Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

1-wire jaki magistrala do resetowania switchy LAN?

uzi18 21 Mar 2007 08:54 3600 19
  • #1
    uzi18
    Level 24  
    Temat poruszany ale ... pomysl nowy.
    Jak doskonale wiemy w sieci LAN (typowa skretka)
    zostaja 2 pary wolne (na 100% b-nieb. nieb.).
    Wykombinowalem sobie ze moze te linie wykorzystac do podlaczenia slave-ow poprzez magistrale 1wire.

    Mam w sieci ok. 7 switchy one lubia sie czasem "zawiesic" nie wnikam w stan programowy bo z tym roznie. Zwykle pomaga odlaczenie zasilania i ponowne jego zalaczenie.

    Na linii 1 wire bedzie wisiec 7 x ds2405 moze ds2408.
    Dlugosc magistrali hmm ok. 300 m.
    Myslalem o podciagnieciu jej do +5V gdzies "w srodku".
    Czy da sie podciagnac w 2ch miejscach np. na poczatku i na koncu magistrali - 2 zasilaczami?
    Tak byloby idealnie gdyby 1 padl.
    Mikrokontroler pewnie AVR atmega8 (jakby za bardzo na wyrost) ale to juz jest krok nastepny.
    Mastery beda na ds2490 swietnie sie integruja z Linuxem :)



    1. co zrobie to sprawdze czy nie ma problemu w komunikacji na jednym odcinku sieci a pozniej w razie sukcesu bede probowal oddalac sie dalej.

    Jak myslicie czy moze sie to udac i na jakie tudnosci moge wpasc?
    Moze ktorys z kolegow cos podpowie.

    Pozdrawiam
    Bartłomiej Zimoń

    http://datasheets.maxim-ic.com/en/ds/DS2405.pdf
  • #2
    wieczus
    Level 14  
    Witam,

    300m - moze byc ciezko.... kiedys robilem cos na microlan (pomiar temp) i dzialalo na 30m ale Ty masz 10 razy wiecej. Dlaczego nie ATtiny2313 i SN75176. Napewno bedzie dzialalo. Duzo wiekjsza elastycznosc przy zachowaniu zblizonych kosztow.

    pzdr
  • #3
    JacekCz
    Level 39  
    Ach ta dzisiejsza młodzież, za naszych czasów to nawet switche się nie zawieszały.
    (Na serio: nie trzeba było kupić takie o 10 zł droższe?)
  • #4
    uzi18
    Level 24  
    1. nie chce/moge ciagnac dodatkowych kabli.
    2. switche wieszaja sie roznie trudno powiedziec jakie switche ja ich nie kupowalem na 100% prawie kazdy innej firmy. Padaja czasem porty w switchach (pojedyncze sztuki- moze transformatorki LAN??).
    Zadko dosc ale wole nikogo nie nachodzic, czasami nikogo nie ma w mieszkaniu.
    3. przy 1-wire prawie nic nie musze dodatkowego w systemie robic i mam dostep do kazdego "wylacznika" czy to poprzez WWW czy z konsoli.
    4. Ile linii jest potrzebne dla tego sn75176? Skretka mi wystarczy? Zalezy mi na kilku slave-ach i 1-2 masterach.
  • #5
    JacekCz
    Level 39  
    1-wire też nie będzie pewnie działał tam gdzie switch jest eksploatowany poza normą (np skrętka pomiędzy budynkami, impulsy, fazy, do d...y zerowania itd).
    Czym zresetujesz 1-wire?
    Zabierz im (skrętką) zasilanie na 2 sekundy.

    Do Edisona (gdy ten już był bogaty i sponsorował wynalazców) przyszedł gość, mówi że potrzebuje fundusze na rozpuszczalnik do wszystkiego.
    "A w czym pan to będzie przechowywał?"
  • #7
    psiemek
    Level 21  
    A może po prostu zrób mały projekcik który będzie podłączony do każdego switcha. Coś w stylu watchdoga ale na ethernecie. Czyli jeżeli do tych zabawek dociera co jakiś czas jakiś pakiet np. ping to ok jak nie dociera to niech wali po zasilaniu switcha za którym stoi. Urządzenie powinno wyjść całkiem tanio a przy tym samo będzie nadzorowało sieć. Trzeba tylko jeszcze jakiegoś serwerka i napisać na nim coś co bedzie rozsyłać pingi do tych watchdogów.
    Minus jest taki że zajmuje jeden port każdego switcha ale myślę że takowy zawsze się znajdzie :D.
  • #9
    psiemek
    Level 21  
    Czy ja wiem czy drogo:
    - AVRek jakiś
    - Transceiver ethernetowy
    - Jakieś zabezpieczenia
    - i przekaźnik do resetu zasilania

    Od strony porgramiku który wysyła pinga co jakiś czas to chyba żaden problem.

    Odnośnie 1-Wire to testowałem na 50 metrach i 4 pastylkach temperaturowych i jest róźnie tzn. działa to ale zdarzają się zaniki. Czasem pastylki giną na około 30 sekund. Nie wiem jak na 300m skrętki u mnie to musiało zasuwac po koncentryku a więc było ciężej bo dochodzi znacząca pojemność kabla. Skrętka ma chyba mniejszą pojemność na metr.

    Jeszcze jeden problem to odbicia. Jeżeli masz topologię sieci inna niż łańcuch to może się okazać że odbicia nie pozwalają na komunikację. Ja tak miałem i musiałem zmienić toptologię na gwiazdę.

    Można spróbować ale co jak się okaże że masz wiecej metrów kabla niż się wydaje ? Pozatym to nieelegancko wyglądać będzie jak rozprujesz skrętki przed każdym switchem po to ażeby spiąć kable od 1-wire z dalszą częścią sieci.
  • #10
    uzi18
    Level 24  
    Nie trzeba rozprobwac skretki do switcha w gniazdko mozna wpiac "rozgaleznik" koszt raptem 3pln. w 1 gniazdko kabel sieciowy a z drugiego pobieramy 1wire.

    Prosze podaj mi jakiegos linka do transceivera o ktorym myslisz i koszt. z gory dzieki.

    JEst pewne ogranicznie bo brak jest wolnych portow w switchach :/

    Znalazlem gdzies projekt co wykorzystuje stare karty sieciowe na ISA (np.: http://www.dclausen.net/projects/avr_ethernet/index.html).

    Ps. moze ma ktos skany ze styczniowego EP tam byl jakis projekt monitora sieci nie zdazylem kupic tego numeru :( .
  • #13
    avatar
    Level 36  
    ale schemat rs czy 1wire ?
    RS moze byc "lancuksziem" a moze i byc gwiazda*
    schemat moge ci machnac wraz z kodem ..jakims ale wiadomo ze w towjej gestii bedzie go poprawic :)
    2 mastery w sieci to powazne wyzwanie .. lepiej do tego celu zaprzadz 1 master w formie komputera <zwykla przejsciowka rs232<>rs485 dostepna w avt za grosze>

    a tu prosze schemat slave oparty na atmega
    ja bym to zrobil w taki sposob ze 4 switche do ustawiania adresu
    a 2 pozostale do rodzaju pracy<resetu?>
  • #14
    psiemek
    Level 21  
    Jeżeli pytasz o 1-wire to jak ja robiłem mikro-sieć 1-wire o długości 50m to gdy zrobiłem gwiazdę to nie działało, dopiero łańcuch działał.
    Odnośnie transceivera ethernetowego to chodzi mi o taki modulik dostępny na przykład w firmie PROPOX.
    Na przykład MMnet01 czy coś podobnego. Dodatkowo możesz potem coś dopisać i na przykład wysyłać sobie no nie wiem obraz z minikamerek cyfrowych albo cuś innego.

    Pozdrawiam
    Łagód Przemysław
  • #15
    uzi18
    Level 24  
    Psiemek. Rozwiazania ethernet sa zbyt drogie.
    1-wire to prostota nawet bez mikrokontrolera. glowne elementy to : ds2405/6 , stabilizator, jakis tranzystor przekaznik i kilka innych drobnych elementow koszt ogolny 1szt. nie powienien przekroczyc 30 zl.

    avatar wlasnie doszly do mnie sample 2xDS2405 2xDS2406 ALE SZYBKO SZOK!! , prawie skonczylem projektowac plytke mastera usb->1wire opartego na ds2490.

    Przerysowalem dokladnie cala siec na papier i wyszlo ze moja siec to "lanczuszek" :) Dla RS i 1 wire jak znalazl.

    Dzieki wielkie za pomoc. Nie dlugo sie odezwe beda 1wsze testy jesli nie wypali bede badal sprawe RS :)

    avatar schemat i kod moglby sie przydac przeanalizowalbym sobie dzialanie i przygotowal na ewentualnego RS-a :)

    Pozwolicie ze "pomogl" poklikam pozniej jak juz ktores pomysly wykorzystam?

    Wiem ze upieram sie przy tym 1wire, ale nie poddam sie bez walki :P .
    Wyobrazcie sobie ze np. zadziala i ktos kiedys jeszcze z tego moze skorzystac!!

    Jak juz ktos powiedzial 10 zl drozsze switche powinienem kupic.
    Sprawa jest prawie ze trywialna wcale sie czesto nie wieszaja raz na 1-2-3 miesiace.
    Normalnie wina jest po stronie elektrowni.
    Napiecie na ułamek sekundy spada a pozniej wzrasta i czasem po tym switch "wisi".

    Pozdrawiam forumowiczow serdecznie!!
  • #17
    uzi18
    Level 24  
    Zasadniczo ... planuje aby stanem domyslnym bylo wylaczenie.
    Zalaczenie DS-a bedzie powodowalo zadzialanie przekaznika i rozwarcie styku NC po pewnym czasie wylacze DS-a i styk NC poda napiecie spowrotem na Switch.
    :))

    Masz jakies zrodlo tych informacji?
  • #18
    uzi18
    Level 24  
    Po kilku poprawkach prototyp dziala!! :)

    UWAGA!!
    Napotkalem na ciekawostke w moim switchu LAN para bialo-niebieski niebieski jest zwarta prawdopodobnie do masy.
    Po wyjeciu zniego wtyczki ds2490 wykrywa termometr po 2drugiej stronie skretki.
    Za to nie chce zaczac mierzyc temp. dopoki nie zapooda mu sie +5V. Czyżby za slabe podciagniecie ? :>

    Pozdrawiam zainteresowanych.
    Jutro pewnie dalszy ciag testow.
  • #19
    psiemek
    Level 21  
    Najparwdopobniej jest to wina podciągnięcia. Jaki rezystor zastosowałeś ? Ja robiłem na rezystorze 680ohmów i linia miała 50 metrów kabla koncentrycznego. A i jeszcze napięcie było 3,5V a nie 5V.