Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik 3 fazowy poprawnie zasilony (jak?)

12 Mar 2007 15:19 11830 13
  • Poziom 10  
    Witam.

    Temat zasilania silników ~3 fazowych wałkowano na rożne sposoby.
    A ja mam pytanie jak w "ksiażkowy" sposób rozwiązać zasilanie takiego silnika jak na tabliczce znamionowej.
    Silnik 3 fazowy poprawnie zasilony (jak?)


    A oto fakty
    1. Silnik jest elementem motoreduktora.
    2. Sterowanie odbywa się z dwóch kaset sterujacych
    - zrealizowane na 2 przekaźnikach
    3. Tryby pracy
    - bez pracy
    - do przodu
    - do tyłu
    - stop
    4. silnik podłączony w puszcze w "Y"
    A tu są pytania do szacownego gremium

    1. Instalacja zasilania silnika nie przewiduje żadnych kondensatorów
    czy to dobrze? /zasilanie z inst 3 faz/
    2. w kasetce sterującej był kiedyś WYŁĄCZNIK TERMICZNY
    Ale jakiś "fachowiec go wyrżnął " i spiął na krótko
    Jaki dobrać taki termik mając do dyspozycji tylko
    tabliczkę znamionową/
    3. Jak skompensować cos/fi (czy warto) praca silnika odbywa sie
    cyklicznie 10 do 15 min na godzinę, natomiast w trakcie pracy
    cykli przód tył jest przełączane co 1 minutę.

    I pytanie do praktyków jaki olej do motoreduktora ?
    Wymiana czy dolewka?

    Pozdrawiam
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 11  
    Witam
    1. Zasilanie 3faz. 400V nie wymaga kondensatorów.
    2. Sterowanie - najprościej zbudować ma małą szafkę zasilającą z zabezpieczeniem silnika (wyłącznik silnikowy z zakresem 2,5-4A zastępujący termik) ze sterowaniem umożliwiającym pracę nawrotną, a kasety sterownicze z przełącznikiem 3-pozycyjnym >lewo< >stop< >prawo<
    Schemat sterowania mogę przesłać na maila.
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 10  
    Dzięki.
    Ok 3 fazy TO zero kondensatorów.

    Sterowanie jest i działa / tylko opisane/ i tu nic nie ruszam.
    I TU był właśnie taki wyłącznik termiczny przycisk I i 0
    czy podane wartości A ustawić na min czy max
    A jak zrealizować cos takiego jak soft start?
    Czy to tylko domena falowników?
  • Poziom 11  
    Wartość nastawy powinna być ustawiona na prąd znamionowy czyli tu na 3,7A.
    Dla tego typu silnika (230/400V dla ^/Y) nie można zastosować rozruchu gwiazda/trójkąt. Zostają falownik lub obniżenie napięcia na transtormatorze - w zasadzie dwóch.
  • Poziom 10  
    Zapomniałem.


    Co oznacza na tabliczce znamionowej ?
    Bauf. V 18/19
    Oraz w typie silnika G90 L/4.

    wiesław puk napisał:

    3. Jak skompensować cos/fi (czy warto) praca silnika odbywa sie
    cyklicznie 10 do 15 min na godzinę, natomiast w trakcie pracy
    cykli przód tył jest przełączane co 1 minutę.

    Pozdrawiam



    A co z tym problemem?
  • Poziom 13  
    Witam
    co do tematu zabezpieczeń to generalna zasada jest taka, aby zabezpieczenie termiczne było ustawione na Iz + 10% (Iz-prąd znamionowy).

    Cytat:
    Co oznacza na tabliczce znamionowej ?
    Bauf. V 18/19

    parametr V 18/19 może to oznaczać przekładnię mechaniczną oraz V - pozycja pracy pionowa.

    Silnik 1,5kW powiedzmy szczerze nie należy do największych i przy opisywanej pracy powinien działać prawidłowo przez długi czas. Można oczywiście zainstalować softstart'a np: Altistar, ale jeżeli wymaga tego specyfika pracy np. zapobiec przewracaniu się elementów na transporterze, dla samej sztuki nie warto instalować.

    Ostatnia sprawa to olej, jeżeli nie masz określonych wymagań co do właściwości (przemysł farmaceutyczny lub spożywczy) to najprościej zwrócić się do sprzedawcy z prośbą o dobranie, nie polecam robienia dolewek, lepiej wymienić na nowy.
  • Poziom 10  
    A co z cos/fi w tym układzie?
    Czy przy tej mocy silnika kompensować?

    jesli chodzi o oznaczenie V to vertikal chyba OK
    ale 18/19 to nie przekładnia
    Bo przekładnia jest chyba 1:10 bo 1420 a n2 142 /1min
  • Poziom 35  
    Silnik trzy fazowy 1,5 kw to pobór prądu 3A na faze termik 3Axwspółczynnik 1,1=3,3A zabezpiecz silnik przed skutkami braku 1 fazy lub nadpalenia styku w stycznikach.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Witajcie.
    dzięki wszystkim za POMOC.

    pozostało jeszcze jedno pytanie ELEKTRYCZNE .
    Co z mocą bierną ?
    silnik ma podany cos/fi
    Czy taka moc silnika nadaje sie do kompensacji.

    Co do zabezpieczenia silnika to już wiem.
    Nastawa albo nominalna 3,7 A lub + 10% co daje w przybliżeniu 4A.

    zatem
    zabezpieczenie o zakresie 2,5-4A czy może 4-6,3A
    Z praktyki który wybrać ?
  • Poziom 13  
    wiesław puk napisał:
    Witajcie.
    pozostało jeszcze jedno pytanie ELEKTRYCZNE .
    Co z mocą bierną ?
    silnik ma podany cos/fi
    Czy taka moc silnika nadaje sie do kompensacji.

    jak już wcześniej wspomniałem, 1,5kW nie należy do dużych silników. Przy mocach od 11kW dopiero zastanawiał bym się nad tym problemem. Przy mniejszych mocach same przewody zasilające silnik potrafią działąć jak kondensatory(odpowiednio długie).
  • Poziom 30  
    Jarcyk napisał:
    Cytat:
    Przy mniejszych mocach same przewody zasilające silnik potrafią działąć jak kondensatory(odpowiednio długie).

    Czy ty się zastanowiłeś co napisałeś? Ile kilometrów musiałby mieć taki kabel zasilajacy, aby jego pojemność własna skompensowała niski cosinus silnika?
    Dla kompenascji mocy biernej nie ma problemu od jakiej mocy powinno się to robić. Przecież nawet takie małe odbiorniki jakimi są oprawy oświetleniowe świetlówkowe mają zainstalowany kondensator właśnie po to, aby skompensować dużą moc bierną indukcyjną pobieraną przez dławik układu zapłonowego. Na problem trzeba spojrzeć globalnie. Jeżeli ten silnik jest tylko małym procentem obciążenia, a cała reszta jest w jakiś sposób skompemsowana, to nie ma sensu tutaj nic robić. Natomiast, jeżeli wnosi on znaczną część obciążenia zakładu, to można rozważyć kompensację, ale może nie tylko dla tego silnika tylko dla całego zakładu.
    Przy kompensacji mocy biernej pojedynczego małego silnika może wystąpić problem przekompensowania, co jest jeszcze gorsze (za moc pojemnościową też się płaci).

    Pozdrawiam wszystkich

    jjanek
  • Poziom 1  
    wiesław puk napisał:
    Zapomniałem.


    Co oznacza na tabliczce znamionowej ?
    Bauf. V 18/19
    Oraz w typie silnika G90 L/4.



    L/4 oznacz liczbę biegunów silnika, co przy 50Hz daje mam tutaj prędkość znamionową 1420obr/min
    90 - to prawdopodobnie wznios wału liczony od podstawy do środka osi wyrażany w mm
  • Spec od Falowników
    Bau cośtam to będzie budowa, wersja wykonania może...
    Kompensacja mocy nie ma dla tego silnika w żadnym wypadku żadnego sensu ekonomicznego. Wyrzucone pieniądze.
    Softstarty opłacają się podobno przy dużych mocach - dla 1,5kW łagodny rozruch da falownik (podobno cena jest bliska softstartu, a oprócz łagodnego rozruchu falownik zapewnia zmianę kierunku bez użycia styczników i blokadę przed włączeniem dwóch kierunków naraz oraz w razie potrzeby regulację prędkości ustalonej).