Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik trójfazowy na dwie fazy

krzysiobal 06 Apr 2007 14:44 27112 52
  • #1
    krzysiobal
    Level 11  
    Witam,
    Posiadam dwa silniki (oznaczmy je A i B) które to były kiedyś elementami krajzegi (czyli takiego urzadzenia, do ciecia drewna) i byly podlaczane na 3 fazy (380 volt).

    Oto zdjęcia:

    Silnik A
    Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy
    Silnik trójfazowy na dwie fazy

    Silnik B
    Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy

    Niestety do silnika B nie mam schematu :cry:




    *Czy można je jakoś podłączyć do 220volt i jeśli jak, to jak?

    *Jakiej grubości kabel zastosować - taki jak resztki tego, który został przy silnikach, czy moze byc cienszy?

    *Czy przez to stracą na wydajności?
    Czy od ich podłączenia nie pójdą bezpiczniki z powodu zbyt duzego przeplywu pradu?

    *I dlaczego w tym pierwszym silniku jest wejście na dwa kable, a w drugim tylko na jeden?

    Zmierzyłem multimetrem opory między poszczególnymi wtykami i sprawa wygląda tak:
    Silnik trójfazowy na dwie fazy

    Gorąco proszę o wsparcie. Chciałbym z tych silniczkow zbudowac mini przecinarkę do drewna - czy jesli zrobię to w oparciu tylko o jeden silnik, to nie będzie ona za słaba? (Kiedys oba silniki naraz napędzaly krajzege)

    [/img][/b]
  • #3
    zwora
    Level 18  
    Witam

    W poscie nie ma nic o tych dwoch fazach o ktorych jest mowa w temacie postu. Jak podlaczysz na 3X220V to moc spadnie 3 razy i prad bedzie 3 razy mniejszy wiec nie boj sie o zabezpieczenia. Ale pamietaj, ze skoro moc spadnie to i maksymalny moment obciazenia spadnie, wiec nie bedziesz mogl juz takiego silnika tak samo obciazyc jak na 3x380V. Jesli jeszcze do tego planujesz go zasilic dwufazowo, to warunki pracy ulegna dalszemu pogorszeniu. Ale jak masz dwie fazy i jest to standardowe 380/220, to jak wlaczysz miedzy dwie fazy to masz 380V. Do tego tylko musisz dobrac odpowiedni kondensator i pojdze. Ale nie bedzie to to, co na 3x380V. Pomysl wiec raczej, skad wziac 3x380V. Pozdrawiam.
  • #4
    vcc
    Level 35  
    W silniku jest jedno wejście ponieważ chodzi on tylko "na raz" czyli podłączany jest pod zwykły włącznik 3-fazowy i ma 3 złącza (śruby), natomiast drugi ma 6 połączeń i powinien pracować w połączeniu gwiazda-trójkąt razem z przełącznikiem gwiazda-trókąt
  • #5
    krzysiobal
    Level 11  
    No właśnie, a mógłby ktoś napisać po co stosuje się to przyłącze gwiazda/trójkąt? Czy to jest coś na wzór skrzyni biegów w samochodzie?

    I jak mam ten drugi silnik podłączyć pod 380 volt? Bo w gnieździe 380v mam 4 dziury i nie wiem ktora do ktorego przyłącza w silniku... I w ktora strone to sie bedzie krecilo? Wogole czy to nie wybuchnie?
  • #6
    vcc
    Level 35  
    można to tak nazwać, w połączeniu gwiazda silnik ma łagodny rozruch co nie powoduje wywalenia bezpieczników a w poł. trójkąt silnik ma pełną moc, a co do gniazda to zależy jaki masz typ, jak na okrągłe bolce to "zero" jest tym grubszym bolcem na dole i podłączasz go pod obudowę silnika a pozostałe to 3 fazy, a kierunek obrotów zmienisz zamieniając dowolne przewody siłowe
  • #7
    tronics
    Level 38  
    Gwiazda=3x230V na cewkę, trójkąt 3x400V na cewkę. Jak widać przyłożone napięcie jest √3 razy większe w układzie trójkąta niż gwiazdy, tak samo prąd, dlatego moc jest 3x większa. Przy rozruchu stosuje się połączenie w gwiazdę żeby zmniejszyć prąd rozruchowy, po osiągnięciu określonych obrotów przełącza się na trójkąt i kontynuuje z pełną mocą.
    Prawdopodobnie drugi silnik to po prostu gwiazda z punktem zerowym (gwiazdowym) podłączonym do przewodu neutralnego, napięcie się nie zmienia, moc też nie.
  • #8
    karol123
    Level 16  
    Witam w postach wyżej jest napisane że silnik zasilany 3x220 ma mniejszą moc i gorzej pracuje . W tym silniku pokazanym na zdjenciu B jest silnik 3 fazowy z tym że jest on już na stałe połónczony w środku silnika w trójkąt lub w gwiazde. Najczęściej jest to gwiazda jak sama nazwa mówi gwiazda cewki silnika sa zasilane napięnciem 220 V i wcale tak silnik nie jest mniej wydajny jak któs napisał.A przełączniki gwiazda- trójkąt stosuje sie przy silnikach o dużych mocach do rozruchu tylko.
    Pozdrawiam
  • #9
    krzysiobal
    Level 11  
    Tak, taka okrągła puszka.. Dzieki wielkie.

    Mam jeszcze jedno pytanko - otóż znalazłem przed chwila na strychu jeszcze jeden silnik - oto fota:
    Silnik trójfazowy na dwie fazy

    Wie ktoś może do czego sluzy ta puszka w kszałcie walca? Czy to jest jakiś bezpiecznik czy co?
  • #10
    WaldekPrzybyłek
    Level 14  
    Jest to kondesator.
    Pozdrawiam i życzę Pogodnych Świąt.
  • #11
    krzysiek-ii
    Level 11  
    ta ostatnia fotka przedstawia silnik jednofazowy, a ta puszka to kondensator "rozruchowy"
  • #12
    zwora
    Level 18  
    Witam

    Prad przy polaczeniu w gwiazde bedzie 3 razy mniejszy niz w polaczeniu w trojkat, a nie √3 jak pisze kolega Tronics (dotyczy to zarowno pradu rozruchowego jak i pradu pracy). A ten ostatni silnik to silnik trojfazowy, a nie jednofazowy! Tylko przystosowany jest do pracy jednofazowej, badz dwufazowej (mozna i tak i tak) przez zastosowanie kondensatora i odpowiednie polaczenie wyprowadzen. Jesli odepniesz kondensator i zmienisz polaczena wyprowadzen masz normalny silnik trojfazowy. Sa tez silniki indukcyjne jednofazowe, ale roznia sie konstrukcja dosc zasadniczo i produkuje sie je na mniejsze moce. Pozdrawiam.
  • #13
    tronics
    Level 38  
    Quote:
    Prad przy polaczeniu w gwiazde bedzie 3 razy mniejszy niz w polaczeniu w trojkat, a nie √3 jak pisze kolega Tronics

    Czyli wg Ciebie moc spada 9 krotnie? Chyba, że impedancja uzwojeń się także zmniejsza. Ja to sobie zazwyczaj tłumacze tak, impedanzja Z jest stała, jeśli podłącze w trójkąt to na impedancji jest 400V (√3Uf) i prąd będzie It=√3Uf/Z, w przypadku gwiazdy napięcie na impedancji wynosi Uf i prąd Ig=Uf/Z. Nota bene jest to stosunek √3, a nie 3. Jedynie moc spada 3 krotnie, no chyba że mnie źle uczyli wykresów wskazowych.
    EDIT: właśnie wpadłem na myśl, że mówiłeś o prądzie w przewodach zasilających i on rzeczywiście jest 3x mniejszy dla gwiazdy. Ja niemniej pisałem o prądzie uzwojeń, o który to właśnie się troszczymy podczas rozruchu.
  • #14
    zwora
    Level 18  
    Witam

    No wlasnie o pradzie "na zewnatrz" pisalem. To wlasnie o niego sie troszczymy, a konkretnie o to, by nie wywalilo zabezpieczen. Uzwojeniom nic sie podczas rozruchu nie stanie. Co wiecej, wirnik moze byc nawet calkiem zahamowany mechanicznie podczas rozruchu, a nawet miec wykonywany rozruch z nawrotu i nic mu sie stac nie powinno (oczywiscie jak ktos zasili silnik z zahamowanym mechanicznie wirnikiem i bedzie go tak trzymal przez godzine, to nie bedzie juz tak rozowo). Przy przelaczniku trojkat-gwiazda nie chodzi o ochrone silnika, tylko o nie wyzwalanie zabezpieczen. Zabezpieczenia sa tak dobrane, by chronic silnik przed przeciazeniem, a wiec powinny nie przekraczac pradu odpowiadajacego obciazeniu momentem krytycznym. Przy silnikach wiekszej mocy oraz startujacych pod pewnym obciazeniem moze dojsc do wyzwolenia zabezpieczenia. I tego sie wlasnie unika przez zastosowanie przelacznikow trojkat-gwiazda, ukladow soft-start itp. Pozdrawiam.
  • #15
    tronics
    Level 38  
    Quote:
    Przy silnikach wiekszej mocy oraz startujacych pod pewnym obciazeniem moze dojsc do wyzwolenia zabezpieczenia

    Tak, bo prąd rozruchowy może być dużo większy od znamionowego, ale naprężenia materiałowe podczas rozruchu też są całkiem spore...i tego typu przełączenia stosuje się także, aby nie było *udarów* w silniku, bo źle to się odbija na np. łożyskach. Oczywiście jeśli mamy silnik z komutatorem to też prądy rozruchowe nie są dobre do trwałości. Potwierdzam, że tego typu rozruch stosuje się dla dużych silników, sam odpalałem swego czasu w ten sposób silnik napędzający kruszarkę wapieni (500V). Jednak dla małych silników prądy nie powinny wyzwolić zabezpieczeń, dlatego zazwyczaj tego się nie stosuje...ewentualnie wystarcza bezpiecznik zwłoczny.
  • #16
    wola
    Level 26  
    vcc wrote:
    W silniku jest jedno wejście ponieważ chodzi on tylko "na raz" czyli podłączany jest pod zwykły włącznik 3-fazowy i ma 3 złącza (śruby), natomiast drugi ma 6 połączeń i powinien pracować w połączeniu gwiazda-trójkąt razem z przełącznikiem gwiazda-trókąt

    Witam.Silnik z sześcioma wyprowadzeniami też załącza się "na raz".
    Jest przystosowany do pracy w sieciach 3x230/400 V(wtedy połączony jest w gwiazdę , oraz w sieciach 3x220V (3x127/220V);wtedy połączony jest w trójkąt.
    Przełącznikiem γ/Δ można go załączać w sieci 3x220V (3x127/220), co przy jego mocy jest stratą pieniędzy na przełącznik.

    zwora wrote:
    A ten ostatni silnik to silnik trojfazowy, a nie jednofazowy! Tylko przystosowany jest do pracy jednofazowej, badz dwufazowej (mozna i tak i tak) przez zastosowanie kondensatora i odpowiednie polaczenie wyprowadzen. Jesli odepniesz kondensator i zmienisz polaczena wyprowadzen masz normalny silnik trojfazowy. Sa tez silniki indukcyjne jednofazowe, ale roznia sie konstrukcja dosc zasadniczo i produkuje sie je na mniejsze moce. Pozdrawiam.


    Mógłby kolega podać na jakiej podstawie wyciągnął takie wnioski
  • #17
    zwora
    Level 18  
    No chocby po wielkosci. Silniki jednofazowe ze zwojem zwartym sa to male silniczki i nie potrzebuja kondensatora. A to jest standardowy silnik klatkowy z dolaczonym kondensatorem. W budowie jest to silnik trojfazowy (ma uzwojenia rozlozone rownomiernie na trzy fazy), a tylko pracuje jedno, badz dwufazowo, dzieki odpowiednim polaczeniom koncow uzwojen i dolaczeniu kondensatora szeregowo z jednym z uzwojen. Pozdrawiam
  • #18
    tronics
    Level 38  
    Quote:
    Jest przystosowany do pracy w sieciach 3x230/400 V(wtedy połączony jest w gwiazdę , oraz w sieciach 3x220V (3x127/220V);wtedy połączony jest w trójkąt.

    Zgadza się, teraz zauważyłem na tabliczce znamionowej γ/Δ 380/220
    Co do drugiego silnika, 4 wyprowadzenie idzie na obudowę, a podłączony jest do niego przewód neutralny, pozostałe 3 są dla poszczególnych faz. Uzwojenia wewnętrznie połączone ,tak jak napisał karol123.
    Ten 3 silnik wygląda na 1 fazowy z kondensatorem rozruchowym, naprawdę zdarzają sie takie duże silniki 1f, sam taki widziałem u dziadków gdzie mają tylko 1f instalację - nota bene napędzał właśnie piłę (krajzegę ^^ ).
  • #19
    krzysiobal
    Level 11  
    Czyli wystarczy ze go na sucho podlacze pod 380volt i nic sie nie zepsuje?

    Hmm, bo przed chwila znalazlem na strychu takie cudo:
    Silnik trójfazowy na dwie fazy Silnik trójfazowy na dwie fazy,
    ma oznaczenia: ŁK-15-1/444, wiec moze to by sie nadawalo na ten przelacznik trojkat/gwiazda?

    No a jesli nie to chociaz moze na zwykly wlacznik i wylacznik do tej maszyny?
  • #20
    tronics
    Level 38  
    Quote:
    Czyli wystarczy ze go na sucho podlacze pod 380volt i nic sie nie zepsuje

    Zależy który. Jeśli ten pierwszy to połącz te 6 wyprowadzeń w gwiazdę (czyli wszystkie u góry zewrzeć, a do dolnych doprowadzić zasilanie).
    Oczywiście ten łącznik krzywikowy znajdzie zastosowanie jako włącz/wyłącz, baa, o ile się nie mylę można będzie zrobić nawet L/P.
  • #21
    krzysiek-ii
    Level 11  
    zrób zdjęcie tabliczki zaciskowej i znamionowej 3-go silnika to nie będzie domysłów
  • #22
    wola
    Level 26  
    krzysiobal wrote:
    Czyli wystarczy ze go na sucho podlacze pod 380volt i nic sie nie zepsuje?

    Hmm, bo przed chwila znalazlem na strychu takie cudo:
    ŁK-15-1/444, wiec moze to by sie nadawalo na ten przelacznik trojkat/gwiazda?

    No a jesli nie to chociaz moze na zwykly wlacznik i wylacznik do tej maszyny?

    Na γ/Δ się nie nadaje, ale na załącz -wyłącz ewentualnie załącz-wyłącz i lewo-prawo najprawdopodobniej tak.W zależności do czego był stosowany może wymagać przestawienia wewnątrz elementów załączających.Z napisu na rysunku co prawda wynika że to może byc L/P,ale nie widać ani mostków ,ani opisów faz, które powinny być na segmentach.

    zwora wrote:
    No chocby po wielkosci. Silniki jednofazowe ze zwojem zwartym sa to male silniczki i nie potrzebuja kondensatora. A to jest standardowy silnik klatkowy z dolaczonym kondensatorem. W budowie jest to silnik trojfazowy (ma uzwojenia rozlozone rownomiernie na trzy fazy), a tylko pracuje jedno, badz dwufazowo, dzieki odpowiednim polaczeniom koncow uzwojen i dolaczeniu kondensatora szeregowo z jednym z uzwojen. Pozdrawiam


    Na stronie http://www.tamel.pl/oferta/index.php? w dziale "silniki elektryczne" są pokazane silniki 1~fazowe o mocy do 2,7kW.
    Silnik 1~fazowy ma jednak "troszkę " inne uzwojenie . Przerwa w użebrowaniu do umocowania kondensatora w silniku ze zdjęcia sugeruje ,że to zrobił zakład (Uzwoił go do pracy 1~fazowej)
    Oczywiście ,że można przyłaczyć silnik 3~fazowy do 1fazy,ale to inna bajka.Zdjęcie tabliczki zaciskowej duzo by wyjasniło.
    Pozdrawiam i życzę pogodnych i szczęśliwych SWIĄT
  • #23
    zigamor0
    Level 10  
    Przepraszam,że nie na temat, ale mam pytanie jak wprowadzasz fotki na forum, proszę o szczegóły
  • #24
    krzysiobal
    Level 11  
    Witam,

    Fotki wprowadzam przez "napisz odpowiedź / załaduj zdjęcie".

    Co do tego trzeciego silnika - tutaj fotka tabliczki znamionowej (chyba ją rdza zżera:cry:):

    Silnik trójfazowy na dwie fazy


    PS. Przypadkowo znalazłem też na strychu (jezu, co tam jeszcze jest) czwarty silnik:
    Silnik trójfazowy na dwie fazySilnik trójfazowy na dwie fazy
    Czy on się może do czegoś przydać?

    I mam jeszcze takie pytanko na pograniczu tematu - jak z tego trzeciego silnika zdjąć to okrągłe koło, do któego przyczepia się pasek klinowy i założyć mniejsze? Czy potrzeba jakiegoś specjalnego klucza?
  • #25
    tronics
    Level 38  
    1. tak jak myślałem 3 silnik to 1f z kondensatorem rozruchowym
    2. ten czwarty jest 3f (uzw. w trójkąt) i wygląda jak silnik jakiejś pompy
    3. żeby wymienić koło pasowe trzeba wyciągnąć klin, na wale znajdziesz rowek, jak zakłada się koło do rowka wbija się klin, żeby wymienić koło pasowe trzeba wyciągnąć ten klin.
  • #26
    krzysiek-ii
    Level 11  
    trzeci silnik to 1-faz
    czwarty to 3-faz. gwiazda
    żeby zdjąć koło pasowe musisz mieć ściągacz do łożysk
  • #27
    krzysiobal
    Level 11  
    witam ponownie kolegów,
    niestety jest pewien problem - otóż silnik trzeci (ten na 220volt) działa wyśmienicie i perfekcyjnie, po prostu z gracją.

    niestety pozostale silniki raczej marny efekt. i tak:

    silnik 1 - po podłączeniu do 380 volt zaczyna tylko buczeć i się nie kręci. Jak zakrece nogą to kółko to dopiero zaczyna się kręcić, ale raczej nie ze swoją mocą tylko strasznie wolno i bardzo latwo go zatrzymać. po za tym grzeje sie jak pies.

    silnik 2 - po podłączeniu do 380volt tylko buczy i nawet nie drgnie - rozkrecanie nogą nic nie pomaga

    silnik 4 - po podłączeniu do 380 volt zaczyna wariować - to znaczy zrobi kilka wolnych obrotów w prawo, potem kilka w lewo, potem zaczyna drgac, znow w prawo, itp.. zachowuje sie jakos tak jakby silnik na staly prad podlaczyc do zmiennego.

    czy mozna prosic o jakas glebsza pomoc/rade?
  • #28
    wola
    Level 26  
    krzysiobal wrote:
    witam ponownie kolegów,
    niestety jest pewien problem - otóż silnik trzeci (ten na 220volt) działa wyśmienicie i perfekcyjnie, po prostu z gracją.

    niestety pozostale silniki raczej marny efekt. i tak:

    silnik 1 - po podłączeniu do 380 volt zaczyna tylko buczeć i się nie kręci. Jak zakrece nogą to kółko to dopiero zaczyna się kręcić, ale raczej nie ze swoją mocą tylko strasznie wolno i bardzo latwo go zatrzymać. po za tym grzeje sie jak pies.

    silnik 2 - po podłączeniu do 380volt tylko buczy i nawet nie drgnie - rozkrecanie nogą nic nie pomaga

    silnik 4 - po podłączeniu do 380 volt zaczyna wariować - to znaczy zrobi kilka wolnych obrotów w prawo, potem kilka w lewo, potem zaczyna drgac, znow w prawo, itp.. zachowuje sie jakos tak jakby silnik na staly prad podlaczyc do zmiennego.

    czy mozna prosic o jakas glebsza pomoc/rade?



    Witam.Musisz sprawdzić, czy na zasilaniu dochodzą ci wszystkie 3 fazy. Buczenie silnika jest oznaką obecności tylko 2 faz.Jak masz te fazy ,to
    musisz wytrzyścić zaciski na tabliczce i zbadać rezystancję (chociaż obwód)pomiędzy zaciskami do których przyłączasz napięcie.
    Tabliczka 1 silnika posiada oznaki przegrzania;może nie ma dobrego styku !?
  • #29
    tronics
    Level 38  
    Możliwe, że zostały uszkodzone uzwojenia jednej fazy.
    Jeśli zmierzysz rezystancje pomiędzy odpowiednimi zaciskami (fazowymi) i gdzieś będzie przerwa to niestety trzeba będzie silnik oddać do przewinięcia uzwojeń, ewentualnie allegro i sprzedawać jako uszkodzony.
  • #30
    krzysiobal
    Level 11  
    Witam,
    no więc tak - do tego czwartego silnika podłączyłęm przewod zasilajacy z wtyczka na 380v (taka 4 bolce, w tym jeden gruby) i zmierzylem multimetrem opor miedzy kazdym z tych 3 cienszych bolcow i zawsze wychodzi 7.9oma. czy to oznacza, ze silnik jest sprawny?

    dla silnikow 1 i 2 juz na poczatku tego tematu mierzylem opory - dane są na rysunku tuz na poczatku tematu.

    czy w takiej sytuacji jest nie tak z fazami czy jak?