
    Mam problem ze swoim modułem. Wszystko zrobiłem według waszych schematów. Problem tkwi w tym że po chwili po odpaleniu silnika ulega uszkodzeniu dioda na wejściu modułu. Na początku miałem 1N5408 - po dłuższej jeździe ulegała uszkodzeniu jakby anoda zamieniła się z katodą a katoda z anodą. Potem wstawiłem BY255 i problem był taki sam jak poprzednio. Oba modele diód mocno się nagrzewały. Potem wstawiłem 10A10 i wogóle nie było iskry. W końcu wykorzystałem tyrystor Bt151/650r jako diodę (podłączyłem jego bramkę przez diodę BA159 pod anodę tyrystora) Ten zestaw również mocno się nagrzewał. Podłączyłem przed tym "tyrystorem jako dioda'' stabilizator z dwóch diod zenera 150V i rezystora drutowego o oporze 500ohm. Niby wszystko jest OK ale jak dłuższy kawałek przejadę to ''tyrystor jako dioda'' znów uszkadza się. Tyrystor ten wyzwalający też się dziwnie zachowuje bo jak sprawdzam go baterią i żarówką to jak dłużej podam prąd na bazę to się tyrystor trochę nagrzewa żarówka lekko przygasa. Nie wiem już co z tym jest. Zaznaczam że reszta instalacji zapłonowej jest sprawna, wszystkie rezystancje są prawidłowe. Pomóżcie mi bo nie wiem już sam co mam robić. Z góry dzięki.
  • #55
    kuras147
    Level 19  
    nie wiem czy tu nie ma problemu jakiegos z kondensatorem..moze w nim tkwi wina?jak nie odda calej energi dioda moze sie grzac.

    ps i na schemacie wyzej tym ostatecznym zle zaznaczylem bt151.
    anode trzeba zamienic z katoda. moze zle go podlaczyles?? u mnie nawet przy piłowaniu wszystko jest zimne.
  • #56
    gajos3
    Level 12  
    Tyrystor dobrze podłączyłem. Co do kondensatora to nie wiem mam 1µF 250V. Zastanawiałem się nad podłączeniem w szereg z diodą rezystora. Ograniczyło by to prąd płynący przez diodę ale wydłużyłoby czas ładowania kondensatora. Może macie jeszcze jakieś pomysły dotyczące tych diód. Piszcie z góry dzięki.
  • #57
    kuras147
    Level 19  
    ale jaki to kondensator?
    250V to za malo. wg wypowiedzi innych i czesci uzytych conajmniej 400V ma byc.
  • #58
    gajos3
    Level 12  
    Niby ma być ale silnik chodzi i kondensator jeszcze przebicia nie dostał więc jest raczej ok. Zastanawiam się nad podłączeniem szeregowym rezystora z tą diodą. Jak podłączałem przed modułem żarówkę 15W 230V to iskra była żarówka lekko świeciła się. Rezystancja tej żarówki wynosi około 500Ω. Spróbuję podłączyć inny kondensator i ten rezystor i dam znać co i jak.
  • #59
    kuras147
    Level 19  
    wpierw daj kondensator np jak ja mkp 660nF/400 (2 rownolegle) i spr co bedzie.
    i jaki rodzaj kondensatorka masZ??