Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BLAPUNKT DRESDEN MP34 Przerywa lewy kanał po dłuższej pracy

08 Kwi 2007 13:06 2021 23
  • Poziom 13  
    Witam wszystkich forowiczów.
    Jestem nowy trochę bawię się z elektroniką ale w tym przypadku wymiękam.
    Konfiguracja głośników raczej uboga 2xprzód tweeter + 2xdrzwi blaupunkt + 2xtył DAX 120.
    Kupiłem niedawno BLAUPUNKTA Dresden MP34
    Niestety nie nacieszyłem się długo bo radio podczas jazdy zaczęło przerywać jeden kanał. Przy dalszym "grzaniu" na przemian prawy i lewy.
    Odwróciłem przy ISO strony lewą na prawą i zanikanie przeszło też z lewej na prawą stronę.
    Nie myśląc długo podciągnąłem nowe zasilanie (2,5mm) od akumulatora z bezpiecznikiem 10 A., wymieniłem WSZYSTKIE kable do głośników.
    NIGDZIE nie ma zwarć (mierzone multimetrem)
    Włożyłem radio do auta kumpla który ma lepszy zestaw głośników i spokój wszystko chodzi bez awarii.tyle że ma radio w kopercie a ja mam luzem zabudowane.
    Po przełożeniu spowrotem do mnie znów przerywa.
    Odłączałem już parami głośniki i nic.
    Radio natomiast straszliwie się grzeje.
    Stąd wniosek że pewnie końcówka się zbyt męczy.
    Objawy są o tyle dziwne że jak radio zacznie przerywać wystarczy WYŁĄCZYC silnik auta i spokój na jakiś czas. Jeśli to nie pomaga wystarczy przekręcić rozrusznikiem i znów wszystko wraca do działania.
    ale tylko na jakiś czas
    Rozkręcałem radio i jest na końcówkach TDA 7377A.
    Czy ktoś z Was miał coś podobnego u Siebie ?
    Z tego co widziałem w radiu końcówki nie są w żadn sposób zniszczone(nadpalenia przebarwienia). Przelutowałem je dla świętego spokoju ale nic to nie pomogło. W sklepie elektronicznym powiedzieli mi że jest zbyt mały radiator i radio normalnie się przegrzewa.
    Założyłem więc na bok cooler z komputera i troszkę jakby lepiej ale przy 3/4 mocy znów to samo (fakt że głośniki już charczą przy tej mocy i zwykle tak głośno nie słucham ale nie daje mi to spokoju)
    Radio jest jeszcze na gwarancji i mogę je zwrócić tylko szkoda mi go.
    Czy ktoś mógłby mnie poratować wiedzą czy to wina radia czy coś w aucie np. z altrnatorem (ładuje dobrze bo gdzieś około 14.2 Volta

    Ratujcie bo tracę wiarę i nie bardzo wiem co robić

    Aha głośniki wszytskie mają 4 ohmy i jak je mierzyłem to tyle faktycznie mają.
  • Poziom 43  
    Nie wszystko możesz zmierzyć nawet najlepszym multimetrem a napewno nie impedancję głośnika która nie jest równa oporności cewki choć podobna. Poza tym żadne radio nie wytrzyma długi czas pełnej głośności a to że tak grasz to może wskazywać na uszkodzenie głośników choć niekoniecznie. Może to być zimny lut w radiu, może tak działać zabezpieczenie termiczne końcówki mocy... Dość często pododem takiego zachowania jest przegrzanie i odkształcenie tubusu cewki głośnika a to już bez zniszczenia głośnika nie stwierdzisz. Z resztą te nowe tanie serie Blaupunkta to już para w gwizdek a nie granie, to praktycznie jak chińszczyzna, może nieco lepiej wykonana.


    SławeK
  • Poziom 13  
    Niestety głośnik to to nie jest bo jak już pisałem zamieniłem całe kanały i przedtem przerywało lewy a po zamianie kanałów przy wtyczce ISO przerywanie też przeszło na drugą stronę. Poza tym przestawiłem same tylne głośniki i ewidentnie wskazuje to na problemy z radiem lub końcówką ale dlaczego tylko u mnie tak się dzieje i to w dodatku najczęściej na włączonym silniku ?
    Wczoraj wziółem adio do domu i podłączyłęm pod kino domowe (4 Ohm) i radyjko się grzało ale nie zauważyłem przerywania.

    Jednak zdarzają się cuda na tej ziemi :)
  • Poziom 15  
    Przerwy przy scalaku mocy często się robią lub scalak pada po czasie.
  • Poziom 13  
    Hmm radio jest prawie nowe , ścieżki oglądałem i nawet przelutowałem końcówki mocy i tak naprawdę jest wszystko O.K. Chyba że jest tak jak Kolega sugeruje że jakimś sposobem końcówka może być uszkodzona wewnątrz , bo na zewnątrz wygląda na nienaruszoną. Nie dają mi natomiast spokoju te tylne głośniki bo są to jakieś tam najtańsze dax-y 22 cm.
    Kombinuję żeby je wymienić na coś lepszego tylko nie umię sobie wyobrazić dlaczego może się tak dziać.
  • Poziom 43  
    Oj, uszkodzenia a często niedopracowanie sprzętu daje bardzo ciekawe usterki. W praktyce serwisowej spotyka się takie cuda ale nie zawsze jest czas, wiedza, pomysłowość czy nie zawsze klient zapłaci. Najczęściej spotyka się to w tańszych modelach nawet markowych producentów a czas też często robi swoje.

    SławeK
  • Poziom 13  
    Tylko dlaczego u kolegi i też w Golfie II ten problem na tym samym radiu nie występuję ???
    Kable mam nowe, radio też jedynie głośniki :(
    On ma troszkę mocniejszy zestaw głośników i wzmacniacz z tym że moje radio u niego czy ze wzmacniaczem czy bez szło i nawet nie pisnęło.

    "Są na świecie rzeczy które nie śniły się fizjonomom" F.Kiepski
  • Poziom 13  
    Nowe spostrzeżenie. Wymieniłem głośniki tylne i niestety to też nie to.
    Podsumowując wnioski z obserwacji :
    1) zawsze przerywa kanał lewy w radiu
    2) przerywa tylko jak na radiu jest głośniej niż połowa skali.
    3) Szczególnie dzieje się to jak puszczę jakąś młocę więc chodzi o basy.
    4) Radio straszliwie się grzeje.
    5) U kolegi nic się nie dzieje , ma lepsze głośniki i kondensator na zasilaniu
    6) jak wyłączę silnik to przestaje przerywać
    7) samo ściszenie radia nie pomaga. Trzeba je wyłączyć i włączyć żeby kanał wrócił, ewentualnie można zresetować go uruchomieniem silnika.

    CZY KTOŚ MÓGŁBY SIĘ SPOKOJNIE ZASTANOWIĆ I POMÓC ?

    BŁAGAM bo radio gra naprawdę świetni i szkoda mi go dawać na złom. Poza tym jest prawie nowe

    Zastanawiam się jeszcze nad zamianą końcówek mocy miejscami. Może wtedy dostanę konkretną odpowiedź na moje pytania.
  • Poziom 18  
    opcja nr 1: (od tego bym zaczal) zastanawiajace jest to ze po zgaszeniu samochodu wraca wszystko do normy. napisales ze wymieniles przewody zasilajce i dobrze. odlacz antene, dopilnuj zeby obudowa radia nie masowala i zobacz czy nie bedzie lepiej. byc moze jest problem z zakloceniami pochodzacymi z samochodu. jesli radio bedzie podlaczone tylko i wylacznie do akumulatora to troszeczke powinien spasc poziom zaklocen docierajacych do radia. przyczyna zaklocen moga byc np szczotki w alternatorze, uklad zaplanowy.

    opcja nr 2: zaryzykowalbym zmiane koncowki mocy (jej cena nie jest wysoka)

    ps. wydaje mi sie ze jesli by gdzies przywieralo wyjscie mocy to by sie wylaczaly dwa kanaly (zabezpieczenie koncowki)
  • Poziom 43  
    Ogólnie co do spostrzeżeń:
    1. A jak zamienisz głosniki na wejściu radia to też lewy ?
    2. Bo się nagrzewa ale całe radio, rzadko które radio znosi granie powyżej połowy skali, zasada, chcesz głośniej kup wzmacniacz. To tak jak zamiast auta z dużym silnikiem kupiłbyś malucha 600ccm i jeżdził cały czas z pedałem w podłodze, też będzie się psuł częściej.
    3. Nie myl umpa-umpa z basem, prawdziwy bass potrzebuje najwięcej mocy by poruszyć dużą membraną głośnika a dostarczając większą moc wydzielają się większe straty w cieple.
    4. Porównaj radiator tego radia z np radiatorem w polskiej diorowskiej wieży która miała 2x20W a to radio ma więcej i mniejszy. Po prostu producent nie przewidział radia do grania z tak dużą mocą ale dołożył mu wyjścia na wzmacniacz.
    5. Czy na tym samym radiu ? Jeśli na innym to to nie jest argument, głośniki mogą to powodować jeśli mają np przetarte cewki ale kondensator niewiele do tego ma.
    6. Ja masz włączony silnik to napięcie w instalacji jest 13,8-14,6V (ładowanie) a na postoju w pełnie naładowanym akumulatorze masz max.12,6V a co za tym idzie końcówka mocy daje o 20-30% więc się mniej grzeje i nie przegrzewa.
    7. Musiałbyś odczekać aż przestygnie a przyciszenie tylko spowalnia studzenie.

    Ogólnie to dość trudne uszkodzenie do znalezienia, można zaryzykować wymianę końcówki mocy a potem elementów w pobliżu lub rozważył zakup wzmacniacza dodatkowego.

    SławeK
  • Poziom 13  
    W odpowiedz do kolegi CHRUPKUS-a z tego co dowiedziałem się od znajomego elektronika to powiedział mi na podstawie aplikacji tej końcówki że jedna jest odpowiedzialna za lewy kanał a druga za prawy więc jest dość prawdopodobne że ta lewa może mieć jakieś wewnętrzne uszkodzenie.
    Natomiast jeśli chodzi o wypowiedź kolego SLAWKAK to:
    1) jak zamienię kanały na radiu to i tak zawsze przerywa kanał lewy (na głośnikach przerywa lewy a po zamianie prawy) więc głośniki raczej OK
    5) moje radio u niego gra na wzmacniaczu lub bez (bez znaczy wzmacniacz OFF) nie wiem jak to wygląda z instalacją bo nie bardzo rozumiem czy jak się wzmacniacz wyłączy to sygnał idzie przez wzmacniacz radia ?
    6) wczoraj mierzyłem jeszcze to nieszczęsne ładowanie i wyszło mi na akku na postoju około 12.74 a podczas ładowania jakieś 13.9
    Aha założyłem cooler na radiator i jest lepiej ale niewiele lepiej tzn podniosła się granica "przerywalności" wzmacniacza.

    Wiem i przepraszam że to nie tene temat forum ale czy ktoś mógłby jeszcze doradzić bo zastanawiam sie na subem lub wzmacniaczem a troszkę nie wim co lepsze i bezpieczniejsze. Bo nie wiem czy jak złoże wzmacniacz to da się z radia obsługiwać Fader i balance oraz czy to faktycznie odciąży radio.
    Czy lepiej sam woofer aktywny i wtedy basu nie powinno braknąć.
    Dziś spróbuję zamienić końcówki miejscami i wtedy już chyba będzie wiadomo o co chodzi.
    Wezmę jeszcze dla eksperymentu radio od tego kolegi i zobaczymy co się stanie. Też ma blaupunkta tyle że wyższym model ale radiator wygląda podobnie

    Dziękuję Wam ludzie za zainteresowanie tematem i próbę pomocy :)
  • Poziom 13  
    Chyba znalazłem właśnie rozwiązanie

    Rozlutowałem dziś radio (końcówki mocy) i okazało się, że jedna miała coś w rodzaju dziury w środku. Znaczy fizycznie układ był OK tylko miał trochę fabycznie za daleko nóżki od radiatora, przez co dolegał do radiatora tylko w miescu śrubki u góry a na powierzchni samego układu mógł się nie stykać z radiatorem
    Zamieniłem końcówki miejscami i tą "wadliwą" troszkę zbliżyłem do radiatora by najpierw złapała kontakt z dołu potem dociągnąłem śrubką z góry żeby pasta wypłynęła ze wszystkich stron
    Polutowałem , poskładałem i czekamy do jutra na efekty
  • Poziom 13  
    Nie pomogło :(
    Dalej przerywa i mimo zamiany końcówek mocy miejscami dalej przerywa lewy kanał :(
    Ale zauważyłem jedną dziwną rzecz że przez około 30 minut jazdy słuchałem na głośności około 40 i szło super nawet się nie grzało zbyt mocno. Podniosłem testowo do 48 i grało około 15 minut i też się nic nie działo, dopiero jak zmieniłem muzykę na łupłup i basy ożyły, końcówka zagrzała się w ułamku sekundy. Sądzę że wina będzie chyba leżeć po stronie prądu.

    Nie wiem już ręce mi opadają nie mam już żadnej koncepcji. przypuszczam że Wy również :)
  • Poziom 18  
    w takim razie stawial bym na te nieszczesne zaklocenia z instalacji, wlasciwie to juz nic innego nie zostalo..............
  • Poziom 13  
    Witam
    Nie piszę ostatnio żadnych obserwacji bo zaklinowała mi się skrzynia biegów na wstecznym więc muszę myśleć raczej o tym niż o radiu.

    Ostatnie jednak spostrzeżenie jakie udało mi się odkryć to fakt że jak wymieniłem regulator na nowy który strasznie słabo ładował (12.1) odpaliłem silnik i dałem na radiu prawie pod 53 i nic GRAŁO !!!
    Czyżby więc regulator napięcia zbyt wysoko ładował lub dawał jakieś zakłócenia ???
    Nie wiem po co to jest ale ten regulator na którym występował problem miał oprócz 2 szczotek jakiś duży czarny układ z trzema nóżkami a pomiędzy 2 z nich był taki spory rezystor. Natomiast ten drugi regulator miał tylko dwie nóżki i żadnego rezystora .
    Przypomnę że alternator to BOSCH a auto GOLF MK2
    Z tego co pamiętam oryginalny regulator też nie miał rezystora tylko elektryk mi potem taki założył

    Ktoś ma może jakieś wytłumaczenie ???
  • Poziom 2  
    kolego mam taka sprawę mam blaupunkta Essen cd33 i tesz lewy tylny kanał mi przerywa wiesz już co było tego przyczyną w twoim grajku
  • Poziom 13  
    Wydaje mi się że u Ciebie będzie to raczej wina zwarcia na kablach bo przerywa ci tylko jeden głośnik a u mnie przerywał cały kanał (przód i tył) w tych radiach z reguły były dwa układy mocy właśnie na prawy i lewy kanał. ? U mnie najprawdopodobniej przyczyna tkwi w alternatorze bo zauważyłem ciekawą rzecz. Jak zmienię regulator na taki bez opornika to nic się nie dzieje poza tym że mam słabe ładowanie. Ale radio działa O.K.
    Poza tym po zapaleniu auta alternator nie ładuje. Zaczyna dopiero po przegazowaniu, i wtedy zaczynają si kłopoty. Silnik nagle dostaje zbyt niskich obrotów , wskaźniki troszkę przekłamują itp.
    Także prawdopodobnie u mnie to raczej coś z alternatorem. W środę jadę do elektryka i dam znać co było.
    U siebie raczej szukaj czegoś przy kablach do głośników. Ew. może być tak że twój grajek ma 4 końcówki mocy i któraś padła ale raczej blaupunkt nie stosuje takich rozwiązań.
    Moja rada :
    - sprawdź kable do głośników
    - jak nie pomoże to rozbierz radio i podaj symbol końcówki mocy . Może to nam coś pomoże :)
  • Poziom 13  
    Witam
    Nowe fakty w mojej sprawie
    Po odebraniuauta od mechanika okazało się że ktoś urwał przewód wzbudzenia w alternatorze na wskutek czego nie działała kontrolka ładowania (alternator ładował normalnie :O ) Pełen werwy i radości że to była przyczyna nie działania radia , wpadłem na trasę zapuściłem jakieś UPS UPS i było super jakieś 10 minut.
    Czyli po prostu CUD się zdarzył. Mam takie coś w instalacji przez co żadne radio nie pójdzie głośniej i nikt nie wie dlaczego. Ja też. Nie mam już pomysłów. Ręce mi opadły, a każdy fachowiec twierdzi że to nie możliwe a ja zdziwam.
    Czy mógłby mi ktoś odpowiedzieć na ostatnie pytanie.
    Czy jeżeli podepnę zewnętrzny wzmacniacz 4 kanałowy i wykorzystam wyjście na niego z radia to czy radio będzie się nadal grzać ??
    Mnie się wydaje że nie powinno ale proszę o radę jakiegoś speca od tych spraw.
    Dzięki za pomoc
  • Poziom 13  
    Nie wiem czy ktoś jeszcze śledzi ten temat ale napiszę co zauważyłem . A nóz widelec ktoś na coś wpadnie.
    Okazało się radio jest całkowicie sprawne bo pożyczyłem od tego wcześniejszego kolegi u którego moje radio szło jego radi też blaupunkta tylko wyższy model i na jego radiu w moim aucie dzieje się dokładnie to samo .
    Wniosek coś z autem
    Pytanie :
    Co może zakłócać napięcie dla radia w instalacji ?????
  • Poziom 43  
    Głośniki, panie kolego, głośniki.... Niedawno miałem podobnego pacjenta który uparł się do BMW wyjąć oryginalne radio które dobrze grało i wstawić taniego Kenwooda z MP3, efekt był taki że głośniki o zupełnie innych właściwościach niż radio dźwięku nie chciały prawie produkować więc pacjent odkręcał radio mocniej i wszystko się grzało i zaczynało charczeć ale to przy jego muzyce nie przeszkadzało. Potem zmienił radio na jeszcze większą tandetę z większą ilością bajerków i trochę się poprawiło.

    SławeK
  • Poziom 13  
    Witam
    Pewności jeszcze nie mam ale chyba przyczyną zakłoceń u mnie jest robiony z jakiegoś kitu wskaźnik napięcia ładowania akumulatora na 6 diodach LED.
    Jeszcze tego nie sprawdziłem ale teoretycznie ten wskaźnik działa podczas pracy silnika a jak alternator się nie wzbudzi to pokazuje małe napięcie przez co może jeszcze nie wprowadzać zakłóceń. Jak alternator zacznie ładować to palą się wszystkie diody i wtedy może się coś dziać. Dalej nie rozumię dlaczego ale dojdę do tego.
    Głożniki kolego już wymianiałem i nic to nie dało ale dzięki za zainteresowanie i próbę pomocy
  • Poziom 13  
    Panowie przyczyną jest coś w alternatorze !!!
    Po odpięciu alternatora podczas przacy silnika radio chodzi jak złoto.
    Nie wiem co tam może być nie tak bo to już trzeci regulator napięcia ale mam pewne podejrzenie co do diód.
  • Poziom 43  
    A nie prościej sprawdzić ładowanie mierząc napięcie na akumulatorze, jesli jakiś czas jeżdzisz i jeszcze jeżdzisz to znaczy że nie jest przeładowany bo wygotowałby Ci elektrolit a jeśli by nie ładował to nie odpaliłbyś auta. Pomiar napięcia powie wszysto i herezji tu nie opowiadaj.

    SławeK
  • Poziom 13  
    Do wiadomości kolegi SlaweK.
    Właśnie w moim przypadku napięcie ładowania nie daje żadnych wytycznych ponieważ alternator był w naprawie i ładuje w tej chwili około 14.2 Volta więc jest jak najbardziej OK.