Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Moduł zapłonowy - parametry poszczególnych elementów

kuras147 10 Lip 2008 21:17 41879 95
  • #61
    gajos3
    Poziom 12  
    Witajcie
    Sprawa ostatecznie przedstawia się tak, że po prostu uszkodzeniu ulega Tyrystor. On pod wpływem zbyt wysokiego napięcia i prądu przestaje prawidłowo działać po czym ponownie wraca do normy po pewnym czasie (coś jakby miał w środku zabezpieczenie termiczne które się wyłącza a potem znowu włącza). Próbowałem ograniczyć prąd rezystorem drutowym 500 Ω jednak to nic nie dało. Mam tyrystor bt151/650R wiec na 650V. Mam założony cylinder tuningowy, dzięki temu silnik wkręca się na wyższe obroty ale cewka zapłonowa w magnecie produkuje więcej prądu/napięcia. Chciałbym te napięcie ustabilizować i obniżyć. Motorem można normalnie jeździć na obrotach seryjnego silnika, ale już na wyższych moduł własnej roboty zaczyna szfankować. Nie próbowałem jeszcze zastosować innego kondensatora bo mam tylko 1µf 400V elektrolit (4 sztuki) i jeden 3,3µF 400V elektrolit. Proszę pomóżcie bo nie mam już siły z tym modułem . Z góry dzięki.
  • IGE-XAO
  • #62
    kuras147
    Poziom 19  
    zamontuj bt151/800 moze pomoze. on jest na 800V
  • #63
    gajos3
    Poziom 12  
    Póki co spróbuje z innymi kondensatorami. Może to coś da. Wolałbym jednak wstawić jakiś stabilizator napięcia zamiast większego tyrystora.
  • #64
    kuras147
    Poziom 19  
    wato kombinowac?moze akurat jego wymiana (nie droga rzecz) pomoze.
  • #65
    gajos3
    Poziom 12  
    A nie można połączyć dwóch tyrystorów o mniejszym napięciu w jeden o większym??
  • #66
    kuras147
    Poziom 19  
    modul wysiadl. simson podczas jazdy juz z lekka przerywal przy pewnych obrotach potem kichnol w wydech i po module :/ (objawy takie jak by klin scielo) i kurde nie wiem co moze byc teraz :| dziwi mnie to ze kazdy rezystor ma po ok 30ohmow a nie 80pare:|
  • #67
    goorny999
    Poziom 10  
    Jako że widzę zawziętą dyskusję o tym ustrojstwie , to może i ja dołożę do tematu parę słów.
    Dostałem simsonka do roboty.Słaba , znikająca iskra.Pomiary napięć:cewka ładująca 38V -norma.Impulsator-:D brak oscyloskopu, ale działa na sto procent(buzer).Pomiary rezystancji .wszystkie cewki ok.
    Wymieniłem moduł.Iskra stabilna, jednak słaba.do poprawnej pracy silnika trzeba ustawić elektrody świecy na 0.10mm.
    Silnik chodzi elegancko.
    Klient odbiera motorek , a ja rozbieram oryginał moduł.Wypalona jedna z diod.
    Dwa dni później , simsonek wraca do mnie.Niestabilna praca silnika-słaba iskra.
    Moduł ok.Impulsator ok.Szukam nowej cewki ładującej...jest "oryginał" za 40pln.
    Cewka na stole , i pomiar rezystancji.560 om.super.Budowa cewki jednak odbiega od oryginału.hmm , montaż do silnika.Pali od kopy , i....koniec.
    Więcej nie pali.
    Iskra mocna i stabilna , ale tylko do prędkości 300 obr/min.Powyżej brak.
    Prawdopodobnie uszkodzony potencjometr , bo moduł nie reaguje na regulację.Dlaczego? Pomiar napięcia cewki ładującej...450 V OD KOPA!!!
    naprawiony moduł też zdążyłem spalić(chyba tyrystor):cry:.
    Podjąłem decyzję o pozostawieniu tej cewki , i dostosowaniu modułu , lub zrobieniu nowego wg. waszego schematu.
    Pytanie brzmi: jakie elementy zastosować na tak wysokie napięcie?Właściwie to nawet nie wiem jakie ono będzie przy np:6000obr/min.
  • IGE-XAO
  • #68
    kuras147
    Poziom 19  
    na cewce zaplonowej jest napiecie ok 400 (tak podaje ksiazka) wiec u ciebie jest ok. zrob wg schamatu i powinno byc ok.
  • #69
    goorny999
    Poziom 10  
    hihi.400V ale nie przy 300 obr /min.Stara cewka miała 38 V.na forum simsona jakiś elektryk zmierzył swoje cewki , i też wyszło mu ok 40 V.Ta nowa cewka ma 10 krotnie więcej.Zresztą pokazywałem facetowi w sklepie że oryginał ma dwa uzwojenia , ala transformator.Ta nowa cewka ma wyprowadzone tylko drobne uzwojenie(wtórne?).Choć wizualnie wygląda jak cewki montowane w nowych stojanach.
  • #70
    kuras147
    Poziom 19  
    napisales cewka ladujaca 38V. a to co innego niz zaplonowa.
    nie mam pod reka ale sciagni ksiazke jezdze motorowerem simson (jest np na forum w moim podpisie) wszystko sie wyjasni.
    tak ma 2 uzwojenia. wpierw z cienkiego drucika a potem kilka z grubszego znacznie. tak ma byc.
  • #71
    goorny999
    Poziom 10  
    Napisałem ładująca , bo o nią mi chodzi:D.Cewka która jest w statorze. Cewka zapłonowa/butelkowa jest ok.

    Generalnie mógłbym kupić i nowy moduł i cewkę , ale w grę wchodzą znowu koszta (50- 100pln) , i czas.Stary moduł będę i tak naprawiał więc pomyślałem o zmianie elementów.Czy części które są w schemacie powyżej , są dostępne na napięcie powiedzmy 2kV?A może wywalić butelkową i kluczować sam kondensator?:D:D.
    Jeśli ktoś ma jakieś pomysły , to proszę o podrzucenie .
  • #72
    kuras147
    Poziom 19  
    kolego w zaplonie jest cewka zaplonowa, ladowania, i swietlna. cewka butelkowa jest pod bakiem zazwyczaj. wiec zle nazywasz pojecia :P
    zrob na elementach jakie sa na schemacie aby tyrystor kup na najwieksze napiecie jakie jest. (diody sa na ponad 1000V)
    i spr w tej ksiazce jakie ma byc napiecie bo im sie wydaje ze teraz masz dobre. i jak dobrze pamietam napiecie nieznacznie rosnie przy przegazowaniu spr na cewce butelkowej gdzie bylo ok 270V
  • #73
    goorny999
    Poziom 10  
    ło matko!:D.Przecież rozmawiamy o układzie zapłonowym , więc co mnie obchodzi Cewka ładowania Akumulatora.
    Cewka butelkowa nie znajduje się pod bakiem , ponieważ ten konkretny przypadek dotyczy skuterka :D .
    Cewka ładowania układu zapłonowego , normalnie wg dokumentacji powinna dać 40 V przy 300-400 obr/min.Prędkość ta to normalne kopnięcie.przy prędkości obrotowej silnika 2000 obr/min , napięcie powinno wynosić 150-190 V.
    Na tej mojej biednej(prawdopodobnie źle nawiniętej) cewce jest przeszło 400 V " od kopa".Czyli przy 2000 obr/min będzie ....1600V ?????
    Właśnie wróciłem ze sklepu.diodę By255 postanowiłem zdublować aby miały większy łączny amperaż .Byp 671 nie było, więc dali mi BY12P-dobre?.
    Tyrystor BT151 . Największy jaki mieli niestety.
    Największy problem to kondensator 1µ tylko elektrolityczne i do tego 400 V.
    Coś się wykombinuje:D.

    Zadziała?
  • #74
    kuras147
    Poziom 19  
    z tym kondensatorem nie. dzis spr to by ladnym kopie ok 120V mialem.
  • #75
    goorny999
    Poziom 10  
    No więc tak:
    Zmontowałem układ z ostatniego rysunku.nie zdublowałem diod ładująco-prostujących.Montaż do piździka , i ręką próba na wolnych obrotach.Iskra jak marzenie ,czyli można spawać :D .pomiary napięć się nie udały.Mierniki szaleją.Ale iskra jest.Zapłon.................silnik nawet nie zdążył się wkręcić na obroty.:cry:.
    Kontrola po teście:diody wszystkie ok.Kondensator ok(notabene pozostawiłem oryginalny).Oba oporniki 82 ohm zmieniły wartość.Ten z lewej na 52 , a z prawej na 66 ohm.tyrystor nie wiem jaki stan , jedynie co mogę stwierdzić to brak przejścia pomiędzy katodą i anodą , a rezystancja bramka-anoda wynosi 284 ohm w obie strony.

    Dlaczego oporniki zmieniły wartość?przecierz one są w obwodzie impulsatora.
    Czy tyrystor jest dobry , a jeśli nie to jaki tam wpakować?
    Dlaczego ja kupiłem tą cholerną cewkę?

    Zna ktoś odpowiedzi na te pytania?

    ps.Zastanawiam się , a jakby tam wpakować transformator? Akurat mam taki 1:10 z zasilacza.Da radę?I co ważniejsze jak?
  • #76
    kuras147
    Poziom 19  
    jak sie nie myle u mnie oporniki max maja 45ohm/ a to przez to ze rownolegle polaczony jest potencjometr co daje wypadkowa rezystancje. mi tez pewnego razu kichnol w wydech i koniec zycia modulu (jezdzilem z 2tyg?) i tez nie wiem co jest wymienilem tyrystor na wersje 500 (nie wiem czy spr) i dalej nic.. spr inne diody i nic.. nie wiem co moglo sie spalic..
    dziwi mnie i zastanawia dlaczego dioda idaca od bramki do rezystorow ma przejscie w obie strony a gdy ja wylutuje aby w jedna?:| (spalem na paru lekcjach i mozliwe ze przespalem o tym:P)
  • #78
    goorny999
    Poziom 10  
    Po następnych kilku godzinach problem chyba rozwiązany :D .

    W obwód ładowania, pomiędzy cewkę zasilania (ładującą) a moduł, wlutowałem opornik drutowy 1kΩ. Dlaczego? Ponieważ uszkodziło diody prostownicze BY255 i akurat taki był pod ręką. Za duży amperaż i napięcie rozwiązane. Tyrystor zabezpieczyłem wlutowując rezystor masowy 10Ω/ 5 Watów (tylko taki miałem) szeregowo z kondensatorem. Opornik grzeje się zdecydowanie za mocno, więc trzeba będzie zwiększyć jego moc do około 20 Watów.
    Iskra jest, na wolnych obrotach nieco za słaba , ale silnik pracuje równomiernie. Wysokich obrotów nie mam jeszcze odwagi puścić :D .

    Co do tyrystora i pomiarów jakie robiłem, to faktycznie. Nie zauważyłem, że mierzę przez opornik. To samo tyczy się diody, którą mierzyłeś :D

    Opcja z transformatorem nie wypaliła. Za bardzo obniżał.
    Teraz tylko zmontować ten układ jakoś porządnie i test długodystansowy :D.

    Jeśli można prosić o te schematy.
    Z góry dzięki.

    Dodano po 16 [minuty]:

    Przykro mi to stwierdzić , jednak jakiś idiota zgłosił mnie do moderatora:!:

    Data zgłoszenia: 16:57:22 2008-08-02 Opinia użytkownika: ========== Redakcja tekstu ohydna - nie najlepiej to świadczy o piszącym. Brak spacji po znakach przestankowych, albo spacja postawiona z niewłaściwej strony tegoż znaku. ==========

    Panie szanowny , jak pan chcesz jakieś walory estetyczne zobaczyć , to radzę zerknąć na TVporno albo do luwru się wybrać. A spację to pan masz w baniaku.

    Sorry wielkie wszystkich innych za ten post , ale nie potrafię strawić głupoty.
  • #79
    kuras147
    Poziom 19  
    no to przegazuj chociaz na luzie i zobaczysz co bedzie.. u mnie nic sie nie grzalo :|
  • #80
    kuras147
    Poziom 19  
    jako iz nie moge edytowac posta ani usunac pisze kolejny pod spodem..


    otorz.. dalej nie doszedlem co jest spalone w module..wymienilem pare kondensatorow i nic po za tym ze poczulem jak rozladowaly sie na mojej rece xD spr diody ok, ta na wejsciu ma rezystancje ok 480ohmow pozostale dwie ok 360ohmow, oporniki ok. to chyba tyrysor ale nie wiem jak w latwy sposob go spr :/ aby zmierzylem ze bt151 800 ma rezystancje miedzy katoda a bramka 258ohmow a wersja 500 ma 156ohmow.
    w nocie spr i bramka otwiera sie od 100..wiec co spalone oba sa?? prosze o szybka odp..
  • #81
    gajos3
    Poziom 12  
    Sprawdź sobie ten tyrystor za pomocą żarówki i zasilacza. Żarówkę dajesz w szereg z A-K tyrystora a na bramkę podajesz na chwilkę plus i powinna żarówka cały czas świecić.
  • #82
    kuras147
    Poziom 19  
    wiem spr juz. dzialaja oby dwa a po wlutowaniu iskry nie ma..patrzylem na innych kondensatorach i to samo..ciekawi mnie czy dioda na wejsciu nie poszla..jaka rezystancje ta dioda powinna miec (nowa?) bo moja ma niecale 500 (wiec dobrze..)
  • #83
    gajos3
    Poziom 12  
    u mnie też dioda dobra opór prawidłowy a iskry nie ma. Podłączyłem z boku drugą i iskra jest.
  • #84
    slawolong
    Poziom 9  
    wymieniłem wszystkie cewki w moim simsonie w silniku bo miałem słabe światła simson zaczął jeszcze lepiej palic i równiej chodzic ale tego samego dnia po przejechaniu 4 km zgasł, okazało sie ze to modul poszedł. rozebrałem go przyjrzałem mu sie mam simsona enduro elektronik 6 v, wymieniłem w nim na nowe kondenstor 400 v 1 uf , tyrysor na 4 amper, diody na mozniejsze do 1000 v 1 a i oporniki 3 sztuki 82 ohm. załozlem do simsona iskra była piekna lecz po chwili zaczęło iskrzyc miedzy ścieszkami w module simson zgasł. wykreciłem świece i iskara jest lecz nierególarna tylko jak sie wolno kopie. mysłałem ze to wina płytki ze ma przebicia wiec zlutowałem go na kablach zrobiłem taki szkielet lecz iskra nadal taka sama.
    pytanie jest moje co oze byc zle jaki powinien byc ta, tyrystor prosze o pomoc
    mugłby ktos wypisac dokładno konfiguracje cześci ale nie jakies litery tylko konkrety
    czy ten modul z ostatniego rysunku działa i jest dobry ?
  • #85
    wojac33
    Poziom 12  
    Witam !!
    Zrobiłem ten moduł i chodzi mi już ponad 3 miesiące :)
    Mam jednak problem z regulacją obr. ekploatacyjnych. Gdy przekręde potencjometr w lewo, tak aby nie gasł na wolnych obrotach to wszystko jest dobrze, ale na zimnym silniku. Gdy się nagrzeje to przy wkręcaniu się na obroty jest chwilowe buuuuuu i wchodzi. Kiedy z tej pozycji przekręce potencjomter jeszcze leciutko w lewo wkręca się znakomicie, ale jak się nagrzeje to można powiedzieć, że nie ma wolnych obrotów tylko gaśnie.
    Może macie jakieś pomysły ?
    Pozdrawiam :)
  • #86
    Koza000
    Poziom 2  
    Witam!
    No to jak się przywitałem to przejdźmy do rzeczy
    Moduł zapłonowy - parametry poszczególnych elementów
    Tak ja to widze z mojego punktu widzenia, tylko...właśnie
    Czy moge połączyć tak kondensatory żeby uzystać ten 1uF (w przybliżeniu)
    Jak połączyć ten potencjometr
    Jak połączyć ten tyrystor
    Moduł zapłonowy - parametry poszczególnych elementów
    Czytałem (niedokładne przejżenie tematu)że gdzieś tutaj jest źle pokazana dioda i anoda zamieniona z katodą, jeśli tak to która i jak ma to wyglądać
    Ten tyrystor został narysowany pospiesznie więc może być źle, proszę o poprawienie :D
    Z góry dzięki i pozdrawiam
  • #87
    pikachu1986
    Poziom 13  
    Witam ostatnio robilem simsona w którym spalił sie moduł. Wymiana na nowy (jakiś tani zamiennik) nie pomogła bo nie pochodził nawet godziny. Rozebrałem ten orginalny ,wymieniłem wszystkie elementy, bt151/650, wszystkie diody 1N5408,rezystory po 100 ohm, wyrzuciłem potencjometr, kondensator 470nf/630v mkt. Na tym chodził normalnie ale na pełnych obrotach znowu sie spalił (dioda od ładowania) próbowałem z różnymi diodami i jedyne co pomogło to polutowanie dwóch szeregowo. Ucieszyłem sie że już wszystko ok ale po kilku dniach motorek wrócił bo nie było iskry. Tym razem kondensator spuchł i znowu spaliło diody. Po wymianie chodzi normalnie ale nie wiem jak długo bedzie dobrze :) Przy normalnym kopnięciu z cewki ładującej jest ok 130v, impulsator jest ok, cewka zapłonowa ma ok 3 ohm. Co zrobić żeby jakoś to chodziło?
  • #88
    kuras147
    Poziom 19  
    ktora cewka zaplonowa ma 3ohm? butelkowa w elektroniku powinna miec chyba 1,5jak dobrze pamietam a w silniku chyba ~500
  • #89
    pikachu1986
    Poziom 13  
    3 ohm ma cewka butelkowa pod zbiornikiem, w silniku ma ok 500ohm
  • #90
    kuras147
    Poziom 19  
    to powinna miec 1,5chyba. poczytaj temat od poczatku itd.