Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik do ładowania akumulatorów i już.

twingo 04 Mar 2007 21:51 98905 87
  • #31
    twingo
    Poziom 17  
    Awdeg napisał:
    Poważnym błędem jest brak bezpiecznika na wyjściu prostownika,który zabezpieczałby w razie przebicia mostka.Prosze sobie wyobrazić : nas nie ma w pobliżu,przebiciu uległ mostek akumlator rozgrzewa przewody do czerwoności a akumlator jest ładowany w samochodzie jest to benzyniak który stoi w garażu...Poza tym uważam ,ze bezpiecznik sieciowy powinien być termiczny umieszczony na uzwojeniu trafa.


    Schemat poprawiłem - jest bezpiecznik na wyjściu.

    P.S.
    Nie wbudowałem gaśnicy - za mała obudowa :D
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • #32
    Hydro Aquatic
    Poziom 10  
    moim zdaniem przycisk powinien byc na odwrów :) 1*12
    0
    2*24

    ogolnie ldany projekt
  • Serwerowe OpowieściSerwerowe Opowieści
  • #34
    h jaworski
    Specjalista AGD
    do autora postu @ Moim zdaniem powinieneś zmienić tytuł z „idiotoodporny” na „nie dla idiotów „ z prostej przyczyny nie ma żadnych zabezpieczeń nie zabezpiecza przed odwrotnie podłączonym zasilaniem nie zabezpiecza przed podłączeniem akumulatora 12v pod 24v zasilania nie zabezpiecza przed nadmiernym naładowaniem jedynie jakie zabezpieczenie posiada to zabezpiecza przed wątpliwe zabezpieczenie przed zwarciem akumulatora a dlatego wątpliwe bo ciekami mnie co się stanie bak bym tak rzucił klucz 14 tak aby zwarł klemy i tak będzie uszkodzenie i tak a to że się wyłączy prostownik to praktycznie nie ma żadnego znaczenia
  • #35
    Adamcall
    Poziom 17  
    Kolego h jaworski ja może się źle wyraziłem ponieważ chodziło mi o samą istotę przełączania napięcia z 12V na 24v. Kawał czasu temu zrobiłem tak i do tej pory działa bezawaryjnie. Zabezpieczenie przed odwrotnym podpięciem przecież posiada (dioda sterująca PK2). Sory za rysunek ale nie
    posiadam skanera tylko kamerę internetową.
  • #36
    Sebastianolek
    Poziom 13  
    A gdzie kupywałeś te takie gumki na kable co wychodza z obudowy ?? Bo Fajne są i bardzo niezbędne.
  • #37
    twingo
    Poziom 17  
    Sebastianolek napisał:
    A gdzie kupywałeś te takie gumki na kable co wychodza z obudowy ?? Bo Fajne są i bardzo niezbędne.


    W elektronicznym.

    Dzisiaj po próbach z obciążeniem okazało się, że wewnątrz obudowy po kilku godzinach jest temp. 65C. Zdecydowałem się dołożyć wentylatorek i bezpiecznik polimerowy na wyście 8A serii Eurofuse zamiast topikowego.
  • #38
    dioda.tychy
    Poziom 12  
    żem ostatnio złożył i uruchomił ładowarko-zasilacz na LM 338T - 15V 5A z ograniczeniem prądowym i działa bez zarzutu - pełny automat: czyli - ustawiamy napięcie potem prąd i żadnej wartości podczas łądowania nie przekroczy -> konstrukcja bardzo prosta i idiotoodporna, a schematy i fotki już wkrótce :)
  • #39
    SpeedGold
    Poziom 11  
    Witam
    Jestem zainteresowany wykonaniem tego układu prostującego jednakże chciałem się zapytać czy w mostku prostującym mógłbym zastosować diody 1N4007???

    Dzięki
    Czekam na odpowiedz
    Pozdro
  • #40
    twingo
    Poziom 17  
    1N4007 - 1A, 1000V.
    Raczej nie. No chyba, że masz malutki transformatorek ale wtedy to raczej kiepski prostownik byłby. Raczj podładowywarka.
    Jak coś to na priv zapraszam.
  • #41
    pawelj
    Poziom 15  
    A ja się czepię trochę.
    Tego hasła "idiotoodpornego". Jak przeczytałem to pomyślałem że wykombinowałeś zabezpieczenie przed sprawdzaniem gdzie aku ma plus na "większą iskrę" bo to na moje oko działanie idiotów skutecznie załatwiające prostownik.

    Chociaż ładnie wykonane i tu się nie ma co czepić.

    A co do braku regulacji prądu. Chyba nie jest potrzebna przy takiej wydajności prądowej. Prąd max to 3,6 A czyli można ładować spokojnie aku 36Ah - to chyba z malucha. więc chyba może być i do większych. A przeładowanie? Chyba nie grozi bo napięcie też jes małe i prąd spadnie przy wzroście napięcia. No i chyba nikt kto aku ładuje raczej nie zapomni że ma podpięty.

    Zmień tylko nazwę na "NIE DLA IDIOTÓW" i nie będzie się czego czepić.

    PAwełJ
  • #42
    wrobelj
    Poziom 18  
    Witam!!! Po przeczytaniu wszystkich postów odnośnie tego prostownika to proponuję taki napis na wszystkich urządzeniach "Nie włączać przed wezwaniem specjalisty".Urządzenie miało być proste i funkcjonalne i takie jest, jeżeli założymy ,że wszyscy którzy chcą ładować akumulatory są niedouczeni to lepiej nie wykonujmy takich urządzeń.Pozdrawiam.
  • #43
    cooltygrysek
    Warunkowo odblokowany
    Ech kolega wogóle nie zna sie na rzeczy acz kolwiek pisze że prostownik jest idiotoodporny a z drugiej strony ze nie nalerzy zwierać + i - to po pierwsze a drugie to swoja drogą nie ładował bym tym swojego aku poniewarz sie ugotuje cóż brak ograniczania prądu ładowania..... nie wiem po co ten przekażnik bez sensu to szybka i prosta droga do ewentualnego pożaru (przy okazji auta) czytając te posty widze że autorowi nioe znane jest pojęcie znaczenia prostownik idiotoodporny otórz taki prostownik w swoim załorzeniu musi spełniać kryteria idioto.... czyli po podłączeniu do sieci nie powinno być napięcia wyjciowego, dopiero po podłączeniu do aku przy załorzeniu że plus jest na plusie a minus na minusie można wyzwolić napiecie na wyjsciu za pomocą przycisku po drugie prąd ładowania powinien być ustalony na poziomie 10% pojemności akumulatora ( czyli np aku 100Ah to prąd ładowania 10A albo aku 50Ah to prąd ładowania 5A ) po za tym napięcie ładowania nie morze przekroczyć przy ładowaniu normalnym 13.8 V a na przyspieszonym 15V po trzecie powinien mieć automatyczny wyłącznik ładowania kiedy prąd ładowania osiąga małą wartość w końcowej fazie ładowania i jest zależny od pojemności aku i od jego temperatury a po czwarte muci być zabezpieczony przed zwarciem i przeciązeniem (pożar) i tak wygląda w opisie prostownik idiotoodporny........ pozdrawiam cooltygrysek

    popraw błędy, obrażanie innych osób, ostrzeżenie
  • #44
    twingo
    Poziom 17  
    cooltygrysek napisał:
    Ech kolega wogóle nie zna sie na rzeczy acz kolwiek pisze że prostownik jest idiotoodporny a z drugiej strony ze nie nalerzy zwierać + i - to po pierwsze a drugie to swoja drogą nie ładował bym tym swojego aku poniewarz sie ugotuje cóż brak ograniczania prądu ładowania..... nie wiem po co ten przekażnik bez sensu to szybka i prosta droga do ewentualnego pożaru (przy okazji auta) czytając te posty widze że autorowi nioe znane jest pojęcie znaczenia prostownik idiotoodporny otórz taki prostownik w swoim załorzeniu musi spełniać kryteria idioto.... czyli po podłączeniu do sieci nie powinno być napięcia wyjciowego, dopiero po podłączeniu do aku przy załorzeniu że plus jest na plusie a minus na minusie można wyzwolić napiecie na wyjsciu za pomocą przycisku po drugie prąd ładowania powinien być ustalony na poziomie 10% pojemności akumulatora ( czyli np aku 100Ah to prąd ładowania 10A albo aku 50Ah to prąd ładowania 5A ) po za tym napięcie ładowania nie morze przekroczyć przy ładowaniu normalnym 13.8 V a na przyspieszonym 15V po trzecie powinien mieć automatyczny wyłącznik ładowania kiedy prąd ładowania osiąga małą wartość w końcowej fazie ładowania i jest zależny od pojemności aku i od jego temperatury a po czwarte muci być zabezpieczony przed zwarciem i przeciązeniem (pożar) i tak wygląda w opisie prostownik idiotoodporny........ pozdrawiam cooltygrysek


    No comment.Rady:
    - dbaj o styl swojej wypowiedzi
    - nie popełniaj błędów
    - nie zaniżaj poziomu elektroda.pl
    Dziękujemy!

    Prostownik jest odporny na zwarcie klem ! i przeciążenie
  • #45
    romil
    Poziom 14  
    Jeśli znajdziesz miejsce w środku to dołóż równolegle za mostkiem przekaźnik z diodą. Gdy podłączy się odwrotnie klemy, przekaźnik nie pozwoli na załączenie.
    Prostownik jest prosty i funkcjonalny, no i bardzo ładny.
    W temacie "gotowania" akumulatora to wielu krytykujących nie ma całkowicie racji. Ogniwo akumulatora rozruchowego pracuje w zakresie 1,7V do 2,8V.
    Poniżej 1,7V następuje zasiarczenie, a powyżej 2,8V nie da sie naładować.
    Twoje 14V nie jest w stanie uszkodzić akumulatora bo daje tylko 2,33V na ogniwo.
    Inna sprawa, że akumulatory ładuje się:
    - stałym prądem
    - stałym napięciem
    - z kontrolą ładunku
    Twój prostownik wykorzystuje stałe napięcie (i nie ma się co czepiać braku stabilizacji). Prąd będzie powoli spadał wraz ze wzrostem naładowania akumulatora.
    Jako ciekawostka podam metodę na sprawdzenie stanu naładowania akumulatora. Jest to metoda z wojska, więc i w cywilu wystarczy.
    Należy obciążyć akumulator przez minutę dwukrotnym prądem pięciogodzinnego rozładowania i dopiero wtedy zmierzyć napięcie.
    Dla akumulatora 55Ah byłoby to 22A przez minutę.
    Czyli zapalamy światła mijania i drogowe, przeciwmgielne, cofania i wciskamy stop :D
    Po minucie mamy na akumulatorze (prawdziwe) napięcie które nie zmniejszy sie nam po kwadransie.

    A prostowniczek jest fajny 5/5
  • #46
    twingo
    Poziom 17  
    Romil - myślałem o Pk za mostkiem ale mam dwa napięcia. Musiałbym chyba zastosować LM78.. żeby go załączać. Nie wiem jak byłoby z szybkością zadziałania przy odwrotnym podłączeniu.
    Na tą chwilę wrzuciłem bezpiecznik polimerowy - mam nadzieję, że to dobre rozwiązanie.
    Odnośnie ładowania akumulatorów oczywiście masz rację dlatego nie chce mi się komentować uwag do braku regulacji :) Naładowałem już dziesiątki akumulatorów takim prostownikiem. Każdy żył po kilka lat.
    Jako wyłącznik automatyczny stosowałem cewkę z kontrktonem i Pk, który odpuszczał przy małym prądzie. Tutaj tego nie zastosowałem ale nic nie stoi na przeszkodzie aby to dołożyć.
    Pzdr.
  • #47
    Calineczka*
    Poziom 31  
    ładnie wykonane;-)
    Nie będę brał udziału w polemice na temat odporności, natomiast osobiście zastanawiał bym sie czy zamaist na stałe zamontowanych kabli łączących z akku nie zastosować gniazd takich jakie są zazwyczaj w laboratoryjnych/profesjonalnych zasilaczach, można i "bananka" włożyć i kabelek przykręcić...
  • #48
    michal54_87
    Poziom 17  
    ja mam pytanko bo mam duze trafo ok. 10A i jak zrobic ogranicznik bo takim to raczej nie bede ladowal aku a potrzeba mi do auta i motora.
  • #50
    michal54_87
    Poziom 17  
    a po co dawac potenciometr macie cos lepszego??
  • #51
    Gen43
    Poziom 12  
    Witam
    Czytałem wszystkie wypowiedzi i oto kilka moich spostrzeżeń.
    Obudowa-wykonana starannie,ujdzie w tłoku.
    Środek czyli elektryka to nie to co powinno w takiej konstrukcji się znajdować,a mianowicie;
    -brak regulacji prądu ładowania,a to podstawa (aku bierze ile chce)
    -brak szybkiego zabezpieczenia przed zwarciem, oraz odwrotnym podłączeniem klem(w twoim prostowniku to namiastka tego).
    -brak samoczynnego wyłączenia po naładowaniu.
    Moim zdaniem to projekt ładny z zewnątrz i kiepski w środku oraz niebezpieczny w użytkowaniu pod względem elektrycznym i p-pożarowym.
    Wykonałem kilka prostowników i doszedłem do tego samego wniosku co mówią fachowcy,że aku powinien być ładowany prądem stałym impulsowym
    a nie ciągłym gdyż w mniejszym stopniu ulega zasiarczeniu,i szybciej się ładuje.Zauważyłem że niektóre rozwiązania układów prostownikowych od wschodnich sąsiadów są bardzo proste i dobrze zabezpieczone,więc można coś zaadoptować do twojego projektu.Troszkę krytyki jeszcze nikomu nie zaszkodziło,ale nie robią błędów ci którzy nic nie robią.Cenie ludzi co coś majstrują i mają odwagę to pokazać.
  • #52
    kosmi
    Poziom 16  
    Widziałem już kilkadziesiąt prostowników różnej marki i jakości i doszedłem do takich wniosków:
    elektronika szybko się psuje, szczególnie jak koleś widzi że są "wszystkie" zabezpieczenia to już myśli że może wszystko zrobić.
    Nie każdy prostownik działa w dobrych warunkach, najczęściej są one niedopuszczalne, np u rolnika w zabłoconym kącie, dlatego odradzałbym wiatrak - części mechaniczne są bardzo nietrwałe.
    Najtrwalsze są najprostsze, trafo+mostek+bezpieczniki

    trzeba dostosować prostownik do potrzeb, jeżeli mamy autko i ładujemy aku. 4 razy do roku to jest dobre rozwiązanie.

    Jeżeli ktoś nie rozróżnia 12 od 24, albo + od -, to trzeba też przyjąć opcję że podłączy krokodylki do mufy na 380V - jakie zabezpieczenie macie na to?

    Projekt dobry, ale wywal wiatrak i wstaw większy radiator (wywierć otwory), bo sam się nie spostrzeżesz kiedy on się zatrzyma.
  • #53
    romil
    Poziom 14  
    Do michal54_87
    Ważne jest napięcie transformatora. A właściwie nie transformatora tylko prostownika (za mostkiem).
    Prąd jest zjawiskiem wtórnym.
    Jeśli transformator masz na 20V to popłynie prąd dużo większy niż 10A, a jeśli ma 10V to pewnie wcale nie popłynie.
    Prąd 10A (transformatora) to maksymalny prąd przy którym może ciągle pracować. Do ładowania akumulatora spokojnie wystarczy 5 A.
    Pamiętaj jeszcze o jednym - czym większym prądem będziesz ładował akumulator, tym szybciej wymienisz go na nowy.
    A poza tym, każdy akumulator ma swój symbol i na pewno można ściągnąć DTR'kę z podanymi prądami ładowania.
  • #54
    michal54_87
    Poziom 17  
    dzieki romil a mogl bys sie odezwac na gg 1574612 lub e-maila

    Dodano po 1 [minuty]:

    sorka zapomnialem e-maila michal54(malpa)tlen.pl
  • #55
    Edek45
    Poziom 28  
    Witam,mam propozycję aby bez żadnych przeróbek zrobić proste zabezpieczenie przeciążeniowe,przeciwzwarciowe itp
    Na wyjściu z mostka nawiń na przewodzie 2,5mm2 kilka zwojów np na ołówku,następnie włóż w te zwoje kontaktron i włącz go w obwód sterowania przekażnika.Wsuwając lub wysuwając kontaktron, można wyregulować w ten sposób tak prąd wyjściowy z prostownika,że będzie wybijać np przy 10A
    Pozdrawiam
  • #56
    scooba
    Poziom 15  
    witam , mogłby ktos zamiescic schemat ograniczenia pradu, dzieki pozdrawiam
  • #57
    Macieks14
    Poziom 17  
    Witam

    Jak wyłączyć ten prostownik bo nie znam sie na przekaźnikach???
  • #59
    piter230v
    Poziom 2  
    Witam mam prożbę, znalazłem u siebie trafo toroid 230v/12v 150VA i chciałbym wykonać z niego prostownik do ładownia akumulatorów czy mugł by mi ktoś podżucić jakiś schemacik z góry dziękuje
    pozdrawiam.
  • #60
    mxs
    Poziom 26  
    Jeżeli trafo ma tylko 12V to nie da rady.