Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

InTouch, PLC S7-300 i panel - jak to działa w praktyce?

studentka_autom 11 Mar 2007 04:13 3224 6
  • #1 11 Mar 2007 04:13
    studentka_autom
    Poziom 10  

    Witam,

    zaczynam robić taki mały projekcik :D "Sterowanie i wizualizacja procesu przemysłowego", ale jak na razie to mam chyba więcej pytań/wątpliwości niż odpowiedzi na nie. :|
    A mianowicie:

    1. Mam sterować zaworami, steruję przy pomocy silników, o tym czy zawór jest otwarty czy zamknięty dowiaduję się poprzez czujniki krańcowe. Czy sterowanie to ma wyglądać tak, że z PLC wyprowadzam wyjście dyskretne (mówiące o tym czy otworzyć czy zamknąć zawór), podaję je na stycznik, który zamknie mi odpowiednie styki (podłączone do odpowiednich faz, aby zmieniać kierunek pracy silnika) i poda napięcie na silnik :?: I jeszcze co mnie zastanawia - z tego co wiem to wyjście PLC (ogólnie mówiąc) ma wartość 0-10VDc (lub -5 do 5VDc), a na stycznik powinnam podać 24VAc. I jak rozwiązać ten problem :?:

    2. Czy sygnał z czujnika krańcowego mogę podać bezpośrednio na wejście dyskretne PLC, czy także będą jakieś problemy :?:

    Zakładając, że będę miała już sterowanie i przejdę do wizualizacji:
    3. Czy to ma wyglądać tak, że sterownik (oprócz tego że wysyła sygnały sterujące) odbiera wartości sygnałów wysyłanych przez czujniki, i dopiero później InTouch je odbiera? Czyli wymiana danych między InTouchem a tym co się dzieje w procesie odbywa się poprzez PLC :?:
    (nie wnikając na razie w realizację komunikacji InTouch-PLC)

    4. Kiedy w zasadzie stosuje się do wizualizacji panel operatorski a kiedy większe zastosowanie miałby InTouch :?:

    5. Z poziomu InToucha nie wysyła się żadnych sygnałów sterujących? InTouch służy jedynie do zbierania informacji o procesie, tworzenia raportów trendów, sygnalizacji alarmów. A to, że się "obsługuje te alarmy" to polega na tym, że zatwierdza się alarm jak pracownik utrzymania ruchu usunie awarię :?:

    6. I takie pytanie dodatkowe: Gdybym robiła sterowanie tylko na przekaźnikach i stycznikach, to czy w ogóle byłaby możliwa wizualizacja? (Mnie się wydaje że nie )

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc :D

    0 6
  • Metal Work Pneumatic
  • Pomocny post
    #2 11 Mar 2007 09:31
    andy1955
    Specjalista Automatyk

    Add1.
    Sposób sterowania zależy od typu silnika. Jeśli masz do dyspozycji typowy silnik 3-fazowy to możesz zastosować analogowe wyjście z PLC, którym możesz sterować falownikiem (prędkość obrotową) z wejściem analogowym np. do podłączenia potencjometru. Falownikiem możesz również zmienić kierunek obrotów .
    Możesz również wykorzystać digitalne (24V) wyjścia (najlepiej przekaźnikowe) do sterowania bezpośredniego stycznikami z tym ,że musisz zwrócić uwagę na jednostajną prędkość silnika aż do momentu osiągnięcia wyłącznika krańcowego. Jeżeli prędkość ta nie jest zbyt duża - to w porządku (siła hamowania ?).
    Add2.
    Jeżeli tym czujnikiem jest zwykły wyłącznik krańcowy - to podepnij do niego +24V a wyjście do cyfrowego wejścia PLC.
    Jeśli czujnikiem jest jakiś element, który na wyjściu ma sygnał analogowy (0-10V) to musisz go podłączyć do wejścia analogowego PLC.
    Add3.
    teoretycznie jest to możliwe - tylko kto wyważa już otwarte drzwi ?
    Do zebrania informacji o stanie styczników potrzeba elektroniczny moduł, który musiałby zamienić te informacje na zrozumiały język panela operatorskiego (protokół transmisji)˛

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • Pomocny post
    #3 11 Mar 2007 10:09
    bogdan_p
    Poziom 39  

    ogólnie przyjętą zasadą w sterowaniu jest praca ręczna i automatyczna , układ wykonawczy jest tak zrealizowany że umożliwia sterowanie , kontrolę , wizualizację z obu sterowań prosty przykład sterownia zasuwą
    styczniki do zmiany kierunku
    przekaźniki do sterownia stycznikami oraz sygnalizacji pracy, stanu napędu chodzi o dopasowanie poziomów napięć sterujących
    krańcówki w napędzie sygnalizacja , zabezpieczenie
    lampki sygnalizacyjne
    przyciski sygnalizacyjne
    przełącznik rodzaju pracy napędu
    teraz bez względu na rodzaj sterownia do systemu trafiają informacje dotyczące położenia napędu , obecności zasilania , zadziałania wył termicznego , wyborze sterownia cała sprawa to odpowiednia wizualizacja w systemie , dodatkowo poza zabezpieczeniami zastosowanymi w bloku sterującym w programie mogą znaleźć się dodatkowe blokady uniemożliwiające wysłanie sygnałów z sterownika plc
    do samego sterownia wystarczą sygnały z wyjść OC , przekaźnikowych
    jako wejścia również cyfrowe sygnały

    0
  • #4 11 Mar 2007 22:30
    studentka_autom
    Poziom 10  

    Dziękuję bardzo za wyczerpujące odpowiedzi. Nasunęły mi się kolejne pytania :D

    Wykorzystam przekaźniki do sterownia stycznikami (mniejsze koszty biorąc pod uwagę ilość zaworów jakimi mam sterować i ogólnie jak dla mnie to prostsze rozwiązanie). A tak dla zdobycia informacji na przyszłość jak już został tutaj zaproponowany falownik, to 7. czy falownik może sterować kilkoma silnikami na raz :?:
    (zakładając, że sterowanie zaworami nie jest identyczne, może lub nie musi odbywać jednocześnie).

    Faktycznie zgadzam się z andy1955 i myśle, że mogłyby wystąpić kłopoty z prędkością silnika i zatrzymaniem silnika tak aby nie uszkodzić zaworu. 8. Może najlepiej byłoby zastosować 3 fazowy silnik krokowy :?: Zakładając, że obliczyłabym ilość kroków potrzebną do pełnego otworzenia zaworu i tyle impulsów wysyłałabym z PLC. Takie rozwiązanie mogłabym też wykorzystać do częściowego otwierania zaworu. 9. Tylko w jaki sposób mogę uzyskać informację w PLC, czy silnik rzeczywiście wykonał zadaną ilość kroków (oprócz info z czujnika krańcowego), lub po prostu informacje dotyczące położenia napędu i kierunku pracy :?:

    bogdan_p napisał, że w programie mogą znaleźć się dodatkowe blokady uniemożliwiające wysyłanie sygnałów ze sterownika plc, chodzi po prostu o warunki zaistnienia potrzeby uruchomienia silnika, czy o coś jeszcze :?:

    10. Mam przed sobą przykładowy rysunek techniczny procesu przemysłowego, niestety nie mam żadnej innej dokumentacji. Na tym rysunku każdy element ma przypisany symbol liczbowy, np. dla silosa to nr 1005, dla zaworu 1010V, młyn ma 2015M i N=0.9kW czy to są jakieś standarty oznaczeń, czy projektant po prostu na własny użytek zastosował takie oznaczenia i mam pecha że nie mam do tego dokumentacji :?:

    Pozdrawiam, (przydałaby się także odpowiedź na pytanie 4 i 5)

    0
  • Pomocny post
    #5 12 Mar 2007 13:04
    BGrzes
    Poziom 10  

    Odp.4 - Gdy proces ma wiele zmiennych, które musisz kontrolować i archiwizować wartości tych zmiennych to wtedy lepszy jest program typu SCADA, InTouch.

    Odp.5 - Z InToch'a można wysyłać sygnały sterujące do sterownika a on przekaże je dalej. InTouch może wizualizować dane i można sterować z niego jakieś wejście sterownika. W InTouch można także napisać krótkie algorytmy które będą działać w samym InTochu albo wysterowywać wejście PLC. Z InToucha można "zrobić" symulator jakiego procesu technologicznego.

    0
  • Pomocny post
    #6 12 Mar 2007 17:26
    bogdan_p
    Poziom 39  

    Cytat:
    7. czy falownik może sterować kilkoma silnikami na raz

    teoretycznie tak , ale praktycznie 1 falownik jest przypisany 1 silnikowi , można by zastosować układ włączający raz jeden raz drugi silnik pod ten sam falownik , ale wymaga to stworzenia odpowiednich blokad sprzętowych umożliwiających przełączenie w określonych warunkach
    Cytat:
    Tylko w jaki sposób mogę uzyskać informację w PLC, czy silnik rzeczywiście wykonał zadaną ilość kroków (oprócz info z czujnika krańcowego), lub po prostu informacje dotyczące położenia napędu i kierunku pracy

    jeżeli chodzi o silniki to wystarczy zastosować enkoder , na podstawie otrzymanych impulsów wiesz dokładnie ile zostało wykonanych obrotów
    w przepustnicach i zaworach regulacyjnych stosowany jest układ kontroli położenia w postaci potencjometru w zależności od rozwiązania masz typowy sygnał 4- 20 mA , 0 - 10V odpowiadający 0 - 100% otwarcia , lub samo wyjście z potencjometru o określonej wartości
    co do kierunku to sprawa prosta jeżeli uruchomisz stycznik o kierunku L to wiadomo że będzie praca w lewo , wystarczy wykorzystać styki pomocnicze dla otrzymania sygnału , analogicznie dla pracy o kierunku P
    są również montowane tzw impulsatory które w czasie pracy wysyłają impulsy świadczące o pracy napędu , praktycznie kontrolując wartość % położenia napędu wiesz czy pracuje i jaki wykonuje ruch
    przyjęta jest pewna symbolika , ale nie zawsze można być jej pewnym
    to przykład jednak nie reguła :
    V - przepustnice
    Z - zawory
    M - motor ( może być to silnik z danego urządzenia )
    L - pomiar poziomu
    P - pomiar ciśnienia

    0
  • #7 12 Mar 2007 22:20
    studentka_autom
    Poziom 10  

    Bardzo dziękuję za poświęcony mi czas i za cierpliwość ;) do udzielania odpowiedzi na pytania zapewne dla wielu użytkowników oczywiste.

    :idea: teraz już wszytko jasne :idea:

    Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję :D

    0
  Szukaj w 5mln produktów