Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zmiana kierunku wirowania silnika jednofazowego

12 Mar 2007 14:10 20772 26
  • Poziom 16  
    witam, mam silnik jednofazowy od pralki, chciałbym go wykorzystać do pewnej pompki jednak muszę zmienić kierunek wurowania wirnika, jak to zrobić ?
  • Poziom 17  
    Wrzuć jakieś fotki, silnika i tego gdzie sie podpina zaciski(za mało danych).
    Wtedy coś więcej będzie można powiedzieć, bo czasem może się okazać niemożliwa, bez zbytniej ingerencji w budowę samego silnika, zmiana kierunku.
    Pozdr.
  • Poziom 16  
    przykro mi gdyż nie mam mozliwości wrzucenia fotek gdyż silnik został na wsi, wiem tylko że z silnika są wyprowadzone trzy przewody
  • Poziom 11  
    Witam
    W niektórych silnikach jednofazowych zmianę kierunku wirowania silnika można uzyskać zmieniając podłączenie kondensatora.
    pozdrawiam
  • Poziom 16  
    sąsiad znalazł u siebie silnik ze starej pralki tyle że z automatu no i pomyslałem że może się nada do mojej pompki więc postanowiłem go zobaczyc silnik ma 5 wyprowadzeń na kostkę nie licząc masy która jest prawie wszędzie wykazywało rezystancję gdzieniegdzie 0,076kΩ gdzie indziej 0,056Ω i dwie mniejsze 0,032kΩ a na innym 0,009kΩ zasilałem najpierw kabel czarny bo gdy a następnie najwiekszą rezystancję silnik nie startował sam więc wzbudziłem go ręka no i ruszył ale obroty miał małe i tak samo na większości rezystancji a na najmniejszej rezystancji silnik złapał największe oborty? nierozumiem tego silnika, może on ma jakiś sterownik który został przy pralce ?
  • Poziom 22  
    Silnik od pralki automatycznej posiada dwa uzwojenia. Jedno 2800 obr/min, drugie chyba 375 obr/min. Są to dwa niezależne od siebie uzwojenia.
    Cytat:
    przykro mi gdyż nie mam mozliwości wrzucenia fotek gdyż silnik został na wsi, wiem tylko że z silnika są wyprowadzone trzy przewody

    w tym silniku będziesz musiał znaleźć w uzwojeniu połączenie uzwojenia rozruchowego z roboczym, wyprowadzić 4-przewód i będziesz mógł sobie zmieniać obroty.
    pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Witam kolegow!
    Jak to jest od automatycznej pralki to jeszcze brakuja ci kondensatory i wtedy bedzie sam ruszał. Tak jak kolega tu jeden opisał są to silniki co maja dwa uzwojenia jedno od obrotów rewersyjnych drugie od wirówki czyli małe i duże obroty. W zwyklych silnikach jednofazowych zmiane obrotów uzyskuje sie przez zmiane biegunow w jednym z uzwojen a to wymaga ingerencji we wnętrze silnka
  • Poziom 16  
    witam
    Silniki od pralek mają właśnie tyle wyprowadzeń , w twoim przypadku tak jak mówisz jest 5 przewodów.Są to palbieguny tak wiec jest PE,N,L,L,L musisz najpierw podłączyc najmniejszą prędkość silnika a potem przełańczać faze na inne uzwojenie wtedy bedzie sybciej kręcił.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną należy tylko zwrócić uwagę na to żeby wirnik po obróceniu znajdował się w środku stojana a sposobu poprzez inne podłączenie kondensatora nie polecam ponieważ silnik znacznie straci na mocy i będzie się nadmiernie nagrzewał
  • Poziom 30  
    KACZOREK nie jest prawdą że będzie się grzał i tracił na mocy ! Miałem kiedyś małą betoniarke jedno fazową i w niej pod osłoną silnika był naklejony papierowy schemat jak przełożyć w puszce silnika mostek i podłączenie kondensatora aby zmienić kierunek obrotów silnika . Niestety nie mam jej teraz i nie pamiętam tego schematu
  • Poziom 22  
    Cytat:
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną należy tylko zwrócić uwagę na to żeby wirnik po obróceniu znajdował się w środku stojana

    Tak, ale może doprowadzić do konfliktu np. wyprowadzenia przewodów ze stojana z wentylatorem lub kołem pasowym wszystko zależy od budowy silnika .
  • Poziom 30  
    KACZOREK napisał:
    Cytat:
    jest jeszcze jeden sposób na zmianę obrotów wirnika i to bardzo prosty wystarczy wyjąć wirnik z silnika i wsadzić go drugą stroną

    Oświeć nas profanów (a może to tylko ja nie wiem co się stanie) jakież to zjawiska zajdą w odwróconym wirniku, że zacznie kręcić się w drugą stronę?

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • Poziom 20  
    wirnik nadal będzie się kręcił w tą samą stronę co przed obróceniem go ale ośka wirnika będzie wystawała z drugiej strony silnika a tym samym obroty będą zmienione. przecież jeśli patrzysz na silnik to wałek kręci np. w prawo wentylator w lewo więc jeśli obrócisz wirnik to wałek będzie miał takie obroty jak wentylator a wentylator takie jak wałek. przecież to proste
  • Poziom 11  
    Jeśli masz wyprowadzone trzy przewody z silnika to musisz wyprowadzić dodatkowy czwarty aby móc wykonać zmianę obrotów ale to wiąże sie z częściowym rozbieraniem silnika ponieważ jeden z przewodów tego silnika jest wspólny zarówno dla uzwojenia rozruchowego jak i roboczego i należy to połączenie na cewkach rozbić osobno na dwa przewody. Można też obrócić stojan ale to zależy od konstrukcji silnika, oczywiście zmieni się wtedy położenie wyprowadzeń uzwojeń silnika.
  • Poziom 26  
    tomaszek1234 napisał:
    sąsiad znalazł u siebie silnik ze starej pralki tyle że z automatu no i pomyslałem że może się nada do mojej pompki więc postanowiłem go zobaczyc silnik ma 5 wyprowadzeń na kostkę nie licząc masy która jest prawie wszędzie wykazywało rezystancję gdzieniegdzie 0,076kΩ gdzie indziej 0,056Ω i dwie mniejsze 0,032kΩ a na innym 0,009kΩ zasilałem najpierw kabel czarny bo gdy a następnie najwiekszą rezystancję silnik nie startował sam więc wzbudziłem go ręka no i ruszył ale obroty miał małe i tak samo na większości rezystancji a na najmniejszej rezystancji silnik złapał największe oborty? nierozumiem tego silnika, może on ma jakiś sterownik który został przy pralce ?

    Witam.Jeśli masz wyprowadzone 5 wyprowadzeń "na kostkę", to powinno wyglądać to tak;
    1) masz wspólny początek dla szybkich obrotów i wolnych (najczęsciej 1)
    2) najczesciej 2 i 3 to uzwojenie robocze i pomocnicze dla wirowania (szybkie obroty).Poznasz je po tym,że rezystancję mają różną w stosunku do początku (1) przy czym uzwojenie robocze ma najmniejszą.
    3) numery 4 i 5 to niskie obroty . Ich rezystancja w stosunku do zacisku 1 jest jednakowa.
    Jeśli kondensator przyłączysz do 4 i 5 ,to zasilając 1 i 4 lub 1 i 5 masz zmianę obrotów.
    Z wysokimi obrotami musisz uwzględnić przypadek w którym faza pomocnicza po rozruchu jest odłączana.
    W opisanym przypadku nie może być połączenia metalicznego "kostki" z obudową silnika (ziemią)
  • Poziom 21  
    Witam
    Kontynuujac poniekąd wątek... Czy zmiana kierunku wirowania ,wykorzystując instalacje w pralce spowoduje spadek mocy silnika ???
  • Poziom 30  
    Nie, moc silnika pozostanie taka sama.Chyba że jednocześnie zmienisz prędkość obrotową, to wtedy tak.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • Poziom 21  
    Wiec niestety moc spadła plus brak momentu do rozruchu Konkretnie chodził mi o pralke PDN 685 zastosowałem w niej silnik o innym kierunku obrotów wirowania po przełozeniu na kostce silnik ruszył bez obciążenia , ale miał mniejsze obroty , z obciązeniem nie ruszył wcale...:cry:

    karheinz
  • Poziom 30  
    Jest bardzo prawdopodobne, że robisz jakiś miszmasz z łączeniem uzwojeń przy zmianie obrotów. Proponuję, abyś narysował jak jest silnik połączony przy jednym kierunku wirowania, a co przełączasz, gdy zmieniasz kierunek obrotów. Narysuj to wraz z kondensatorami (jeżeli takowe są).
    Jeszcze taka sugestia - a może zamieniasz miejscami uzwojenia rozruchowe z uzwojeniem pracy.

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • Poziom 39  
    W silniku 1fazowym z wyłącznikiem odśrodkowym-takim jak u ciebie zmianę kierunku obrotów uzyskuje się przez zamianę końcówek uzwojenia rozruchowego,jeśli wychodzą 3przewody to niestety musisz rozebrać silniczek.
  • Poziom 21  
    "W silniku 1fazowym z wyłącznikiem odśrodkowym-takim jak u ciebie zmianę kierunku obrotów uzyskuje się przez zamianę końcówek uzwojenia rozruchowego,jeśli wychodzą 3przewody to niestety musisz rozebrać silniczek"
    Panowie , wyłącznik odsrodkowy jest w silniku od pralki Frani ! NIE w automacie...

    Dodano po 8 [minuty]:

    Co do "miszmasz" z połaczeniami ... Tam raczej dużo kombinacji nie ma...Przeanalizowałem schemat uzwojeń i stwierdzam że nie ma możliwości zmiany kierunku wirowania...
    Pozdrawiam
  • Poziom 26  
    Karlheinz napisał:
    Wiec niestety moc spadła plus brak momentu do rozruchu Konkretnie chodził mi o pralke PDN 685 zastosowałem w niej silnik o innym kierunku obrotów wirowania po przełozeniu na kostce silnik ruszył bez obciążenia , ale miał mniejsze obroty , z obciązeniem nie ruszył wcale...:cry:

    karheinz


    Witam.Jeśli na silniku masz wyprowadzone 5 przewodów , to w prosty sposób możesz zmienić kierunek "małych" obrotów.Wirowania bez ingerencji w stojan nie zmienisz, gdyż w takim układzie masz wspólny początek uzwojenia roboczego i rozruchowego.A by zmienić kierunek wirowania ,powinieneś zamienić wyprowadzenia uzwojenia rozruchowego (ewentualnie roboczego )pomiędzy sobą.
  • Poziom 21  
    Oczywiście całkowicie sie z Toba zgadzam kolego wola...Bez ingerencji w stojan nie ma możliwosci...
    Pozdrawiam
  • Poziom 39  
    kolego karlheinz ten opis dotyczył się pierwszego silnika z trzema końcówkami czyli z wył. odśrodkowym lub bez ale de-facto z uzwojeniem rozruchowym.Jeśli chodzi o silnik od automatu to wola ma absolutną rację i nie mam co do tego wątpliwości.
  • Poziom 10  
    Wyprowadż 4 przewód z silnika, on jest wspólny dla uzwojenia roboczego i rozruchowego. Trzba na cewkach podzielić to połączenie na dwa przewody. Ja wiele razy obracałem stojan i nic sie nie działo.
    Jeżeli masz małą wiedzę z elektryki to to rozwiązanie będzie chyba dla ciebie najlepsze :D

    Pozdrawiam :)
  • Poziom 9  
    mam silnik jedno fazowy. wychodzą z niego 3 i 2 przewody. są podłączone dwa kondensatory. muszę zmienić kierunek obrotów silnika. jak to zrobić? Dlaczego z silnika wychodzi aż 5 przewodów? i dlaczego są dwa kondensatory podłączone w dwa różne miejsca?
  • Poziom 30  
    grembol7 napisał:
    Dlaczego z silnika wychodzi aż 5 przewodów? i dlaczego są dwa kondensatory podłączone w dwa różne miejsca?
    Może wklej jakieś fotki albo opisz jaki to silnik i od czego . Z jakiejś zabawki wydłubałeś . pralki czy jakiejś maszyny ?