Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Mieszkanie instalacja alarmowa

Arisotos 15 Kwi 2007 18:43 13145 22
  • #1 15 Kwi 2007 18:43
    Arisotos
    Poziom 9  

    Witam,
    Właśnie buduje się moje mieszkanie i pojawił się temat alarmu. Deweloper w standardzie kładzie instalację alarmową (tylko kable) i zostałem zapytany o ewentualne modyfikacje.
    Ponieważ nigdy z tym tematem nie miałem do czynienia zwracam się o pomoc do specjalistów na forum. Realizacja w sierpniu, ale na dzień dzisiejszy potrzebuję dobry plan.
    Przygotowałem rzut mieszkania (parter) z garażem. Generalnie 4 pomieszczenia z oknem + drzwi wejściowe + garaż, który przylega do mieszkania, ale nie ma z niego przejścia.
    Chodzi mi o alarm, który w nocy będzie aktywny w garażu, salonie, kuchni. W dzień podczas nieobecności aktywność we wszystkich pomieszczeniach.
    Jeżeli chodzi o sprzęt to preferuję Satel. Wstępnie wybrałem centralę alarmową Satel CA-10, manipulator LCD, moduł GSM 4S, czujki PIR (nie wiem jakie), sygnalizator wewnętrzny SPW-210 i zewnętrzny SPL-2010
    Czy w oparciu o centralę alarmową Satel CA-10 można na noc włączyć czujnik PIR w garażu, czujnik magnetyczny drzwi wejściowych do mieszkania + czujniki magnetyczne w oknach salon i kuchnia? A na dzień włączone wszystko?
    Czy jest jakieś inne rozwiązanie?
    Czy można z centralą Satel CA-10 połączyć system kablowy do czujek PIR i np. bezprzewodowe czujki magnetyczne z okien i drzwi wejściowych? (Nie wiem, czy deweloper zgodzi się poprowadzić tyle kabli, we wstępnym schemacie są tylko kable do czujek PIR przy oknie )
    Z góry dziękuję za pomoc,
    Pozdrawiam

    Rzut mieszkania
    http://www.cyfrowyobraz.republika.pl/alarm.jpg

    0 22
  • Sklep HeluKabel
  • #2 15 Kwi 2007 19:47
    sharp
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wiesz, co?
    Umówmy się, że najpierw skorzystasz z wyszukiwarki (bo wszystko, o co pytasz już kiedyś było omawiane - nawet z przykładowymi rysunkami), i jeśli wtedy będziesz miał jeszcze jakieś pytania, to wtedy je tu zadasz.

    pozdrawiam - Maciej

    -1
  • #3 16 Kwi 2007 09:44
    Arisotos
    Poziom 9  

    Już wcześniej czytałem na ten temat na forum, ale jak powyżej napisałem, temat jest dla mnie nowy i nie wszystko jest do końca jasne. Może zadam więc konkretne pytania.
    A. GARAŻ
    1.czy wystarczy czujka PIR czy coś jeszcze?
    2.przy drzwiach manipulator, a można manipulator LED?
    3.czujka PIR powinna być bliżej drzwi - tak żeby widziała manipulator i drzwi, na schemacie źle narysowałem. Czy tak?
    4.czyli potrzebne 2 przewody od centralki do manipulatora i od centralki do czujki?

    B.MIESZKANIE
    5.czy są jakieś błędy w rozmieszczeniu czujek PIR? Przeczytałem wiele postów i w większości tak to wygląda. Dodatkowa czujka w korytarzu na wprost drzwi wejściowych może wydawać się zbędna, ale lepiej o jedno zabezpieczenie więcej niż mniej. Patrzy ona na drzwi wejściowe i manipulator LCD.
    6.odnośnie stref to zazwyczaj są w domkach, gdzie na górze są sypialnie w nocy nie chronione i dół chroniony. Nie znalazłem informacji jak zrobić to w mieszkaniu. Na noc nie może być włączona żadna czujka PIR w mieszkaniu, ponieważ nie dojdę nawet do toalety bez aktywacji alarmu. Dlatego pomyślałem o czujnikach magnetycznych w oknach. Co prawda jak złodziej będzie chciał wejść wybijając szybę to wejdzie, ale narobi przy tym sporo hałasu.
    Powinien być więc dodatkowy przewód od każdego okna do centralki. Nie wiem tylko czy deweloper zgodzi się na tyle kabli. Pomyślałem więc o systemie bezprzewodowym. Czy jest możliwość współpracy pomiędzy centralką CA10 i bezprzewodowymi czujkami magnetycznymi? Czy ma to sens czy będzie to po prostu przedrażało system?
    7.Jaka jest inna możliwość zabezpieczenia mieszkania w nocy?
    8.Pewnie przydałaby się jeszcze czujka gazu (ogrzewanie gazowe). Piec gazowy w łazience i płyta gazowa w kuchni więc 2 czujki?

    A może ktoś w Poznaniu podejmie się zaprojektowania systemu i późniejszego montażu (sierpień)? Nie chcę korzystać z firmy którą poleca deweloper. Ewentualnie jaką firmę/osobę możecie mi polecić?

    Pozdrawiam,
    Marcin

    0
  • Sklep HeluKabel
  • #4 16 Kwi 2007 10:40
    sharp
    VIP Zasłużony dla elektroda

    1. Jeśli nie ma okna - wystarczy czujka (lapsza byłaby dualna - PIR+MW)
    2. Można LED
    3. Dobry tok myślenia
    4. W Satelu można poprowadzić dwie linie z klawiatury, więc jedną linię poprowadź do niej z centrali, drugą z klawiatury do czujki.
    5. Czujka w korytarzu źle umieszczona - w momencie otwarcia drzwi zasłaniasz nimi szyfrator. Ja bym ją powiesił na na końcu tej ścianki salon-korytarz (oczywiście magnes w drzwiach). Czujki możesz powiesić też na wewnętrznych ścianach w domu (żeby nie dawały fałszywek od firan, grzejników itp.
    6. W twoim przypadku (mieszkanie) kontaktrony to rozsądny kompromis, bo można zastosować specjalne czujki montowane wewnątrz wnęk okiennych, ale to już znacznie wyższe koszty. Radiolinia i 4 bezprzewodowe kontaktrony (bateria do 3 lat) to ok.350 PLN netto - z Satelem oczywiście współpracuje; może warto z deweloperem (lub jego instalatorami ;-)) pogadać i dołożyć te 4 kabelki.
    7. Czujny pies :D
    8. To już jest chyba wodotrysk, ale jeśli dzięki temu będziesz czuł się bezpieczniej, to zakładaj - w łazience ze względu na wilgoć mogą być (ale nie muszą) kłopoty.
    I napisz jeszcze, gdzie będzie wisieć centrala i manipulator w mieszkaniu.

    Popatrz w profilach, ile osób jest tu z Poznania...

    pozdrawiam - Maciej

    0
  • #5 16 Kwi 2007 13:42
    Arisotos
    Poziom 9  

    Sharp, dziękuję za odpowiedzi.
    5.Niby tak, ale przy oknie wiem, że nigdy nic tam nie będzie, a na wewnętrznej ścianie może sobie żona wymyślić szafę do zabudowy i czujka znajdzie się wtedy w środku i będę miał szafę z monitoringiem :-). Starałem się tak zapalanować czujki, aby były jak najdalej od grzejników.
    6.Rozumiem, że lepszym i tańszym rozwiązaniem jest położenie kabli do okien. Najwyżej zapłacę dodatkowo za położenie tych kabli.
    7.Fajny pomysł, tyle że piesek potrzebuje zjeść, załatwić się i POBIEGAĆ. Gdyby to był dom z ogrodem pewnie byłby najlepszym zabezpieczeniem, a tak szkoda mi męczyć zwierzaka w bloku.
    8.Czy ja wiem, a czym są systemy typu „inteligentny dom”, które zrobią prawie wszystko.....

    Centrala alarmowa będzie wisieć nad drzwiami wejściowymi, tyle że tam będzie pawlacz, więc będzie zasłonięta przez rzeczy znajdujące się w nim. Manipulator LCD po lewej stronie drzwi wejściowych.
    =======================================
    PODSUMOWANIE:
    Jeżeli wszystko dobrze zrozumiałem instalacja ma wyglądać następująco:
    1. 6 kabli wychodzących z centrali do czujników PIR (5 pomieszczeń + garaż),
    2. 5 kabli wychodzących z centrali do czujników magnetycznych (4okna + drzwi wejściowe)
    3. 2 kable wychodzące z centrali do sygnalizatorów (1 wewnętrzny i drugi zewnętrzny)
    4. 2 kable z centrali do manipulatorów (1 w mieszkaniu LCD a drugi w garażu LED)
    Wynika z tego, że jest 11 wejść i 4 wyjścia, a centrala Satel CA-10 ma ich 8 + 2 przez manipulatory. Czyli konieczny jest ekspander aby to wszystko połączyć.
    Czy dobrze zrozumiałem cały system? Jeżeli źle to co jest nie tak.

    0
  • #6 16 Kwi 2007 16:34
    pkhenr
    Poziom 32  

    przepraszam nie czytałem wszystkiego być może powielę coś ale czy nie lepiej umówić się z instalatorem który przyjdzie i powie jak i po co ,............ja tak np. robię -no chyba że nie masz ochoty montowac alarmu

    0
  • #7 16 Kwi 2007 17:26
    sharp
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Można to zrobić np.w ten sposób (wg rysunku poniżej):
    - kable z centrali do czujek i kontaktów 6-12 (7 linii),
    - z centrali do szyfratorów 1 i 2
    - z szyfratora 1 do czujki 5 i kontaktu 4
    - z szyfratora 2 do czujki 3 i kontaktu 13
    - zostaje w centrali jedna linia - w sam raz do sabotażu systemu.
    - oczywiście pamiętaj o liniach do sygnalizatorów i telefonu...
    Mieszkanie instalacja alarmowa

    :arrow: pkhenr
    To na razie rozważania teoretyczne i pewna koncepcja systemu. Wiadomo, że instalator widząc lokal na własne oczy zweryfikuje tą koncepcję i ew. poprawi rozmieszczenie czujek (czy czegokolwiek innego), bo może się okazać, że przed czujką jest np. kratka wentylacyjna, lub też któreś drzwi otwierają się w inną stronę.

    pozdrawiam - Maciej

    0
  • #8 16 Kwi 2007 22:24
    Arisotos
    Poziom 9  

    Sharp jestem pod wrażeniem. Pełen profesjonalizm. Dziękuję za cierpliwość i poświęcony czas.
    Sam nie będę montował alarmu, jak już wcześniej pisałem, ale chcę jak najwięcej wiedzieć o tym co można i jak zainstalować.
    Porozmawiam najpierw z instalatorami czy mogą to w ten sposób połączyć.
    Ponawiam propozycję dla osoby, która podejmie się montażu w sierpniu.
    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
    Marcin

    Jeżeli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł odnośnie alarmu to proszę o informację.

    0
  • #9 28 Kwi 2007 07:07
    pwired
    Poziom 12  

    Arisotos napisał:
    Sharp jestem pod wrażeniem. Pełen profesjonalizm. Dziękuję za cierpliwość i poświęcony czas.
    Sam nie będę montował alarmu, jak już wcześniej pisałem, ale chcę jak najwięcej wiedzieć o tym co można i jak zainstalować.
    Porozmawiam najpierw z instalatorami czy mogą to w ten sposób połączyć.
    Ponawiam propozycję dla osoby, która podejmie się montażu w sierpniu.
    Jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.
    Marcin

    Jeżeli ktoś ma jeszcze jakiś pomysł odnośnie alarmu to proszę o informację.


    tylko chyba zapomniałeś napisac skąd jesteś bo jak np ze szczecina to dla mnie koszty dojazdu przekroczą koszty robocizny :)

    0
  • #10 29 Kwi 2007 12:44
    etranger
    Poziom 13  

    No przeciez napisal ze z Poznania - wystarczylo przeczytac.

    Ogolnie projekt systemu może być ale zmieniłbym garaż. CA10 może być podzielona na 4 strefy. jeżeli manipulator strefowy będzie w garażu to PIR będzie musiał działać jako wejścia/wyjścia. Moim zdaniem lepszy byłby kontrakton(y) na drzwiach i bez PIR jeżeli drzwi mogą być mało uszczelnione, i do tego albo rozbrajanie z głównego LCD w korytarzu jako rozbrajanie strefy, bądź też radiolinia wpięta równolegle w kontraktrony i ewentualny PIR, jeżeli brakuje miejsc w samej CA. Kupno Exp do CA10 nie jest już dziś wielkim kosztem, ewentualnie Integra z 16 wejściami, jeżeli chcesz pozostać przy satelu. Wolałbym zastosować w tym przypadku całość jako 2EOL/Nx - dziś i jutro bedzie to na EOl czy Nx chodzic dobrze, ale w przypadku jakichkolwiek usterek (np. przytarty przewód podczas tynkowania) nawet samemu mozesz zidentyfikować usterkę konkretnego elementu systemu.

    0
  • #12 11 Maj 2007 11:13
    Arisotos
    Poziom 9  

    Witam ponownie,

    Właśnie wróciłem z urlopu i byłem zobaczyć postępy na budowie no i szok. W umowie z deweloperem jest zapisane, że położona zostanie instalacja alarmowa. Z rozmowy wynikało, że przy każdym oknie będzie przewód do czujki oraz dodatkowy kabel z wyjściem na zewnątrz. Co zrobiono?
    Tak jak na rysunku są 3 przewody:
    Przewód 1 idzie od miejsca centralki, ma zostawioną pętelkę (wnioskuję, że na czujkę) w narożniku salonu, dalej przechodzi przez ścianę idzie przez sypialnię i kończy się na zewnątrz.
    Przewód 2 idzie od miejsca centralki i idzie przez sypialnię (1 pętelka) dalej przez pokój (druga pętelka) i kończy się w kuchni.
    Przewód 3 idzie od miejsca centralki do manipulatora przy drzwiach.

    Cała instalacja na 3 kablach, z czego na jednym będą chyba 3 czujki. Drzwi wejściowe bez zabezpieczenia. Co to ma być.
    Doradźcie proszę co z tym zrobić. Zrywać i zakładać od nowa? Tynki będą kładzione za tydzień.

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc.
    Marcin

    0
  • #13 11 Maj 2007 12:01
    mielcar
    Poziom 21  

    WItam
    Ile żył mają kabelki ???
    Jak dokładnie jest w umowie sformułowany fragment dot. instalacji alarmu?

    Na razie toto wygląda jak partanina a nie instalacja...

    0
  • #14 11 Maj 2007 12:17
    Arisotos
    Poziom 9  

    Witam,

    Kabelki mają 6 żył.
    W umowie jest tylko zapis: "instalacja alarmowa - okablowanie bez osprzętu". Deweloper tłumaczył jednak, że kable będą do okien, przy których jest miejsce na czujki.

    To co z tym robić. Zakładać od nowa?

    Pozdrawiam
    Marcin

    0
  • #15 11 Maj 2007 12:37
    mielcar
    Poziom 21  

    Są takie wyjścia z sytuacji:
    1. Możesz próbować wymusić na developerze dołożenie dodatkowych przewodów, ponieważ:
    - na przewodzie nr 1 nie ma możliwości podłączenia styku sabotażu sygnalizatora zewnętrzego (2 żyły zasilanie czujki, 2 żyły alarm+sabotaż czujki, 2 żyły sygnalizator.... i koniec żył w przewodzie) ;
    - na przewodzie nr 2 trzeba będzie podłączyć min. 2 czujki szeregowo, co utrudni identyfikację alarmów i późniejszą konserwację systemu oraz jest sprzeczne z zasadami "Dobrej Roboty";
    - zawsze możesz się uprzeć, że do styków sabotażowych czujek powinna być poprowadzona osobna para "drutów", "bo tak się robi w porządnych systemach i koniec ;-)" - możesz jeszcze powiedzieć, że "tak mi powiedział rzeczoznawca";
    - instalacja nie spełni swojego zadania ponieważ pomieszczenie w którym jest manipulator nie jest w żaden sposób chronione (ani czujnika, ani kontaktronu w drzwiach), co powoduje możliwość wejścia do mieszkania i dowolnego "dłubania" przy manipulatorze przez intruza;
    2. Odnaleźć na budowie ludzi (instalatorów) firmy która toto wykonała i "przekonać" ich, żeby zrobili to porządnie;
    3. Powiedzieć developerowi, że taką instalację to masz głeboko w d.... (bo nie spełnia norm)i niech to zdejmuje w diabły - i oczywiście nie płacić za to. Potem szybko złapać instalatora, który wykona to porządnie.

    Pozdrawiam i powodzenia

    0
  • #16 13 Maj 2007 13:05
    Arisotos
    Poziom 9  

    Witam ponownie,

    Wczoraj jeszcze raz dokładnie obejrzałem instalację i okazało się, że położone są przewody 10 żyłowe !!!
    1. chcę dołożyć jeszcze jeden przewód na czujkę magnetyczną drzwi wejściowych, żeby zabezpieczyć pomieszczenie gdzie jest manipulator.
    2. czy uwzględniając pkt. 1 może być taka instalacja?
    3. jeżeli są jakieś słabe punkty to proszę o podpowiedź co można jeszcze poprawić.
    Instalatorów nie ma i już nie będzie, a wszelkie poprawki mogę robić jedynie na własną odpowiedzialność.
    Z góry dziękuję za pomoc.

    Pozdrawiam,
    Marcin

    0
  • #17 17 Maj 2007 18:15
    mielcar
    Poziom 21  

    Sorka, że tak późno - jeśli masz 10 żył w przewodzie, to spox. Koniecznie kontaktron na drzwiach wejściowych - albo czujka - jak wolisz.
    Pozdrawiam

    0
  • #18 18 Maj 2007 01:13
    alienfort
    Poziom 12  

    Powiem po krótce jak mozna najbardziej,
    1. jesli miales zamiar montowac czyjniki magnetyczne w oknach , byl to pomysl super, szczegolnie jesli wolisz uchylac okna na noc, wtedy uchylenie okna nie przerywa obwodu, dopiero jego otwarcie, .. powinny byc, nawet dla bezpieczenstwa gdy przebywasz w domu, np: ogladasz w salonie telewizor, usypiasz, no i.. w przypadku gdy sa czujniki magnetyczne to sie nie przejmyjesz dziala czuwanie obwodowe i spoko, kazde otwarcie okna to alarm, a tak, musisz zakladac czujniki zewnetrzne lub uciekac spac na piętro.
    2. Jesli chodzi o te "pętelki" to moga byc, bo to w czujnikach sie laczy i idzie dalej, zasilanie jest wspolne , masa tez tylko linie sie rozdziela, teoretycznie 10-ka starczy na wszystko ( sygnalizator i piec czujniów oraz zasilanie) .
    3. Centrala Satel , dobra sprawa, najlepsza na razie na rynku naszym.
    4. Centrala ma wiele mozliwosci, lacznie ze sterowaniem urzadzen, przekazników , itp. ma tez 4 strefy.
    5. Jesli chodzi o bezpieczenstwo, to najlepiej miec pilota ( 2-4 przycisków) np. Jednym zanim wejdziemy do domu wciskamy i dajemy dopiero zwloke na wejscie, bez pilota wejscie to od razu alarm, Drugim to napad reczny, np. kiedy podjezdzamy pod dom, a tu sie kilku kreci, .. to lepiej nie ryzykowac, wcisnac cichy napad i czekac obserwujac z bezpiecznej odleglosci dom, na grupe interwencyjna, Trzeci przycisk, to np. blokada czujnika w garazu, w momencie wjazdu do niego, by nie moknac na deszczu, i Czwarty by zastapic inny pilot np. od bramy, Tak wiec jeden Pilot i mnóstwo mozliwosci.
    6. Czujniki powinny być !!! w rogach by mogly patrzec na okna ( oczywiscie nie w strone wstajacego slonca ( bo nie które tanie czujniki nie maja odpornych na to soczewek i sie beda wlaczac codziennie)), one musza "zlapac" juz kogos jak wybije szybe czy wsadzi reke , a nie jak juz minie wneke okienna, a po za tym co wazne, nie moga byc tak jak na rysunku, bo w przypadku powieszaenia ram i firanek, czy zaslon beda "slepe" ( firanka moze zaslonic) , ewentualnie sie beda wlaczac od wiatru ktory nimi poruszy, no i oczywiscie tez wazne najlepiej nad drzwiami, bo to z reguly nie sprawia ze mamy potem klopot z umeblowaniem, bo np. segment ja zaslania(czujke).
    7. Jesli jakies pytania, to Piszcie praktyka , to podstawa ale wiedza tez, jak beda mógl to pomoge. Pozdraiwam

    ps. sa teraz w sprzedazy b. fajne Czujniki magnetyczne montowane w wewnatrz ramy okna, wtedy sa nie do wykrycia przez zlodzieii i nie widac ich w ogole z wewnatrz. Kolor bialy i braz

    0
  • #19 19 Maj 2007 08:49
    todaks
    Poziom 19  

    Cytat:
    ps. sa teraz w sprzedazy b. fajne Czujniki magnetyczne montowane w wewnatrz ramy okna, wtedy sa nie do wykrycia przez zlodzieii i nie widac ich w ogole z wewnatrz. Kolor bialy i braz


    Alienford - a słyszałeś o kompasie ? takim małym - za 3 zeta

    0
  • #20 03 Cze 2007 16:16
    Kadlubek0_0
    Poziom 11  

    Witam!!
    Jeśli mogę coś dodać:
    - każda czujak powinna być skablowana oddzielnym przewodem
    - stwierdzenie że powinna być naprzeciw okna nie od końca jest słuszne, lokalizacja czujki zależna jest od aranżacji wnętrza i powinna być ustalana indywidualnie.

    Dodano po 32 [sekundy]:

    Witam!!
    Jeśli mogę coś dodać:
    - każda czujka powinna być skablowana oddzielnym przewodem
    - stwierdzenie że powinna być naprzeciw okna nie od końca jest słuszne, lokalizacja czujki zależna jest od aranżacji wnętrza i powinna być ustalana indywidualnie.

    0
  • #21 11 Cze 2007 22:49
    alienfort
    Poziom 12  

    "Alienford - a słyszałeś o kompasie ? takim małym - za 3 zeta " tak a propo ,... trzeba wiedzieć ze sa aby ich szukac, a jesli nie widać ( czesto złodziej zna mieszkanie lub robi w jakis sposób wywiad, np. pod pretekstem " proszku do prania" wchodzi, tylko spojrzy i to mu starzy, ( sa teraz przebiegli, ) , po za tym teraz sa tak małe, ze musiałby bardzo dokładnie centymetr po centymatrze szukac, ( a ostatnio montowane sa zamki u dolu zaluzji wraz juz z mmagnesami, i wtedy nic nie zrobi, .. :)

    0
  • #22 20 Cze 2007 18:38
    s6spn6
    Poziom 24  

    Nie che mówić ale na kablu 6 przewodowym można podpiąć 4 czujki z 2XEOL i każda będzie się rozróżniać w systemie

    NIE POLECAM TEGO SPOSOBU



    Kadlubek0_0 napisał:
    Witam!!
    Jeśli mogę coś dodać:
    - każda czujak powinna być skablowana oddzielnym przewodem
    - stwierdzenie że powinna być naprzeciw okna nie od końca jest słuszne, lokalizacja czujki zależna jest od aranżacji wnętrza i powinna być ustalana indywidualnie.

    Dodano po 32 [sekundy]:

    Witam!!
    Jeśli mogę coś dodać:
    - każda czujka powinna być skablowana oddzielnym przewodem
    - stwierdzenie że powinna być naprzeciw okna nie od końca jest słuszne, lokalizacja czujki zależna jest od aranżacji wnętrza i powinna być ustalana indywidualnie.

    0
  • #23 27 Cze 2007 00:04
    robja
    Poziom 14  

    Witam,
    Kontaktrony to dobra rzecz ale załatwiają sprawę w jednej trzeciej(dla drzwi są ok) otwarcie normalne okna. Zostaje wybicie okna (to załatwia teoretycznie czujka zbicia szyby ale niestety nie zadziała jak złodziej użyje diamentu i wytnie dziurę w oknie). Ja mam u siebie poza kontaktronami bariery podczerwieni na zewnątrz okien ale jest tyle samo wad i zalet.
    Duża czułość nawet na owady, warunki atmosferyczne =fałszywe alarmy (tak jak to bywa z czujkami zewnętrznymi).

    Ja mam centralkę (element inteligentego domu) którą uruchamiam pilotem 4 przyciskowym z poza strefy ochrony. zalety są olbrzymie nie daje się złodziejowi żadnego czasu na manewry. mogę też włączyć wyłączyć alarm z PDA, komórki i dodatkowo mam powiadomienie gsm. Koszty na pewno nie będą podobne do prostej centralki.

    Czujki na przeciwko okna= mniejsza czułość przy określonych temperaturach na zewnątrz musisz zastosować najlepsze czujki szczególnie gdy chcesz uniknąć fałszywych alarmów przy otwartych oknach.
    Ja mam simens 120C zachowują się świetnie stabilnie doskonale wykrywają (nie zbyt szybkie).
    Mam nawiew gorącego powietrza, Kominek, często zostawiam okna otwarte i nie kojarzę przez rok użytkowania żądnego sztucznego alarmu. mam taką czujkę nawet na poddaszu nieużytkowym gorąco + duże przeciągi (płaciłem za nie ok.80pln jednak było warto!!!!).
    pozdrawiam,

    robja

    0