Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
IGE-XAOIGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

suwnica falownik - 2 prędkości silnika

16 Mar 2007 19:44 5744 21
  • Level 21  
    witam
    mam niezły problem i prosze o pomoc .......
    jest tak : mam skrzynkę sterowniczą od suwnicy i w zasadzie wsio byłoby ok gdyby nie potrzeba przeróbki
    teraz jest tak że steruje się suwnicą za pomocą joystików
    ale te joy'e to mają potencjometry czy coś w ten deseń
    no i sterowanie działa tak że im bardziej wychylę joy'a to silnik szybciej jedzie - falownik dostaje sygnały zależne od położenia joy'a i zwiększa częstotliwość do 50 Hz
    dodatkową opcją jest to że cofnięcie joy'a powoduje właczenie hamulca prądowego (prąd stały ) :)

    no i tu jest problem bo ja po długim zastanowieniu chcę zmienić sposób sterowania na nastepujący :
    jest kaseta sterująca KS-3 ktora ma 2 położenia styków
    czyli taka typowa żółta kaseta do dzwigów suwnic itp
    chcę aby silnik również pracował na 2 szybkościach
    czyli falownik dostaje sygnał że jest wciśnięta poz 1 na włączniku i startuje (jazda wolna np 30 % ) , wciśnięcie 2 pozycji powoduje normalną prędkość silnika (jazda szybka -100 % -120 % )

    czy da się tak zrobić ?

    narazie pytam czy się da ponieważ najpierw muszę się nauczyć programować falownik
    aha falownik to LENZE 2,2 kW
    poniżej wkleiłem fotki skrzynki i joy'a
    jeśli się da to jak to zrealizować (mniej więcej )
    jeśli nie da to dlaczego nie ? i co zrobić aby się dało ?
    zastosowanie silnika dwubiegowego nie wchodzi w grę

    a tak dla utrudnienia dodam że już pełny wypas byłby gdyby się dało sterować jednym falownikem dwoma silnikami na przemian ( nie jednocześnie )
    1. moc 1,1 Kw
    2. moc 0,8 Kw
    jeśli się nie da -trudno dołoże drugi falownik ale wolałbym na jednym
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Helpful post
    Level 22  
    W większości falowników można, wykorzystując wejścia cyfrowe i przypisując im odpowiednie prędkości. Jaki to model falownika?
  • Level 21  
    model falownika :
    LENZE 8200 vector

    kurcze czemu nie są widoczne fotki ? :(
  • Helpful post
    Level 26  
    Co do sterowania predkoscia to da sie zrobic tak jak mowisz na 2 sposoby:
    - wejscie analogowe i odpowiednie rezystory zalaczane przy kolejnych biegach
    - 2 wejscia cyfrowe skonfigurowane na inna czestotliwosc

    Co do 2 silnikow na jednym falwniku zobacz tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic714834.html

    Dlaczego chcesz zrezygnowac z plynnej regulacji ?

    Pozdrawiam.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Level 21  
    płynna regulacja jest ok ale .......
    suwnica będzie pracowała w bardzo ciężkich warunkach
    wilgotność 80 - 90 %
    pracownik sterując będzie miał mokre ręce lub rękawice i nie ma siły joy nie wytrzyma - nie jest aż tak izolowany
    jedyne rozsądne wyjcie to kaseta sterująca -takie pracują po kilkanascie lat i nikt ich nie oszczędza

    tamten temat już studiowałem :)
    ok skoro się da to zabieram się za naukę falownika -jest niezwykle skomplikowany
    micromaster siemensa przy tym to pikuś
    dzięki za pomoc ...póki co
    jak już będe przerabiał skrzynkę to zapytam co nieco ....:)

  • Level 26  
    Witam
    Nic nie napisałeś jaka to suwnica pomostowa czy bramowa,nic nie wspomniałeś też o silnikach.Suwnica nowa czy stara,silniki klatkowe czy pierścieniowe.Na jeździe ma dwa czy jeden silnik.
    Pozdrawiam
  • Level 21  
    hmm skoro pytasz to napiszę ...
    suwnica nowa - własnie się robi
    bramowa
    jazda na jednym silniku
    silniki ....o tu mam problem z rozpoznaniem
    nie wiem jak rozróżnić silniki -jak mi ktoś napiszę to będę mógł odpowiedzieć

    w sumie będą 2 silniki 400 V
    czyli jazda wzdłuż i jazda wózka silniki 400 V z przekładniami ślimakowymi samohamownymi
    winda jest na 230 gotowiec (wyciągarka)

    tylko za żadne skarby nie rozumiem zasadności tych pytań ......
    jakie ma znaczenie czy suwnica jest bramowa czy pomostowa , nowa czy stara .....?
    oooo rodzaj silników ma znaczenie ale reszta .....
    tak jakby ważne dla sterowania było jaki ma kolor , rozpiętość itp .....sorry nie obraż się ale nie rozumiem
  • Helpful post

    Level 26  
    Witam
    Jeżeli ma być to suwnica bramowa to niebardzo rozumiem jak ona będzie jeździła na jednym silniku,lecz pomijam ten fakt.Jeżeli chodzi ci o dwa biegi to nielepiej zastosować silnik klatkowy dwubiegowy ze sterowaniem stycznikowym>?Wydaje mi się że zastosowanie falownika jest zbędne.Jeżeli będziesz zainteresowany projektem to ci go udostępnie.
  • Level 21  
    Witam
    Wszelkie zmiany,naprawa i wymiana elementów sterowania i regulacji urządzeń dźwigowych ,dźwignicowych i podnoszących podlegających dozorowi technicznemu mogą być dokonywane wyłącznie przez osoby z uprawnieniami UDT i uzgodnione z Urzędem Dozoru Technicznego.Pozdrawiam
  • Level 21  
    więc wyjaśniam
    suwnica ma jeden silnik a to ze wględów praktycznych
    napęd realizowany jest za pomocą przekładni ślimakowej
    to wszystko zamontowane na wysokości 2,3 m od podłoża ( wględy konstrukcyjne) przeniesienie napędu na koła za pomocą łańcuchów
    proste aż kłuje w oczy :)

    masz rację silnik dwubiegowy byłby najlepszy ale.........

    to się wiąże z :
    wywaleniem praktycznie całej skrzyni rozdzielczej -która kosztowała niemałą kasę
    zakupem nowego silnika i zaś zmontowaniem go z przekładnią - znów koszt

    jeśli jest falownik i cała reszta to nie za bardzo chcę wywalać kasę na coś innego choćby to było prostrze



    janhen wrote:
    Witam
    Wszelkie zmiany,naprawa i wymiana elementów sterowania i regulacji urządzeń dźwigowych ,dźwignicowych i podnoszących podlegających dozorowi technicznemu mogą być dokonywane przez osoby uprawnione i uzgodnione z Urzędem Dozoru Technicznego.Pozdrawiam

    dzięki za informację .......naprawdę nie wiedziałem o takich przepisach ......:!:

    ale co ?
    rozumiem że jesli nie będzie odbioru UDT to problem mój nie zostanie rozwiązany ?
    czyli się nie da sterować jak ja chcę ?
  • Level 18  
    Suwnice, dźwigi , wózki widłowe i inne temu podobne urządzenia podlegają pod UDT. Zmiany konstrukcyjne mogą być wykonane jedynie po uzgodnieniu tego z producentem urządzenia , na pewno nie możesz ingerować w system sterowania a zwłaszcza w układ zabezpieczeń . Istnieje możliwość przeróbki sterownika twojej suwnicy , ale wiąże się to z sporymi kosztami , czyli zgłoszenie producentowi urządzenia takowej przeróbki , uzyskanie od niego aprobaty , wykonanie odpowiednich przeróbek przez uprawnioną osobę ( uprawnienia UDT ) zgłoszenie do oddziału UDT celem wykonania prób i uzyskania zezwolenia na eksploatację. Na wszystkie podzespoły użyte do przeróbki musisz mieć odpowiednie atesty. Jest z tym trochu roboty i zachodu i przede wszystkim mnóstwo papierologi. Przechodziłem coś takiego niedawno u jednego klienta który samowolnie przerobił sobie wózek widłowy (zmiana wideł na chwytak) oczywiście nikogo o tym nie zawiadamiając , Jakież było jego zdziwienie kiedy na przeglądzie okresowym serwisant go wycofał z eksploatacji . Dobrze że skończyło się tylko na sporze klient - producent urządzenia a nie UDT'em.
  • Level 21  
    DarekBytom o przepisach UDT naczytałem się tyle że już mi wystarczy :)

    suwnica jest nowa -robi ją firma ktora ma wszelkie uprawnienia UDT tyle tylko że ugadałem się że we własnym zakresie dostarczę sterowanie do niej bo jak mi podali cenę sterowania to długo nie moglem się podnieść z wrażenia
    jako że mam dużo elementów automatyki i jestem nią zafascynowany zdecydowałem że zrobię ją sam....no jak widać z pomocą znawców z elki :)
    więc kupiłem gotową aplikację suwnicy z niemiec i jako taka jest doskonała ale ze względu na izolację nie nadaje się do moich celów -niestety

    cały szkopuł polega na tym że mam specyficzne wymagania co do suwnicy o których nie pisałem bo nie wchodzi to do tematu tego wątku
    tak czy inaczej świadectwa UDT będą i odbedzie się to zgodnie z zasadami a mi mam nadzieję zostanie w kieszeni kilka zlotych polskich na dropsy :)

  • Level 26  
    Ale dokumentacja elektryczna i tak musi trafić do UDT,a ty podejrzewam i tak nie obronisz tej dokumentacji.Swoją drogą przy suwnicach pracuje już 10 rok i powiem Ci że z chęcią bym pooglądał tą twoją suwniczkę,a wiele ich już zrobiłem .Twojej bramówki nie mogę sobie wyobrazić.
  • Helpful post

    Automation specialist
    Witam.A wiec ten Twoj falownik jest na pewno lenza tylko niebardzo wiem czy jest 1x2,2kW czy 3x2,2kW.Sprawa dosc istotna,gdyż chodzi o spiecie silnika w gwiazde lub w trójkat.Sterowanie proponuje zrobic na JOGach.Na module standard,tj ten co wszelkie przewody sterowania wchodza,masz wejścia E1,E2,E3,E4.Standardowo Lenze programuje te falowniki kolejno jako E1-20Hz,E2-30Hz,E3-40Hz,E4-Reverse.Zaznaczam,ze wszystkie te wejścia są programowalne nietylko z panelu,ale mozna PCta podłaczyc i widzisz wszystko online.Mam wszelkie dokumentacje do tych falowników bo praktycznie tylko na nich pracuje,więc je polecam.
    Zycze powodzenia.
    Pozdrawiam
  • Helpful post
    Level 11  
    Falownik sterowany jest płynnie poprzez potencjometr.A czy nie wystarczy z kasety zasterować dwoma przekażnikami,które podadzą na falownik dwie różne rezystancje???
  • Helpful post
    Level 33  
    Będąc swojego czasu konstruktorem w Fabryce Urządzeń Dźwigowych S.A. w Mińsku Mazowieckim sterowanie falownikami z kasety rozwiązywaliśmy na kilka sposobów:
    1) W kasecie stosowaliśmy przyciski potencjometryczne. Im głębiej go wcisnąłeś, tym suwnica szybciej jechała.
    2) W kasecie stosowaliśmy standardowe przyciski dwubiegowe. W falowniku programowaliśmy wedle życzenia użytkownika dwie prędkości jazdy. Przechodzenie pomiędzy prędkościami odbywało się płynnie.
    3) W falowniku programowaliśmy specjalną funkcję dzięki której przy sterowaniu z przycisku dwubiegowego można było uzyskać dowolną prędkość. Działało to tak, że naciskając przycisk do pierwszego położenia suwnica ruszała z prędkością zaprogramowaną jako minimalna. Naciskając przycisk do drugiego położenia suwnica przyspieszała do momentu, kiedy przycisk nie został cofnięty do położenia I, i dalej z tą prędkością jechała.
    Jednakże podkreślam jak przedmówcy, że osoby (firmy) nie posiadające odpowiednich uprawnień nie mogą dokonywać żadnych zmian w układzie, niezgodnych z dokumentacją suwnicy. Nie zdziw się jak przy odbiorze UDT inspektor postawi oczy w słup widząc że ktoś chce zgłosić suwnicę do odbioru, gdzie elektryka zrobiona jest "po partyzancku", bez żadnej dokumentacji. Poza tym widzę że jednak że ze znajomością układów sterowania i napędów falownikowych nie jest u ciebie najlepiej, skoro piszesz że falownik będzie hamował silnik prądem stałym! Bzdura jakiej dawno nie czytałem. Może pomyliłeś to z wytracaniem energii pochodzącej z hamowania na rezystorze wpiętym pod szynę DC falownika przez tzw. chopper.
    Jednym słowem, jak nie chcesz wylądować w kryminale jak taka suwnica przygniecie komuś kiedyś głowę lub innego członka, to zleć to fachowcom. Będziesz spał spokojnie. Chyba że lubisz rozwiązania ekstremalne.
  • Level 21  
    istotnie ze znajomością automatyki u mnie jest dosyć kiepsko a to z tego względu że nie jestem elektrykiem
    dlatego zadaję masę pytań aby sie po prostu nauczyć bo mnie to bardzo ale to bardzo zafascynowało :)

    dla wyjaśnienia :
    nie mam zamiaru po partyzancku robić sterowania ale
    1. chcę wiedzieć jak to działa
    2. chcę się nauczyć programować falowniki
    3.chcę aby to zostało zrobione "po mojemu "

    stąd jak pisałem tyle pytań
    suwnica będzie zrobiona przez odpowiednią firmę
    projekt elektryczny również choć dopiero gdy ja poznam wszelkie zagadnienia z automatyką związane
    co zrobić taki już jestem że musze wiedzieć co i dlaczego działa .......:)
    jak pisałem poprzednio chcę to zrobić sam......wtedy najlepiej się uczę :)
    jak już będę wiedział po prostu zlecę zrobienie projektu zaprzyjaźnionej formie w/g ściśle określonych wytycznych
    to wychodzi zdecydowanie taniej jak zrobienie w jednej firmie
    oszczędności są dosyć spore a w UDT nie mają nic przeciw takim kombinacjom (pytałem )

    odnośnie hamulca
    otóż jest on na pewno bo sprawdzałem i jest 24 v na uzwojenie
    mój błąd że napisałem że idzie on z falownika
    za szybko to napisałem bo nie przesledziłem dokładnie co i jak - dopiero później sprawdziłem że idzie z zasilacza przez przekaźnik
    sprawdziłem podłaczając silnik i faktycznie silnik hamuje

    odnośnie przycisków
    czy wiesz może czy do kaset KS można zakupić takie przyciski potencjometryczne - takiej opcji jeszcze nie widziałem a zdaje się że to byłoby to !
    jeśli można to prosilbym o jakieś namiary bo google wypluwają tylko manipulatory potencjometryczne

    w każdym razie dzięki za pokierowanie co i jak -póki co to uczę się obslugi falowników i wszystkie co z tym związane
    a dzieki forum jestem coraz bliżej :) poznania zadady działania itd itp :)

    pozwole sobie powrócić do tematu gdy bedę już bliżej niż dalej i poproszę o pomoc jesli mozna :?:
  • Level 11  
    sp5wcx niedokładnie czytasz.Sterownik w pozycji"0"-łapie hamulec na DC-tak ja to odczytałem.
  • Level 33  
    Cytat:
    "...dodatkową opcją jest to że cofnięcie joy'a powoduje właczenie hamulca prądowego (prąd stały )"
    Ja zrozumiałem że Autor ma na myśli hamowanie prądem stałym, poprzez podanie go na uzwojenie, czego nigdy nie praktykowało się w tych napędach. Zwalniak, luzownik czy jak go nie nazwać to rzecz normalna. Tylko on działa tak, że podczas normalnej pracy (jazdy) suwnicy napięcie na ten zwalniak jest podane, przez co napęd jest odhamowany. Zabranie tego napięcia powoduje zapadnięcie hamulca i zatrzymanie suwnicy. Inne rozwiązania nie są dopuszczalne ze względów bezpieczeństwa. Bo co by było, gdyby w trakcie jazdy suwnicy zabrakło napięcia zasilającego? Jak wtedy zahamować suwnicę? Podkładając nogę pod koło?
    Podkreślam, że na napędach suwnicowych zęby zjadłem, jak to się mówi w mowie potocznej.

    Co do przycisków potencjometrycznych - produkuje je Schneider Electric i pasują tylko do kaset sterowniczych ich produkcji. No i mają odpowiednio wysoką cenę.
  • Level 21  
    dziś postaram się zrobić filmik jak to działa z tym hamulcem
  • Level 12  
    numerek12 wrote:
    istotnie ze znajomością automatyki u mnie jest dosyć kiepsko a to z tego względu że nie jestem elektrykiem
    dlatego zadaję masę pytań aby sie po prostu nauczyć bo mnie to bardzo ale to bardzo zafascynowało :)

    :

    A masz chociaż świadectwo kwalifikacyjne E?
    Bo jak przypuszczam świadectwa wydanego przez UDT uprawniającego do konserwacji urządzeń dźwignicowych sterowanych z poziomu roboczego na pewno nie.
    No nie zazdroszczę twojemu klientowi w trakcie kontroli.Jak mu inspektor zatrzyma urządzenie to jeszcze dopłacisz do interesu za koszty przestoju i ponownego montażu pierwotnego sterowania.
    No ale polak potrafi.
  • Level 21  
    irekub wrote:
    numerek12 wrote:
    istotnie ze znajomością automatyki u mnie jest dosyć kiepsko a to z tego względu że nie jestem elektrykiem
    dlatego zadaję masę pytań aby sie po prostu nauczyć bo mnie to bardzo ale to bardzo zafascynowało :)

    :

    A masz chociaż świadectwo kwalifikacyjne E?
    Bo jak przypuszczam świadectwa wydanego przez UDT uprawniającego do konserwacji urządzeń dźwignicowych sterowanych z poziomu roboczego na pewno nie.
    No nie zazdroszczę twojemu klientowi w trakcie kontroli.Jak mu inspektor zatrzyma urządzenie to jeszcze dopłacisz do interesu za koszty przestoju i ponownego montażu pierwotnego sterowania.
    No ale polak potrafi.


    a powiedz dobry człowieku :
    czytać ze zrozumieniem to w szkole nie nauczyli co ?
    masz jakiś problem ze zrozumieniem ?

    tematem tego postu nie jest to czy mam uprawnienia

    jakbyś czytał uważnie to wniosek nasuwa się sam że robię to dla siebie


    ehhh nie chce mi się już dyskutować z trollami
    wątek zamykam
    udzielającym dobre porady dziękuję