Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

termometr - sterownik klimy

p@wel 24 Feb 2007 18:41 18233 45
Automation24
  • #31
    redart
    Level 23  
    Ja się tego nie wstydzę, tylko to projekt w trakcie budowy (trochę sobie poleżał...) więc nie ma co pokazywać.
    Co do sterowania dmuchawą to przecież jest: po prawej stronie jest symbol wentylatorka i na lewo od niego słupki obrazujące ustawioną prędkość... Regulacja wentylatora i położenie zaworu nagrzewnicy w trybie ręcznym realizowane są za pomocą dwóch impulsatorów - nawet fajnie to chodzi, ale te serwa :cry:. Silnik nawiewu załączany jest przez MOSFET'a , a regulacja to oczywiście PWM.
    Do tego po prawej na dole jest miejsce na ikonki ogrzewania tylnej szyby, alarm oblodzeniowy i takie tam drobnostki.

    Jeśli chodzi o sterowanie tego LCD to zgroza! Zacząłem od jednej tabelki z opisem znalezionej w necie, a potem na czuja: komenda do wyświetlacza i szukanie jakiejś jego reakcji. Mordęga. Jak już prawie wszystko rozczaiłem to wpadłem na koncept poszukania pdf'a do układu sterującego (KS0108) i dopiero ruszyłem z miejsca. Ale generalnie to trzeba było mieć zacięcie :D. RESET podpiąłem do portu procka i tak nim steruję, zaś oba CS do innego pinu kontrolera, z tym, że CS1 jest wpięty bezpośrednio, a CS2 przez inwerter na tranzystorku - oszczędziłem jeden pin :D.
    Co do wprowadzania danych do grafiki to istny horror, tym bardziej, że mam jeszcze menu z parametrami do ustawiania - temp sygnalizacji oblodzeniowej, próg załączania auto osuszania, czy temp automatycznego załączania ogrzewania tylnej szyby i na jak długo...
    Trochę tego wymyśliłem i jakoś starałem się wszystko upchnąć w biednej ATMedze.
    Coś czuję, że będzie reaktywacja, bo wiosna niedługo:D

    Dodano po 17 [minuty]:

    Właśnie wyciągnąłem graty z czeluści szuflady... Projekt wraca na tapetę - poprawiłem 9 linijek kodu i teraz wyświetla całość w oka mgnieniu :D.
  • Automation24
  • #32
    tomus2k
    Level 26  
    Dla tych co chcą taki sterownik klimy budować:
    1. Sprężarka nie może się często załączać ( to ją uszkodzi czy ma 85W czy 10KW ) I nie chodzi tu tylko o wyrównanie ciśnień.
    2. Częste załączanie i wyłączanie sprężarki w samochodzie jest spowodowane :
    - mała ilość czynnika i zamarzanie parownika
    - zapchany filtr przeciwpyłkowy
    - zapchany parownik (liście itp. )
    - inne uszkodzenia wpływające na ciśnienie w układzie.
    3. W samochodach niektórych marek japońskich są sprężarki o zmiennych fazach tłoczenia które pracują ciągle i wyłączenie a następnie włączenie powoduje prawie zawsze uszkodzenie takiej sprężarki ( uwaga przy eksperymentach)
    4. Czujnik presostatyczny zamontowany na przewodach jest urządzeniem zabezpieczającym przed zatarciem sprężarki lub wybuchem spowodowanym wzrostem ciśnienia ( np. zapchany skraplacz owadami błotem)
    5. Komputer klimy odczekuje ok 10sek przed ponownym włączeniem sprężarki ( w lodówkach jest to ok 2 min ) Wystarczy tyle gdyż układ klimatyzacji samochodowej posiada termostatyczny zawór rozprężny który bardzo szybko pozwala wyrównać ciśnienia , a jego głównym zadaniem jest utrzymanie stałego ciśnienia czynnika a zatem stałej temperatury parownika (prawie i w totalnym uproszczeniu) . Nie dotyczy sprężarek ze zmiennymi fazami tam trzeba odczekać ok 2 minut.
    6. Sterowik klimatyzacji informuje komputer ECU samochodu aby załączył klimatyzację a ten załączy ją tylko gdy:
    - obroty samochodu nie przekraczają 5000/min
    - przed załaczeniem podniesie wolne obroty i zmieni sposób dawkowania paliwa.
    I tu miłe zaskoczenie, montując kiedyś klimę do francuskiego samochodu który nie posiadał fabrycznego komputera ECU z możliwością sterowania sprężarką zrobiłem to bezpośrednio z sterownika klimatyzacji . Efekt był taki że kierowca odczuwał załączenie klimatyzatora poprzez delikatną utratę mocy ( czasową póki ECU nie wykryło zwiększonego obciążenia i tylko do 2000 obrotów) ale za to spalanie benzyny prawie nie wzrosło.
    Tzn nie dało się go wykazać poprzez typowe pomiary.
    7. Każdy klimatronik steruje załączaniem klimatyzacji na podstawie:
    - temperatury cienia wew
    - temperatury aktywnej ( na wentylatorze )
    -- sprawdza różnicę tych temperatur i analizuje czy się ociepla czy ochładza.
    - temperatury nawiewanego powietrza (wg tej temp ustala prędkość wentylatora - oczywiście w czasie ochładzania lub ogrzewania działa na maxa)
    - temperatury szyby ( nasłonecznienia)

    Tak więc każdy kto montuje, przerabia klimatyzację na automatyczną, nie powinnien pomijać oryginalnego sterownika przez co nie narazi się na uszkodzenie sprężarki i nie będzie się musiał zajmować samą zasadą sterowania . Po prostu nasz DIY będzie sterować przyciskiem AC a histereza 1C jest OK.
    Tylko błagam zróbcie obsługę kodu CRC. ( Bo często jak zamokną kable do DS to nieźle sieją wynikami od 0C do 88C i bez obsługi CRC to się skończy miganiem lampki AC co spowoduje zarejestrowanie błędu w sterowniku AC i będzie trzeba jechać do serwisu)
    I proponuje jednak trzy kabelki do DS tzn z zasilaniem - większa odporność na zakłócenia , szczególnie jeśli termostatem będzie DS.

    POZDRAWIAM WSZYSTKICH DIYcowców - BEZ NAS TEN ŚWIAT BY SIĘ ZAKOŃCZYŁ NA KOLE, BO OGIEŃ NA PEWNO WYNALAZŁ JAKIŚ jaskiDIY.
  • #33
    p@wel
    Level 13  
    1. - Sterownik AC w miom aucie to: przycisk AC, czujnik ciśnienia czynnika, termik na parowniku, włącznik wentylatora i to wszystko połączne w szereg i do ECU, a z ECU zasilana sprężarkaprzez przekażnik.
    2. - Przecież mój układ wlaśnie jest podłączony szeregowo z przyciskiem AC, wiec nic nie omija, wiecej, jesli nie włącze Klimy ręcznie, to w ogoe nie bedzie jej sterował. Chyba się nie zrozumieliśmy. Przedstawiany tu układ ma za zadanie WYŁĄCZĆ klimę, gdy temp spadnie poniżej zadanej, i WŁĄCZYĆ klimę kiedy wzrośnie, i wcale nie jest tak, ze bedzie ją włączał o 5 SEC.
    3. - Napisz mi, żebym miał jasność. W mojej klime w lato po załączeniu jej, mija kilka minut i sprężarka zaczyna cyklicznie pracować, włącza się i wyłącza co jakieś 15-30 sekund. Wyłącza ją termik na parowniku - sprawdzone na 100%. Chlodniarz, który mi ją nabijal, powiedział ze to jak najbardziej ok. JAK to w końcu jest? OK czy nie???
  • #34
    redart
    Level 23  
    tomus2k wrote:
    7. Każdy klimatronik steruje załączaniem klimatyzacji na podstawie:
    - temperatury cienia wew
    - temperatury aktywnej ( na wentylatorze )
    -- sprawdza różnicę tych temperatur i analizuje czy się ociepla czy ochładza.
    - temperatury nawiewanego powietrza (wg tej temp ustala prędkość wentylatora - oczywiście w czasie ochładzania lub ogrzewania działa na maxa)
    - temperatury szyby ( nasłonecznienia)


    Reszta jest oczywista, ale z tymi temperaturami to coś mi się wydaje, że trzeba będzie dodać jeszcze ze 2 DS'y (oprócz wewn. i zewn.). Jeśli dobrze rozumiem należy mierzyć temperaturę nad wymiennikiem (przy wirniku wentylatora nawiewu) i porównując z temperaturą wnętrza obliczać czy i w jakim stopniu zmienia się faktycznie temperatura wnętrza (w stosunku do tego co daje klima). Popraw mnie jeśli się mylę - chodzi o sprawdzenie czy klima faktycznie chłodzi i w jakim stopniu?
    Co do czujnika bezpośrednio w nawiewie to myślałem o tym: wraz ze zbliżaniem się temp wewnątrz do temperatury zadanej obroty wentyla powinny się zmniejszać. Po osiągnięciu założonej temp (z uwzględnieniem histerezy) układ wyłącza sprężarkę i pozostawia nawiew na poziomie np ¼ obrotów max. Gdy temp w nawiewie wzrośnie powyżej założonej to znów załącza klimę i zwiększa stopniowo prędkość wentyla. Ja zastosowałem 8 stopniową regulację prędkości więc jest z czego wybierać.

    Co do podłączenia DS'ów na 3 kablach to chyba oczywista sprawa w samochodzie...
    Pzdr.
  • #35
    wittek99
    Level 12  
    27st. out door?? kiedy ty to zdjęcie robiłeś i gdzie?? lol nawet jezeli nie masz go w aucie zamontowane to troche duzo na dom, mieszkanie, cokolwiek?? chyba jest rozregulowany... spr to. pzdr
  • Automation24
  • #36
    redart
    Level 23  
    wittek99 wrote:
    27st. out door?? kiedy ty to zdjęcie robiłeś i gdzie?? lol nawet jezeli nie masz go w aucie zamontowane to troche duzo na dom, mieszkanie, cokolwiek?? chyba jest rozregulowany... spr to. pzdr


    A masz ty jakieś pojęcie o DS'ach? Co ma niby być rozregulowane? Najprędzej zawór na kaloryferze :D. Ale doceniam trafną i nader istotną uwagę - idę szukać jakiegoś regulatora w DS'ie... może da się gdzieś wcisnąć śrubokręt :D:D:D.
  • #39
    redart
    Level 23  
    Dzieki Lewho.
    To powinno ułatwić najbardziej żmudną robotę :D. Przede mną wprowadzenie danych do loga, więc trochę tego będzie.
    Pzdr.
  • #40
    tomus2k
    Level 26  
    p(małpa)wel wrote:
    1. - Sterownik AC w miom aucie to: przycisk AC, czujnik ciśnienia czynnika, termik na parowniku, włącznik wentylatora i to wszystko połączne w szereg i do ECU, a z ECU zasilana sprężarkaprzez przekażnik.

    Czasami za sterownik robi ECU zobacz gdzie podłączony jest czujnik temperatury z parownika ( Tam gdzie jest on podłączony tam jest sterownik).
    p(małpa)wel wrote:

    2. - Przecież mój układ wlaśnie jest podłączony szeregowo z przyciskiem AC, ..... Chyba się nie zrozumieliśmy. ......

    Umiem czytać :-) i wiem mniej więcej na jakiej zasadzie działa twój układ , w niektórych miejscach aby temat był kpl. opisałem oczywistości które i ty zastosowałeś.

    p(małpa)wel wrote:

    3. - Napisz mi, żebym miał jasność. W mojej klime w lato po załączeniu jej, mija kilka minut i sprężarka zaczyna cyklicznie pracować Wyłącza ją termik na parowniku - sprawdzone na 100%. ....


    Dla większego zrozumienia :
    1. Sprawdź czy masz zawór rozprężny termostatyczny ( gdzieś przy parownik w środku lub na ścianie grodziowej będzie taki najczęściej kwadratowy klocek w który wchodzą dwa przewody ten cieńszy i ten grubszy. - Jeśli jest to masz na 100% standardowy układ chłodniczy.
    2. W lecie włącz klimę ustaw wentylator na 2 lub 3 lub jeśli 4 biegowy to 3 lub 4 postaw go na słońcu ( musi być min 20oC) i słuchaj czy się włącza czy nie - Jeśli tak to na pewno coś jest nie tak ( no chyba że się wyłącza raz na jakieś 10 min bo wtedy może być za gorący freon i wzrasta ciśnienie i jak jest za dużo gazu potrafi wyłączać zawór presostatyczny ( gdzieś koło odwadniacza lub na przewodzie )
    3. Jeśli jesteś pewien że to ( termostat przy parowniku to spradź jego temperature wtedy będziesz pewien czy aby on nie jest uszkodzony)
    Jeśli jednak będzie się szronił a lamele są czyste powietrze wali aż chuczy to może być problem z zaworem rozprężnym ( Uszkadza je brak freonu i potem ładowanie bez osuszenia i wymiany odwadniacza - często zakłady mechaniki co niby klime też naprawiają pomijają tę czynność bo to zajmuje czasu ).
    4. A czy przed warunkiem nie masz napełnionej instalacji na R22 gazem R134. - jeśli tak to pogadaj z serwisami agd i niech ci napełnią R22 ( takie przeróbki R22 - R134 właśnie tak działają - prawie) Na sprężarce jest napisane na jaki jest gaz.
  • #41
    p@wel
    Level 13  
    dzieki, sprawdze.. cociaż dostęp do parownika jest tragiczny, no ale moze sie uda...

    Pozdrawiam
  • #43
    bozoo
    Level 11  
    Podoba mi się jak cholera, przede wszystkim pomysł. Teraz to i ja pomyślę o podobnym rozwiązaniu :P
    A gdzie toto zamontować? No najlepiej w miejsce stndardowych "pokręteł" do sterowania nawiewem i temperaturą.
  • #44
    norbi_30
    Level 10  
    Witam
    Wpadłem na taki pomysł,a mianowicie czy jest mozliwe zrobienie na fabrycznym wyswietlaczu (Peugot 206) sterowania klimy manualnej,wentylatora oraz podłaczenia czyjników cofania 4szt .Jesli ktos bylby chetny wykonac cus dla mnie takiego to zapraszam na priv .Interesuje mnie układ taki jak na ponizej plus sterowanie klimy manulanej ora dmuchawy.Dodam ze fabryczny wyswitlacz wyswietla temperature na zewnatrz ,aktualna date po ang,tj słownie dzien libcza-miesiac oraz liczba rok.
    http://moto.allegro.pl/item298578208_czujnik_cofania_falcontronic_f308_juz_za_99zl_.html
    mam na mysli grafike z tego wyswietlacza przrzucic na fabryczny plus to co kolega stworzył dla manualnej klimy oraz regulacja nawiewu
    Chetnych zapraszam na priv
    Bert
  • #45
    Lewho
    Level 15  
    No pewnie, że jest to możliwe. Niestety jest to mało opłacalne i na pewno BARDZO czasochłonne.
  • #46
    norbi_30
    Level 10  
    Witam
    Widze,że temat chyba umarł smiercią naturalną.Nikogo nie ma kto by sie podjął tego zadania??
    Norbi