Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prostownik, grzeje się transformator. Grzeją się też diody.

zojsan 07 Mar 2007 22:32 6724 23
  • #1
    zojsan
    Level 11  
    WITAM.
    Skleiłem prostownik do ładowania akumulatorów. Schemat znalazłem na stronie
    http://gonzo.one.pl/prostownik.pdf
    Jak się później okazało schemat ten był omawiany na tym forum.
    Pozwoliłem sobie go ulepszyć wstawiając ściemniacz (CCCP) w obwód zasilający (uzwojenie pierwotne trafo) do płynnej regulacji prądu ładowania.
    Cały układ działa bez zarzutów, jednak mam problem z transformatorem. Grzeje się on bardzo szybko do wysokich temperatur (podejrzewam, że gdybym go nie wyłączył spaliłby się w ciągu 10 min.) Nawet przy skręceniu maksymalnym ściemniacza (prąd ładowania 1.5A) grzeje się odpowiednio wolniej.
    Napięcie wyjściowe trafo 18V, po mostku gretza ok 17V i w/w układ
    Na myśl mi przychodzi, że to trafo jest za słabe ale jest ono nie najmniejszych rozmiarów i nie biorę tego pod uwagę. Nie mam jego parametrów ale sądząc po jego gabarytach i przekroju drutu (2.5mm²) na uzwojeniu wtórnym... nie sądzę żeby to on był winowajcą.
    Jeszcze jedno przy większym prądzie ładowania (4-5A) grzeją się mocno również diody prostownicze i rezystor R1(u mnie 0.5Ω 20W)
    BARDZO PROSZĘ O JAKIEŚ RADY, SPOSTRZEŻENIA... :cry:
    Crying or Very sad
    Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA WSZYSTKIE POSTY
    POZDRAWIAM
    Dołączam zdjęcie trafo
    Prostownik, grzeje się transformator. Grzeją się też diody.:cry:
  • #2
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Przez rezystor R1 idzie cały prąd ładowania i przy prądzie 5A odkłada się na nim 12,5W więc będzie się grzał. Jakie dałeś diody (czy nie za małe) i czy mają radiator. Poza tym nie każdy ściemniacz nadaje się do sterowania transformatora i dlatego może on się grzać i można go zniszczyć. Spróbuj włączyć go bez ściemniacza i sprawdź czy będzie też się tak grzał. A jeśli chodzi o regulację na pierwotnym to mam schemat ściągnięty z prostownika fabrycznego, robiłem go i pięknie działa a na dodatek jest banalnie prosty.
  • #3
    zojsan
    Level 11  
    diody to BYP680 5A, radiatora nie mają.
    czy bez regulacji prądu nie podskoczy mi powyżej 5A??
    Jak można rozwiązać ten problem w prosty sposób??
  • #4
    User removed account
    User removed account  
  • #5
    zojsan
    Level 11  
    Płynna regulacja prądu ładowania
    może ktoś by się podzielił jakimś pliczkiemProstownik, grzeje się transformator. Grzeją się też diody.
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    zojsan
    Level 11  
    po stronie wtórnej...
    ale czy przed diodami czy po nich?(na zmiennym czy stałym prądzie?)
    I czy mogę zastosować do tego mój ściemniacz???
  • #8
    Wiech26
    Level 19  
    Daj na wyjściu po mostku LM 317 zbocznikowany jakimś tranzystorem mocy i będziesz miał regulację napięcia i prądu ładowania.Ściemniacza nie stosuj do regulacji bo nie wiadomo jakim przebiegiem zasilasz trafo...na pewno nie sinusoidą.Trafo wygląda mi na typowe bezpieczeństwa z napięciem po stronie wtórnej 24V~.Moc chyba ze 100W.Smiało z niego wyciągniesz z 5 Amperów.
  • #9
    zojsan
    Level 11  
    nie bardzo wiem jak zbocznikować tego LMa
    Mógłbyś mi podrzucić jakiś schemacik?
  • Helpful post
    #10
    Wiech26
    Level 19  
    T1 tranzystor PNP np BD 244... R1 dobierz sobie aby przy prądzie ok 0.6A nastąpiło otwarcie tranzystora (ok 1 Ohm 5W).Lub zwiększaj oporność aby odciążyć LM.
    Prostownik, grzeje się transformator. Grzeją się też diody.
    Szczegóły w SZUKAJ
  • Helpful post
    #11
    Rysio4001
    Heating systems specialist
    Rysio4001 wrote:
    A jeśli chodzi o regulację na pierwotnym to mam schemat ściągnięty z prostownika fabrycznego, robiłem go i pięknie działa a na dodatek jest banalnie prosty.

    Oto schemat tego układu. Włączony jest w szereg z uzwojeniem pierwotnym transformatora.
  • #12
    zojsan
    Level 11  
    BARDZO DZIĘKUJĘ ZA POMOC
  • #13
    czarny18
    Level 11  
    mam pytanko czy da się prostownikiem sprawdzić rozrusznik ?????
  • #14
    viper555
    Level 39  
    Nie bo to za mało prądu, a rozrusznik idzie prawie na zwarcie.P
  • #15
    czarny18
    Level 11  
    ok a jeszcze jedno pytanko sprawdzałem dzisiaj 2 akumulatory miernikiem i na jednym pokazało mi 11v z groszami a na drugim aż 17V oba były niedawno ładowane więc czemu taka rozbierznośc i czy moze być prąd 17V na akumulatorze?? aha i chiałbym się dowiedzieć jak wymienia się szczotki w rozruszniku ??
  • #16
    viper555
    Level 39  
    Za dużo pytań ogólnikowych.Jeżeli chodzi o akumulator nie ma takiej możliwości /widocznie słaba bateria w mierniku/ a rozrusznik to było wiele postów i zależy z jakiego samochodu.P
  • #17
    czarny18
    Level 11  
    samochód to opel kadet a auto nie daje znakow życia po przekręceniu kluczyka więc trzeba napewno wymienić wyłącznik elektro magnetyczny ? a przy okazji chce wymienić szczotki aha a czy elektromagnes jest naprawialny??
  • #18
    viper555
    Level 39  
    Opel Kadet ma masę pomiędzy karoserią a silnikiem i jest najczęstszy powód braku reakcji ponieważ masa traci kontakt. Rozrusznik jest prosty po wyciągnięciu dasz radę naprawić. Elektromagnes raczej nie do wymiany są solidne.P
  • #19
    czarny18
    Level 11  
    a szczotki się lutuje czy jakąś zgrzewarką robi ??
  • #20
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    jak masz dojście i możesz zrobić zgrzewarką to będzie jak oryginał a jak nie no to pozostaje zostawić kawałem starego przewodu od szczotek (aby było do czego lutować) i polutować do tego nowe szczotki.
  • #22
    viper555
    Level 39  
    Będzie trzymał ale musi być cyna 50.P
  • #23
    czarny18
    Level 11  
    mam problem z moim furakiem a mianowicie myslałem że jest zepsuty rozrusznik ale się okazało że jest ok więc co sprawdzić teraz oprucz mas?? coś w stacyjce będzie nie tak ??? ale co ??
  • #24
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    jeżeli w stacyjce to pewnie kostka, zobacz czy podaje napięcie na włącznik w rozruszniku (pewnie nie skoro rozrusznik dobry)
    więc sprawdź ciągłość przewodu do stacyjki czy tam przekaźnika zależy jakie auto i jak rozwiązane. na końcu zostaje kostka stacyjki