Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Honda Civic - Sonda Lambda

Moruso 06 Apr 2007 23:30 22599 11
NDN
  • #1
    Moruso
    Level 10  
    Witam
    Wczoraj wyminiałem świece.Stare 4ro elektrodowe zmieniłem na 1 elektrodowe. Po odpaleniu autka zaswiecil sie check engine.Zrobiłem samodiagnostyke i pojawił sie błąd nr 41 czyli:
    41 Grzałka sondy lambda lub jej obwód (silniki D16Z6, D16Z7, B16A2)
    41 Grzałka czujnika liniowego przepływu powietrza lub jego obwód (silnik D15Z1)
    Ja mam silni 1,5 vtece D15Z3.Autko z 95r.

    Jak moge sprawdzic poprawnosc działania tej sondy.Jest 5-cio przewodowa,czarny,czerwony,zółty,biały i pomaranczowy.Z tego co wyczytałem na innych tematach to 2 sa do zasilania grzalki,jeden sygnał z sondy i 1 masa sondy.Ale nie wiem ktory kolor do czego no i co z tym 5 przewodem.Jak dokladnie wykonac test sondy?Da sie to zrobic przy pomocy zwyklego miernika?
    Nie chce wydawac kasy od razu bo z tego co wyczytałem to nowa oryginalna sonda kosztuje kolo 800zl a podobno uniwersalnych lepiej nie zakladac:(

    Druga sprawa to Grzałka czujnika liniowego przepływu powietrza lub jego obwód .Co to za czujnik,gdzie sie znajduje i jak go sprawdzic?Moze juz ktos mial doczynienia z takim przypadkiem i mi wytłumaczy.
    Dzieki za pomoc;)
  • NDN
  • #2
    Anonymous
    Anonymous  
  • #3
    Moruso
    Level 10  
    Ale wiesz jaki kolor za co odpowiada?Przypuszczam ze czerwony to + sondy,czarny to masa sondy.a te pozostałe 3?oczywiscie i z tymi 2 kolorami moge sie myslic:/
  • NDN
  • #4
    Anonymous
    Anonymous  
  • #5
    Moruso
    Level 10  
    elektrit i jak masz jakis schemat? z tego co sie dowiedzialem do tej pory to w 5-cio przewodowej sondzie sa 2 grzałki:/
  • #6
    SPUTNIK1957
    Level 11  
    A mnie to się wydaje że to nie jest taka zwyczajna sonda lambda tylko to się nazywa LAF czyli czujnik okreslajacy wartość spółczynnika składu mieszanki.
    Tak to przynajmniej z tekstu wynika który zamieszczam poniżej:



    Do napędu Civica 5D
    przewidziano gamę czterech nowoczesnych, ale już wypróbowanych szesnastozaworowych silników. Trzy z nich przekonstruowano na potrzeby nowego samochodu, jeden to nowa jednostka. Ich dobór zależy od wersji auta i rynku, na jaki jest przeznaczone. Oferta składa się z następujących silników:

    - 1.4i jest podstawową jednostką napędową nowego Civica, rozwijającą moc maksymalną 66 kW (90 KM) przy 6400 obr/min i maksymalny moment obrotowy 120 Nm przy 4800 obr/min. Silnik ten jest wyposażony w układ wielopunktowego wtrysku paliwa Honda PGM-FI.
    - 1.5 VTEC-E - bardzo oszczędny silnik znany już z innych wersji Civica, został nieznacznie zmodernizowany, a informacji o trybie jego pracy dostarcza kierowcy lampka kontrolna jazdy ekonomicznej umieszczona na tablicy przyrządów. Moc maksymalna tej jednostki wynosi także 66 kM (90 KM) przy 5500 obr/min, a maksymalny moment obrotowy - 131 Nm przy 4500 obr/min.
    - 1.6 z wielopunktowym wtryskiem paliwa to wysokowydajny silnik, który w porównaniu z silnikiem stosowanym w Concerto został w wielu fragmentach zmodyfikowany. Przekonstruowanie kolektorów dolotowego i wylotowego oraz zmiana faz rozrządu zaowocowały wzrostem mocy maksymalnej o 6 KM. Obecnie wynosi ona 85 kW (116 KM) przy 6300 obr/min, a maksymalny moment obrotowy osiąga 143 Nm przy 4800 obr/min.
    - 1.6 SOHC VTEC - silnik ten odznacza się wysokim wskaźnikiem mocy jednostkowej przy jednoczesnym małym zużyciu paliwa i korzystnym przebiegu charakterystyki zewnętrznej. Na potrzeby Civica 5D poddano go modernizacji: stopień sprężania wzrósł z 9,3 : 1 do 9,5 : 1, zmieniono fazy rozrządu i przeprogramowano pamięci procesora sterującego jego pracą. Rozwija on obecnie maksymalną moc 93 kW (126 KM) przy 6500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 5200 obr/min.
    Podczas
    gdy silniki 1.4i oraz 1.6 są nowoczesne, lekkie i oszczędne, ale raczej konwencjonalne w konstrukcji (gdy użyć kryteriów oceny stosowanych w Hondzie), to jednostki VTEC-E oraz SOHC VTEC wykorzystują oryginalne rozwiązania opracowane i wdrożone do produkcji przez Hondę stosunkowo niedawno.

    Silnik 1,5 VTEC-E - najoszczędniejszy w swojej klasie
    W jednostce
    tej zastosowano mechanizm sterujący praca zaworów w zależności od warunków pracy silnika. Zmniejsza on znacznie skok jednego z dwóch zaworów dolotowych w każdym z cylindrów podczas jazdy z umiarkowanym obciążeniem (zawór uchyla się nieznacznie, aby uniknąć niebezpieczeństwa zakleszczenia się zaworu lub przegrzania gniazda). Prawie cała ilość zasysanego powietrza przechodzi więc przez drugi z zaworów dolotowych. Zwiększa to prędkość strumienia powietrza na wlocie do komory spalania i poprawia jego zawirowanie. W ten sposób powstają warunki umożliwiające równą i pewną pracę silnika na ubogiej mieszance (z nadmiarem powietrza). Możliwość zasilania jednostki napędowej uboga mieszanką znacznie zmniejsza zużycie paliwa i ogranicza emisję większości substancji toksycznych.
    Kiedy
    warunki pracy silnika VTEC-E wskazują, że zapotrzebowanie na moc jest duże, mechanizm rozrządu otwiera maksymalnie wszystkie zawory dolotowe, powodując przyrost mocy. Jednocześnie silnik zaczyna pracować przy stechiometrycznym stosunku paliwa do powietrza (wynikającym z chemii procesu spalania). Prędkość obrotowa silnika, przy której następuje zmiana trybu pracy, zależy od obciążenia jednostki napędowej i waha się w granicach od 2500 obr/min przy pełnym otwarciu przepustnicy do 3200 obr/min przy częściowym otwarciu przepustnicy.
    Modyfikacje
    silnika VTEC-E przeznaczonego do Civica 5D polegały na nieco innym niż dotąd umieszczeniu świec zapłonowych w komorach spalania oraz zastosowaniu czujnika określającego wartość współczynnika składu mieszanki (LAF) w miejsce czujnika Lambda. Procesor sterujący oblicza na podstawie informacji otrzymywanych z czujników monitorujących prace silnika najkorzystniejszą wielkość dawki paliwa w konkretnych warunkach jazdy, w celu spalania możliwie ubogiej mieszanki. Stechiometryczny współczynnik składu mieszanki (to znaczy wagowy stosunek powietrza do benzyny) wynosi 14,7 : 1, a jego maksymalna wartość osiągana w silniku VTEC-E to az 22 : 1.
    Aby ułatwić
    kierowcy pełne i świadome korzystanie z możliwości oferowanych przez silnik VTEC-E, Civic 5D otrzymał na tablicy przyrządów zieloną lampkę sygnalizacyjną. Jest ona umieszczona pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem i pali się podczas jazdy, gdy silnik pracuje w trybie spalania ubogiej mieszanki. Przejście z trybu "oszczędnego" na "dynamiczny" zachodzi bowiem tak płynnie, że kierowca ma małe szanse na zauważenie tego w inny sposób. Lampka nie zapali się jednakże, jeżeli:
    - temperatura cieczy chłodzącej jest niższa niż 65 stopni (zimny silnik),
    - samochód porusza się na I lub II biegu,
    - prędkość jazdy jest niższa niż 20 km/h lub wyższa niż 120 km/h.
    Civic 1.5i
    VTEC-E 5D jest o wiele oszczędniejszy od innych aut w swojej klasie, zużycie paliwa wynosi:
    - w cyklu miejskim 7,0 dm3/100 km
    - przy 90 km/h 4,8 dm3/100 km
    - przy 120 km/h 6,4 dm3/100 km
    Średnie zużycie,
    określone przy 50% przebiegu w mieście i odpowiednio po 25% przebiegu z prędkością jazdy 90 i 120 km/h wynosi 6,2 l/100 km. To wynik o ponad 25% korzystniejszy, niż osiągnęły inne auta z silnikiem o mocy 90 KM. Civic 5D VTEC-E to wielki krok naprzód w klasie samochodów rodzinnych, jeśli chodzi o ekonomie eksploatacji.

    Silnik 1.6 SOHC VTEC
    W silniku
    SOHC VTEC regulacja faz rozrządu i skoku zaworów dolotowych służy innym celom niż w silniku VTEC-E, choć nadal się to układ hydrauliczny sterowany elektronicznie, oparty na tej samej idei konstrukcyjnej. Dzięki zmiennym czasom otwarcia i zamknięcia zaworów oraz różnicowaniu ich skoków uwolniono konstruktorów od konieczności podejmowania kompromisowych decyzji, jak ma to miejsce w przypadku silników klasycznych, o stałych fazach rozrządu i stałych skokach zaworów.
    W konwencjonalnych
    jednostkach napędowych konieczne było pogodzenie wymagań pracy przy wysokiej prędkości obrotowej pod dużym obciążeniem (duży skok i długi czas przykrycia zaworów), z wymaganiami stawianymi przy pracy pod małym lub średnim obciążeniem (niewielki skok, małe przykrycie zaworów). Jeśli jednak, jak ma to miejsce w silniku VTEC, daje się zmieniać czasy otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych oraz skok zaworów, możliwe staje się połączenie wysokich osiągów z oszczędności paliwa i elastyczności silnika na niskich obrotach.
    Swój udział
    ma tu również elektronika. Elektroniczny system sterowania praca silnika nieustannie monitoruje aktualne warunki jazdy i w zależności od nich dobiera odpowiedni tryb pracy układu rozrządu z wymagana dokładnością i częstotliwością (zmiany mogą tu następować nawet klika razy w ciągu sekundy, jeśli kierowca potrafi zmusić samochód do maksimum wysiłku). 16-bitowa elektroniczna jednostka sterująca (ECM) została tak zaprogramowana, aby wszelkie ingerencje w procesy zachodzące w silniku przebiegały niepostrzeżenie dla przeciętnego użytkownika.
    Poziom hałasu
    Civic 5D
    już spełnia w tym zakresie normy, które obowiązują w Europie od września 1995 r. Uzyskano niski poziom zarówno hałaśliwości zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Taki stan rzeczy osiągnięto między innymi dzięki zastosowaniu:
    - większej objętości obudowy filtra powietrza, kanałów powietrza dolotowego i rezonatora,
    - większych tłumików w układzie wydechowym, izolowanych watą szklaną,
    - lepszego uszczelnienia obudowy sprzęgła w celu wytłumienia dźwięków pracy skrzyni biegów i przekładni głównej.
    Zabiegi te,
    obok wymienionych wcześniej modyfikacji (szerokie użycie materiałów tłumiących, lepsze uszczelnianie okien, sztywniejsza struktura nadwozia) i w połączeniu z innym zestopniowaniem skrzyni biegów ("długie" przełożenia) sprawiły, że nowy Civic 5D charakteryzuje się bardzo niskim poziomem głośności wewnętrznej. Przyczyniły się do tego także nowa pompa hydrauliczna wspomagania układu kierowniczego oraz odpowiednio dobrane opony.
    Zawieszenie silnika
    Niski poziom
    hałasu i drgań w przedziale pasażerskim Civica 5D to także rezultat mocowania zespołu napędowego do nadwozia, za pośrednictwem 5 poduszek, w tym poduszki hydraulicznej. Składa się ona z dwóch komór połączonych kalibrowanym otworem, przez który wypełniający je płyn może przemieszczać się tylko w ściśle określonych warunkach. Przepływ płynu z jednej komory do drugiej jest wywołany drganiami silnika o określonej częstotliwości. W ten sposób można skutecznie tłumić niektóre, wyjątkowo niepożądane częstotliwości drgań zespołu napędowego ograniczając ich przenoszenie się na nadwozie, a w szczególności na przedział pasażerski. Dzięki temu rośnie komfort podróżowania nowym samochodem.
  • #7
    Moruso
    Level 10  
    No strasznie bystry chlopak jestes:/ Wiem ze to czujnik Laf czyli sonda szerokopasmowa ale ja sie pytam o oznaczenia kabli a nie o to jak sie to nazywa.Zresza juz nie wazne,zolty i pomaranczowy to grzalka;)
  • #8
    badyl4
    Level 15  
    podesłałem ci schemat to chyba nie było trudne :)
  • #9
    Moruso
    Level 10  
    No ze schematu to sie akurat nic nie dowiedzialem.Ale nie wazne.
    Na grzałce mam opor 6ohm wiec chyba troche za malo.Ale gosc ktory chce mi sprzedac uzywana mowi ze komputer nie wywala na niej check engine,a jak mu kazalem zmirzyc opor to mowi ze ma 3,6 ohm:/

    Co tu jest nie tak?
  • #10
    zbyniuś
    Level 26  
    Grzałka powinna być między 3 a 4pinem ,pomiar zawartości tlenu realizuje ECM mierząc napięcie korygujące sondy, czyli samej sondy nie da się zmierzyć.
  • #11
    SPUTNIK1957
    Level 11  
    Moruso wrote:
    No strasznie bystry chlopak jestes:/ Wiem ze to czujnik Laf czyli sonda szerokopasmowa ale ja sie pytam o oznaczenia kabli a nie o to jak sie to nazywa.Zresza juz nie wazne,zolty i pomaranczowy to grzalka;)


    Murso ja niechciałem tu nikogo pouczać, poprostu szukałem w necie pewnych informacji i tutaj najzwyczajniej przypadkowo trafiłem, i ktoś tam się wypowiedział że sonda taka może posiadać dwie grzałki więc poprostu wkleiłem ten tekst i tyle.
    I mam jeszcze taka wielką prosbe a mianowicie jeżeli by ktoś posiadał schemat połączeń komputera sterującego pracą własnie do silnika d15z3 to bym bardzo prosił o przesłanie
  • #12
    Moruso
    Level 10  
    mam ksiazke honda civic sam naprawiam,moze cos znajdziesz jak chcesz