Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

łącznik bezstykowy dla silnika 3f 380VAC

Hugo333 03 Mar 2007 11:49 2464 14
  • #1 03 Mar 2007 11:49
    Hugo333
    Poziom 14  

    Poszukuję jakiegoś prostego schematu łącznika bezstykowego nawrotnego(zmiana kierunku obrotów - prawo, lewo) dla silnika 3f 380VAC, 180W, gwiazda.
    Z góry dziękuję.

    0 14
  • #2 03 Mar 2007 14:39
    paluszasty
    Poziom 23  

    Zmiana kierunku obrptow silnika 3-fazowego odbywa sie poprzez zamiane między sobą 2 faz.Ukłąd taki mozna zbudowac bardzo prosto w oparciu o tyrystory. Bierzesz 4 tyrysttory, 2 właczasz w obwód normalnie a 2 jak by bna krzyż i zalaznei od tego która z par jest aktualnei załączona, wtedy Twój silnik kręci sie w prawo/lewo. Jak byś nei rozumiał jak to zrobic, to nappisz. teraz nei jestem w domu i nie moge narysowac schematu, ale wieczorem, jak nie zapomne to postaram sie go zamiescic.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 03 Mar 2007 19:03
    Hugo333
    Poziom 14  

    Jak zmienić obroty to ja wiem, natomiast nie jestem w stanie opracować takiego układu. A czy to będzie z kontrolą przejścia sinusoidy przez zero?
    Pozdrawiam

    0
  • Pomocny post
    #4 03 Mar 2007 21:29
    paluszasty
    Poziom 23  

    Tak jak obiecałem zamieszczem schemat. Co do uzycia komkretnych triaków uzył bym np BTA25/600 jest dośc drogi ok 15-20zł/szt, ale ma wyprowadzenei konektorowe, wygodniejsze dla kabli zasilających silnik,a jak chcesz w zwykłej obudowie TO220 to np BTB 24/600 (koszt ok 5zł/szt) . Obydwa mają max. prąd 25A i napięcie 600V, duzy zapas, ale wg mnei tak bylo by lepiej. Co do optotriaka jeśli ma być przełączany w zerze to np MOC3041, jesli bez ukłądu przełączania w zerze to np MOC3020. Rezystory dobierz wg pradu bramki triaka, nie sprawdzałęm, ale łatwo to wyliczyć, tak samo rezystory przez które podłaczoan jest dioda w optotriaku. dobierz wg prądu tej diody. wszystko znajdziesz juz w nocie katalogowej triaka i optoriaka jaki wybierzesz.

    -1
  • #5 03 Mar 2007 21:54
    petrakwap
    Poziom 17  

    paluszasty napisał:
    ...


    Witam :D
    na moim kompie,nie potrafię odczytać opisu drugiego złącza z którego zasilane są ledy w optotriaku,proszę podaj opis pin 1,2,3 :)
    układ ciekawy
    dzięki :)
    piotr

    0
  • #6 03 Mar 2007 21:57
    paluszasty
    Poziom 23  

    1-Obroty 2
    2-Obroty 1
    3-Masa
    A co do problemów z czytelnością, przepraszam serdecznei , ale nei mogłem zrobić pdf-u z pliku protela, wiec niestety musiałem z tego JPGa zrobić, i zmniejszyć czytelnośc :(...Ale mam nadziej ze schemat jest czytelny.
    Pozdrawiam

    0
  • #7 03 Mar 2007 22:14
    petrakwap
    Poziom 17  

    paluszasty napisał:
    1-Obroty 2
    2-Obroty 1
    3-Masa
    A co do problemów z czytelnością, przepraszam serdecznei , ale nei mogłem zrobić pdf-u z pliku protela, wiec niestety musiałem z tego JPGa zrobić, i zmniejszyć czytelnośc :(...Ale mam nadziej ze schemat jest czytelny.
    Pozdrawiam


    dzięki :) łapię sterowanie nap. = logika,cóz wzrok to moja wina + 7 drp
    to ja dziękuje za pomoc :)

    0
  • #8 04 Mar 2007 00:24
    Hugo333
    Poziom 14  

    Serdeczne dzięki. A jak dorzucę jeszcze jedną gałąź dla trzeciej fazy aby mieć pełny łącznik to będzie działać ?
    Pozdrawiam.

    0
  • #9 04 Mar 2007 08:46
    petrakwap
    Poziom 17  

    chodzi Ci o pełne wyłącz?,takie coś moim zdaniem powinno być,bowiem gwałtowna zmiana kierunku obrotów wzmaga prąd hamowania,stąd między sygnałami ser. opto powinna być doza zwłoka,lub układ
    hamowania wału silnika przy jego pełnym wył.W przeciwnym razie coś się zdymi

    0
  • #10 04 Mar 2007 09:47
    Hugo333
    Poziom 14  

    Właśnie, chodzi o wyłącz na trzech fazach, natomiast rewers musi nastąpić oczywiście po uprzednim zatrzymaniu silnika, tymbardziej że mój silnik posiada cieniutki wałek zdawczy i mógłby się ukręcić.

    0
  • #11 04 Mar 2007 10:25
    petrakwap
    Poziom 17  

    ja tam nie chce się wymądrzać bo "elektronika dobry sługa lecz zły pan"!,a ponieważ wolę trzymać rękę na
    pulsie = twarde wyłącz wszystkich trzech faz = jak hard
    switch czyli stycznik :)
    polecam!

    ps.piszę to po czasie.nie chodzi mi o sprzeczkę :),bo problem jest ciekawy
    a ja bardzo!,dlatego wklejam PDF,i rys. z pytaniem JPG!:),jaki?,jak najprostszy = minimum elektroniki proponujesz przyjacielu :)
    pozdrawiam :)

    1
  • #12 04 Mar 2007 18:47
    Hugo333
    Poziom 14  

    Odnośnie tego jpeg'a to w dtr stoi napisane że pin 3 tego układu jest niepodłączony, a detekcja odbywa się po między pinem 4 a 6, no chyba że się mylę.

    0
  • #14 04 Mar 2007 23:14
    paluszasty
    Poziom 23  

    Cóz z załączaniem trzeciej fazy nei bedzie problemu. Wystarczy dodac 1 triak, 1 optotriak, i 2 diody, tak zeby 3 faza byłą załaczona zawsze, niezaleznie od kierunków obrotu. Mozna by sie pobawic w ukłąd który uniemozliwia załączenie na raz obrotów w prawo i w lewo, nie bedzie to nic trudnego, i jakis układ który pozwala na załączenei obrotów w przeciwnym kieryunku dopiero po jakims czasie usatalonym empirycznei baź po zatrzymaniu silnika, (jakis czujnik). Jak mają byc te wszystkie dodatki to polecał bym uzycie mikrokontrolera..najszybcieiej by było.
    Pozdrawiam

    0
  • #15 05 Mar 2007 00:58
    petrakwap
    Poziom 17  

    paluszasty napisał:
    Cóz z załączaniem trzeciej fazy nei bedzie problemu. Wystarczy dodac 1 triak, 1 optotriak, i 2 diody, tak zeby 3 faza byłą załaczona zawsze, niezaleznie od kierunków obrotu.


    Witam :),ja tobie ufam bo mi sie dziełko spodobało!,ale nie ufam półprzewodnikom,a dlatego że w sieci zachowują sie w sposób dziwny i nie zrozumiały,włączając się same,niezależnie od imp . ster,nie chcę tu poruszać
    tematu zakłóceń w sieci,bo w innym wątku za to po pysku dostałem,nie wiemy co dzieje sie w sieci (a ja już wiem że jest wykorzystywana do przesyłania syg. info,jak tez wiem że występują szybko-zniene = pulsacje!
    łapiesz?,dlatego musiałbyś stosować filtry,bo lubią się same włączać i triaki i tyrystory,które same = bo .dziś bardzo szybkie i stosowane = produkują śmieci na sieci!,co do włączonej stale fazy nie ma zgody,o tyle o ile zastosujesz twarde wył!,wszystkich faz = inaczej SEP Cię zbije na kwaśne jabłko!
    Cytat:

    Mozna by sie pobawic w ukłąd który uniemozliwia załączenie na raz obrotów w prawo i w lewo, nie bedzie to nic trudnego, i jakis układ który pozwala na załączenei obrotów w przeciwnym kieryunku dopiero po jakims czasie usatalonym empirycznei baź po zatrzymaniu silnika, (jakis czujnik). Jak mają byc te wszystkie dodatki to polecał bym uzycie mikrokontrolera..najszybcieiej by było.
    Pozdrawiam


    pomysł z prockiem jest dobry,a nawet bardzo! :)!,ale ja jeszcze choć bardzo chcę = nie potrafię!,lepiej może by mi wyszło z eeprom bądź flasch,adresowaine dekoder i jazda! = lecz to jest w fazie pomysłu.
    pozdrawiam ciepło :)
    piotr

    1