Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterowanie silnikiem jednofazowym w dwóch kierunkach

01 Paź 2003 00:43 11537 5
  • Poziom 15  
    :cry: Ratunku! czy jest mozliwe sterowanie w/w silnika w dwoch kierunkach? Jezeli tak to w jaki sposob i jak to zrealizowac? Może to być inny silnik (np. na 12 lub 24V) byleby miał troche pary.

    [b]Bardzo Pilne
  • Poziom 34  
    Najlepiej zamienić przewody :wink:
    A tak serio to wynika z budowy silnika i raczej nic tego już nie zmieni. Trzeba pogrzebać w uzwojeniach.
    Chyba że masz odpowiednie wyprowadzenia na zewnątrz.

    Do INNEGO ( na prąd stały 12 24V)stosujesz przekaźnik.
    + --------------
    ---------------silnik
    - ---------------


    - ---------------
    ----------------silnik
    + -----------------
  • Poziom 25  
    Witka!
    Nic nie wymyślisz w silnikach asynchronicznych jednofazowych.
    W silnikach popularnych jednofazowych spotykane są trzy rodzaje rozruchu,które warunkują kierunek pracy po tymże rozruchu:
    krótkozwarty(małe moce)
    pojemnościowy(z uzwojeniem zasilanym przez pojemność)
    indukcyjny z wył.odśrodkowym lub magnetycznym

    Występuje w nich uzwojenie główne i pomocnicze rozruchowe.
    Wszystko polega na tym aby wytworzyć wirujące pole magnet.(czytaj w tym przypadku pulsacyjne).Ułożenie uzwojeń i ich zasilanie warunkuje kierunek obrotu wirnika.Klatki w wirniku także czasami mają odpowiedni kształt w zależności od kierunku obrotu.

    Możesz jedynie poprzez rozruch mechaniczny(rozkręcasz wirnik w żądanym kierunku i włączasz zasilanie uzwojenia głównego-oprócz krótkozwartych)zadać kierunek pracy silnika.

    Hej.
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Zmiana kierunku obrotów w silnikach jednofazowych jest możliwa ale pod pewnymi warunkami:
    1.Jest to silnik asynchroniczny klatkowy z kondensatorem pracy.
    2.Posiada wyprowadzone przewody (początki i końce faz) na zewnątrz (do złącza).
    Zmiana kierunku obrotów polega na zamianie początku i końca fazy pomocniczej lub głównej.
    Zamiana tych przewodów powoduje zmianę kierunku wirowania pola magnetycznego a tymsamym i wirowania.
    W silnikach jednofazowych ze zwojem zwartym kierunku obrotów zmieniać nie można.
    W silnikach komutatorowych jednofazowych (uniwersalnych) kierunek wirowania zmienia się przez zamianę przepływu prądu przez wirnik.
  • Poziom 12  
    Jeżeli chodzi o silniki komutatorowe (uniwersalne) to trzeba zwrócić uwage na usytuowanie (rozmieszczenie) szczotek.Gdy szczotki są przesunięte względem osi to silnik nie może pracować w przeciwnym kierunku (ciągnie łuk-powoduje niszczenie komutatora).Symetryczne rozmieszczenie szczotek zezwala na pracę w obu kierunkach.
  • Poziom 12  
    Moze kolega rozwieje troche moich wątpliwosci.
    Chodzi o to "aby mial troche pary".
    Do czego chcesz uzyc tego silnika, moze wtedy bedziemy cos w stanie pomoc.
    Wspomniales o silnikach na 12 lub 24V. Jest ich sporo stosowanych w motoryzacji, od silniczkow do spryskiwaczy(ok. 15W) do rozruszników po 1,5 kW(takie w osobowych). Nie wspaminajac o samochodach ciezarowych(24V).
    Ja wydłubalem kiedys jeden do przesuwania bramy. Dziala do dzis bez zarzutu. Koszt niewielki w stosunku do nowego.

    Pozdrawiam i czekam na odpowiedz