Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik silnika DC z niezależną reg. momentu i obrotów

Mastiman 26 Mar 2007 01:46 1602 2
  • #1 26 Mar 2007 01:46
    Mastiman
    Poziom 2  

    Muszę wykonać sterownik silnika DC z niezależną regulacją momentu obrotowego i obrotów, i nie bardzo wiem jak się za to zabrać. Próbowałem znaleźć coś na ten temat, ale niestety nie udało mi się. Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc w tej sprawie (opis, schemat, układ, itp). Z góry bardzo dziękuję.
    Pozdrawiam

    0 2
  • #2 26 Mar 2007 02:12
    Dioda3
    Poziom 12  

    Niestety silnikami komutatorowymi można sterować jedynie regulując napięcie na szczotkach, przez co regulujesz jednocześnie prędkość i moment. Jeżeli zależy Ci na osobnym sterowaniu prędkością kątową i momentem, to musisz użyć silnika indukcyjnego. Przy użyciu falownika sterując częstotliwością regulujesz prędkość, a sterując amplitudą regulujesz moment.
    Pozdrawiam

    0
  • #3 26 Mar 2007 09:53
    MirekCz
    Poziom 35  

    Przecież w silniku komutatorowym możesz także regulować prędkość i moment (maksymalny).

    Prędkość jest proporcjonalna do napięcia (w dokumentacji parametr kV, jednak jest on podany dla silnika bez obciążenia), a moment jest proporcjonalny do prądu (kT) - musisz tylko pamiętać o stratach na silniku, które będą zmniejszały moment na wyjściu.

    Teraz w czasie pracy silnika:
    a)mierząc prąd dostarczany do silnika (odejmując od niego straty jakie są w silniku i mnożąc razy kT) uzyskujesz moment wyjściowy

    b)mierząc back EMF (pomiar napięcia generowanego przez silnik gdy obraca się swobodnie) otrzymujesz przybliżone obroty silnika (dokładnie można je mierzyć jakimś układem dodatkowym podobnym do enkodera od myszki...)

    Jak kolega u góry zauważył, prąd na silniku komutatorowym jest proporcjonalny do napięcia. Dlatego gdy silnik obciążymy musimy zwiększyć napięcie, co spowoduje wzrost prądu (momentu) i silnik wróci do swoich założonych obrotów. Prąd musimy mierzyć i nie dopuścić do sytuacji, gdy jest on wyższy niż obliczona wartość generująca zamierzony moment.

    Jak widać z opisu, regulator taki dostosowywuje moment wyjściowy do obciążenia silnika (lub do ustawionego maksymalnego momentu - zależy która wartość jest mniejsza)

    0
  Szukaj w 5mln produktów