Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

kuss115 23 Mar 2007 22:14 21927 37
  • Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A
    Witam
    Przedstawiam zasilacz laboratoryjny zbudowany na stabilizatorze L200 z dodatkowym tranzystorem mocy TIPXXX (numerka nie pamiętam). Schemat to prawie klasyczna aplikacja L200 z dodatkowym transystorem PNP. http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/2/0/0/L200.shtml
    Kondensator filtrujący ma wartość 10mF, mostek 1000V/10A. Każda dioda jest zbocznikowana kondensatorem 47n/250V.
    Rezystory służące do regulacji prądu mają duży zapas mocy, więc nie będą się nagrzewać i zmieniać rezystancji pod wpływem ciepła, ponadto są położone w najmniej nagrzewającej się części zasilacza. Podobnie jest z rezystorami służącymi do regulacji napięcia. Minimalizuje to zmianę napięcia pod wpływem ciepła.


    Dane techniczne:
    -Włącznik/Wyłącznik zasilania z sygnalizacją LED
    -Płynna regulacja napięcia 2 potencjometrami: zgrubnie i dokładnie. Po za tym do wyboru 1 z trzech predefiniowanych napięć: 5V, 9V i 12V
    -Minimalne napięcie ok 2,75V
    -Max napięcie ok 32V
    -Skokowa regulacja prądu. Do wyboru: 10; 20; 50; 100; 200; 500 mA, 1; 1,5; 2; 3; 4; 5 A
    -Przełącznik wtórnego uzwojenia transformatora w celu zmiejszenia strat. Do wyboru: ~8V, ~18V, ~26V (pod obciążeniem 5A)
    -Stabilizacja napięcia +- 1% do ok. 95% maxymalnego wykorzystania zakresu prądu.*
    -Chłodzenie pasywne i aktywne. Gdy temp. radiatora TIP-a wrośnie do ok 75C zaczyna się włączać wentylator. Pełną szybkość osiąga przy ok 90C**
    -filtr na Wy zasilacza składający się z 10 dławików i kondensatorów***


    *Może brzmi to dziwnie, wyjaśnię o co chodzi.
    Napięcie predefiniowane ustawione jest o 1% większe od wartości nominalnej. Np. bez obciążenia na zakresie 9V/1A napięcie wynosi 9,09V. Po odbiążeniu zasilacza prądem 0,95A napięcie spadnie do ok 8,91V (-1% w stos. do nominalnego). Gdy zmienimy zakres na 1 wyższy napięcie wzrośnie do ok 9V.
    Stabilizacja +-1% jest gwarantowana niezależnie od obciążenia pojemnościowego, rezystancyjnego i indukcyjnego. Nie sprawdzałem jednak jak zachowa się przy silnikach o dość dużej mocy.

    ** TIP jest chłodzony bardzo wydajnym miedzianym radiatorem (przeznaczonym do chłodzenia procesorów rzędu 3GHz), dlatego też wentylator włącza się jedynie przy intensywnym korzystaniu z zasilacza na dużch zakresach prądowych i napięciowych.
    Zespół radiator+wentylator są w stanie oddać ponad 100W ciepła, jednak w praktyce zdarza się to tylko w wyjątkowych przypadkach- gdy ustawimy zasilacz na ok 7V/5A na zakresie ~18V (ok. 24V za mostkiem pod obciążeniem 5A) straty wyniosą ok. (24-7)*5=85W, co i tak nie stanowi problemu z odprowadzeniem ciepła :p
    W najgorszym wypadku (gdy z zasilacza korzysta się wyjątkowo nieumiejętnie :D ) straty wyniosą ok 160W. Wówczas po krótkim czasie dojdzie już do uszkodzenia zasilacza.

    ***M.in dlatego nadajnik dość dużej mocy zasilany tym zasilaczem nie buczy. Gdy nie było zmontowanego filtra nadajnik ciut buczał, więc filtr działa.

    Na koniec fotki.
    To tyle z mojej strony. Jeśli macie jakieś uwagi, pytania- proszę pisać.

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    kuss115
    Poziom 15  
    Offline 
    kuss115 napisał 181 postów o ocenie 7, pomógł 16 razy. Mieszka w mieście Pszczyna. Jest z nami od 2006 roku.
  • #2
    dj PIOTREczek
    Poziom 15  
    Bardzo dobrze zapowiadająca sie konstrukcja!!!
    wrzuć tylko schematy i wszyscy bedą happy! Szczegulnie tego filtra na wyjsciu.
    Jest to doskonały przyklad ze nie zawsze wygląd zewnętrzny jest najważniejszy :D
    Życze własciwego użytkowania zasilacza :D
    Pozdrawiam
    Piter
  • #3
    mlody91
    Poziom 20  
    Ładna konstrukcja, dobrze wykonana. W środku może razić trochę plontanina kabli. W tego typu sprzęcie wygląd nie jest najważniejszy, choć na pewno będą tacy, co się przyczepią do przedniego panela. Jak dla mnie, OK. Chciał bym zobaczyć schemat tego zasilacza ;)
  • #4
    c++
    Poziom 22  
    Witam,
    konstrukacja moze ok, ale dziwi mnie ze ponaklejales naklejki a nie zrobilem panel, np. w Corelu. Ogólnie ok, ale popraw ten przedni panel, bo drazni.
    PZDR

    P.S
    czy sie myle czy ta obudowa to od ATX??
  • #5
    DrSuchy
    Poziom 11  
    Trochę tego tam upakowałeś - gratuluje zdolnością manualnym.Może jakiś schemacik do twojego wykonania> Jaki trafo siedzi w tej zasiłce?
  • #6
    dowodca_armii
    Poziom 30  
    mlody91 jak Tobie sie podoba to oki ale ja wstydzilbym sie postawic to w piwnicy... :(
    Przod to brak slow... kolega nawet nie wie jak sie montuje przelaczniki w obudowie. Mozna bylo wydrukowac to wszystko na 1 kartce dac inna galeczke i byloby o WIELE lepiej.
    W srodku duuuzo przewodow. Po co ci sa te chincze ?
  • #7
    pawel_elo
    Poziom 13  
    fajny zasilacz o dobrych parametrach. bardzo przydatny w pracowniach. estetyka mogłaby być większa ale liczy sie praktyczność a nie wygląd. ważne żeby służyło i dobrze działało. też musze zrobić coś podobnego. ocena 5/6
  • #8
    kuss115
    Poziom 15  
    DrSuchy napisał:
    Trochę tego tam upakowałeś - gratuluje zdolnością manualnym.Może jakiś schemacik do twojego wykonania> Jaki trafo siedzi w tej zasiłce?

    Nie znam niestety oznaczeń trafa. Pochodzi on z urządzenia do otwierania/zamykania/oświetlenia (drzwi) garażu. Schemaciki niebawem wrzucę.


    dowodca_armii napisał:
    mlody91 jak Tobie sie podoba to oki ale ja wstydzilbym sie postawic to w piwnicy... :(
    Przod to brak slow... kolega nawet nie wie jak sie montuje przelaczniki w obudowie. Mozna bylo wydrukowac to wszystko na 1 kartce dac inna galeczke i byloby o WIELE lepiej.
    W srodku duuuzo przewodow. Po co ci sa te chincze ?


    1)Chincze to Wy z zasilacza. Używam ich do zasilania moich układów. Powód? Są bardzo tanie (30gr), po za tym wtyki DC rzadko goszczą w miejscowym sklepie
    2)Jak bym wydrukował na 1 kartce, to ciekawe jak bym wyciął otwory na POT-ki, przełączniki??
    3)Nie mam w domu narzędzi pozwalających wycinać prostokąty w płytce druk, więc sobie ułatwiłem robotę wiercąc 10 otworów na przełącznik.
    Po za tym układ ma działać, a wygląd to drugorzędna sprawa. Może nie wygląda najlepiej ale wszystkie elementy siedzą stabilnie, więc nie obawiam się, że użytkując zasilacz odpadnie potencjometr...


    barteusius napisał:
    Witam,
    P.S
    czy sie myle czy ta obudowa to od ATX??

    Oczywiście ATX

    DrSuchy napisał:
    Trochę tego tam upakowałeś - gratuluje zdolnością manualnym.

    Naprawdę nieźle musiałem się namęczyć, żeby wszystko w środku zmieścić, jednak się udało.

    dj PIOTREczek napisał:

    wrzuć tylko schematy i wszyscy bedą happy! Szczegulnie tego filtra na wyjsciu.


    Schematy wrzucę najprawdopodobniej jeszcze dziś w nocy a więc troszkę cierpliwości :)

    A tak po za tym dzięki za wszystkie opinie, również te krytyczne :D
  • #9
    shadow0013
    Poziom 34  
    Wg mnie najbardziej liczy się pomysł - reszta tzn. realizacja i sprawdzenie swojego pomysłu oraz satysfakcja z dobrego pomysłu też jest cenne, a wygląd urządzenia to kwestia gustu, kasy i paru innych czynników - nie wszytko musi wyglądać jak fabryczne dla mnie projekt jest na "6".
    Jest jeszcze jeden czynnik bardzo ważny chęć udostępnienia swojego pomysłu (nóż komuś się przyda i ktoś się czegoś nauczy), widziałem ostatnio świetne projekty na elektrodzie ale to na zasadzie pochwaliłem się jaki jest dobry reszta niech się obejdzie smakiem - jeśli jest to urządzenie na sprzedaż to chyba nie jest odpowiednie miejsce dla niego (reklamować gdzie indziej)
  • #10
    ciapciok
    Poziom 20  
    Cytat:
    Jak bym wydrukował na 1 kartce, to ciekawe jak bym wyciął otwory na POT-ki, przełączniki??


    Normalnie. Najpierw drukujesz, przykładasz do płyty czołowej, punktujesz otwory, wiercisz, potem drukujesz na papierze samoprzylepnym, naklejasz, wycinasz żyletką/nożykiem papier w miejscach gdzie są otwory i gotowe. Ale jeśli ty najpierw zrobiłeś otwory, a potem pomyślałeś nad płytą czołową, to sorry...

    Parametry zasilacza ładne, ale ta obudowa jest okrutnie brzydka.

    Pozdrawiam
  • #11
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #12
    eurotips
    Poziom 36  
    nie wierzę w tę regulację prądu 0,01-5A,
    albo ja miałem wielkiego pecha albo te dane katalogowe to jeden wielki pic na wodę, ograniczenie prądowe działa w bardzo ograniczonym zakresie, w każdym egzemplarzu L200 inaczej, w dodatku nieliniowo, nawet podanie wzmacniacza operacyjnego niewiele daje, albo teraz poprawili tą konstrukcję albo jak na wstępie, miałem pecha i trafiały do mnie jakieś buble, a próbowałem kilka sztuk
    Co do oceny, na eBay dostałbyś za to 20zł
  • #13
    telemah
    Poziom 27  
    barteusius napisał:
    Witam,
    konstrukacja moze ok, ale dziwi mnie ze ponaklejales naklejki a nie zrobilem panel, np. w Corelu. Ogólnie ok, ale popraw ten przedni panel, bo drazni.
    PZDR

    P.S
    czy sie myle czy ta obudowa to od ATX??



    No popatrzcie kto komentuje.Twój zasilacz nie dorasta do pięt temu projektowi, lepiej żeby było jak u ciebie ?? czyli z zewnątrz w miarę spoko a a w środku płytka która wygląda jakby ją pies wygryzł.....naucz się najpierw jak wyciąć coś co nazywa się "prostokąt" z laminatu nim zaczniesz czepiać się innych....

    Jak dla mnie bardzo pomysłowo, do cna wykorzystana pojemność obudowy, naprawdę ciekawe chłodzenie...fajna konstrukcja, przód faktycznie mógłby być lepszy , ale jest przynajmniej czytelny i funkcjonalny...za to w środku wszystko fajnie poukładane, ogólnie konstrukcja fajna i przemyślana

    5+/6
  • #14
    c++
    Poziom 22  
    Witam,
    wedlug ciebie ten przedni panel jest czytelny??:D
    Śmiac mi sie chce jak czytam takie posty, a jesli chodzi o plytke, to jest ladnie spilowana i co z tego ze ma uciety przeg ktory musialem przyciac,aby przykrecic plytke do fabrycznych otworow bo sie nie miescil.
    Jesli chodzi o panel, to polecam program
    Design Pro, jest darmowy i dosc rozbudowany.
    PZDR
  • #15
    HONDAS
    Użytkownik obserwowany
    Krytyczne opinie tez sie pewnie przydzają mnie to specjalnie nie razi jezeli uklad działa obudowe zawsze bedzie można zmienić.Ja akurat bardzo lubie temat zasilaczy i prostowników staram sie je śledzić i ten projekcik uważam za jeden z ciekawszych.
  • #16
    kuss115
    Poziom 15  
    eurotips napisał:
    nie wierzę w tę regulację prądu 0,01-5A,

    Regulacja działa i to z tolerancją 1-200mA <1%, 0,5-5A <2% (skalowane wg miernika M890G)


    dj-MatyAS napisał:
    Jak każdy młody (?)

    Parę miesięcy temu ukończyłem 18 lat :)
    Coś czuję, że zaraz niektórzy będą się chwalić jak to w wieku 13 lat skonstruowali nadajnik 1kW :D ;)


    dj-MatyAS napisał:
    (chociażby , żeby pochwalić się na Elektrodzie),to uważasz że wystarczy byle co.Wybacz krytykę,ale zrobić działający układ to mniej niż połowa sukcesu.Najważniejszy jest efekt końcowy,a większość ludzi to wzrokowcy...Ja też.
    Pozdrawiam.


    Myślę, że najważniejsze jest to, że układ działa jak należy. Co by mi było z super wyglądającego zasilacza, który by np. miał tylko trafo, mostek i 1 kondka w środku. Po za tym nie wrzucam projektów żeby się pochwalić, bo moje projekty trafiały by na elkę parę razy na miesiąc, a tak nie jest.
    Zasilacz jest dopiero moim 2 projektem DIY.
    Do DIY daję tylko "większe" projekty w które włożyłem parenaście/dziesiąt godzin pracy, i które mogą się praktycznie przydać innym użytkownikom.

    Schemaciki jeszcze dziś w nocy się ukażą- oczywiście za free :D

    -----------------
    Schemaciki już są. Jutro wrzucę regulator obrotów wentylatora.

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A

    Tak tylko jeszcze dodam, że opornik na bazie TIP-a mam 4,4ohm a nie jak na schemacie 2,5ohma.
  • #17
    c++
    Poziom 22  
    Witam,
    kuss115- mozesz mi podac wymiery panelu przedniego?? Chodzi mi o DOKLADNE wymiery bo moze cos tam zrobie. Jakbys mogl to podaj ten gdzie leza te przelaczniki, galki i wlaczniki.
    PZDR
  • #18
    zenon05
    Poziom 10  
    Co by sie stało gdybym dał trafo 24V 10A?

    Dodano po 3 [minuty]:

    P.S Bardzo mnie ciekawi twój zasilacz czy mógłbyś mi podrzuci dokładne i pełne schematy :-)?

    <Jak by co to przepraszam za błędy
    ortograficzne :-)>
  • #19
    Lashred
    Poziom 14  
    Zasilacz całkiem funkcjonalny tylko zamiast tych chinchy mogłeś dać zaciski labolatoryjne po zete za sztukę, to przecież nie dużo :)

    Wykonanie niezbyt staranne ale najważniejsze że funkcjonalne. Martwi mnie skokowa regulacja prądu, rozejrzyj sie po Elce a znajdziesz wiele dobrych schematów, które posiadają płynną regulację. Jeśli ten zasilacz spełnia twoje oczekiwania to OK.
  • #20
    Trabi
    Poziom 36  
    Jak wielu powiem: zmień przedni panel, bo spaskudził całość :( . Ogólnie fajna konstrukcja ino ciasno.... Czy przy takim upakowaniu nie będzie Ci się toto grzać?
  • #21
    ciapciok
    Poziom 20  
    Cytat:
    Martwi mnie skokowa regulacja prądu, rozejrzyj sie po Elce a znajdziesz wiele dobrych schematów, które posiadają płynną regulację.


    W tym ukłądzie wystarczy te 12 oporników zastąpić przez jeden potencjometr.

    Pozdrawiam
  • #22
    kuss115
    Poziom 15  
    Witam ponownie
    barteusius napisał:
    Witam,
    kuss115- mozesz mi podac wymiery panelu przedniego??...
    PZDR

    Dzisiaj w nocy podam dokładne wymiary, więc proszę o troszkę cierpliwości :)

    zenon05 napisał:
    Co by sie stało gdybym dał trafo 24V 10A?

    Nic się nie stanie. Można właściwie stosować każde trafo, tylko będzie się to ściśle wiązało z parametrami zasilacza. Jeśli trafo ma tylko 1 wtórne uzwojenie trzeba by było pominąć przełącznik uzwojeń.

    zenon05 napisał:

    P.S Bardzo mnie ciekawi twój zasilacz czy mógłbyś mi podrzuci dokładne i pełne schematy :-)?

    Schematy są. Brakuje tylko regulatora obrotów, który właśnie w tym poście zamieszczam.

    Trabi napisał:
    Czy przy takim upakowaniu nie będzie Ci się toto grzać?

    Zasilacz przeszedł testy polegające na parugodzinnym zwarciu przy ~18V/7VDC/5A. Oczywiście było mu gorąco, jednak temp trafa (rdzenia i uzwojenia w najcieplejszym do zmierzenia punkcie była z tego co pamiętam ok 70-75*C, więc na dłuższą metę nic się nie powinno stać. Z tego co pamiętam (mogę się mylić) najniższa klasa izolacji uzwojenia trafa to 105*C. W między czasie poprawiłem te kable (z 1 zdjęcia) co szły bardzo blisko radiatora i teraz idą dalej od niego. Pozostałe kable są odseparowane od źródła ciepła i się nie grzeją nadmiernie- nie grozi im uszkodzenie izolacji.

    ciapciok napisał:
    Cytat:
    Martwi mnie skokowa regulacja prądu, rozejrzyj sie po Elce a znajdziesz wiele dobrych schematów, które posiadają płynną regulację.

    W tym ukłądzie wystarczy te 12 oporników zastąpić przez jeden potencjometr.


    Gdzie znajdziesz potencjometr, który jest w stanie oddać 5W i wytrzymać 5A ??


    Regulator obrotów:
    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A
  • #23
    ciapciok
    Poziom 20  
    Cytat:
    Gdzie znajdziesz potencjometr, który jest w stanie oddać 5W i wytrzymać 5A ??


    Przepraszam, nie przeanalizowałem dokładnie schematu. Potencjometr drutowy powinien starczyć, tylko że cenowo nieteges. Tylko czy ten przełącznik zakresów wytrzyma przy prądzie 5A.

    Pozdrawiam
  • #24
    kuss115
    Poziom 15  
    Oczywiście, że wytrzyma. Jest na nim napisane 10A ~125V 5A ~250V.
  • #25
    Gigantor
    Poziom 18  
    kuss115 napisał:

    3)Nie mam w domu narzędzi pozwalających wycinać prostokąty w płytce druk, więc sobie ułatwiłem robotę wiercąc 10 otworów na przełącznik.

    Wiertarka + pilniki do metalu (najtansze ok 7zl komplet) i jedziemy :)
  • #26
    kuss115
    Poziom 15  
    Może troszkę przesadziłem, że nie mam narzędzi. Bradziej chęci niż narzędzi ;) Prostokąt w przedniej zaślepne na CD-ROM dałem radę wyciąć na LCD 2x16 :D
  • #27
    lechoo
    Poziom 39  
    Urządzenie potencjalnie niebezpieczne - metalowa obudowa, brak uziemienia, kiepska izolacja przewodów zasilających wewnątrz obudowy. Proponuję koniecznie zapoznać się z przepisami BHP dotyczącymi urządzeń elektrycznych - zapewniam, że warto...
  • #28
    kuss115
    Poziom 15  
    barteusius napisał:
    Witam,
    kuss115- mozesz mi podac wymiery panelu przedniego?? Chodzi mi o DOKLADNE wymiery bo moze cos tam zrobie. Jakbys mogl to podaj ten gdzie leza te przelaczniki, galki i wlaczniki.
    PZDR


    Zdjęcie z wymiarami właśnie załączam. Gdyby jakiś wymiarów brakowało-proszę pisać. Wymiary kół (gałki, śruby) podawane są od ich środka. Wyjątek stanowi wyłącznik. Wymiary podane są do jego krawędzi.
    Zaokrąglanie do 1mm- dlatego też może się okazać, że np. po zsumowaniu wychodzi 83mm, podczas gdy wysokość wynosi 84mm

    Zasilacz laboratoryjny 2,75-32V/0,01-5A


    lechoo napisał:
    urządzenie potencjalnie niebezpieczne - metalowa obudowa, brak uziemienia, kiepska izolacja przewodów zasilających wewnątrz obudowy. Proponuję koniecznie zapoznać się z przepisami BHP dotyczącymi urządzeń elektrycznych - zapewniam, że warto...


    Powód jest prosty. Chciałem zasilacz zrobić jak najmniejszym kosztem. Jedyny kabel z uziemieniem, jaki posiadam w domu ma średnicę aż 8mm i jest dość krótki. Nowy 2-metrowy 3-żyłowy kabel z wtyczką kosztował by ze 10-15% ceny całego zasilacza. Wiem, że chodzi tu o bezpieczeństwo, ale trafo jest mocno do obudowy przykręcone i jest zapakowane w karton z każdej strony trafa, stanowiący dodatkową izolację od ciepła i napięcia.

    Dlaczego uważasz, że aż taka kiepska jest izolacja?? Przewody w głównej mierze pochodzą z zasilacza ATX, posiadają grubą izolację.

    Przy okazji przedstawię przybliżone koszty zasilacza:
    Kondensator 10000u ok 7zł
    Mostek ok 2zł
    L200 ok 4zł
    TIP ok 5zł
    2 przełączniki 4-pozycyjne ok 5zł
    2 potencjometry ok 6zł
    Dioda 80gr
    Oporniki (te większe mocy), kondensatory, transystory, 7812, ferryty 5-6zł
    Pozostałe koszty (Płytka drukowana, chlorek żelaza :), chinche ...) 5zł
    Razem ok. 40zł
    Radiatory, wentylator, trafo, obudowa, przeł. 12-pozycyjny, przewody, część el. biernych za free.
  • #29
    Lashred
    Poziom 14  
    Mam jeszcze pytanie czy ten mostek się czasem nie przegrzewa??? Ja zawsze daje z trzykrotnym zapasem mocy i jestem wtedy dopiero spokojny.
  • #30
    kuss115
    Poziom 15  
    Mostek jest na dość dużym radiatorze, posmarowany (podobnie jak TIP i L200) pastą termoprzewodzącą. Jeśli dobrze pamiętam w stresie osiągał temp ok 60*C. Nie ma aż takich dużych strat na mostku.