Ratunku! czy jest mozliwe sterowanie w/w silnika w dwoch kierunkach? Jezeli tak to w jaki sposob i jak to zrealizowac? Może to być inny silnik (np. na 12 lub 24V) byleby miał troche pary.
Najlepiej zamienić przewody A tak serio to wynika z budowy silnika i raczej nic tego już nie zmieni. Trzeba pogrzebać w uzwojeniach.
Chyba że masz odpowiednie wyprowadzenia na zewnątrz.
Do INNEGO ( na prąd stały 12 24V)stosujesz przekaźnik.
+ --------------
---------------silnik
- ---------------
Witka!
Nic nie wymyślisz w silnikach asynchronicznych jednofazowych.
W silnikach popularnych jednofazowych spotykane są trzy rodzaje rozruchu,które warunkują kierunek pracy po tymże rozruchu:
krótkozwarty(małe moce)
pojemnościowy(z uzwojeniem zasilanym przez pojemność)
indukcyjny z wył.odśrodkowym lub magnetycznym
Występuje w nich uzwojenie główne i pomocnicze rozruchowe.
Wszystko polega na tym aby wytworzyć wirujące pole magnet.(czytaj w tym przypadku pulsacyjne).Ułożenie uzwojeń i ich zasilanie warunkuje kierunek obrotu wirnika.Klatki w wirniku także czasami mają odpowiedni kształt w zależności od kierunku obrotu.
Możesz jedynie poprzez rozruch mechaniczny(rozkręcasz wirnik w żądanym kierunku i włączasz zasilanie uzwojenia głównego-oprócz krótkozwartych)zadać kierunek pracy silnika.
Witam.
Zmiana kierunku obrotów w silnikach jednofazowych jest możliwa ale pod pewnymi warunkami:
1.Jest to silnik asynchroniczny klatkowy z kondensatorem pracy.
2.Posiada wyprowadzone przewody (początki i końce faz) na zewnątrz (do złącza).
Zmiana kierunku obrotów polega na zamianie początku i końca fazy pomocniczej lub głównej.
Zamiana tych przewodów powoduje zmianę kierunku wirowania pola magnetycznego a tymsamym i wirowania.
W silnikach jednofazowych ze zwojem zwartym kierunku obrotów zmieniać nie można.
W silnikach komutatorowych jednofazowych (uniwersalnych) kierunek wirowania zmienia się przez zamianę przepływu prądu przez wirnik.
Jeżeli chodzi o silniki komutatorowe (uniwersalne) to trzeba zwrócić uwage na usytuowanie (rozmieszczenie) szczotek.Gdy szczotki są przesunięte względem osi to silnik nie może pracować w przeciwnym kierunku (ciągnie łuk-powoduje niszczenie komutatora).Symetryczne rozmieszczenie szczotek zezwala na pracę w obu kierunkach.
Moze kolega rozwieje troche moich wątpliwosci.
Chodzi o to "aby mial troche pary".
Do czego chcesz uzyc tego silnika, moze wtedy bedziemy cos w stanie pomoc.
Wspomniales o silnikach na 12 lub 24V. Jest ich sporo stosowanych w motoryzacji, od silniczkow do spryskiwaczy(ok. 15W) do rozruszników po 1,5 kW(takie w osobowych). Nie wspaminajac o samochodach ciezarowych(24V).
Ja wydłubalem kiedys jeden do przesuwania bramy. Dziala do dzis bez zarzutu. Koszt niewielki w stosunku do nowego.