Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prestige APS400* - zabezpieczenie kierunkowskazów i inne

Jakub Wędrowycz 02 Kwi 2007 10:24 2490 18
  • #1 02 Kwi 2007 10:24
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    Witam!

    Tytułem wstępu :) Czytałem dokumentację do APS400MX. Mam alarm, na którym na obudowie plastykowej pisze APS400SK. Czy są jakieś zasadnicze różnice między nimi?

    Z instrukcji APS400MX oraz z oględzin wnętrza centralki wynika, że raczej nie . Chyba, że się mylę, więc mnie poprawcie. Pytanie - jakie zabezpieczenie dać (bezpieczniki, coś innego?) i jak je zamontować w tej centralce.

    I ewentualnie, czy nie lepiej zmienić jej na coś nowszego? Najbardziej brakuje mi w niej funkcji prealarmu, chyba, że jakoś dorobić? Jeżeli zamieniać, to na jaką centralkę ją zamienić, co by dużo się nie napracować i tobrze dopasować do samochodu - Honda Accord rodznik 98? :))

    Pozdrawiam,

    Kuba

    0 18
  • Relpol
  • Relpol
  • #3 02 Kwi 2007 13:39
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    andrzejelektryk - szukać jeszcze potrafię, przejrzałem posty dotyczące aps400 i instrukcję już mam, otwierałem centralkę i nie widziałem tam coś co by przypominało bezpieczniki na kierunkowskazy - o to mi najbardziej chodzi. ta centralka raczej nie ma zabezpieczenia przed zwarciem na kierunkowskazach... Jak to naprawić?

    0
  • #4 02 Kwi 2007 15:40
    solecki.m
    Poziom 26  

    A to nie można wstawić bezpieczników na przewodzie do kierunków, tak jak w innych alarmach?
    Można wstawić tradycyjne topikowe lub np. polimerowe.

    0
  • #5 03 Kwi 2007 10:10
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    Bezpieczniki można wstawić jak najbardziej. Pozostaje tylko kwestia na jakie ampery. Jednak intryguje mnie wpis w w instrukcji instalacji:

    White Wire : + 12 VDC PULSED PARKING LIGHT OUTPUT ( 15 AMP MAX )
    This wire is provided to flash the vehicle’s parking lights. Connect the white wire to the positive side of one of the vehicle’s parking lights.

    Co znaczy "15AMP MAX"? Czy tyle wytrzyma centralka na tym obwodzie, a potem co? Spali się może, czy tylko ścieżka się przepali (jak w Super fortecy chyba...), a centralka będzie działać bez problemu?

    Czy jak pisze 15AMP MAX to dać bezpiecznik 15A na tym obwodzie? Pewnie lepiej mniejszy - jaki?

    Myślałem, że ktoś może ma doświadczenie z tymi centralkami i wie jak się zachowuje ten obwód.

    0
  • #6 03 Kwi 2007 10:22
    meteorolog
    Poziom 14  

    15A max to obciążalność styków przekażnika. A bezpiecznik łatwo policzyć, dodaj sobie moc wszystkoch żarówek w kierunkowskazach, dodaj 10%, podziel przez 12 V i otrzymasz wartość prądu żarówek i kup sobie bezpiecznik polimerowy o tej wartości. Oczywiście one maja szeregi wartości. Po pierwsze zabezpieczysz przed zwarciem, po drugie polimer tak długo będzie miał porzerwę aż ustąpi zwarcie i bez ręcznego kasowania wróci do stanu poprzedniego. Tanio i prosto. Pozdrawiam

    0
  • #7 03 Kwi 2007 14:59
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    Dzięki meteorolog! Czyli rozumiem, że bezpieczniki na obwodzie kierunkowskazów są niezbędne w przypadku tej centralki?
    Poza tym rozumiem, że chodzi o przekaźnik w centralce? To on miga kierunkami?

    Jeżeli chodzi o bezpieczniki polimerowe to jestem z nich zielony :( Czy są takie pasujące do gniazd bezpieczników samochodowych (tzn mające takie same wyprowadzenia i gabaryty)? Czy jakieś specjalne gniazda na kablu muszą mieć? W necie znalazłem bezpieczniki polimerowe wyglądające bardziej jak takie kondensatorki potocznie zwane lizaczkami. Czy może taki po prostu wlutować w przewód a potem całość zaizolować (czym??)?

    0
  • #8 03 Kwi 2007 18:49
    solecki.m
    Poziom 26  

    Jakub Wędrowycz napisał:
    {ciach, ciach, ciach......} Czy może taki po prostu wlutować w przewód a potem całość zaizolować (czym??)?

    Przylutuj go do kawałka laminatu, potem przylutuj do tego przewody i całość w rurkę termokurczliwą. Oczywiście laminat musi mieć warstwę miedzi przeciętą pomiędzy nogami bezpiecznika.

    0
  • #9 04 Kwi 2007 10:45
    meteorolog
    Poziom 14  

    Jeżeli chodzi o przekażnik to ten na płytce alarmu. steruje kierunkowskazami. Z reguły jeden z przewodów alarmu to zasilanie tego obwodu i to na nim powinienes zamontować polimeta. www.tme.pl lub www.poltronik.pl (tam znajdziesz polimery) Jeżeli chodzi o zamontowanie takiego bezpiecznika to faktycznie jak rdził kolega na płytke i w koszulkę lub od razu przewody i w koszulkę. Z tym, że te wysokoprądowe maja troszeczkę większe gabaryty. To tyle i problem z głowy. Pozdrawiam

    0
  • #10 04 Kwi 2007 11:06
    norbert.s.

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jakub Wędrowycz napisał:
    andrzejelektryk - szukać jeszcze potrafię, przejrzałem posty dotyczące aps400 i instrukcję już mam, otwierałem centralkę i nie widziałem tam coś co by przypominało bezpieczniki na kierunkowskazy - o to mi najbardziej chodzi. ta centralka raczej nie ma zabezpieczenia przed zwarciem na kierunkowskazach... Jak to naprawić?
    - to kolega powinien jednak trochę podszkolić się w używaniu wyszukiwarki, zamiast rozwlekać prosty temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...piecznik&sid=87d1fb9b58b45e4a636c7f6faf29131b Przecież chyba widać na wiązce alarmu dwa bezpieczniki?

    0
  • #11 04 Kwi 2007 11:55
    meteorolog
    Poziom 14  

    Moim zdaniem niepotrzebne swady. Każdy z nas czasem potrzebuje pomocy i inni mu pomagają. Wystarczy podpowiedzieć to czy tamto i będzie sympatycznie. Pozdrawiam

    0
  • #12 04 Kwi 2007 16:03
    solecki.m
    Poziom 26  

    norbert.s. napisał:
    ............................. Przecież chyba widać na wiązce alarmu dwa bezpieczniki?

    Może alarm jest z demontażu i ktoś obciął kable między dwurzędową wtyczką do centrali a bezpiecznikami, stąd właśnie założony ten temat - tak głośno myślę.

    0
  • #13 04 Kwi 2007 19:19
    norbert.s.

    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jakub Wędrowycz napisał:

    Czytałem dokumentację do APS400MX...

    Z instrukcji APS400MX oraz z oględzin wnętrza centralki wynika, że raczej nie
    - to teraz ja głośno pomyślę kolego solecki.m :wink: .Skoro ktoś niby czytał i przeglądał dokumentację, to powinny go zastanowić te dwa bezpieczniki na schemacie montażowym, nawet gdyby
    Cytat:
    ktoś obciął kable między dwurzędową wtyczką do centrali a bezpiecznikami
    co jest bezsensownym tłumaczeniem, bo tylko dyletant tak wycina alarm. Wniosek z tego taki, że pan Kuba nie odrobił lekcji, a Wy wymyślacie jakieś cuda na kiju z bezpiecznikami na laminacie, jakby nie wystarczały zwykłe. Co to myśliwiec F-16?

    0
  • #14 04 Kwi 2007 20:13
    meteorolog
    Poziom 14  

    Tu nie chodzi o cuda na kiju. Można oczywiście zastosować bezpieczniki samochodowe i tak też na poprzednim poście było powiedziane, ale polimer jest o tyle praktyczniejszy, że zabezpiecza a przy temu nie trzeba go wymieniać w przypadku zwarcia. To tyle. Ponadto gościu nie napisał, czy system pochodzi z demontażu czy z kradzieży czy skąd tam jeszcze i czy ma komplet okablowania czy nie. Tegonikt z nas zgadywać nie bedzie. Ponadto z tego co pisze to nie mam bladego pojęcia o elektryce a już napewno o elektronice. Może faktycznie nigdzie nie szukała albo nie znalazł i nie zagłębiał sie w temat. Ale co z tego co chciał to sie dowiedział i to wszystko. Myslę, że rozwlekanie tego tematu to jak obrady naszegop rządu, do niczego dobrego nie doprowadza. Pozdrawiam wszystkich.

    0
  • #15 05 Kwi 2007 15:11
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    Teraz rozwieję wątpliwości. Każdy z biorących udział w dyskusji miał trochę racji. Najgorzej jest właśnie jak coś się nie zgadza z dokumentacją, lub jest nieco inaczej. Otóż na wiązce zaraz przy centralce nie było bezpieczników, więc zacząłem iść po kabelkach i... są! Jeden 15A, drugi 5A.

    W dokumentacji polskiej do aps400mx pisze tak:

    CZERWONY BEZPIECZNIKOWY PRZEWÓD (VOLTAGE SENSING) -ODCZYT SPADKU NAPIĘCIA (bezpiecznik 5A)
    .....
    CZERWONY PRZEWÓD BEZPIECZNIKOWY ( HARDWIRE ) + 12V PRĄDU STAŁEGO AKUMULATORA SAMOCHODOWEGO (bezpiecznik 15A).
    .....

    Moje osobiste (podkreślam) zdanie - co to za polszczyzna - "bezpiecznikowy przewód"? Można to zrozumieć bardzo różnie... Ale pewnie mieści się w tym też to, że na przewodzie jest gniazdo bezpiecznika. Poza tym 2 razy czerwony?

    A teraz to co wychodzi z oględzin - bezpieczniki są zamontowane na przewodach głównego gniazda centralki, tak jak zaznaczono na rysunku:

    Prestige APS400* - zabezpieczenie kierunkowskazów i inne

    Na przewodzie czerwonym z białym paskiem jest bezpiecznik 5A, na przewodzie czerwonym, 15A.
    Domyślam się, że 5A to bezpiecznik funkcji "voltage sensing", a 15A to bezpiecznik zasilania przekaźnika kierunkowskazów, po prostu jak będę jeszcze raz dobierał się do centralki, to wyciągnę 15A i będę wiedział. Chyba, że po prostu, ktoś mi od razu podpowie :)

    Białe przewody tej centralki, to jak rozumiem wyjście z przekaźnika na kierunkowskazy. Tak przynajmniej wynika z dokumentacji:

    ( 2 ) BIAŁE PRZEWODY : WYJŚCIA +12V STEROWANIA KIERUNKOWSKAZÓW (MAKS.15A).
    Przewody te służą do włączania kierunkowskazów pojazdu w czasie uzbrajania i rozbrajania
    układu i w czasie działania sygnału alarmowego.

    Teraz pytanie końcowe, jak jeszcze można nieco dobezpieczyć ten model centralki?


    Pozdrawiam,

    Kuba


    PS. Czujnik wstrząsowy tej centralki jakoś b.słabo działa, czułości jeszcze nie zwiększałem na razie. Bujanie autem wcale nie generuje alarmu. Naprawdę trzeba mocno walnąć, żeby toto zadziałało?

    PS. Pojęcia trochę mam o elektronice... Tak mi się wydaje chyba :)) Ale to nie jest tematem dyskusji. Tu liczą się konkretne odpowiedzi.[/img]

    0
  • #16 05 Kwi 2007 15:22
    meteorolog
    Poziom 14  

    Czy bardziej dobezpieczać niz producent przewidział. Generalnie najważniejsze jest zabezpieczenie strony kierunkowskazów oarz ogólnego zasilania całości centralki, co i tak jest juz realizowane przez bezpiecznik. Ponadto napięcie kontrolne przychodzi jeszcze z za stacyjki gdzie również jest bezpiecznik itd. Dokładanie kolejnych to komplikowanie sprawy w przypadku awarii. Sam bedziesz wiedział gdzie jaki bezp jest a jak dasz do naprawy auto i coś padnie? Tak, że trzeba tylko przeanalizować obwody prądowe i podjąć samemu decyzję, czy ma sens przesadzać. Tak ja bym to widział. pozdrawiam
    Z tytm określeniem braku pojęcia o elektronice nie chciałem niko urazić. poprostu dla mnie są lidzie zajmujący się tym amatorsko i zawodowo. I wierz mi nawet ci zajmują sie tematem zawodowo też zadają pytania. Pozdrawiam

    0
  • #17 05 Kwi 2007 15:36
    melon213
    Poziom 10  

    wstaw poprostu diody prostownicze jesli nobawiasz sie zwarcia i bedzie ok ja tak mam zrobione i jest ok

    0
  • #19 05 Kwi 2007 17:27
    Jakub Wędrowycz
    Poziom 12  

    meteorolog żadnej urazy nie żywię, generalnie życzliwy ze mnie typ, he, he... :) Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji i porady, jeżeli wkrótce nie pojawi się coś nowego, zamknę temat. Na razie nie będę zmieniał tej centralki (choć brakuje mi prealarmu w niej), może zainstaluję coś równolegle do niej. Tak mnie jeszcze ciekawi, czy taki polimerowy bezpiecznik jest szybszy niż zwykły, ale to sobie jeszcze może gdzieś poczytam w tych tematach Pozdrawiam,

    Kuba

    0