Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

zmiana kierunku wirowania silnika jednofazowego

tomaszek1234 12 Mar 2007 14:10 22329 26
  • #1
    tomaszek1234
    Level 16  
    witam, mam silnik jednofazowy od pralki, chciałbym go wykorzystać do pewnej pompki jednak muszę zmienić kierunek wurowania wirnika, jak to zrobić ?
  • #2
    Rafik_
    Level 17  
    Wrzuć jakieś fotki, silnika i tego gdzie sie podpina zaciski(za mało danych).
    Wtedy coś więcej będzie można powiedzieć, bo czasem może się okazać niemożliwa, bez zbytniej ingerencji w budowę samego silnika, zmiana kierunku.
    Pozdr.
  • #3
    tomaszek1234
    Level 16  
    przykro mi gdyż nie mam mozliwości wrzucenia fotek gdyż silnik został na wsi, wiem tylko że z silnika są wyprowadzone trzy przewody
  • #4
    21Mario
    Level 11  
    Witam
    W niektórych silnikach jednofazowych zmianę kierunku wirowania silnika można uzyskać zmieniając podłączenie kondensatora.
    pozdrawiam
  • #5
    tomaszek1234
    Level 16  
    sąsiad znalazł u siebie silnik ze starej pralki tyle że z automatu no i pomyslałem że może się nada do mojej pompki więc postanowiłem go zobaczyc silnik ma 5 wyprowadzeń na kostkę nie licząc masy która jest prawie wszędzie wykazywało rezystancję gdzieniegdzie 0,076kΩ gdzie indziej 0,056Ω i dwie mniejsze 0,032kΩ a na innym 0,009kΩ zasilałem najpierw kabel czarny bo gdy a następnie najwiekszą rezystancję silnik nie startował sam więc wzbudziłem go ręka no i ruszył ale obroty miał małe i tak samo na większości rezystancji a na najmniejszej rezystancji silnik złapał największe oborty? nierozumiem tego silnika, może on ma jakiś sterownik który został przy pralce ?
  • #6
    shulc
    Level 22  
    Silnik od pralki automatycznej posiada dwa uzwojenia. Jedno 2800 obr/min, drugie chyba 375 obr/min. Są to dwa niezależne od siebie uzwojenia.
    Quote:
    przykro mi gdyż nie mam mozliwości wrzucenia fotek gdyż silnik został na wsi, wiem tylko że z silnika są wyprowadzone trzy przewody

    w tym silniku będziesz musiał znaleźć w uzwojeniu połączenie uzwojenia rozruchowego z roboczym, wyprowadzić 4-przewód i będziesz mógł sobie zmieniać obroty.
    pozdrawiam
  • #7
    elektrykos1
    Level 12  
    Witam kolegow!
    Jak to jest od automatycznej pralki to jeszcze brakuja ci kondensatory i wtedy bedzie sam ruszał. Tak jak kolega tu jeden opisał są to silniki co maja dwa uzwojenia jedno od obrotów rewersyjnych drugie od wirówki czyli małe i duże obroty. W zwyklych silnikach jednofazowych zmiane obrotów uzyskuje sie przez zmiane biegunow w jednym z uzwojen a to wymaga ingerencji we wnętrze silnka
  • #8
    User removed account
    Level 1  
  • #9
    KACZOREK
    Level 21  
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną należy tylko zwrócić uwagę na to żeby wirnik po obróceniu znajdował się w środku stojana a sposobu poprzez inne podłączenie kondensatora nie polecam ponieważ silnik znacznie straci na mocy i będzie się nadmiernie nagrzewał
  • #10
    bruns
    Level 30  
    KACZOREK nie jest prawdą że będzie się grzał i tracił na mocy ! Miałem kiedyś małą betoniarke jedno fazową i w niej pod osłoną silnika był naklejony papierowy schemat jak przełożyć w puszce silnika mostek i podłączenie kondensatora aby zmienić kierunek obrotów silnika . Niestety nie mam jej teraz i nie pamiętam tego schematu
  • #11
    shulc
    Level 22  
    Quote:
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną należy tylko zwrócić uwagę na to żeby wirnik po obróceniu znajdował się w środku stojana

    Tak, ale może doprowadzić do konfliktu np. wyprowadzenia przewodów ze stojana z wentylatorem lub kołem pasowym wszystko zależy od budowy silnika .
  • #12
    jiwaniuk
    Level 31  
    KACZOREK napisał:
    Quote:
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną

    Oświeć nas profanów (a może to tylko ja nie wiem co się stanie) jakież to zjawiska zajdą w odwróconym wirniku, że zacznie kręcić się w drugą stronę?

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • #13
    KACZOREK
    Level 21  
    wirnik nadal będzie się kręcił w tą samą stronę co przed obróceniem go ale ośka wirnika będzie wystawała z drugiej strony silnika a tym samym obroty będą zmienione. przecież jeśli patrzysz na silnik to wałek kręci np. w prawo wentylator w lewo więc jeśli obrócisz wirnik to wałek będzie miał takie obroty jak wentylator a wentylator takie jak wałek. przecież to proste
  • #14
    DrSuchy
    Level 11  
    Jeśli masz wyprowadzone trzy przewody z silnika to musisz wyprowadzić dodatkowy czwarty aby móc wykonać zmianę obrotów ale to wiąże sie z częściowym rozbieraniem silnika ponieważ jeden z przewodów tego silnika jest wspólny zarówno dla uzwojenia rozruchowego jak i roboczego i należy to połączenie na cewkach rozbić osobno na dwa przewody. Można też obrócić stojan ale to zależy od konstrukcji silnika, oczywiście zmieni się wtedy położenie wyprowadzeń uzwojeń silnika.
  • #15
    wola
    Level 26  
    tomaszek1234 wrote:
    sąsiad znalazł u siebie silnik ze starej pralki tyle że z automatu no i pomyslałem że może się nada do mojej pompki więc postanowiłem go zobaczyc silnik ma 5 wyprowadzeń na kostkę nie licząc masy która jest prawie wszędzie wykazywało rezystancję gdzieniegdzie 0,076kΩ gdzie indziej 0,056Ω i dwie mniejsze 0,032kΩ a na innym 0,009kΩ zasilałem najpierw kabel czarny bo gdy a następnie najwiekszą rezystancję silnik nie startował sam więc wzbudziłem go ręka no i ruszył ale obroty miał małe i tak samo na większości rezystancji a na najmniejszej rezystancji silnik złapał największe oborty? nierozumiem tego silnika, może on ma jakiś sterownik który został przy pralce ?

    Witam.Jeśli masz wyprowadzone 5 wyprowadzeń "na kostkę", to powinno wyglądać to tak;
    1) masz wspólny początek dla szybkich obrotów i wolnych (najczęsciej 1)
    2) najczesciej 2 i 3 to uzwojenie robocze i pomocnicze dla wirowania (szybkie obroty).Poznasz je po tym,że rezystancję mają różną w stosunku do początku (1) przy czym uzwojenie robocze ma najmniejszą.
    3) numery 4 i 5 to niskie obroty . Ich rezystancja w stosunku do zacisku 1 jest jednakowa.
    Jeśli kondensator przyłączysz do 4 i 5 ,to zasilając 1 i 4 lub 1 i 5 masz zmianę obrotów.
    Z wysokimi obrotami musisz uwzględnić przypadek w którym faza pomocnicza po rozruchu jest odłączana.
    W opisanym przypadku nie może być połączenia metalicznego "kostki" z obudową silnika (ziemią)
  • #16
    Karlheinz
    Level 21  
    Witam
    Kontynuujac poniekąd wątek... Czy zmiana kierunku wirowania ,wykorzystując instalacje w pralce spowoduje spadek mocy silnika ???
  • #17
    jiwaniuk
    Level 31  
    Nie, moc silnika pozostanie taka sama.Chyba że jednocześnie zmienisz prędkość obrotową, to wtedy tak.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • #18
    Karlheinz
    Level 21  
    Wiec niestety moc spadła plus brak momentu do rozruchu Konkretnie chodził mi o pralke PDN 685 zastosowałem w niej silnik o innym kierunku obrotów wirowania po przełozeniu na kostce silnik ruszył bez obciążenia , ale miał mniejsze obroty , z obciązeniem nie ruszył wcale...:cry:

    karheinz
  • #19
    jiwaniuk
    Level 31  
    Jest bardzo prawdopodobne, że robisz jakiś miszmasz z łączeniem uzwojeń przy zmianie obrotów. Proponuję, abyś narysował jak jest silnik połączony przy jednym kierunku wirowania, a co przełączasz, gdy zmieniasz kierunek obrotów. Narysuj to wraz z kondensatorami (jeżeli takowe są).
    Jeszcze taka sugestia - a może zamieniasz miejscami uzwojenia rozruchowe z uzwojeniem pracy.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • #20
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    W silniku 1fazowym z wyłącznikiem odśrodkowym-takim jak u ciebie zmianę kierunku obrotów uzyskuje się przez zamianę końcówek uzwojenia rozruchowego,jeśli wychodzą 3przewody to niestety musisz rozebrać silniczek.
  • #21
    Karlheinz
    Level 21  
    "W silniku 1fazowym z wyłącznikiem odśrodkowym-takim jak u ciebie zmianę kierunku obrotów uzyskuje się przez zamianę końcówek uzwojenia rozruchowego,jeśli wychodzą 3przewody to niestety musisz rozebrać silniczek"
    Panowie , wyłącznik odsrodkowy jest w silniku od pralki Frani ! NIE w automacie...

    Dodano po 8 [minuty]:

    Co do "miszmasz" z połaczeniami ... Tam raczej dużo kombinacji nie ma...Przeanalizowałem schemat uzwojeń i stwierdzam że nie ma możliwości zmiany kierunku wirowania...
    Pozdrawiam
  • #22
    wola
    Level 26  
    Karlheinz wrote:
    Wiec niestety moc spadła plus brak momentu do rozruchu Konkretnie chodził mi o pralke PDN 685 zastosowałem w niej silnik o innym kierunku obrotów wirowania po przełozeniu na kostce silnik ruszył bez obciążenia , ale miał mniejsze obroty , z obciązeniem nie ruszył wcale...:cry:

    karheinz


    Witam.Jeśli na silniku masz wyprowadzone 5 przewodów , to w prosty sposób możesz zmienić kierunek "małych" obrotów.Wirowania bez ingerencji w stojan nie zmienisz, gdyż w takim układzie masz wspólny początek uzwojenia roboczego i rozruchowego.A by zmienić kierunek wirowania ,powinieneś zamienić wyprowadzenia uzwojenia rozruchowego (ewentualnie roboczego )pomiędzy sobą.
  • #23
    Karlheinz
    Level 21  
    Oczywiście całkowicie sie z Toba zgadzam kolego wola...Bez ingerencji w stojan nie ma możliwosci...
    Pozdrawiam
  • #24
    Akrzy74
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    kolego karlheinz ten opis dotyczył się pierwszego silnika z trzema końcówkami czyli z wył. odśrodkowym lub bez ale de-facto z uzwojeniem rozruchowym.Jeśli chodzi o silnik od automatu to wola ma absolutną rację i nie mam co do tego wątpliwości.
  • #25
    michal.dxd
    Level 11  
    Wyprowadż 4 przewód z silnika, on jest wspólny dla uzwojenia roboczego i rozruchowego. Trzba na cewkach podzielić to połączenie na dwa przewody. Ja wiele razy obracałem stojan i nic sie nie działo.
    Jeżeli masz małą wiedzę z elektryki to to rozwiązanie będzie chyba dla ciebie najlepsze :D

    Pozdrawiam :)
  • #26
    grembol7
    Level 10  
    mam silnik jedno fazowy. wychodzą z niego 3 i 2 przewody. są podłączone dwa kondensatory. muszę zmienić kierunek obrotów silnika. jak to zrobić? Dlaczego z silnika wychodzi aż 5 przewodów? i dlaczego są dwa kondensatory podłączone w dwa różne miejsca?
  • #27
    bruns
    Level 30  
    grembol7 wrote:
    Dlaczego z silnika wychodzi aż 5 przewodów? i dlaczego są dwa kondensatory podłączone w dwa różne miejsca?
    Może wklej jakieś fotki albo opisz jaki to silnik i od czego . Z jakiejś zabawki wydłubałeś . pralki czy jakiejś maszyny ?