Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wysokość czy długość anteny ważniejsza??

Ufokkk 25 Lut 2007 21:35 4492 7
  • #1 25 Lut 2007 21:35
    Ufokkk
    Poziom 12  

    Moje pytanie dotyczy poglądu, że "dłuższa antena to większy zasięg".
    Chodzi mi o to czy krótsza antena umieszczona przykładowo na dachu dostawczaka będzie miała większy zasięg niż dłuższa antena ale umieszczona np na klapie bagażnika w sedanie i w efekcie jej szczyt będzie niżej od tej na dostawczaku?

    A tak przy okazji to jaką długośc (w metrach) ma fala z CB radia (27 MHz)

    0 7
  • #2 25 Lut 2007 21:50
    patrx
    Poziom 16  

    Warunki jakim musi sprostać antena samochodowa są zupełnie inne niz w przypadku anten stacjonarnych. Największym problemem prócz rozmiaru jest brak poprawnego uziemienia. Najczęściej są to anteny ćwierć falowe bądź krótsze - długość fali dla f=27Mhz wynosi w przybliżeniu 11m.

    Pozdrawiam

    0
  • #3 25 Lut 2007 21:52
    mulek
    Poziom 26  

    Witam , odpowiem na przykładzie żagla , większy żagiel zmusi łódz do płynięcia szybciej niż żagiel mniejszy . Dłuższa antena ma większą powierzchnię roboczą więc lepiej pracuje.
    Wysokość zawieszenia anteny też odgrywa rolę , ale przy samochodzie jak to opisałeś wielkiej roli nie odegra. Generalnie antenę mocuje sie na dachu i tam ona najlepiej pracuje.
    Długość fali dla 27Mhz to około 11 m. według wzoru 300:27 = 11
    Pozdrawiam.

    0
  • #4 25 Lut 2007 22:03
    Ufokkk
    Poziom 12  

    Ale mi chodziło o antenę na "dostawczaku" czyli samochodzie dostawczym :)
    A co do tej długości fali - "antena ćwierćfalowa" czyli o długości 1/4 fali to by wychodziło ponad 2,5 metra a przeciez nikt z takim czyms nie jeździ??- wiec pewnie źle myśle????

    Pozdowienia

    Dodano po 5 [minuty]:

    Dzieki Mulek

    0
  • #5 25 Lut 2007 22:15
    Tedij
    Poziom 16  

    Długość anteny jest ściśle związana z długością fali. l=c/f czyli długość fali równa jest prędkości fali (ok.300tyś km/s) podzielonej przez częstotliwość.
    27MHz to ok 11m.Anteny robi się całofalowe,półfalowe,ćwierćfalowe itd.
    Musi być wielokrotność lub podwielokrotność długości fali.Trudno abyś jeździł z anteną 11m albo 5,5m.Dlatego stosuje się krótsze anteny 1/4 lub 1/8 fali albo stosuje się tzw. cewkę wydłużającą włączoną w szereg z anteną.Jeśli masz do wyboru różne anteny na 27MHz to lepsza będzie dłuższa.Wysokość osadzenia też ma wpływ na zasięg ale różnica 1m to niewiele.Oczywiście lepiej dać na dach.

    0
  • #6 25 Lut 2007 22:35
    Ufokkk
    Poziom 12  

    "stosuje się tzw. cewkę wydłużającą włączoną w szereg z anteną" - a czy ta cewka ma tez długość będącą wielokrotnością długości fali i ewentualnie czy średnica jej rdzenia i drutu też ma duże znaczenie?? - (znowu zaczynam zbaczać na temat zrobienia anteny :):) )

    0
  • #7 25 Lut 2007 22:56
    mulek
    Poziom 26  

    Witam , cewka wraz z promiennikiem jest dobrana tak aby uzyskać rezonans anteny przy określonej częstotliwości , tu 27 Mhz. Tak więc wymiary cewki muszą być odpowiednie do promiennika.Jeśli chciałbyś sam zrobić antenę to najprościej by było ściągnąć wymiary z jakiejś fabrycznej antenki, najprostszym rozwiązaniem jednak będzie antena fabryczna.
    Pozdrawiam
    Włodek:D

    0
  • #8 25 Lut 2007 23:52
    kondensator
    Poziom 36  

    Anteny samochodowe prętowe na 27MHz są antenami krótszymi niż 1/4λ.
    Są więc antenami unipolowymi 1/4λ SKRÓCONYMI.
    W związku z tym mają zysk GORSZY niż -3...-10dBd,
    (minus, a więc gorsze od dipola 1/2λ w wolnej przestrzeni)
    Oprócz tego maja dodatkowo małą sprawność z uwagi na straty
    układu dopasowującego impedancję z 1...20Ω na 50Ω
    i małą powierzchnię czynną promieniowania (cienki promiennik w stosunku
    do długości fali), oraz nie najlepszy materiał dla w.cz. tzn. stal.
    Sprawność (i szerokość pasma pracy przy SWR<2) staje sie dramatycznie
    niska przy antenach krótszych fizycznie niż 1/8λ i/lub przy
    stosowaniu złej płaszczyzny masy - przeciwwagi (magnesy, przyssawki,
    lusterka, wsuwki, dzwonki itp.)
    Dookólność charakterystyki promieniowania najlepsza jest na dachu,
    lecz wtedy łatwo o zaczepienie o coś dłuższą anteną.
    Na szczęście przy częstotliwościach poniżej ~120 MHz, miejsce mocowania
    anteny w samochodzie nie musi koniecznie być na dachu.
    Ważne, by była to główna, metalowa część karoserii, oraz by promiennik
    był pionowo i nie był bezpośrednio równoległy do pionowych metalowych
    elementów samochodu.
    Efektem ignorowania zasad doboru i montażu anten są już tysiące postów
    typu "Zakłócenia w CB po włączeniu silnika itp...[Idź do strony: 1 ... 13],
    "nie mogę zestroić anteny", "radio się wzbudza", "słychać mnie w głośnikach" itd.

    Lepsza jest antena 27MHz o dł. 160cm na błotniku, czy 210cm na
    metalowym zderzaku (kiedyś prawdziwe samochody takie miały...)
    niż 40...90cm na dachu.
    Przy częstotliwościach UHF anteny samochodowe muszą być na dachu,
    ale są one dużo krótsze i nie stanowi to problemu.

    Do wszystkich samochodów, ale szczególnie ciężarówek, autobusów,
    pojazdów do przewozu kilkunastu samochodów osobowych dobrą anteną
    na 27MHz może być DDRR (patrz Google: "ddrr antenna")
    Jest to pętlowa antena w pewnej odległości nad dachem, która mimo że
    wygląda na pracująca z polaryzacja poziomą, to jednak pracuje
    z polaryzacją pionową. Może być w wersji 1/4λ lub 1/2λ.
    Może mieć własną też pętlową przeciwwagę i być w całości przekładana
    na różne pojazdy (np. pietrowe multiautolawety)
    Problemem jest wykonanie jej obudowy, gdyż w praktyce musi być
    osłonięta przed deszczem, śniegiem, lodem.

    0