Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Fibaro Fibaro
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oszczedna wersja zegara Nixie na PIC16F84

bruno4 17 Mar 2013 17:15 318608 1142
  • #1081 17 Mar 2013 17:15
    papryka2000
    Poziom 11  

    Witam u mnie również irf się grzeje, po dokonaniu pomiaru pirometrem wyszło na 57C wiec chyba wszyscy maja ten problem. natomiast mam inny problem cyfry 8 i 4 sie razem wyswietlają reszta jest ok, prawdopodobnie gdzieś mam zwarcie lecz niemogę go namierzyć, ktoś ma inny pomysł na znalezienie go prócz prześwietlania płytki lampka
    P.S przedzwonilem miernikiem sciezki 8 i 4 niby niema zadnego zwarcia, 74141 wymienilem nic niepomogło
    Oszczedna wersja zegara Nixie na PIC16F84

  • Fibaro
  • #1082 27 Kwi 2013 21:24
    jackobt
    Poziom 12  

    Chciałbym zrobić podobny zegar, pisałem dwukrotnie do autora postu, ale żadna wiadomość zwrotna do mnie nie dotarła, więc kieruję pytanie do Was

    "Chciałbym zrobić identyczny zegar, jaki Pan skonstruował. Mam pytanie. Posiadam lampy nixie lc-531. Zaprojektowany przez Pana zegar oparty jest o lampy lc-513. Jaka jest różnica, na czym polega i czy dało by się zrobić zegar, opierając sie o ten projekt, na lampach które posiadam.

    Pozdrawiam, proszę o szybką odpowiedź "

    Jest ktoś w stanie udzielić mi informacji na ten temat?

  • #1083 27 Kwi 2013 21:40
    Trabi
    Poziom 36  

    LC531 to lampy pionowe i pracują z większym prądem: 2,5...3 mA. (LINK)
    LC513 to lampy poziome; prąd jest mniejszy: 1,5...2,8 mA. (LINK)

    Możesz zastosować te które masz, ale musisz zmodyfikować płytkę PCB (inne wyprowadzenia) i dopasować prąd lamp.

  • #1084 26 Maj 2013 12:23
    jackobt
    Poziom 12  

    Hm, widzę że te lampy mają podobne zakresy prądów. Wyjątkiem są minimalne wartości natężenia prądu.
    A jakie jest natężenie lamp w tym projekcie? może nie trzeba go zmieniać?
    (nie jestem w tym temacie zbyt dobrze obeznany, więc proszę się nie denerwować jak powiem głupotę)

    Druga sprawa. Może ktoś posiada gotowy schemat płytek lub wykonałby je dla mnie? Nie mam odpowiedniego sprzętu do tego typu zabiegów a do tego w kwestii robienia płytek jestem zielony.

  • #1085 26 Maj 2013 12:43
    Trabi
    Poziom 36  

    jackobt napisał:
    Może ktoś posiada gotowy schemat płytek

    Są na początku tego tematu. Ale pod lampy LC-513.
    jackobt napisał:
    ...lub wykonałby je dla mnie?

    Hmm... to trochę roboty. Można to zrobić bo sam zrobiłem na LC513 i na lampkach pionowych Z573M; tutaj masz gotowy projekt z lampami w pionie ale na Z573M. W Twoim wypadku musiał byś podać na jakich lampach miałby być i czy lampy mają być na takiej wielkości druku jak w oryginale. Bo jak jakieś zmiany, to trzeba robić wszystko od początku. A tego za free nikt Ci raczej nie zrobi bo to parę godzin roboty.
    jackobt napisał:
    w kwestii robienia płytek jestem zielony

    Ja też byłem :) . Zapewniam Cię, że zrobienie samemu płytki (projekt, wykonanie) daje niesamowitą radość i satysfakcję. Jak chcesz się bawić w elektronikę, to i tak będziesz musiał opanować jakiś program. Dodam, że jak przysiedzisz i poczytasz, to prosty projekt druku zrobisz już po kilku dniach (albo godzinach). To naprawdę nie jest trudne.

  • #1086 26 Maj 2013 13:08
    jackobt
    Poziom 12  

    Trabi napisał:
    Hmm... to trochę roboty. Można to zrobić bo sam zrobiłem na LC513 i na lampkach pionowych Z573M; tutaj masz gotowy projekt z lampami w pionie ale na Z573M. W Twoim wypadku musiał byś podać na jakich lampach miałby być i czy lampy mają być na takiej wielkości druku jak w oryginale. Bo jak jakieś zmiany, to trzeba robić wszystko od początku.


    Moje lampy to Nixie Lc531, tak jak wcześniej pisałem.

    Trabi napisał:
    (...)A tego za free nikt Ci raczej nie zrobi bo to parę godzin roboty.


    Domyślam się i jestem skłonny zapłacić za to. Ile to kwestia dogadania się :)

    Trabi napisał:

    Ja też byłem :) . Zapewniam Cię, że zrobienie samemu płytki (projekt, wykonanie) daje niesamowitą radość i satysfakcję. Jak chcesz się bawić w elektronikę, to i tak będziesz musiał opanować jakiś program. Dodam, że jak przysiedzisz i poczytasz, to prosty projekt druku zrobisz już po kilku dniach (albo godzinach). To naprawdę nie jest trudne.


    Szczerze mówiąc nie wiążę przyszłości z elektroniką. Startuję na medycynę. Elektronika to dla mnie swego rodzaju hobby :)

    Dziękuję za odpowiedź.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Na poprzedniej stronie znalazłem schemat dla lamp nixie lc-531. Ponawiam pytanie, czy byłby ktoś w stanie te dwie płytki (płytkę po Lc531 i drugą od zegara) dla mnie wykonać? Za ile to do przegadania :)

  • #1087 31 Maj 2013 23:42
    papryka2000
    Poziom 11  

    Witam
    Dzisiaj po dokładnym sprawdzeniu (nie wiem jak to wcześniej przeoczyłem) miernikiem katod odpowiedzialnych za cyfry 4 i 8 okazało sie ze są jednak zwarte co ciekawe opór wynosi równe 3kΩ. Płytke sprawdzilem na oko pod lampką i nie znalazłem zadnych zwarć, podejrzewam ze jedna lampa może być zwarta w środku
    Moje pytanie brzmi jakie sa jeszcze ciekawe sposoby na zlokalizowanie zwarć moze lampki sa sprawne. :D

  • Fibaro
  • #1088 01 Cze 2013 00:07
    oj
    Poziom 42  

    Zasilacz /przetwornica +180V do Anody + rezystor - dotykamy poszczególne katody cyfr

    Świeci jedna cyfra = OK, świecą 2..3 naraz = zwarcia między katodami poszczególnych cyfr

  • #1089 01 Cze 2013 17:55
    papryka2000
    Poziom 11  

    Witam
    Zrobilem zgodnie ze wskazówkami napięcie z przetwornicy podałem bezpośrednio na lampe przylutowałem sie do ścieżek bez wylutowywania lamp, niestety jednak któraś lampa jest zwarta bo zawsze razem sie swiecila 4 i 8. Niestety bez wylutowywania lamp sie chyba nie obejdzie zeby namierzyc te uszkodzona. Przestroga na przyszłość z lampkami jak z jajkami trzeba być bardzo delikatnym, niestety 2 przy lutowaniu mi spadły na podłoge i efekt mamy jaki mamy.

  • #1090 11 Lip 2013 15:54
    KaM90
    Poziom 8  

    Wiem, że temat baterii podtrzymującej był już poruszany, ale czy podłączając aku Ni-MH 3,6V (http://elstore.pl/604-627-large/bateria-akumulator-3v6-80mah-3-pin.jpg) nie ma ryzyka jego przeładowania? Po uruchomieniu zegara napięcie na baterii wynosi ok 3,8V i powoli wzrasta - 3,81; 3,82.. Układ nie ma chyba żadnego mechanizmu kontrolującego poziom naładowania, a nie chciałbym, aby skończyło się to rozsadzeniem akumulatorka.

  • #1091 12 Lip 2013 21:47
    Gonza
    Poziom 27  

    Ja u siebie mam podłączony aku Ni-Cd 3,6V 300mAh od samego początku, czyli jakieś 6 lat, nic mu się nie stało do dziś, a i podtrzymanie było sprawdzone ostatnio podczas przeprowadzki (zegar niepodłączony do prądu przez kilka dni), także aku sądzę że jeszcze jest dobry.

  • Fibaro
  • #1092 12 Lip 2013 22:02
    KaM90
    Poziom 8  

    Zegar pracuje około 11 godzin. Napięcie na aku 4,01V. Pewnie za chwilę ktoś odeśle mnie do google, ale nie udało mi się znaleźć nigdzie maksymalnego napięcia ładowania dla akumulatorków Ni-MH. Mam nadzieję, że nie będzie problemów.
    Podsumowując: podtrzymywanie działa, lampy świecą (Z566M), irf tylko leciutko ciepły, udało mi się nawet uporać z grzejącym się dławikiem. W wolnej chwili pomyślę o obudowie i zegar w końcu stanie na biurku :D

    Na koniec jeszcze dla upewnienia się, ponieważ z niemieckim u mnie kiepsko, normalne napięcie pracy tych lamp to 150V, max 170V?

  • #1093 10 Gru 2013 13:57
    tomek242242
    Poziom 12  

    Witam.

    A czy któryś z kolegów ma wsad do tego procka PIC16F84A jeszcze w jakiejkolwiek postaci, byle zbliżonej do oryginału Cyryla?

    Pozdrawiam.

  • #1097 08 Mar 2014 14:42
    Andriiw
    Poziom 9  

    Mam jeszcze jeden problem. Zmieniłem lampy z LC-531 na Z574m. Wyprowadzenia podpiąłem prawidłowo, według katalogu.Problem w tym,że lampy nie pokazują 0 i 5.
    Po podkręceniu napięcia na lampach zamiast 0 lub 5 świeci się kilka cyfr i są one rozmazane.Ma ktoś jakiś pomysł? Zwarcie na płytce to raczej nie jest, bo ciężko byłoby fizycznie zewrzeć tam 0 i 5 (są kilka ścieżek od siebie)

  • #1098 10 Mar 2014 00:25
    oj
    Poziom 42  

    Prawdopodobne zwarcia między elektrodowe w środku lampy

  • #1099 21 Cze 2014 10:44
    jarek5127
    Poziom 7  

    Byłby ktoś tak miły i zamieścił wsad do procesora dla wersji pierwszej tj bez układów TLP ?

    Z góry wielkie dzięki :)

  • #1101 22 Cze 2014 18:20
    jarek5127
    Poziom 7  

    Dzięki, mam jeszcze problemy z rozruchem przetwornicy, zdjęcie w załączniku. Po podaniu napięcie zasilania irf "piszczy" i po chiwili zaczyna dymić, zwarć NIGDZIE nie mam, rezystory odpowiednie na swoich miejscach, kondensatorki też.. ślęcze przy tym patrze na to i nic, najlepsze jest to, że drugi zegar ruszył bez problemu.. Stabilizator mam chwilowo wylutowany. Na dławiku oznaczenie 101*

    Oszczedna wersja zegara Nixie na PIC16F84

  • #1104 23 Cze 2014 20:02
    jarek5127
    Poziom 7  

    Podstawiłem IRF'a i układ NE555. Dalej to samo, piszczy i zaczyna dymić.. ręce opadają.

    Nenówka normalnie się zapala pomimo tego, że IRF zaczyna się robić strasznie gorący. Narazie nie wkładam układu 74141 bo nie mam zamiaru latać za drugim, dobrze rozumiem, że przetwornica również bez obciążenia powinna działać poprawnie ?

    Ten dławik to 100miliH czy 100mikroH?

  • #1105 23 Cze 2014 20:53
    Gonza
    Poziom 27  

    Dławik masz dobry, bo ja mam w swoim zegarze identyczny a zegar działa już z 7 lat. Przetwornica bez obciążenia powinna działać poprawnie.

    Co to za IRFa dokładnie tam wstawiłeś? Dioda przy IRFie odpowiednia? Możesz zrobić kilka dokładnych zdjęć płytki od strony druku i elementów i wstawić.

  • #1107 23 Cze 2014 23:08
    Gonza
    Poziom 27  

    W sumie wszystko wygląda ok. W tym drugim działającym zegarze masz dokładnie te same elementy? Bo brak mi pomysłów, może jakieś trefne tranzystory albo NE555. Jeszcze BC547 sprawdź na wszelki wypadek, i potencjometr.

  • #1108 24 Cze 2014 01:01
    jarek5127
    Poziom 7  

    Właśnie sprawdzałem BC547, układy NE555 mam 3 sztuki, IRFy też 3 sztuki. Wszystkie elementy są dokładnie takie same a cuda wianki na kiju.. zwarć nie mam nigdzie na 101%. Zaraz wszystko rozmontuje i złoże jeszcze raz od zera na nowych elementach chyba bo mnie to rozbraja już.. drugi zegar działa na identycznych elementach.

    Ten IRF cyka z różną częstotliwoscią w zależnosci od tego jakie napiecie zasilania ustawie, przy 5v wolne cykanie, przy 9v cykanie szybkie i powyzej 9 v nie da się ustawić, a mam zasilacz regulowany od 3-30v..

    Dodano po 1 [godziny] 45 [minuty]:

    3 nowe układy NE555 były wadliwe.. założyłem jakiś stary i jak ręką odjął, od razu wszystko ryszuło..

  • #1109 08 Lip 2014 20:00
    Adrian7
    Poziom 8  

    Panowie mam pewnien problem z moim zegarkiem. Otoż dzała on już od kilku miesiecy bez wiekszych problemow jednak trapi mnie neonówka między lampami. Wlutowałem taka wyjętą z próbnika i wszystko śmiga bardzo fajnie lecz po jakiejś godzinie neonówka zaczyna migać potem miga coraz słabiej aż do całkowitego zgaśnięcia. Po wyłączeniu zegarka i ponownym jego odpaleniu neonówka znowu świeci tak jak powinna lecz po chwili gaśnie. Czasem też gdy zegarek sobie chodzi bez przerwy 2 tygodnie to zdarzy się że neonówka na chwile ożyje ale niestety jest to chwilowy efekt. Czy ktos potrafi zdiagnozować ten problem? Na końcu dodam że pracuje ona na napięciu 133V

  • #1110 10 Lip 2014 00:13
    Gonza
    Poziom 27  

    Jak wyjąłeś neonówkę z próbnika, to odlutowałeś od niej rezystor który tam był?

    133V to być może za mało dla Twojej neonówki, spróbuj podwyższyć delikatnie napięcie o parę V. Jakie lampy masz w zegarze?

TME logo Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
TME Logo