Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Łącznik krańcowy zasada działania

10 Mar 2007 09:15 7314 10
  • Poziom 10  
    Przedstawiam schemat wyciągarki łańcuchowej. W jaki sposób następuje zmiana kierunku obrotów silnika w przypadku przeciążenia (dojście haka do końca) bez zmiany pracy stycznika? Maszyna ta nie posiada krańcówek(ograniczników góra dół).
  • Poziom 33  
    zdjecie nie jest zbyt wyrazne... czy czasem w tym urzadzeniu nie ma jakiegos ogranicznika wylaczajacego silnik przy zbyt duzym obciazeniu?
  • Poziom 10  
    Dziękuję za zainteresowanie.
    Nie ma żadnego ogranicznika wszystko co jest w środku jest na schemacie.Bloczek z ozn. N L C to jest elektroniczny timer do rozruchu silnika a przy przeciążeniu silnik się nie wyłącza tylko zmienia obroty tzn
    gdy steruję do góry hak dochodzi do końca następuje przeciążenie i zmiana kierunku obrotów na tym samym styczniku.
  • Poziom 25  
    K1 i K2 mogą być wyłącznikami krańcowymi ale niejestem pewien. Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Witam
    Z tego schematu nie wynika by mogło to tak działać jak mówisz.
    Pozdrawiam.
  • Spec od Falowników
    Jeśli jest "zmiana kierunku na tym samym styczniku" to przyciski nie mogłyby być oznaczone "UP" i "DOWN", tylko np. DIR1 i DIR2.
    Mógłby być jakiś układ mechaniczny - są maszyny, gdzie część ruchoma jest zakuta z zamkniętym łańcuchem i gania tam i z powrotem, a łańcuch - cały czas w jedną stronę. Albo jakiś mimośród?
  • Poziom 14  
    Witam
    Pozwolę sobie nie zgodzić się z przedmówcami jak również z tobą .:D
    Otóż po analizie schematu uważam że wprowadziłeś w błąd ,twierdząc że element *NLC* służy do rozruchu .
    Otóż myślę że zmiana obrotów dokonuje się właśnie poprzez ten element .
    Jak wynika ze schematu (włączony na stałe hamulec ) charakterystyka zatrzymania silnika następuje natychmiastowo przy pewnym określonym przeciążeniu , to z kolei powoduje zmianę prądu płynącego przez uzwojenie o ozn, Z1,Z2 i ta gwałtowna zmiana płynącego prądu poprzez ten twój timer *NLC* przełącza nam charakter prądu płynącego przez te uzwojenie (indukcja,pojemność ) , tzn że zmienia nam przesunięcie fazowe poprzez różną konfigurację włączenia nam w to uzwojenie elementów ozn literą R i K . A to z kolei powoduje nam zmianę kierunku obrotów silnika przy tym samym właczonym styczniku .
    Rozrysowanie tej płytki z pewnością potwierdzi moje twierdzenie .

    Jest do dosyć ciekawe rozwiązanie ,ale tylko dla małych silników (myślę że max . 150-200 W)
    ..i jeszcze jedno przyciski *Dół * * Góra * lub też styczniki powinny być sprzężone mechanicznie gdyż nie ma zabezpieczenia elektrycznego przed równoczesnym włączeniu ruchu tego dźwigara . Ale tak chyba jest .:D
  • Poziom 19  
    Przyciski sterujące stycznikami mają blokadę mechaniczną przed równoczesnym uruchomieniem, przynajmnie tak jest w opisie do tego schematu.
  • Poziom 10  
    Dzięki Hur za JEDYNA KONKRETNA odpowiedz na moj post.
    To tylko tyle co mam do powiedzenia nie zwazajac i bez obrazy na inne powyze posty.
    PS
    oczywiście przyciski sa zblokowane mechanicznie
    skromnie 1 pkt dla ciebie
  • Poziom 14  
    Cieszę się że mogłem pomóc .Rozwiązywanie problemów * schematowych* to moje ...hobby.:)

    ..i jeszcze jedno ,chyba nie ma w zwyczaju darowywanie pkt .za pomoc w rozwiązywaniu problemow ,ale wystarcza nacisnąć ikonę na stronie <pomógł> ....a może się mylę .:?:

    PS .Jestem nietutejszy...:D