Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak podłączyć regulator do Vitopend 100

radoslaw13 28 Feb 2007 20:44 21402 31
  • #1
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Mam piec vitopend 100 bez pogodówki i regulator pokojowy PT21 (zwykły on/off) . Nie wiem gdzie go wpiąć. W piecu, pod blachą jest schemat połączeń, ale nic konstruktywnego z tej literatury nie wyszło.
    Znalazłem jedną zworę, ale chyba w zasilaniu. Po jej wypięciu piec testuje się i milczy.
    Jest kostka X3 do której można coś podłączyć, tak przynajmniej wynika ze schematu.
    Przeszukałem elkę, wszędzie jest: "usuń zworę", a tutaj brak zwory, czyli klapa.
    Proszę o pomoc.
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    Prawdopodobnie tam gdzie jest zwora powinieneś podłączyć regulator.
    Czy ten piec grzeje również cw użytkową ? Jeżeli tak to przy wyjętej tej zworze powinien się załączyćw chwili zaporzebowania na cw. Uwaga - jeżeli masz zasobnik CWU to może odrazu nie ruszyć , dopiero jak spadnie temperatura na zasobniku.
    Pozdr.J.
  • #3
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Mam zasobnik, ale chodzi mi o to, że po wypięciu zwory nie pracuje pompka obiegu c.o.
    Temperatura w zasobniku mogła być istotnie zbyt wysoka
    Zwora łączy "1" i "L" czyli fazę 220V.
    Nie wiem jak jest tutaj realizowane sterowanie. Czy zwiera i rozwiera się zasilanie 220V części układu, czy też steruje się niskimi napięciami.
    Jesli zasilanie, to prawdopodobnie trzeba usunąć tą zworę.
    Piec ma kilka miesięcy i nie chcę go przypadkiem skopać.
    Dlatego nie chcę eksperymentować i poczekam aż ktoś to "prawdopodobnie" potwierdzi lub zaprzeczy.
    Może te fotki w czymś pomogą.
  • #4
    radoslaw13
    Monitors specialist
    "... i wśród przyjaciół psy zająca zjadły"
    " Umiesz liczyć? Licz na siebie."
    To wszystko co mi przychodzi do głowy.

    Widzę, że Viesmann nie cieszy się zbyt dużą popularnością na tym foum.
    Na innych forach jest pobobnie. Niektórzy wręcz nie chcą mieć z tą firmą nic wspólnego. Podobno odmawiają montażu i serwisu tych pieców.
    Ciekaw jestem czy to prawda? A jesli tak, to dlaczego?
    Puki co jestem zadowolony.

    Sterownik podłączyłem, działa prawidłowo.
    Jest jedno ale...
    Żona nie jest zadowolona, dla niej 20°C w nocy to za zimno.
    Dobrze że mam kominek, inaczej wydałbym majątek na ogrzewanie.
  • #5
    znx
    Level 13  
    Jak podpiąłeś sterownik pod wtyk nr96 zaciski 1 i L, to podpiąłeś prawidłowo.
    Można zastosować zwykły Euroster np.2020 lub inny (o wiele tańszy,
    niż oryginalny).
  • #6
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Tak właśnie podłączyłem.
    Dziwi mnie tylko dlaczego po kablach do sterownika biegnie 220V.
    Przecież można to zrobić na jakimś bezpiecznym napięciu.

    Zakupiłem sterownik PT21.
    Ma dużo więcej możliwości niż EUROSTER. Gorzej wygląda, ale co mi po wyglądzie.
    Cena jest podobna.
    Nie wiem tylko jak z awaryjnością. Czas pokaże.
    Narazie jestem zadowolony.
  • #7
    dziubek102
    Heating systems specialist
    oryginalny, cyfrowy działa na "bezpiecznym: :)
    220 dlatego iz działa w obwodach bezpieczenstwa a one musza byc proste i mało skaplikowane , nie jest winą firmy Viessman to ze, stac Cie na kocioł jeden z lepszych na rynku a zarazem lekko drogawy, a nie stac Cie na oryginalny sterownik .
  • #8
    radoslaw13
    Monitors specialist
    A to mi pojechałeś....
    Nikt nie powiedział, że mnie nie stać.
    Nie byłem świadomy czym różnią się te sterowniki. Według informacji otrzymanych na forum, miał to być regulator działający na zasadzie on/off.
    Więc na logikę po co mam wydawać 3 razy więcej, jeśli mogę mieć coś podobnego dużo taniej? Napis Viessmann nie jest mi do niczego potrzebny.

    A tak swoją drogą:
    Po kilku dniach użytkowania nie bardzo podoba mi się taka zasada działania.
    Piec grzeje na full albo wcale. W łazience jest ciepło lub tak sobie. Przy rozpalonym kominku jest OK, ale podłoga chłodna. Nie przemyślałem tego wcześniej.
    Chyba pogodówka będzie lepszym rozwiązaniem. Trochę droższym, ale inny komfort.
  • Helpful post
    #9
    DonRomano
    Level 34  
    Witaj.
    Nie odzywałem się wcześniej ponieważ kompletnie nie znam viessmanów i po prostu nie wiem co i jak.
    Leżeli chodzi o komfort cieplny to jeżeli masz taką możliwość to pobaw się w kryzowanie grzejników.
    Jeżeli dodatkowo za zaworach zasilających grzejniki masz zamontowane głowice termostatyczne to można osiągnąć w miare równą temperaturę w całym domu.
    Pamiętaj, że grzejnik w okolicy sterownika nie może mieć głowicy termostatycznej i powinien być tak skryzowany aby umożliwiał zagrzanie pozostałych pomieszceń.
    Wtedy i tylko wtedy głowice na poszczególnych grzejnikach (pomieszczeniach) po zagrzaniu do odpowiedniej temperatury otoczenia odetną grzejnik.
    Kryzowanie polega na takim ustawieniu temperatury grzejnika aby różnica na jego powrocie była niższa o około 20 stopni niż na zasilanu.
    Warunkiem jest oczywiście poprawne dobranie grzejników do każdego pomieszczenia.
    Zakładam, że tak jest.

    Podłogówka oczywiście daje znacznie większy komfort oraz znaczne oszczędności w porównaniu z tradycyjnym ogrzewaniem grzejnikowym.
    Nie może być jednak stosowana tam gdzie stale przebywają ludzie (schorzenia reumatologiczne) oraz przez allergików (zwiększone kurzenie).
    Poza tym przy poprawnym jej sterowaniu jest rewelacyjna.
  • #10
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Sterownik jest w przedpokoju. Nie ma tam grzejnika, tylko podłogówka. Na parterze mam ok 30m2 podłogówki (kuchnia, przedpokój, łazienka)
    Temperatura rozkłada się równomiernie (parter jest półotwarty), tylko w łazience jest cieplej. Pod warunkiem, że piec grzeje.
    W przerwach pracy pieca, a są długie , podłoga stygnie. w łazience temperatura wyrównuje sie z pozostałą częścią budynku.
    Generalnie chodzi mi o to aby grzejniki były ciepłe lub lekko ciepłe stale.
    Podobno pogodówka umożliwia takie sterowanie piecem.
    Ciekaw jestem Waszej opinii na ten temat. Niektórzy mówią, że pogodówka to pomyłka, że nie daje się tego prawidłowo ustawić.
  • #11
    DonRomano
    Level 34  
    Nie za dobrze, że sterownik jest w miejscu gdzie przeważająca jest podłogówka.
    Ma ona ogromną bezwładność cieplną.
    Jeżeli chcesz aby grzejniki były cały czas ciepłe lub jak to nazywasz lekko ciepłe to są dwa wyjścia.
    Zastosować regulator pogodowy lub ręcznie zmieniać temperaturę na kotle w zależności od temperatury na zewnątrz i aktualnego zapotrzebowania na ciepło przez budynek.
    Śmieszne ale inaczej się nie da.
    Co do sterowania kotłem to nie podłogówka nim steruje, kotłem steruje jakiś tam sterownik.
    Jest nim właśnie regulator pogodowy lub np. termostat PT zainstalowany w pomieszczeniu wiodącym.
    Moim i nie tylko zdaniem podłogówka jest jednym z najlepszych sposobów ogrzewania pomieszczeń.
    Wiele zależy od jej wykonania i zastosowanych urządzeń sterujących.
    I tu jeszcze jedna uwaga, podłogówka jest pojęciem ogólnym.
    Właściwie istnieją jej dwa rodzaje.
    Jest nią tzw. "efekt ciepłej posadzki" lub właściwe ogrzewanie podłogowe.
    Różnią się one właśnie sposobem sterowania.
    W pierwszym podłoga grzeje wtedy gdy grzeje kocioł i grzejniki i jest sterowana tylko ogranicznikiem temperatury powrotu, w drugim ma osobny układ mieszaczowy sterowany pogodowo.
    Jeszcze raz powtarzam, jeżeli są prawidłowo ułożone rury w podłodze nie ma żadnych problemów z jej sterowaniem.
  • #12
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Małe sprostowanie; nie pisałem że podłogówka steruje piecem, tylko pogodówka czyli regulator pogodowy.

    Moim problemem nie jest podłogówka tyko sposób sterowania kotłem.
    Idealnie byłoby gdyby kocioł grzał non stop z tak mocą aby utrzymać żądaną temperaturę. Wiem, że tak się nie da.
    Reglator pogodowy steruje mocą pieca, co pozwala na jego dłuższą pracę.
    Piszesz, że moge ustawiać temperaturę ręcznie na kotle. Owszem, ale... kocioł załącza się i grzeje pełną mocą aż do uzyskania żądanej temperatury. Po chwili temperatura odadnie i znów się załączy. Tak się dzieje do momentu wyłączenia przez regulator pokojowy, czyli osiągnięcia żądanej temperatury w pokoju. Przy ustawieniu 40°C na kotle, włącza sie co 4-5min. Troche sporo.
    Dlatego myślę o regulatorze pogodowym. Trochę późno, ale cóż... nie na wszystkim człowiek musi się znać.

    Dodano po 6 [minuty]:

    A co do umieszczenia regulatora: jest OK.
    Jak pisałem wczesniej parter jest półotwarty.
    Pomieszczenia nagrzewają się równomiernie.
    Z pewnością inaczej byś ocenił po zobaczeniu całości.
  • #13
    DonRomano
    Level 34  
    Upss... faktycznie. :D
    Dzisiaj nie mam siły już pisać .
    Miłej nocy.
  • #14
    Charlie_JL
    Level 11  
    Witajcie

    Regulator pogodowy , nie wiele Ci da ,poza tym szkoda pieniędzy jest wiele droższy niż vitotronic 100 .Dopiero model vitotronic 200 i 300 obsługuje tą funkcje. Moja rada : zmień lokalizacje sterownika , pobaw się w regulacje ogrzewania podłogowego ( nie wiem co masz zawory RTL , czy szafkę z siłownikami ) , i pokryzuj grzejniki .
    RADA DLA NASTĘPNYCH PYTAJĄCYCH !!!
    KAŻDA INSTALACJA MUSI BYĆ WYREGULOWANA
    !!! , bo źle wyregulowana instalacja potrafi robić cuda !!!
    Jak masz źle zrobioną ( pomyślaną) instalacje to przysłowiowa woda z Wisły Ci nie pomoże

    PS
    Jakby ktoś chciał jakąś instrukcje do Viessmanna (obsługi, montażu , serwisowe ) dajcie znać mam dostęp do takich rzeczy w formie elektronicznej .
    Charlie_jl

    Dodano po 10 [minuty]:

    Masz instrukcje obsługi vitotronica 200 z pogodówką, poczytaj zanim kupisz .
    PS
    Jak chcesz to mogę CI sprzedać ten regulator , mam przedstawicielstwo na Viessmana
    Attachments:
  • #15
    radoslaw13
    Monitors specialist
    :arrow: Charlie_JL
    Pisałem, pisałem, chyba na próżno. Może jeszcze raz.
    Instalacja jako taka jest OK. Temperatura na całym parterze (narazie tylko parter użytkuję) rozkłada się równomiernie. Więc co tutaj mi kryzowanie pomoże? A co poprawi zmiana lokalizacji sterownika?
    Generalnie chodzi mi o to, że piec pracuje pełną parą lub wcale. Nic pośredniego.
    Może będzie łatwiej jak zadam konkretne pytania:

    W jaki sposób mogę modulować moc palnika?
    Dlaczego regulator pogodowy nic mi nie da?
  • #16
    Charlie_JL
    Level 11  
    witaj
    Generalnie widzę że chodzi Ci o 2 rzeczy:
    * aby grzejniki były ciepłe lub lekko ciepłe stale.
    * w jaki sposób możesz modulować moc palnika?

    reasumując czyli chcesz zachować STAŁY komfort cieplny w domku , jednak nie odpowiem na Twe pytanie jak nie odpowiesz na moje zadane w wcześniejszym poście (konstrukcja instalacji , rodzaj instalacji, zawory RTL , głowice)
    Krótkie odpowiedzi na krótkie pytania ::D
    Palnik w modelu vitopend100 z vitotronikiem 100 moduluje się sam , czyli automatycznie dostosowuje swą moc w zakresie 8-24 kw w zależności od obciążenia ( nie jesteś nawet tego zaobserwować!! bez przyrządów ).
    np. zasobnik CWU wygrzewa z mocą 24 kW !!!!

    Regulator pogodowy w wielkim skrócie przygotowuje kocioł na nadchodzące obciążenie lub odciążenie instalacji CO. Ustala tzw. krzywe grzewcze, i jest "opłacalne" na dużych zładach wody (duże moce),

    Poza tym ja widzę problem u Ciebie na temperaturze wewnątrz budynku ,
    , ale do tego potrzebuje odpowiedzi na zadane pytania.
    Pozdr.
    Charlie_jl
    PS
    Czytać umie , nawet ze zrozumieniem :D
  • #17
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Pytasz mnie o takie rzeczy a ja się na tym znam jak pewne zwierzę na gwiazdach.
    Może pokrótce: piec z zasobnikiem 120L. cyrkulacja do trzech punktów.
    szafka z rozdzielaczem, 6 grzejników, 30m2 ogrzewania podłogowego a właściwie podgrzewania podłogowego.
    Podłogówka nie ma pełnić roli grzewczej, ma tylko zapewnić komfort ciepłej podłogi.
    Przedpokój, kuchnia i salon (55m2) tworzą przestrzeń półotwartą.
    W kuchni i przedpokoju nie ma grzejników. Mimo to temperatura rozkłada się równomiernie.
    Na grzejnikach są zawory z termostatem. Pominę może powód dla którego tak jest. W chwili obecnej są ustawione na full. Nie ma problemu ze złym rozkładem temperatur w pokojach więc nie mam powodu tego zmieniać.

    Istotnie chodzi mi o to: "aby grzejniki były ciepłe lub lekko ciepłe stale. "
    Tak sie nie da, ale np piec mógłby grzać mocą minimalną.
    Napisałeś: "Palnik w modelu vitopend100 z vitotronikiem 100 moduluje się sam".
    czyli instalując taki sterownik osiągnął bym cel?
  • #18
    DonRomano
    Level 34  
    Możesz ustawić na kotle temperaturę minimalną, wtedy osiągniesz zamieżony cel oczywiście do momentu gdy euroster wyłączy kocioł po osiągnięciu zadanej temperatury.
    Regularor pogodowy jak najbardziej jest do tego stworzony.
    Reguluje on temperaturę wodu układzie głównie w zależności od temperatury na zennątrz na podstawie tzw. krzywej grzewczej.
    Sterownik typu włącz-wyłącz (euroster)powinien być zainstalowany w najchłodniejszym miejscu.
    Umożliwia to poprawne działanie zaworów termostatycznych na grzejnikach, które ustawia się na żądaną temperaturę pomieszczeń.

    Coś jeszcze nie wiesz?
  • #19
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Minimalną temperaturą jaką mogę ustawić na kotle to 40 °C.
    Wtedy piec włącza mi się co ok 5 min.
    Nie wiem czy takie grzanie "skokami" pełną mocą jest odpowiednie.
    Chyba lepiej mniejszą mocą i z mniejszą ilością załączeń.

    Sterownik pogodowy... cóż trzeba będzie nad tym pomysleć.
    Część osób mówi, że to pomyłka. Na forach i od fachowców słyszę, że pogodówka nie spełnia swoich zadań. Ponoć ciężko w coś tam utrafić i (tak jak napisał Charlie_JL) nie jest opłacalna.


    :arrow: Charlie_JL
    Zaciekawiłaś mnie vitotronikiem 100. Możesz coś bliżej na temat modulacji za pomocą tego sterownika?
  • #20
    Charlie_JL
    Level 11  
    Witajcie

    Vitotronic 100 jest seryjnie montowanym w kotle 1-funk. sterownikiem , wiec zapewnie taki masz właśnie założony (przyciski i kawałek wyświetlacza w kotle to właśnie Vitotronic !!!) i on już się moduluje


    "Palnik w modelu vitopend100 z vitotronikiem 100 moduluje się sam"
    , napisałem tak bo występuje w różnych konfiguracjach .--dla wyjaśnienia


    Z poziomu użytkownika nie jesteś w stanie nic ustawić ,poza podstawowymi funkcjami , ja jednak szukał bym przyczyny w instalacji , a nie w kotłowni .
    Najlepsza metoda i to nie żart , bo wiele razy skutkowało !!!!
    1.Odłącz Eurostera czy co Ty tam masz , i reguluj instalacje głowicami na grzejnikach . zmniejsz temperaturę wychodzącą z kotła , spowodujesz większą bezwładność instalacji , może działać lepiej niż z regulatorem.


    I nie zgodzę się z DonRomano

    Cytat:
    "Sterownik typu włącz-wyłącz (euroster)powinien być zainstalowany w najchłodniejszym miejscu. "

    To co wystawić go na dwór , czy w garażu ?? bezsens !!!!
    Mimo wielu Twych zasług dla ELKI , podważę opinię

    Sterownik powinien być tam gdzie najczęściej się przebywa , salon , pokój dzienny, jadalnia , ma powodować komfort użytkowania dla użytkownika , a nie tylko powodować oszczędności !!! ( chociasz jak dasz go w najzimniejszym miejscu to i tak nawet nie spowoduje oszczędności)


    PS
    niepokoi mnie to " Na grzejnikach są zawory z termostatem. Pominę może powód dla którego tak jest. W chwili obecnej są ustawione na full."
    może tam jest przyczyna ??

    Jak chcesz to mogę dołożyć na Downa serwisówkę vitotronika 100 ,i będziesz się mógł bawić w poiomy kodowania I i II , ale to na własna odpowiedzialność . :D
  • #21
    radoslaw13
    Monitors specialist
    :arrow: Charlie_JL
    W jaki sposób instalacja może wpłynąć na piec aby ten grzał z małą mocą?
    Chcesz szukać przyczyny w instalacji, ale przyczyny czego?
    Napisałeś, że wiesz o co mi chodzi.
    Charlie_JL wrote:
    witaj
    Generalnie widzę że chodzi Ci o 2 rzeczy:
    * aby grzejniki były ciepłe lub lekko ciepłe stale.
    * w jaki sposób możesz modulować moc palnika?


    Nie zgodzę się z Twoją radą:
    Charlie_JL wrote:

    Najlepsza metoda i to nie żart , bo wiele razy skutkowało !!!!
    1.Odłącz Eurostera czy co Ty tam masz , i reguluj instalacje głowicami na grzejnikach . zmniejsz temperaturę wychodzącą z kotła , spowodujesz większą bezwładność instalacji , może działać lepiej niż z regulatorem.

    Na samym początku tak właśnie miałem. Stąd te głowice termostatyczne.
    Ten układ ma dwie wady.
    1) Brak możliwości zaprogramowania. Aby zmienić temperaturę w pomieszczeniu musiałem podejść do każdego grzejnika lub zmienić temperaturę grzania na piecu.
    2) Piec załączał się co kilka minut, ok 200 razy na dobę. W ciągu tygodnia spalił 105m3 gazu.
    reasumując: niski komfort i finansowa klapa.

    Zastosowanie regulatora pokojowego spowodowało spadek zużycia gazu do ok 4-5m3 na dobę. W sposób istotny podniosło komfort użytkowania

    Uważam, że instalację mam OK. Chcę jedynie aby piec grzał z mniejszą mocą. Nie jest to żaden problem,a jedynie chęć poprawy komfortu cieplnego. W chwili obecnej nie jest źle, ale...
    np. rano, gdy podwyższam temperaturę o 2°C, piec zachowuje sie tak jak pisałem wcześniej. Załącza się co kilka minut z pełną mocą, (przynajmniej tak mi się wydaje że jest full) do momentu aż regulator pokojowy go nie wyłączy. Myślę,że mógłby pracować stale z niską mocą.
    Później, gdy obniżam temperaturę o 1°C, piec milczy kilka godzin. W tym czasie podłogi stygną, w łazience też nie jest komfortowo.
    To są drobiazgi, wiem, ale jeśli można coś poprawić to dlaczego tego nie zrobić?
    Obniżyłem temperaturę na piecu do 40°C (minimum), zmniejszę jeszcze histerezę regulatora pokojowego. Zwiększy to częstotliwość załączania pieca. Zobaczymy o ile wzrośnie zużycie gazu.

    Ponawiam pytanie związane z regulatorem pogodowym.
    Zainstalować, czy nie?
    Poprawi sterowanie mocą pieca, czy może w moim przypadku to pomyłka?
  • #22
    DonRomano
    Level 34  
    Ogólnie rzecz biorąc regulator pogodowy poprawi komfort cieplny mieszkania (domu).
    Grzejniki będą ciepłe lub gorące przez cały czas, będzie tak jak chcesz ale...
    To Cię będzie drożej kosztowało, niestety tak jest i już.
    Musisz sam wybrać, albo oszczędnie albo komfortowo.
  • #23
    Charlie_JL
    Level 11  
    I dobre informacje wyciągnąłem od Ciebie , napisałeś w końcu to co chciałem od początku Z tego co widzę to niestety masz coś nie tak z instalacją , ponieważ ,
    * Piec załączał się co kilka minut, ok 200 razy na dobę. wniosek instalacja źle wyregulowana łapie tzw. krótki obieg !!!

    * W tym czasie podłogi stygną, w łazience też nie jest komfortowo. wniosek ogrzewanie podłogowe nie jest regulowane przez piec, więc już tak będzie i nic nie zrobimy .


    :cry:
    Wniosek doprowadź instalacje do porządku ,pamiętając jedną zasadę , woda idzie tam gdzie ma lżej( mniejsze opory) !!!! wtedy będziesz zadowolony z eurostera a , o pogodówce zapomnij , chyba lubisz drogie zabawki.
  • #24
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Dwie wypowiedzi - dwa zdania na temat pogodówki.
    Cóż zatem, ja laik, mam o tym sądzić?

    :arrow: Charlie_JL
    Instalacja łapie krótki obieg?
    Obieg jest taki:
    Z pieca drubą, miedzianą rurą idzie do rozdzielacza. Z rozdzielacza rurkami 16 mm biegnie do ośmiu odbiorników. Do każdego oddzielnie.
    Nie ma innego obiegu.
    Podczas pracy pieca, grzejniki są gorące. Nie czuję różnicy ciepłoty między nimi.
    Wegług mnie piec nagrzewa wodę do żądanej temperatury, pompka obiegu pracuje non stop. Wymuszony obieg ostudzi wodę w układzie o kilka stopni w kilka minut. Piec załączy się i podgrzeje ją równie szybko, bo grzeje pełną mocą.
    Co jest nieprawidłowe w moim rozumowaniu?
    Dlaczego mam zapomnieć o pogodówce?

    :arrow: DonRomano
    Co masz na myśli pisząc, że pogodówka będzie mnie drożej kosztowała?
    - kosz instalacji
    - czy może większe zużycie gazu?
  • #25
    Charlie_JL
    Level 11  
    na początek cytat ze strony :
    http://www.budujemydom.pl/abc/1138_do_czego_sluzy_regulator_pogodowy/

    "Regulatory pogodowe w instalacjach domów jednorodzinnych mają w zasadzie ograniczone zastosowanie. Ich zadaniem jest przede wszystkim utrzymywanie mocy grzewczej na poziomie uzależnionym od warunków zewnętrznych, a przecież do ustawiania temperatury w poszczególnych pomieszczeniach wystarczą termostatyczne głowice przygrzejnikowe."


    " Z pieca grubą, miedzianą rurą idzie do rozdzielacza. Z rozdzielacza rurkami 16 mm biegnie do ośmiu odbiorników. Do każdego oddzielnie."


    Do każdego odbiornika idzie inna długość przewodu (różne opory) , każdy grzejnik jest innych rozmiarów (różne opory) , DLATEGO TRZEBA TO WYREGULOWAć

    wersja dla " spec od monitorów " :D aby układ działał prawidłowo na wszystkich wyjściach musi być jednakowy opór ":D

    Technicznie odpowiedzi :
    pompa pracuje cały czas i tak ma być , palnik faktycznie startuje z maksem ale później około 5 sek , się moduluje do żądanej mocy!!!!
  • #26
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Przejechałeś się po moim "tytule". Nie prosiłem o niego, sami mi dali, bez mojej zgody zresztą.

    A wracając do tematu
    Piszesz o oporach. Nie da sie tego tak prosto przełożyć na elektronikę, bo... jednakowy opór -> jednakowa moc. A w każdym pomieszczeniu jest potrzebna inna moc. Moc odkłada sie przede wszystkim na grzejnikach.
    Ale może dość takich dywagacji.

    Napisałem wczesniej, że w pomieszczeniach jest równa temperatura z wyjątkiem łazienki.
    Akurat jest takie ułożenie, że największe grzejniki są najdalej od rozdzielacza. Więc opory się mniej więcej wyrównują. Tak myślę, bo nie wiem jak sprawdzić. Masz na to jakiś sposób?
    Mówisz "wyregulować", tzn?
    Kryzować grzejniki?
    A może założyć zwykłe głowice? Będzie łatwiej regulować.
    Co mam sprawdzać podczas tych regulacji?
    Skąd mam wiedzieć, że już jest dobrze?


    Jeszcze jedno, napisałeś:
    "palnik faktycznie startuje z maksem ale później około 5 sek , się moduluje do żądanej mocy!!!!"
    Co wpływa na modulację mocy palnika?
    Jakie czynniki określają potrzebną moc?
  • Helpful post
    #27
    Charlie_JL
    Level 11  
    W wielkim skrócie :
    Jeżeli jest duży grzejnik i jest do niego dużo rury ma większy opór ,jak mały grzejnik zaraz przy rozdzielaczu to mały opór na instalacji ,przez niego pójdzie woda .A woda to takie diabelstwo ze idzie tam gdzie ma lżej !!!! nic tylko czysta fizyka. , kryzując instalacje szczególnie małe grzejniki na początku zyskasz to ze cała woda popłynie równomiernie i kocioł nie będzie grzał skokami jak pisałeś włączał się około 200 razy /doba .
    Wytłumaczę dlaczego 200 razy na zasadzie krótkiego cylku:
    start palnika , pompa pracuje ,
    woda idzie na rozdzielacz
    z rozdzielacza zamyka się obieg na grzejniku który powoduje najmniejsze opory
    woda wraca do kotła ,pierwszy grzejnik wygrzewa się chwilę do momentu zamknięcia głowicy( grzejnika) , i do kotła nagle wraca wysoka temeratura , więc kocioł Wyłącza palnik , pompa nadal pracuje , ściągając wodę z dalszej nie wygrzanej części instalacji , więc kocioł włącza palnik . I tak dalej , dalej i dalej

    Prościej się już nie da wytłumaczyć , albo ja już nie potrafię

    Info techniczne :
    Kocioł mierzy temperaturę wracającą do kotła i decyduje na czy ma włączyć palnik czy nie , aby uzyskać nastawioną temperature

    Co wpływa na modulację mocy palnika? ,Jakie czynniki określają potrzebną moc? -, -wiele czynników , różnica temp. do zniwelowania , czas pracy , ilość włączeń itp

    PS
    Jak uraził żarcik to przepraszam , sam jestem elektronik/informatyk ale tylko wyedukowany , zawód jak widzisz inny --takie życie , więc mam czasami takie skojarzenia elektroniczno/hydrauliczne



    :D:D


    A TERAZ INFO DLA POKOLEŃ I NASTĘPNYCH PYTAJĄCYCH BUDUJĄCYCH SIĘ !!
    * Na początku budowy już musicie wiedzieć jakim paliwem chcecie grzać,a najlepiej modelem kotła
    * Jaką chcecie mieć instalację rodzaj , materiał
    * Solidny projekt z wyliczeniami to podstawa !!!!
    * Złotym Rączką robiącym bez projektu za drobne i "na pałę " mówcie ---NIE
    * Jak źle wykonacie, policzycie , wyregulujecie instalację , to najlepszy regulator i kocioł wam nie pomoże !!!!
    Nie warto oszczędzać na instalacji , bo później takie oszczędności się mszczą

    Charlie_jl
  • #28
    radoslaw13
    Monitors specialist
    To co napisałeś jest logiczne, ale uzasadnienie taką "czystą fizyką" nie jest trafne.
    Ciśnienie wody rozkłada się równo na każdy cm2. Zatem w każdej rurce o równym przekroju ciśnienie będzie identyczne. Co za tym idzie przepływ też.
    Mały grzejnik nie zdoła odebrać takiej ilości ciepła od wody co duży. Dodatkowo krótka rurka spowoduje szybszy powrót gorącej wody do pieca.
    Tak czy siak skutek jest taki jak opisałeś.

    Cóż... powalczę. Tylko zamiast kryz wstawię zwykłe zawory. Też ograniczają przepływ.
    Ale to już w przyszłym sezonie.
    Serdeczne dzieki za pomoc.
  • Helpful post
    #29
    Adam-T
    Level 41  
    radoslaw13 wrote:
    Na grzejnikach są zawory z termostatem.


    Często takie zawory mają w sobie nastawialną kryze, sprawdź to u siebie.

    Pozdrawiam
    Adam
  • #30
    radoslaw13
    Monitors specialist
    Istotnie, jest coś do pokręcenia.
    Po zdjęciu główki widać czarny plastik z cyframi od 1 do 6.
    Zawór jest firmy SCHLOSSER.

    Zatem czas na zabawę. :D