Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Spadek mocy w silniku indukcyjnym jednofazowym

wrochen0402 28 Mar 2007 15:54 5088 9
Tespol
  • #1
    wrochen0402
    Level 11  
    Witam wszystkich!!!!
    Jezeli mozecie mi pomoc to bede wdzieczny. jaka moze byc przyczyna spadku mocy silknika indukcyjnego jednofazowego z kondensatorem? na tabliczce znamionowej jest moc 370W, natomiast watomierz wskazuje tylko 200W. Prad w obwodzie mierzonym 2,25A, natomiast na tabliczce prad znamionowy 2,8A Dodam, ze rozkrecilem silnik, oczyscilem go ale zadnych powazniejszych wad w nim nie widac. na pierscieniu zwierajacym prety w wirniku kilka zabkow jest ulamanych, ale nie wiem czy to jest przyczyna? Prosze o pomoc pozdrawiam!!!
  • Tespol
  • #2
    ciuqu
    Level 38  
    Witam

    A czy przy pomiarach obciążyłeś silnik momentem nominalnym?

    Pozdrawiam
  • Tespol
  • #3
    wola
    Level 26  
    wrochen0402 wrote:
    Witam wszystkich!!!!
    Jezeli mozecie mi pomoc to bede wdzieczny. jaka moze byc przyczyna spadku mocy silknika indukcyjnego jednofazowego z kondensatorem? na tabliczce znamionowej jest moc 370W, natomiast watomierz wskazuje tylko 200W. Prad w obwodzie mierzonym 2,25A, natomiast na tabliczce prad znamionowy 2,8A Dodam, ze rozkrecilem silnik, oczyscilem go ale zadnych powazniejszych wad w nim nie widac. na pierscieniu zwierajacym prety w wirniku kilka zabkow jest ulamanych, ale nie wiem czy to jest przyczyna? Prosze o pomoc pozdrawiam!!!

    Witam. 2,25A wskazują na brak dostatecznego dociążenia. Przy znamionowym pradzie wskazania powinny być wyższe niż 370 jako,ze jest to moc jaką silnik można obciazyć.
    Gdyby było inaczej zacząłbym od kondensatora (pod warunkiem że nie jest to kondensator
    tylko do rozruchu).
  • #4
    wrochen0402
    Level 11  
    Silnik, ktory wskazal mi 200W nie był obciazony zadnym momentem znamionowym. Po prostu wlaczylem go do sieci i wal sie obracal bez zadnego obciazenia. Co do kondensatora to nie wiem, przypuszczam ze jest to kondensator rozruchowy, ze wzgledu na brak momentu w silniku 1-fazowym na tabliczce zaciskowej sa wyprowadzone U1, V1 polaczone z W1 oraz U2,V2,W2 polaczone w gwiazde. Kondensator jest podłączony do U1 i W2.
  • #5
    wola
    Level 26  
    wrochen0402 wrote:
    Silnik, ktory wskazal mi 200W nie był obciazony zadnym momentem znamionowym. Po prostu wlaczylem go do sieci i wal sie obracal bez zadnego obciazenia. Co do kondensatora to nie wiem, przypuszczam ze jest to kondensator rozruchowy, ze wzgledu na brak momentu w silniku 1-fazowym na tabliczce zaciskowej sa wyprowadzone U1, V1 polaczone z W1 oraz U2,V2,W2 polaczone w gwiazde. Kondensator jest podłączony do U1 i W2.

    Witam.Kondensator rozruchowy włączony byłby przez wyłącznik odśrodkowy, lub ewentualnie przekażnik rozruchowy.
    Mierząc rezystancję poszczególnych obwodów wyłącznik odśrodkowy poznaje się po znikomej rezystancji .Inne obwody to;uzwojenie robocze i uzw. pomocnicze
    Nie rozumiem tego (.... U2,V2,W2 polaczone w gwiazde.......)Post dotyczy silnika 1~fazowego!?
  • #6
    ciuqu
    Level 38  
    Witam

    Jeżeli na tabliczce jest u1v1w1 itd. to wynika że jest to silnik trójfazowy, więc jeżeli podłączasz go na 1 fazę to sprawą oczywistą jest że jego moc będzie niższa. Jakie dane są na tabliczce znamionowej? Najlepiej jak byś zrobił fotkę.

    Pozdrawiam
  • #7
    WPekacki
    Level 11  
    dla mnie to wygląda na błąd w łączeniu.Mam wrażenie ze mostki zostały błędnie założone.Uzwojenie główne powinno być podłączone miedzyU1 a V1.Pomocnicze zaś miedzy W1 a W2.Jeśli silnik ma urządzenie odśrodkowe powinno być podłączone miedzy W2 a U2.Natomiast jeśli go nie ma te dwa zaciski zwieramy mostkiem.Pozostałe dwa mostki zakładamy miedzyU2V2 orazV1W1lub U2V1 oraz V2W1(zmiana kieróku obrotów)
  • #8
    wrochen0402
    Level 11  
    Panowie na tabliczce zaciskowej jest 6 zaciskow, sa one troche nieczytelne ale jutro sie postaram odczytac dokladnie, czy sa jakies oznaczenia i napisze wiecej. wiem jedno tam gdzie dolaczam L1 to sa dwa zwarte zaciski, a tam gdzie dolaczam N jest jeden zacisk, druga strona polaczona w gwiazde Kondensator jest dolaczony do zacisku gdzie jest N i po drugiej stronie do zacisku polaczonego w gwiazde. Czy bledne polaczenie moze byc powodem mniejszej mocy? Chcialem napisac jeszcze, ze silnik sie zalacza od razu po doprowadzeniu napiecia, nie ma zadnego przyciski wlaczajacego silnik. jutro spisze tabliczke znamionowa i dam znac, dzieki za podpowiedzi Pozdrawiam
  • #9
    stomat
    Level 36  
    Skoro silnik nie był obciązony mechanicznie tylko biegł luzem to normalne że nie pobiera prądu znamionowego. Moc podana na tabliczce znamionowej to moc mechaniczna którą można odbierać z wału. Jeśli obciążymy go taką mocą MECHANICZNĄ to watomierz wskarze wartość tej mocy podzielić przez współczynnik sprawności (oznaczony grecką literą "theta"). Amperomierz powinien wskazać prąd znamionowy. To są zupełne podstawy. A czy połączenia uzwojeń są poprawne to zupełnie inna para kaloszy. Na razie nie ma podstaw zeby sądzić że jest źle połączony.
  • #10
    wrochen0402
    Level 11  
    Panowie sprawdzilem dokladnie tabliczke znamionowa i zaciskowa: silnik 1-fazowy, moc 370W, wspl mocy 0.9, obroty 1410, prad I=2.76A, kondensator C=12 mikroF/450V Jeeli chodzi o tabliczke zaciskowa to sa zaciski U polaczone z V i do nich doprowadzamy L1 oraz W, do ktorego doprowadzamy N, a takze X,Y,Z polaczone w gwiazde. Do X i W dolaczony jest kondensator, do Z i U dolaczony jest zielony przewod prowadzacy do silnika, do V i W czerwony przewod wychodzacy z silnika. Dodam jeszcze ze sa 2 kondensatory - jeden, ktory ma 4 zaciski i dwa z nich sa polaczone z tabliczka zaciskowa, a drugi dołaczony do 2 zaciskow wolnych w pierwszym kondensatorze, Troche skomplikowane ale mam nadzieje ze zlapiecie o co chodzi. Chcialem jeszcze zapytac co moze powodowac spadek mocy w tym silniku? PoZdrawiam